Lisen_ms blogg

Onsdag 28 Mars 2007
Ja, så är vi nu i Wien. Vi började i måndags genom att se oss om i de närmaste omgivningarna. Tog tunnelbanan till Rådhusplatsen och hittade en liten kvarterskrog där vi fick en typisk österrikisk middag.
Igår köpte vi heldagsbiljett på en hop-on hop-off buss och fick se en hel del av Wien. Stannade länge på Schloss Shönbrunn, Habsburgarnas lilla sommarstuga. Där pågick också en påskmarknad så vi hade mycket att göra ;-)
Idag ska vi kika närmare på vissa av platserna vi såg igår, som t ex Stefanzdomen.
Onsdag 7 Mars 2007
Nu har vi bestämt att ta en vecka i Wien, Österrike. Vi åker den 26 mars och kommer hem i slutet av veckan. Wien har alltid varit ett drömmål för mig och jag ser verkligen fram mot dessa dagar i Wien.
Måndag 18 December 2006
Efter Penang for vi till Langkawi. Tog färjan över vilket tog ca 3 timmar. Ett bekvämt sätt att resa.
Vi hade beställt rum på Lanai, vilket ligger en halvtimmes resa från huvudstaden Kuha. Taxi dit gick på 20 ringit. Det bästa med taxiresorna där är att det finns en fastställd taxa, så man slipper ackordera med chaufförer.
Lanai var ett trevligt hotell med egen strand o fin pool. Frukost ingick i priset på 188 ringit per natt för två personer. Maten i hotellets strandbar var usel, men i närheten fanns utmärkta restauranger där vi kunde äta gott billigt.
Vi hade ju inte så många dagar på Langkawi så det blev mest bad o slappande. Vi tog oss in till Kuha en dag där jag beställde nya glasögon. De kopierade glasen i dom jag hade och de nya som jag kunde hämta 2 dagar senare passade perfekt. Faktum är att jag hellre har dessa än de gamla, de verkar passa mina ögon bättre. Prisskillnaden var 5000 kr lägre än de gamla, som faktiskt bara är ett år gamla.
Sammanfattningsvis tycker jag att resan till Malaysia var mycket lyckad! Kunde gärna ha stannat en vecka till på Langkawi.
Lördag 2 December 2006
Så har vi nu varit på Penang sedan i onsdags. Vi bor på Bayview City Hotel i Georgetown, ett hotellval vi inte ångrar, kanske lite slitet här o var för ett fyrstjärnigt hotell, men fantastisk service, trevliga människor. Bra pool o jacuzzi med fri tillgång till handdukar, skönt att simma en sväng på kvällen efter svettigt strövtåg i stan, som idag. Var kväll innan har det åskat o regnat kraftigt, men inte idag (ännu så länge). Kanske är det som nån sa att regnperioden slutar efter november. Häromdan tog vi oss ut till Bayview Beach Hotell på Feringhu Beach. Eftersom vi är gäster på Cityhotellet hade vi fri tillgång till hotellets trädgård, pool och beach, även handdukar. Vi blev där hela dan o kommer nog åka dit nån dag mer.
Det lata lyxiga livet passar oss som börjar bli till åren, inga backpackers längre
;-)
Igår hyrde vi taxi med en engelska o en kvinna från Schweiz o åkte på rundtur runt ön, det var mycket trevligt. Men bäst gillar jag Botaniska trädgården som faktiskt ligger inne i stan. Rena djungeln, roliga träd o apor som kilar omkring.
Min man var här för trettio år sedan o bodde på Shangri La Rasasayang (eller hur det nu stavas) han har sedan dess pratat om Penang som paradiset på jorden, kanske är han lite förundrad över hur paradiset har kommersialiserats sen sist. Idag har vi köpt färjebiljett till Langkawi, dit vi åker på onsdag. Har också bokat hotellrum där får se hur det är.
Maten på foodstalls nere vid havet har varit fantastiskt god o billig. Hotellmaten har vi också provat på, ingen höjdare, det var steamboat dvs man skulle plocka åt sig olika grejor o själv koka, iden är god men vi blev inte så förtjusta allt smakade lika dant oavsett vad vi petade i, kött eller fisk.
Söndag 5 November 2006
Så har jag nu lagt in alla mina resor här, så långt jag kan komma ihåg. Men det blev inte precis i nån kronologisk ordning. Den senaste resan var ju faktiskt till Tönsberg i Norge, och innan dess var vi på Malta.
På planeringsstadiet har vi nästa resa att se fram emot. Ja, lite längre har vi ju faktiskt kommit, har köpt biljetter till Kuala Lumpur för att därifrån ta oss till Penang. Vi åker inom en inte allt för avlägsen framtid!!