Lenils blogg

Måndag 20 Juli 2015 - Aigues-Mortes
Uppe lite tidigare idag, vid åtta.Frukosten var väl inte den bästa men vi fick i oss lite kaffe, juice, baguette och croissant i alla fall på hotellets terass med havsutsikt på andra våningen.I dag tänker vi fördriva tiden med ett besök i Aigues-Mortes, den fina medelstidsstaden som vi även besökte förra gången vi var i Frankrike vilket var 2007.Tiden går fort!Nästan för varmt men vi går runt lite och sen tar vi en tur med lilla tåget som tack och lov håller sig på platt mark här.Köper lite franskodlat ris och salt från området.Lunch tar vi på en av restaurangerna på torget.Hittar inget som känns helt bra så vi testar en meny trots att vi sagt att vi ska låta bli.Vi blir strax varse om att man ska låta bli!Mannen börjar med en sallad som är rätt okej medans min fisksoppa är en gråaktig sörja som smakar smutsigt havsvatten.Till det krutonger, aioli och ost som går att äta.Till varmrätt får jag en fisk som är lite rå här och där men i stort sett helt ätbar.Köttbiten på den andra tallriken är helt överstekt trots att den beställdes som medium.Till det bara några torra pommes, med andra ord, läge att klaga.Servitören tar ut tallriken, kommer tillbaka efter en stund och säger, tyckte du inte den var medium? Svaret blir nej, den var väl typ väldigt välstekt.Får in en ny köttbit och den är i och för sig lite rosa men så seg att det inte går att skära igenom den ens med en köttkniv.Typiskt sånt som händer när kocken blir sur får man anta.Till dessert en chokladmousse som är mer som chokladpudding, fullt ätbar men helt utan finess.Får bli en glass efter den något misslyckade lunchen eftersom jag såg lavendelglass på ett ställe.Köper en metallödla till samlingen innan det är dags att tanka upp hyrbilen och bege sig till flygplatsen.Vid parkeringen springer vi på en Eurocar-kille som frågar om allt är okej.Berättar om parkeringsskadan och han ber oss vänta en stund så ska han bara avsluta en annan kunds återlämning.Vi går sen för att kolla på bilen men vad skumt, inga skador!Äsch vi kollar på fel bil.Fyller i skadan på samma formulär som vi fick när vi hämtade bilen och sen ska bilen till garaget för att få ett pris på skadan.När det är gjort kommer vi att få en faktura på e-post.Vi får hoppas att det kommer att fungera med försäkringen för självrisken sen när vi fått fakturan men hittills har det fungerat enkelt och smidigt att hyra bil.På flygplatsen är det lång kö till incheckningen, tyvärr inga automater här.Men även om det är jobbigt att stå i kö så går det ganska snabbt och halv fem är vi incheckade.Säkerhetskotrollen är helt utan kö så där kommer vi snabbt igenom.Efter en snabbrunda i taxfreeshopen är det dags att gå ombord.På vägen till flygplatsen såg vi allt som är så typiskt för området, svarta tjurar, vita hästar och vita flamingos men ingen möjlighet att stanna och fotografera. Tvättmaskinen? Jo, den var lika sönder när vi kom hem och med första möjliga servicetid om tre veckor så fick det bli en ny!
Söndag 19 Juli 2015 - Palavas-les-Flots
Spanjorer till frukost!Ett gäng på runt 10 har tagit upp nästan hela frukostaltanen.Vi hittar ett bord en bit ifrån men där droppar kondens från en balkong så vi får ta ett mitt ibland gänget.Alla pratar med alla, hela tiden och fort går det, orden riktigt smattrar.Inte den lugna frukosttstund vi vant oss vid men lite kul att lyssna fast man inte fattar ett dugg. Vi lämnar hotellet vid elva och kör små vägar mot Palavas-les-Flots där vi ska ha vår sista övernattning på den här resan.Vi har ju inte så bråttom och det är en härlig väg att köra, väldigt fint.Parkerar nästan i rondellen och checkar in på vårt hotell med havsutsikt men utan balkong och nära flygplatsen.Finns inga restauranger i närheten bortsett från den på hotellet som är stängd då vi går in till centrum.Det är långt och det är varmt men på vägen ser vi i alla fall en katt som har väldig koll på trafiken och springer över gatan så fort det är lugnt.I Palavas äter vi musslor och räkor och sen åker vi linbana över floden.Läskigt så klart men vilken utsikt!Efter det är det dags för glass igen, den här gången i strutar med chokladdoppade kanter.2 kulor glass kostar 5€ styck och är dyrast hittills men gott så det får det vara värt!Går hela vägen tillbaka och ser hela tre katter, en av dem är som en kopia av våra två honkatter och då börjar vi längta hem.Snabbt i badkläder och strax för sju hoppar vi i havet som är vågigt och alldeles ljummet, härligt.Efter ungefär en timme går vi över gatan och in på hotellet.Här är hotell hela vägen från ett centrum till nästa kan man misstänka och sandstranden verkar vara milsvid och full med snäckskal.Vi duschar av oss saltvatten och sand, på med andra kläder och ner till hotellets restaurang för middag.Vi orkar inte gå in till centrum igen eller ta reda på hur bussarna funkar men det går bussar åt båda hållen hela tiden så det hade nog gått bra.Väljer varsin pizza från en jättemeny som servitrisen ställer i en stol vilket alla gäster fnittrar lite åt!Till det öl och efteråt mera glass och sen i säng.Lite svårt att somna trots att vi är jättetrötta.
Lördag 18 Juli 2015 - Collioure
Ännu en stadig frukost med baguette, croissant och gott kaffe.I dag ska vi inta slottet!Det är väldigt stort, slottet här och precis när vi kommer ut på borggården börjar ett nytt band spela nere vid vattnet.Betydligt bättre än de i går kväll.Vi går runt överallt och till slut har vi nog sett allt hoppas vi.Köper lite slottssouvernirer och kommer på att vi bara ätit strutglassar och ingen glasscup sen vi kom hit.Hittar ett ställe vid havet där de kostar cirka 8 €.Förklaringen är så klart läget men också att de innehåller alkohol, t ex den cassis som jag tar men vad sjutton, det är ju semester.Lite läsk till det känner vi att vi behöver i värmen även om servitören talar om att vi kommer att få varsitt glas vatten till glassen.Precis då börjar det coola bandet att spela igen och vi inser att man inte kan ha det så mycket bättre än att sitta i solen, vid havet med härlig musik och god glass med svart vinbärslikör! Några i bandet tar lite paus och går runt och säljer skivor, vi köper en så klart.Efter pausen ska vi hitta dörrstoppen i metall med en liten mus som jag spanat in i snart tre dagar utan att kunna komma på vart den skulle kunna passa in hemma.Plötsligt kom jag på att den passar perfekt i vårt senaste renoveringsobjektsrum där vi har en dörrstopp som inte fungerar så bra.Inte lätt att komma ihåg vilken liten gata den fanns på men till slut hittar vi den och jag känner mig väldigt nöjd.Sticker tillbaka till hotellet för att byta om och sticka till stranden men vi är trötta och somnar.Ännu senare lunch idag och på väg in till centrum ser vi att sardinfesten vi såg på torget tidigare i dag redan plockar ihop för att stänga och det har även flera restauranger gjort.Konstigt att vi inte märkt att de tar siesta tidigare men det kanske är annorlunda för att det är lördag.Efter att ha vimsat runt en stund så landar vi på restaurangen där vi ätit lunch alla andra dagar också men varför inte.Den är bra och har mycket att väja på, det blir en paella och en purjolökspaj med pommes.Kvart i fem kommer vi iväg till stranden men på vägen ser vi att kyrkan är öppen och det har den inte varit tidigare så vi passar på att gå in.Den må se lite medioker ut på utsidan men insidan är otroligt vacker.Tur att vi gick in för där fanns även statyer på många kvinnliga helgon, bland annat Santa Lucia.Köper ett ljus och tänder det till henne, sätter tillbaka tändljuset som trillar….man ska nog släcka det först!Nåväl, det gick bra och man hade ju inte velat vara den som lyckades elda upp den gamla kyrkan.Strax efter fem når vi så äntligen stranden med badskor idag och får hoppa i det lagom varma vattnet.Simma runt och titta upp i de vackra bergen, på slottet och klocktornet i lite soldis är rent magiskt.Ska vi vi verkligen åka härifrån i morgon? Hotellet har varit väldigt fint och vi har köpt till frukost för 10 € per person och morgon men hade man velat hålla igen så har vi sett att flera restauranger har frukost för 5,80 €.Vi fixar till oss rätt sent och börjar leta middag.Vid halv nio hittar vi ett ställe men när vi läser menyn och ser lite mer av personalen så verkar det rätt snobbigt.Vi smiter iväg och hittar en ny mysig gata där vi köper en liten keramiködla i en affär vi missat tidigare.Sen går vi runt lite men kan inte bestämma oss, så till slut hamnar vi på restaurangen är vi åt hummermenyn och bestämmer oss för 10 räkor.De är rätt dyra men när vi får in dem fattar vi varför, de är nästan lika stora som gambas och man får några små grillade paprikor och majonäs till.Öl, vin och vatten till det så lämnar vi så småningom restaurangen nästan helt nöjda! Saknas bara lite mer glass och den här gången får vi också häftigt självlysande skedar som vi sett tidigare.Ingen tvekan om att säsongen börjar på allvar idag, känns som dubbelt så mycket folk som de andra kvällarna.Kul att kolla på alla olika människor och olika stilar, från helt avslappnat till väldigt uppklätt.Passar på att ta begreppet närbild till en ny nivå när jag lyckas köra in kameralinsen i glassen, inte bra för kameran som nu behöver hjälp att öppna det fasta linsskyddet.
Fredag 17 Juli 2015 - Collioure
Molnigt idag så efter frukost bestämmer vi oss för ta lilla tåget till Port-Vendres och tillbaka.Alla (utom möjligen en servitör då häromdagen) är trevliga här och det är ingen som försöker pracka på en varken varor eller utflykter.Biljettförsäljaren vid tåget håller fram broschyrer när folk går förbi men inget tjat.Trots det är alla tåg och båt-turer vi sett hittills fulla.Men vad är det för fel på mig?Borde jag ha fattat att vägen till Port-Vendres skulle gå över bergen 300 m som högst!Läskigt men fantastisk utsikt och vi får se både vinodlingar och korkekar men ingen Ferdinand.Däremot skojar den förinspelade guiden om att koppla loss sista vagnen i tåget där de engelskspråkiga sitter om det blir för svårt att ta sig uppför!Ingen fara dock, tåget tar sig både upp och ner igen och på väg tillbaka inser man hur nära varandra Port-Vendres och Collioure ligger.Lite shopping på det så är man nöjd med förmiddagen och vi kör vår nya rutin, att sova en timme innan lunch.Det blir alltså sen lunch, 15:00Lunchen idag blev en halv pizza med fräsch sallad.Getost,honung och oliver på den ena och chorizo och paprika på den andra.Lite franskt och lite spanskt.Bra här är att man alltid får en flaska eller karaff med kranvatten till maten.De missar ju i och för sig möjligheten att sälja mer mineralvatten men slipper väl gäster som svimmar på grund av värmeslag.När man är klar frågar de alltid om man vill beställa dessert och vill man inte det frågar de om kaffe.Tackar man nej även till det så får man in notan ganska omgående vilket är väldigt praktiskt.Efter lunchen går vi upp på en gata som vi inte sett förut och hamnar i ett riktigt pittoreskt bostadsområde där det känns som man promenerar i en målning.Den här eftermiddagen blåser det upp och mulnar på så vi bestämmer oss för att skippa badet idag och går till hotellet och sitter på balkongen istället.Även om vi inte tycker det är badväder så kan vi inte motstå mera glass på vägen hem.När vi suttit på balkongen och spanat folklivet ett tag är det byter vi om för kvällen.Det ska visst vara sardinfestival eller är det ansjovis?Har för mig att det är något lurt med översättningen av de här fiskarna men det kanske bara är via engelska.Det är svalt i kväll men ändå ser vi inga riktiga katter.Hittills har vi bara sett en i Cap d’Agde med sele mitt i folkvimlet och en i en butik i Carcassone. Dock är affärerna fulla med kattgrejor, alltså prydnadssaker, väskor, muggar, handdukar med mera.Svårt att välja restaurang idag, många verkar bra.Vi tar en hittar en bra meny men just den menyn serveras bara fram 19:30 och nu är klockan 21 ungefär. Då blir det grillade gambas utan meny med varsin öl.Goda gambas med lite ris och grönsaker i tomatröra som gör att vi inte alls saknar den missade menyn. Så mycket festival ser vi inte till men massor av människor har samlats vid en scen mittemot runda klocktornet. Efter ett tag kommer tre musiker upp på scenen med en saxofon, en bastuba och en tvärflöjt. Det låter inte alls bra i våra öron så kanske måste man känna till dem för att uppskatta musiken.Vi tar en glass till istället, fantastiska glassar och sorbeter här.Känns verkligen som äkta vara.Vi rundar av kvällen med en stund på vår fina balkong.
Torsdag 16 Juli 2015 - Collioure
Lite mulet i morse så vi bestämmer oss för att utforska staden lite mer men först frukost.Vi har inte hört så mycket svenskar här så hur stor sannolikhet är det att två frukostbord är upptagna och bordet vi får är bredvid ett par som pratar svenska!Vi får kaffe i en tillbringare utan handtag, väldigt opraktiskt men kaffet är väldigt gott.Även här är det två sorters croissant och baguette.Här finns också lite goda ostar, salami, youghurt, juice och lite annat.Efter den rejäla frukosten är vi redo för en stadspromenad.Här är så vackert att man känner sig som man hamnat i något slags paradis.Vi sparar slottet till en annan dag och går istället bara runt och njuter.Vädret varierar lite men molnen gör att det känns mer behagligt än gassande sol.Vid 12-tiden bestämmer vi oss för att lata oss lite på hotellet innan lunch.Till lunch blir det pasta med roquefortost och mandel samt musslor lagade på catalanskt sätt och med pommes. Gott! När lunchen är avklarad blir det bad.Tog inte med badskorna från hotellet och det får vi ångra.Mycket småsten som gör ont i fötterna men det glömmer man snabbt när man hoppat i det 24 gradiga vattnet.Lite skillnad mot 18 i Cap d’Agde!Efter ett par härliga timmar på stranden går vi hem till hotellet och duschar av oss saltet och fixar till oss lite inför kvällen.Vi tar en meny trots att vi bestämt att inte göra det mer men den här med en ansjovis-tallrik till förrätt, grillad hummer till varmrätt och och tre små baku (babu?)-kakor till dessert för 25 € kan vi inte motstå.Tillsammans med 1 liter Pellegrino-vatten och en ½ liter vin blir vi helnöjda och som grädde på moset får vi varsin pytteliten flaska med Limoncello till desserten.Restaurangens toa ligger bakom glassdisken och för att komma in där behöver man en liten polett som man får av servitören.När hummern börjar ta slut kommer ett gäng militärer med stora vapen som de verkar låsa in vid slottet.Sen tillbringar de en lång stund i kanalen med att testa om deras packning är vattentät och fixar med några svarta kanoter.Några kommer till restaurangen och sätter sig bredvid oss för att dricka kaffe.En av dem går iväg efter en stund och skäller lite på de som är i vattnet innan han kommer tillbaka och avslutar sitt kaffe.Rätt vad det är kommer det en lite äldre soldat och vips blir kaffedrickarna ivägkörda.Senare får vi reda på att det finns en militärförläggning på orten.På riktigt med andra ord!Vi tar självklart lite glass innan vi går hem, viol och lakrits.Efter glassen är vi trötta, mätta och belåtna.Dyraste middagen hittills, 70 €.
Onsdag 15 Juli 2015 - Carcassonne
Uppe vid 8:00, idag ska vi först till Carcassonne och sen till Collioure.Lika bra frukost som igår med härlig havsutsikt.Trafiken flyter på bra och vägarna är fina, när vi kommer fram hittar vi en parkering ganska snabbt trots att det är mycket folk där redan.När vi parkerat och går ur bilen ser vi värsta reporna och någon liten buckla på högersidan av bilen.Måste vara någon på hotellets inhägnade parkering som kört på den och smitit. Vi som tyckte vi hittat en bra parkering där ingen kunde parkera just på högersidan.Tur att vi tog den där extra försäkringen som täcker upp självrisken som kan hamna på drygt 27 000 kr! Men det finns väl knappt en bil i Frankrike utan skador så vi bestämmer oss för att inte låta den här upptäckten förstöra dagen.Går runt en stund i den gamla medeltidsstaden men det är varmt och väldigt mycket folk.Det är som om allt folket på något sätt tar bort känslan för man kan inte riktigt känna medeltiden men det kanske beror på att staden är byggt över flera tidsperioder.Bryter av för lunch och beställer varsin galette med getost och sallad.Precis lagom för att få nya krafter så nu går vi in på muren och det är spännande att gå runt på murar.Efter muren tar vi en runda med häst och vagn.Det blir en special med bara 5 personer och guidning på engelska som föraren/guiden ändå bad om ursäkt för men det hade hon inte behövt, engelskan var väldigt bra.Intressant var att en av de tre andra i vagnen översatte från engelska till engelska men berättade mycket mer än vad guiden gjorde!Helt klart är nog att man ska var bättre förberedd och absolut se till att se Carcassone från någon höjd en bit bort men helt klart en riktig sevärdhet med en otrolig historia.Efter lite souvernir-shopping betalade vi parkeringen och åkte vidare mot Collioure.Även nu är det lugnt på betalmotorvägen men när vi börjar närma oss hotellet tycker GPSen att vi ska svänga in på en liten enkleriktad gata nedför en backe!Det nappade vi inte på utan körde vidare in mot centrum och hittade snabbt hotellet.Tur att vi bokat parkering på hotellet för här är det inte så gott om lediga parkeringsplatser.Hotellet är som vi tänkt oss och på baksidan rätt över från vårt rum finns en fin trädgård och på rummet har vi balkong ut mot framsidan på hotellet.Där finns också ett kylskåp.Perfekt.Från balkongen ser vi också ut på en väg och det brukar vara lite kul att sitta och kolla på folk.Slänger in väskorna på rummet för vi behöver köpa vatten, läsk och lite balkongvin.Hittar även ett åtta-pack vinglas i plast.Det vi hann se av staden under shoppingturen är helt fantastiskt.Otroligt vackra, färgglada hus och väldigt rent överallt.Här kommer vi att trivas.Rummet är fräscht och modernt så vi byter om och gör oss redo för middag.Första restaurangen vi tittade på hade inte så mycket att välja på och den andra visar oss till ett bord för fyra.Vi får vänta rätt länge och sen springer en servitör förbi och pekar på ett annat bord.Fattade inte vad han sa men sen kommer han tillbaka och sa något om att det här är ett bord för fyra så ni får ta ett annat bord. Vi valde då att gå.Man hör rätt ofta att fransmännen skulle vara otrevliga men den tycker vi tillhör undantagen, hittills har alla varit trevliga så vi får hoppas den här killen var undantaget.Den tredje restaurangen var bra, det blir två olika fiskfiléer med mos och smält smör, till det en flaska gott vin.Efter den goda middagen blir det glass och sen är vi redo för en god natts sömn.
Tisdag 14 Juli 2015 - Le Cap d'Agde
Frankrikes nationaldag och det ska vara fyrverkeri i hamnen.Enligt receptionisten är det fyrverkeri någonstans i området hela veckan och det är väldigt dyrt även för hotellet säger hon.Helt okej frukost, croissant, med eller utan choklad och baguette.Kaffe från automat, yoghurt, små brieostar, frukt och juice.Härligt med havet precis utanför.Efter frukost ger vi oss ut för att hitta en affär där man kan köpa vatten och läsk men hittar en härlig marknad med grönsaker, ostron, musslor, bröd och sötsaker.Letar vidare men till slut får vi fråga.Skrämmer nästan slag på ett par unga killar som inte tror de kan engelska men de lyser upp när vi säger supermarket och pekar på en bro i närheten, över den bara så är affären där.Nu ska vi bada, det är 36 grader varmt men vad, vattnet är iskallt, bara 18 grader.Det kan inte hjälpas vi ska bada.Det blir ett par snabba dopp och vi hoppas på varmare hav längre fram på vår resa.Pizza till lunch och vem dyker upp om inte Santa Lucia, den här gången i form av en pizza!Eftersom hon alltid dyker upp på våra resor så tar jag så klart en sån pizza och den är helt fantastisk med en öl till!Självklart blir det också en god glass och vägen hem tar vi över höjden utanför hotellet som har en massa monument högst upp.Vi vilar lite innan det är dags för en promenad till hamnen.Vi hade sett en restaurang i går som vi tyckte såg fin ut och den är när vi kommer, full så när som på ett bord som vi får.Vi ser sen många som köar för bord så det bådar gott.Vi beställer gambas med pommes frites som kändes hemmagjorda på ett bra sätt och man får även en fräsch sallad och bröd till.En liten flaska husets vin passar bra till det.Vilken skillnad från restaurangen i går.Mätta och nöjda tar vi en glass efter att ha trängts runt i folkhavet en stund.Snart är det dags för kvällens höjdpunkt,nationaldagsfyrverkeriet.Och det var verkligen ett fyrverkeri som hette duga, höll på hur länge som helst och det blev bara mer och mer tills det avslutades med några riktiga värstingraketer, http://youtu.be/FloaKuDFq4c !
Måndag 13 Juli 2015 - Skivarp
Katterna fick åka in på pensionat redan igår så vi planerar att köra runt 10:00, Frankrike i år.En sista tvätt bara innan vi sticker och vad händer? Felmeddelande! Hittar först inte bruksanvisningen men sen helt plötsligt ligger den där som vi letat hela tiden.Skumt sånt där.Framme vid Kastrup har vi förbetald parkering och express i säkerhetskontrollen.Smidigt.Vi har rätt gott om tid så vi sätter oss och äter några goda smörrebröd.Flyget till Montpellier går snabbt och väl där hämtar vi den förbokade hyrbilen.Tar en otrolig tid trots att det bara är 3 före i kön men alla verkat ha problem med att man inte har kreditkort utan bara betalkort vilka man inte kan reservera pengar på.Vi uppgraderar och får en ny Golf som påminner rätt mycket om våra Seat vi har hemma.Kör mot Cap d’Agde där vi ska tillbringa de 2 första nätterna.Hotellet La Grande Conque är fint men lite slitet.Vi får i alla fall precis vad vi bokat, rum med balkong och havsutsikt.Perfekt.Städningen var det kanske lite si och så med, vi hittar gammal yoghurt och fruktsallad i kylskåpet och en pizzakniv på golvet!Att receptionisten pratar engelska vet jag redan eftersom vi fick ringa då det såg ut som man behövde checka in innan 20:00 och vi beräknades vara framme strax efter.Engelskan på den första restaurangen vi valde var dock i det närmaste obefintlig.Vi fattar ju inte mycket av menyn (tack i alla fall till Googles översättningsapp som får det mesta rätt) och ber om några minuter till för att fundera och vad händer då?Servitören kommer in med en flaska vin, den dyraste och en nästan tom kanna vatten!!Vi får ta en diskussion med den enda som pratar lite engelska och efter mycket om och men fattar hon att vi inte beställt vinet och får ta ut det igen.Innebär så klart att vi inte kan beställa det vinet!Vi lyckas beställa en meny, en annan flaska vin och mineralvatten.Till mineralvattnet får vi inga glas men servitören verkar allmänt snurrigt och lyckad välta några glas vid bordet bredvid när han ställer fram vår mat.Maten är ok men inte mycket mer och serveras helt utan finess.När vi ska betala så tar servitören alla pengar och vi får säga till om att få växel tillbaka.När vi fick tillbaka pengarna tog vi alla för här tyckte vi definitivt inte det skulle vara någon dricks.Finns en hel del shoppingmöjligheter och naturligtvis plats för en glass innan vi sent går tillbaka till hotellet och är jättetrötta.