Milas blogg

Måndag 18 Februari 2008 - Stockholm
Ja, nu är det vår igen...dags att söka sig till värme.
Kanske kommer skriva offtare då, har missat att skriva allt om mina resor och kollar in allt för sällar, tack för facebook ;)
jaja, samma sjukdom som smittade alla
har precis laddat några bilder på min mamma, efter speciellt beställning...så om Paula läser detta det är bara gå och kolla :)
Nu ska jag ut och få min intag av frisk luft...
ajjo
Tisdag 27 Februari 2007
Hej hej allihoppa :) hur mar ni?Fryser ej? Idag har det varit extremt varmt (for mig iaf) gomde mig i skogen sa mycket jag bara kunde.
Nu ar vi i Krabi, reste hit med bus och bat, det gick ganska fort (5 timmar) och kostade 400Bath/per. Krabi ar en underbart stalle, sa manga vackra kliffar och skona strander. Varje stalle skiljer sig mycket med allt, fran strander och klifar till shopping och tuk tuk.
Vi har varit har i 3 dagar nu och reste lite runt omkring. Paminner lite om sommar Gotland, vart an man gar det ar bara svenskar...jag har sett bara en tysk kvinna pa varan hotell, lite sma trakigt ar det egentligen.
Vi fick bra hotell mitt i centrum...trots har ar en familje stalle och centrum ar bara sma shopping och restauranger. Lite mera action onskas!
Idag akte till Phi Phi orna men bestamde oss att inte overnatta dar och bara ta en dags tour och spara lite mera dagar for Phuket, och dit vi ska imorgon :)
Vatten idag var +30 grader...till och med for mig var der FOR varmt!
Lite svart med bilderna...men jag lovar lovar att fixa det as soon as possible.
Nu ar det dax att packa igen
Kram,M
Söndag 25 Februari 2007
Idag (sondag) akte vi pa utflykkt till vackra on och fina strander. Super varmt runt 40 grader hela dan. Snorklade bland fiskar, vad var jatte kul...blev bittna av nagra och flydde fran de storre. Ska forsoka lagga bilder imorgon.
Super nojda och glada vandrade vi sista kvallen pa main street i Samui med allt det har at erbjuda.
Nu maste vi packa for imorgon vantar resa till Krabi....varje dag gar vi upp 6-7...rena uttjanster. Men sova far man val gora pa stranden nanstans :)
kram
Söndag 25 Februari 2007
Efter heta dagar och varma kvallar sitter och svalkar mig i internet kafe...skooooont
Nu har vi varit har i Samui i 3 dagar ocksa och det har varit lite intensiv men verkligen underbart. Vackra strander, ljus bla vatten...palmer sand och allt du kan tanka dig pa stranden :) jag som i vanligt fall brukar ligga i solen, sitter i skogen och redan blev sa brun och pa vag att branna mig trots solskydds faktor och t-shirt.
2 dagar rackte for oss att utforska on och se allt vi ville se (eller skule hinna se :))
Kollade pa Mhui Thai (Thai boxning) det var kul och spannande, tyckte synd om de...alla var sa smala och sma trots harda kickar. Sista omgangen var det 2 barn...sakert 10 ariga...sma och starka, men sakert skulle sla vilken vuxen son helst.
Lördag 24 Februari 2007
Efter att ha varit i Bangkok i 2 dagar var det dags att aka vidare.
Vi bestammde oss att ta 12 tim train till Surat Thani och sen vidare med boat till Kho Samui. Men eftersom vi var ute sent fick vi platser i sov vagn utan A/C med bara flakt i taket :-0 Ingening att rekomendera om man inte trivs i extremt varme. Men for att uppskatta var "fina" vagn behovdes bara en liten tour genom resten av taget till "restaurang vagn".
Folk akte med djur och spadd barn i vagn med tra bankar och inga flaktar, med en toalett (som var ett hal i golvet) for 50 personer...so nar vi kom tillbaka till var lyx overnattning sang var vi trotta och glada och gick och la oss direkt. Tyvarr for mig som ar 183 cm lang var det lite svart att stracka pa benet och jag slog huvudet vart an jag gick...
Men detta var en underbar upplevelse som jag kan rekomendera alla aventyrare med da helst med lite lyxigare vagn med A/C.
Nu gar vi till stranden (38-40 grader varmt)
har det gott
Lördag 24 Februari 2007
1. I shell wear as ig bag as possible to bear proud witness of my creed.
2. I shall not leave Khao San Road without a lonely planet guide.
3. I shall wear the traditional international backpacker's uniform and don't least one piece of local clothing (e.g.) conical hat in Vietnam, a krama in Cambodia etc.
4. I shall eat banana pancakes and phat thai on regular basic, for it is quintessential Asian food.
5. I shall stay in the cheapest gues house . More money for the beer.
6. I shall drink the local beer for I shall always endeavor to be in tune with local culture and because it's cheap.
7. I shall make pilgrimage to a Fool Moon party on Hat Rin at least once in my life.
8. I shall bargain without mercy and hone my skill to a sharp edge, so that I can proudly proclain our sacred motto "I get it for less than local".
9. I shall not leave Khao an Road without having my hair colored, dreadlocked, corn-rolled or shaved off.
Tisdag 20 Februari 2007
Hej alla ni i kalla Sverige!
Har sitter vi och svettas av kvavt mitt pa natten!Tur att vi kom ut pa kvalen sa kroppen borja vanja sig forst for solens skenar imognon bitti.
Beskrivning av resan behover en hel inlag sa jag berattar nan annan gang:)
Bangkok ar en stad som ingen annan...Thai people happy people...well, Thai people were slow people! Det tog sakert 2 timmar pa flygplatsen att fa visum,ga genom pass kontrol, men sen antligen efter 15 timmars lang resa var vi framme.
Vi bokade bara forsta naten pa hotellen (vi visste inte hur lange ska vi stanna har,men man defenetivt behover minst en vecka for att se all och shoppa loss...det vi ska gora :P)
KhoSan road fortjanar ocksa en inlag for sig...det kommer inom kort :)
Imogron tar vi var forsta tur med tuk tuk...spannande
nu ska vi til hotell och ta en dopp...
ha det gott
kram
Söndag 18 Februari 2007
Jag har ju inte berättat att vi flyger med Turkish Airlines… ja ja, så är det. Deras hemsida var faktiskt hyfsat och det gick enkelt att boka biljett. Det som jag var mest nöjd med att man fick välja platser på varje flygplan vart man ville sitta på planet… för mig med mina långa ben var det extra viktigt. Och så klart valde jag platser vid nödutgången… måste lyssna på säkerhets info extra noga ;)

Sen fick man också välja mat… det var faktiskt svårt, när det inte finns val så äter man det som är serverat… men nu var det 10 olika menyer. För mig valet var enkelt, jag tog high fiber meal (hoppas det bli gott) Nader tog orientaliskt, vi får se hur det bli… han är ju super känsligt när det gäller mat (säkert kommer vilja att byta med mig ;) ) men i fall man skulle inte vara nöjd så serverar ju de kebab… turkar utan kebab är inga turkar ;) hahahahahaha

Sista månaden har varit konstig… längtan efter semester har tagit över.
Var ute på stan och kollade lite bikini men i Thailand finns det så många … och billigt också…
Tittade på T-shirt… på rea kostar de lika mycket som i Thailand får man köpa 5 st
Och der blev ganska tråkigt, det fanns ju ingen mening i att titta på alla sommar kläder… så förberedde jag ju mig för semester förr. Jaaaa...vi ska shoppa loss :)
Kollade på böcker om Thailand, men det är svår att bestämma vad man vill ha, kollade på nätet nästan allt.
Har inte handlat mat särskild mycket den här veckan, nu är det bara left övers kvar i kylen som vi äter i 2 dagar. Det är ganska skönt att se tom kylskåp, det händer inte så ofta… ska passa på och städa där också.
Söndag 18 Februari 2007
Nu var det dags att sitta ner och packa, planera verkligen vad ska man ha med sig…
Min största oro var att min sambo Nader inte skulle kunna åka utan extra par skor (som väger 2 kg) och extra byxor mm… och när han gick till jobbet idag och lämnade liten hög av kläder han ska ha med på soffan så kändes det konstigt, jag började misstanka att någonting var på G… kanske packa han allt i smyg och sen tar extra väska med sig… ja ja, så tänkte jag faktiskt. Han tar ju alltid så mycket grejer han inte behöver och inte använder att jag blev nästan oroligt att nånting inte stämde.
Anyway, själv har jag inte vald kläder direkt, men ska troligen ta med:
2 kjolar (brun & vit) 1 lätt klänning, 1 par linne byxor, 1 par kapri jeans, 3 T-shirt och linne, ett par flip-flop, solkräm, body lotion och hår spray. That’s it…nu gäller det att bara ta DE GREJER och inget mer…