Stöd Ukraina

Tillylks blogg

Tisdag 28 Juli 2015 - New York

New York - Memorial 9.11, Chinatown och The High Line

Nu har vi glidit runt ett par dagar till här i stan. Igår tog vi bussen mot Downtown igen och platsen där tvillingtornen (World Trade Center, Tower 1 och 2) stod fram till 2001. En ödesdag som vi redan sett spår av här i stan, speciellt utanför brandstationer där det i stort sett alltid sitter minnesplaketter för brandmän på stationen som dog den dagen.

Vi kom fram till platsen vid det nya tornet som blev klart 2014, One World trade center. En enorm glashistoria som syns över nästan hela stan. Bredvid ligger de två enorma poolerna med vattenfall ner längs sidorna som symboliserar platsen där de gamla tornen stod. På sidorna är namnen på de nästan 3000 personer som förolyckades ingraverade på svarta plåtar längs bassängkanterna... Det finns fina stenbänkar och gräs och låga träd planterade runt om och det är en väldigt vacker men allvarlig plats.

Vi valde att gå in på museet som var inrymt under bassängerna, vilket gjorde det möjligt att se det som blivit kvar av de ursprungliga tornen i grunden. Man kunde se grunden och pålar som blivit kvar, samt en trappa som många lyckades rädda sig ur tornen via.

Ett fantastiskt fint museum med fokus både på att hedra alla som fick sätta livet till den där dagen, inte bara i tornen utan även på de fyra flygplan som var involverade och även kraschade i Pentagon samt på en gräsmatta (troligen på väg till Vita huset), och på att beskriva vad som hände den 11 september, samt åren efteråt.

Vi gick runt i tre timmar och hann kolla ett par filmer, den stora utställningen och det mesta av lokalerna. Vi hade lugnt kunnat strosa runt en timme till.
...

På vägen hem hade vi bestämt oss för att åka förbi Chinatown. Men det var inte så mycket att ha måste jag säga. Vi har ju besökt Chinatown i Bangkok och detta var ju bara som en blek kopia. Det positiva var att vi hittade en väska till Wilma som hon redan bestämt sig för att köpa i stan, här fick hon den för 18 Dollar istället för 25 och var mäkta nöjd :)

Sen passerade vi The Chinatown icecream factory och köpte varsin kula (en massa spännande smaker men varken Lychee, Wasabi eller black sesame smakerna var så goda så det blev vanilj och mintchoklad till nästa alla av oss).

Innan vi tog bussen hem stannade vi i en bra lekpark i alla fall, Columbus park. Här var det (som utlovat) en hel del som utövade Tai Chi och sjöng o spelade gamla instrument och gamla sånger (som lät rent utsagt hemsk enligt Wilma, jag håller med). Märtha åkte rutschkana och ville aldrig sluta gunga.

...

Idag drog jag iväg själv för att besöka Macys och shoppa lite. Det skall vara världens största varuhus och är mest att jämföra med NK i Stockholm. Inte riktigt min prisklass men det är häftigt att de har gamla rulltrapport i trä kvar när man åker upp till de översta våningarna.

Dock fanns det riktigt bra kedjor på gatorna runt omkring. Flera H&M, Zara, GAP, American Eagle Apparel, Old Navy m.f. m.fl Jag hittade ett par saker som jag är nöjd med, även om vi försöker undvika att shoppa mera nu för att få ihop vår packning på runt 20 kg per person till flyget. (Det verkar som att vi kommer att klara oss ganska precis - vi får visst ha 5 kg för Märtha med.)

Sen åkte jag hem och köpte med lite delikatesser (revbensspjäll, grillad kyckling, sallader och bröd) som vi skulle äta till middag. Märtha sov och de andra hade haft en lugn dag och Skypat med kompisar och städat.

Efter middagen tog vi en ny busslinje som stannar precis utanför vår balkong bort till andra sidan ön/Manhattan. Till 14e gatan och 10 avenyn, där The High Line börjar. Det är ett gammal godsspår som det inte gått tåg på under många många år som har byggts om till ett promenadstråk. Det gamla spåret går ca 15 upp i luften och ger en häftig blick över gator och hus uppe i luften.

Det är ganska nytt, sista etappen blev klar i 2014, och den växer vidare vad jag förstår. De har gjort det jättefint med små vackra björkar och böljande ängsblommor och en massa bänkar som man kan både sitta och ligga på. På några ställen finns små broar ut över gatan och vatten som porlar över gångbanan (gillade barnen att gå barfota och plaska i). Det fanns möjlighet att köpa dricka, glass m.m. på ett ställe på bron. Detta är ett HETT TIPS för den som åker till NY, ÅK HIT!!!

Vi valde medvetet att åka på kvällen när det var svalare och det är häftigt att nå slutet av spåret (eller vi gav upp vid 30e gatan - den verkade gå vidare längs med vattnet) lagom tills solen började gå ner över husen på andra sidan Hudsonfloden.

Sen valde vi faktiskt att ta en taxi hem, för det gick ingen tunnelbana i närheten och barnen började bli riktigt griniga. Det kostade bara 15 Dollar och det var det värt. Nu är det dags att krypa ner i sängen. Imorgon är planen att åka riktigt långt norr ut i stan, till Harlem.

Bara två dagar kvar innan vi åker hem nu och vi börjar längta riktigt. Ska bli skönt att få packa ihop för sista gången och in med grejerna i taxin och lämna NY för den här gången.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet