Nettizls blogg

Tisdag 22 December 2009 - Oskarshamn

Thailand Dec -09 (2-17/12)

Hej

Nu är vi hemkomna från Thailand. Vi har haft det helt underbart. Toppenväder, varmt och skönt!

Vi tog en taxi från Krabi flygplats till Ao Nang, kostade 600 bath. Denna man vi åkte med blev sedan vår "privata" chaufför under dessa 2 veckor.. Han körde oss överallt, även till Pak Barra, fram och tillbaka.

Första natten bodde vi på Orchid Resort i Ao Nang, vilket jag varmt kan rekommendera. Även de två sista nätterna bodde vi här. Vi bodde första natten på hotellet med utsikt över poolen och de två sista i en Grand Pool Villa vid polen, helt fantastiskt men ngt dyrt, men det var det värt. Frukosten var helt otrolig, kanongott!

Dagen efter så tog vi vår taxi 08:00 från Ao Nang till Pak Barra, framme 11:20. Kostade oss 4000 bath. Vi tog där speedbåten till Koh Lipe 11:30 vilket kostade 1200 bath t/r.

På Koh Lipe bodde vi först 4 nätter i en Delux Bungalows på Mountain Resort. Helt underbar utsikt och bra bungalows. Vi tog 2 extra nätter här för det var så vackert, lugnt och fint. Vi fick bungalowen som låg bredvid restaurangen, DL- nr 6. Kanonläge!!!! Rekommenderar detta varmt. Trevlig personal och supergod mat på restaurangen. Frukosten var god...mkt Thaimat. Sanden var lite grövre här och en hel del glas i sanden vilket gjorde oss ngt besvikna. Tråkigt att turister och även de själva inte håller rent efter sig :( men detta var dock vår bästa tid under resans gång.

Efter dessa 6 nätter tog vi oss över till andra sidan till Pattaya. Vi bodde 3 nätter på Varin Resort i en Vip Villa som var helt okej. Vi fick här en kyl vilket var TOPPEN! Kall öl och kall dryck av olik slag, gott. Personalen och maten var bra här. Sanden var mjukare här än vid Mountain Resort men det var inte lika vackert. Mkt folk, mkt båtar som lät. Ja, det var mer livat på denna sidan av ön. Vi testade på både den lugna och den livliga sidan, vilket var ett bra val tyckte vi.

Vi åkte sedan vidare till Koh Bulon. Mkt vacker fin ö och väldigt lugnt. Vi bodde bara en natt här för det var en djurrik ö vilket var lite jobbigt för mig. Vi bodde på Pansand Resort, enkelt ställe. Vi hade alla slags djur runt oss som tex ödlor, varaner, spindlar, kackerlackor, sängloppor m.m. Detta var inget för mig. Bungalowen var inte direkt tät så det kom in både ditt och datt...usch! Vacker ö men inget för mig att bo på.

Dagen efter åkte vi tillbaka till Pak Barra. Åkte taxi till Krabi Town. Stannade en natt på ett enkelt hotell en natt för 1000 bath. Här shoppade vi en del. De två sista nätterna var vi i Ao Nang igen och bodde då åter igen på Orchid Resort. Mkt bra här och en kanonfrukost!!

På vår resa så var Koh Lipe det bästa, hit vill jag igen.

Allt gick bra under hela resan. Trevligt folk överallt, bra mat. Inga sjukdomar fick vi, inte ens turist-magsjuka, tack å lov.

Har ni frågor gällade resan så hör gärna av er så ska jag försöka hjälpa er med dem :)
//Nettiz
Dela med andra:

Kommentarer
510612 säger:
Ko Bulon är det närmsta paradiset man kan komma. Var där mars 2009 och vi åker tillbaka mars 2010. Bodde på Bulone Resort. Perfekt!! Underbar strand,mat "bungen" var helt OK. Låg närmast havet. Saker som är till dess fördel jämfört med Pansand, på Pansand var stranden sämre och ´vid högvatten var den helt borta. Ingen skugga fanns heller. Skall kombinera Bulon med en vecka på Ko Lipe. Är det någon som bott på Daya Resort? Ligger den vid stranden? Hur vi tar oss dit. Landar i Phuket och tar speedboat hela vägen kl.10.00 på förmiddagen och är på Ko Lipe kl. 16.00. Kostar lite men är dösmidigt. Ingela
Postat 2009-10-27 23:15  Anmäl
Bjorsa02 säger:
Hej!
Jag blir avundsjuk på er, vi var ett gäng på 6 personer som i april var på Koh Lipe och Koh Boulon. Det var helt underbart! Vi åkte från Malaysia till Koh Lipe som har ett otroligt klart vatten. Vi bodde på Lipe resort som var rätt slitet men ok. Stranden utanför är fin men lugnet förstörs av longtailbåtar som far fram och tillbaka, hela tiden, alltså från 8 på morgonen till 8 på kvällen, varför är det inte krav på ljuddämpare. Vi gick över till andra sidan ön där Moutin Resort ligger där det är mycket lugnare med en helt underbar lagun med snorklingsmöjlighet och lugn o ro. Tyvärr är det svårt att ta sig dit efter mörkrets inbrott annars hade vi bott där istället eftersom man gärna vill gå till matställena som finns längs Pattayastranden eller längs "huvudgatan".

När vi skulle vidare till Koh Boulone så hade speedboaten slutat gå för säsongen trots att den borde ha gått flera veckor till men så är det i Thailand ibland. Vi gav inte upp utan pratade med en kille på stranden som hade en kompis som hade en longtailbåt och en kompis på Koh Boulon somhan kunde tänka sig att hälsa på...Vi hyrde båten för 3000 Bath och örsåg oss med öronproppar och mp3 spelarna i öronen och en tur på 3 timmar på kav lugnt hav så var vi framme solbrända och fina. Ön är helmysig med bara två resorter vad vi kunde se och vi bodde på den finaste av dem Pansand resort. Rent och snyggt och ett mycket välskött område. Resortens restaurang har kanonmat och det finns några få ställen till men knappast något att rekommendera att bege sig till i mörker. Det finns gott om djur av olika slag på ön typ spindlar, ödlor, tusenfotingar m m. Stranden utnför resorten är helt ok men inte så mycket till snorkling, rätt dött. Stranden lider också en del av tidvatten som gör att det blir en bit att gå ut om man vill bada framåt kvällen. Vi tog en halvdagstripp med en longtailbåt till några kanonställen där det fanns hur mycket fisk som helst.

Lycka till!

Björn
Postat 2009-08-04 19:37  Anmäl
Reslusta säger:
Hej
Här finns planer att oxå besöka Lipe runt den 14 dec,
antingen blir det tåg från Bangkok eller flyg ner till Hat Yai..
åter upptar planeringen efter sommaren..i September bara 3 månader kvar. tiden går fort