Lillagummans blogg

Resealbum: Kap Verde

Sol och badsemester

Hej!
Nu har varit hemma i dryg 1 vecka efter en underbar semestertripp till Kap Verde och Sal. Bodde på det nybyggda hotellet Oasis Salin Sea, ett jättefräscht hotell med väl fungerande Wifi som var gratis. 2 st stora vattenflaskor fick vi varje dag. Hotellet ser kanske lite tråkigt ut utvändigt men vi var nöjda med valet.
Hade läst på en hel del om denna ö innan vi åkte iväg, och tyckte att den bilden stämde ganska bra.
Visst blåste det, men det hade ju varit ganska varmt om det inte hade gjort det och lilla tröjan fick man allt ta på sig på kvällen, men då man slapp att känna sig svettig och ofräsch efter duschen.
Hade dock, enligt Fritidsresors uppmaning tagit halvpension pga det skulle vara så dyrt att äta ute på restaurangerna, men två kvällar tröttnade vi på hotellets mat, som i och för sig var ok och åt middag på byn. Första stället vi hamnade på var en lokal restaurang med jättegod fisk med ris/pommes och grönsaker och till det varsitt glas vitt vin och notan slutade strax under 250 kr med dricks. Samtidigt satt det 3 st lokala spelmän på gatan och spelade musik. Och i puben runt hörnet var det fotbollsmatch som pågick under glada tillrop. En annan kväll åt vi på den franska restaurangen Le Pivé. Åt en jättegod fiskrätt som smakade som makrill. Blev något dyrare men det var det värt.
En kväll hamnade vi på Tam Tam, en irländsk pub, där det var fullsmockat pga det var fotbollsmatch på tv.
Vårat stamställe blev dock Buddys bar, där det satt 4 st. killar och spelade härlig musik varje kväll. En lugn och härlig stämning.
Det enda negativa med resan var kaffet, smakade inte alls gott tyckte vi, men på Palm Beach bar kom vi på att deras irish coffe var helt underbart goda ,så det fick ersätta längtan efter kaffesmaken.
Besökte även Castelos Do Sal, som drivs ideellt och där byns barn har möjlighet att få i sig 2 st mål mat om dagen då föräldrarna kanske är borta hela dagarna på jobb och även få skolundervisning och att lära sig att sköta sin hygien och när jag jobbar som tandsköterska så hade jag tagit med mig 100 st barntandborstar/tandkrämstuber, våra barns urväxta kläder lite pennor och några saxar. Hade ordnat med flygbolaget så att de bjussade på 10 kg extra bagagevikt. De blev jätteglada för det.
Tog den lokala bussen in till Espargos, när väl bussen var fylld. Därifrån tog vi en taxi till Pedra De Luma och Salinas, saltgruvan. Hade dock inga badkläder med oss utan fick nöja oss med att bara titta på dem som badade i det väldigt salta vattnet. Det var en liten förmiddagsutflykt.
Som seglare som vi är, ville vi även pröva på 1/2 dags turen med katamaranen. Gratis dricka och snacks stod det, men snacksen bestod i små runda bullar och kakor, inget vidare kanske men det mest trista var att han rullade bara ur förseglet och gick även för motor, hade förväntat oss en härlig segeltur. Såg att de mindre katamaranerna endast seglade.
Men vi är väldigt nöjda med vår resa till Kap Verde och Sal och kommer definitivt att återvända, om det nu blir en ev kombinationsresa i 2 veckor till Sal/ Senegal eller någon av de andra öarna. För en skön och avslappnande semester där turismen ännu inte hunnit att explodera kan vi varmt rekommendera detta resmål.