Stöd Ukraina

Tillylks blogg

Fredag 31 Juli 2015 - New York

New York - avrundar med Harlem och sen middag på Hard Rock Cafe

Nu ligger jag i sängen i vår lägenhet och har precis städat ur vårt ena badrum. Väskorna står packade i barnens rum. Wilma skall snart Skypa med sin kompis. Pontus, Ellen och Märtha tar en tur på gatan och köper kaffe till P (en morgontradition eftersom vi inte hittar kaffebryggaren här i lägenheten).

Vi har haft två blandade dagar här på slutet, fast vi har längtat hem väldigt mycket allihopa och ibland räknat timmarna för att få gå och lägga oss och komma en dag närmare hemresan.

I förrgår tog vi en tur riktigt långt norrut på Manhattan, i allfall till 125:e gatan, till Harlem. Den gatan skulle vara känd för sina uteställen, klubbar och barer där bla Michael Jacksson gjort sin debut (om jag förstod P rätt). Men vi var ju där mitt på dagen och såg inget speciellt. Vi hittade i alla fall fram till Toms restaurang! Det ställe som TV serien Seinfeld utspelar sig på emellanåt. Vi tog en lunch vid ett klassiskt bås med plastade sitsar på sofforna. Där satt både poliser, turister och lokala förmågor och det var trevligt. Maten var ok men ingen sensation kanske.

På vägen hem stannade vi vid The Childrens Museum of Manhattan. Det var väldigt interaktivt (som ett slags Tom Titts) och Wilma och Ellen gillade det. Fast i efterhand sa Pontus att det nog var mera för barn som var max 5-6 år. Men de fick springa runt och även pyssla lite innan vi åkte hem igen.

Igår var vår sista "riktiga" dag här. Vi hängde i lägenheten hela dagen, barnen och Pontus tog en promenad en sväng på förmiddagen medans jag tvättade, diskade och packade lite. Faktiskt så regnade det!!! I flera timmar tom!!! Första gången sen vi kom till USA för 9 veckor sedan. Tyvärr var det fortfarande lika varmt ute.

Efter att Märtha hade sovit och klockan började närma sig 18-snåret beställde vi en taxi för att åka upp till city och äta middag. Vi hade inte räknat med att taxichauffören var ovan med att köra i city och att det skulle vara sjukt mycket trafik, så vi sniglade oss fram... Dessutom hade taxichauffören sagt att det är förbjudet att ha barn i knät i bilen (vilket ingen taxi tidigare hävdat) och att han ville att vi försökte gömma Märtha i baksätet. Vilket är helt omöjligt eftersom hon klättrar runt hela tiden... Mutade henne med kex och russin att sitta vid mina fötter i bilen men när russinen tog slut gick det inte längre... Och mitt i city är det ju fullt av poliser!

Till slut sa vi att vi kunde kliva ur så snart han kunde stanna, och det var skönt att packa ut oss ur bilen. Vi kom nästan ända fram dit vi skulle ändå.

Vi hade tänkt gå på ett ställe som hette Ellens Stardust Diner, som skall vara lite som Wallmans med servitriser som sjunger de låtar man önskar sig, medans de serverar maten. Men vi hade inte räknat med att det var kö långt ut på gatan... Man kunde inte boka bord stod det på hemsidan men att de alltid fixade plats. Ok, så vi gick vidare mot vårt nummer två... Hard Rock Cafe. (Där fick vi vänta sen i 45 minuter för att få bord men det fick bli så.) Nästa resa SKA jag till Ellens Stardust Diner (korsningen 51st och Broadway).

På väg till Hard Rock - som ligger precis på Times Square - gick vi in på M&M-World. Ett tre våningar högt tempel över godiset M&M. Riktigt roligt även om man inte älskar godiset.

Här kan man köpa en massa saker, kolla vilken M&M-färg man är i en stor datasimulator, se frihetsgudinnan som M&M- blanda sina egna favorit färger av godiset i enorma behållare med alla färger som finns. En riktigt rolig affär faktiskt som jag varmt rekommenderar. Mitt emot ligger den amerikanska godiskedjan Hersheys godisbutik, men vi hade inte tid och tänkte ta de senare, men det får bli nästa gång vi kommer hit...

Så. Middag på HRC. Märtha var hyfsat lugn och åt lite pommefritt och bröd i alla fall och drack lite mjölk, men gick såklart runt och charmade både gäster och personal under middagen också. Vi åt goda hamburgare, chicken fingers, cesarsallad, nachos med guacamole och vitlöksbröd. Allt i en salig röra... Men gott! Wilma blev så glad att det var fri påfyllning av drickan och drack fyra glas CocaCola!!!

Sen ut på Times Square för att fotografera alla tv-skärmar i mörkret och känna stämningen av stan som aldrig sover. Fullt med folk, lagom varmt, massor av bilar, taxis, poliser, en brandbil som ryckte ut mitt i allt... Precis så häftigt som det är här! Vår sista kväll i USA :) Märtha var klart dämpad vid den här tiden, jag tror klockan var närmare 23.00 när vi satte oss i en taxi och styrde hemåt/Downtown mot vår gata...

Vi kom i säng halv ett på natten och tacksamt nog sov Märtha som en sten fram till klockan 8 på morgonen. Hon har varit väldigt stökig två nätter så det var skönt att hon äntligen sov gott.

Nu ska vi snart lägga Märtha att sova, fortsätta städa ur lägenheten, laga lite rejäl mat till oss (Lasagne blir det) och rensa ur kylskåpet... Håller på att tvätta handdukar just nu, ska ta sängkläderna sedan.

Sen skall jag ta med barnen ner till Kinesen på hörnet för varsin pedikyr (kostar bara 10 Dollar här så det har jag lovat). Tänkte också gå bort till en kyrka i närheten och lämna lite blöjor, barnmat, leksaker och kläder som vi ej tar med hem och hoppas att de kan lämna ut det till en behövande. Vi se så mycket fattigdom överallt och många barn verkar inte ha det så speciellt frikostigt i sin uppväxt.

Gick inte att förbeställa ngn taxi så vi får ringa taxibolaget framåt 4-tiden och hoppas att vi kan få tag på en extra stor bil. Sen lär det vara mitt i rusningstrafiken så det tar kanske mer än en timme ut till JFK. (Blir härligt med stökig Märtha i bilen. : (

Vi bör kunna checka in våra saker runt 7-tiden i alla fall, sen går flyget straxt före klockan 22. Vi tycker att vi har packat våra väskor bra, bara en väger närmare 25 kg så vi hoppas att vi inte får problem vid incheckningen. Den här gången har vi inga barnstolar med oss heller, bara vagnen och golfbagen som är skrymmande.

Ska bli så skönt när vi är in-checkade och klara äntligen.

Nej, nu börjar det bli dags att kila till kyrkan och laga lite lunch snart. Vi hörs!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet