Lalias blogg

Tisdag 7 Juli 2009 - Las Vegas
Nu ar vi i Las Vegas och har ar det varmt! Resan fran L.A till Grand Canyon var hela 80 mil sa det tog sin tid men gick anda bra. Vi stannade och at lunch pa en riktig diner vid route 66. Det var faktiskt ganska lite trafik sa det gick snabbt att kora. Igar sag vi Grand Canyon. Riktigt maktig utsikt! Kandes lite laskigt att sta nara kanten... Vi korde vidare efter nagon timme och akte via Hoover-dammen till Las Vegas. Hotellet ar trevligt och jattestort! At en rejal middag igar pa en "all you can eat-buffe". Har ocksa hunnit se lejonen pa MGM och fontanen vid Bellagio forstas. Tar det lugnt idag och ska mest ga runt och kolla i affarer. Mindre an en vecka kvar nu av resan...
Lördag 4 Juli 2009 - Los Angeles
Sista dagen i L.A. Vet inte riktigt hur man ska sammanfatta detta stalle... Allt ar stort, galet och haftigt... Det ar massor med manniskor overallt. Vi har bada varit "riktiga turister" och sokt oss till lite mindre turistiga stallen. Var faktiskt till IKEA haromdan och hade jattekul nar vi gick runt och forsokte hora hur amerikanerna uttalar namnen pa moblerna.. hi,hi. Passade pa och at kottbullar forstas. Man blir lite less pa fries...

Igar tog vi en promenad! Vilket inte ar sa vanligt har i L.A. Vi gick till Griffith Park och tog oss upp till observatoriet. Det var lite annorlunda upplevelse och parken var riktigt mysig! Sen hade man ju underbar utsikt over staden. Kul grej men vi var helt slut i benen nar vi kom hem till hotellet. Det ar ju ganska varmt har med drygt 30 grader och inte ett moln pa himlen.

Maste beskriva hotellet Magic Castle lite mer ocksa. Vi bor alltsa ett kvarter fran Hollywood Blv och har nara till shopping och sant. Sjalva hotellet ar mysigt med en pool pa innergarden. Frukosten ar bra och vi blev glatt overraskade att vart rum visade sig vara en hel lagenhet med vardagsrum, kok, badrum och sovrum. Det finns en tvattstuga dar man kan tvatta sjalv och bilen star bra i garaget. Kanns som vi bott in oss har men nu ar det ju dags att packa ihop och aka vidare.
Torsdag 2 Juli 2009 - Los Angeles
Har varit har i nagra dagar och trivs ratt bra. Resan hit gick enkelt. Det var som sagt jag som borjade kora och lyckades ta oss ut ur San Francisco trots att GPS'n tyckte att vi korde fel. Vagen var ganska slingrig och brant pa sina stallen men det gick bra att kora. Vi fick en Toyota Camry Hybrid bil som kanns underbar jamfort med var gamla bil hemma... Vi stannade till i Santa Cruz och at lunch och tog oss sa smaningom fram till Monterey. Besokte forstas akvariet och det var ju smakul men massor av folk...

Dagen efter korde vi till San Luis Obispo dar vi bodde pa charmiga Apple Farm. Typiskt amerikanskt stalle med lite lantlig stil. God mat och trevlig bubbelpool!

Nu ar vi som sagt i L.A och har hunnit med att se Walk of Fame som ligger nara hotellet. Vi har fotat Michael Jacksons stjarna forstas. Idag var vi till Universal studios och akte Studio turen samt sag en show med Terminator. Kanns som det mesta riktade sig till barn i 10-12 ars aldern sa vi var kanske lite for gamla. Har varit en svang runt till olika galleror och shoppat lite ocksa. Far se vad mer vi ska hitta pa. Skont att liga vid poolen och bara slappa ocksa.
Torsdag 25 Juni 2009 - San Francisco
Imorgon aker vi fran San Francisco. Tiden gar sa himla snabbt nar man har roligt. Vi kom i mandags pa eftermiddagen. Flygresan var lite seg men allt gick bra med byten och bagage. Tog BART-taget in till downtown SF och lyckades forst irra bort oss lite innan vi hittade hotellet. Skont att vara pa plats! Hotellet ligger vid Union Square och ar jattemysigt. Vi fick ett lite storre rum an vi bokat sa vi har gott om plats. Gick och la oss tidigt forsta kvallen, var helt slut efter resan och tidsomstallningen.

Pa tisdagen borjade vi med en frukost pa rummet, man far ta med sig en bricka om man vill till rummet. Tog oss sedan ut pa staden och hoppade pa en av de beromda sparvagnarna. Vi fick staplatser pa utsidan av vagnen sa det var bara att halla sig fast i backarna! Och det var ju inte vilka backar som helst... Hur branta som helst pa vissa stallen. Blev staende en stund med sparvagnen da vagen och forstod forst inte varfor. Det visade sig att First Lady var pa besok i staden och vi var tvugna att invanta hennes bil, plus alla polisbilar...
Fortsatte sen till Fisherman's Wharf dar vi tittade pa faglar och sjolejon. Hade tankt kopa biljetter till Alcatraz men jag hade inte med mig passet sa det gick inte. Vi at en god lunch i solen pa en av uteserveringarna.
Pa eftermiddagen besokte vi hippiekvarteren och Alamo Square.

Igar var vi till Alcatraz som tyvarr var lite av en besvikelse... Tror vi hade lite for hoga forhoppningar om stallet. Det mesta var ganska forfallet och inte sa intressant. Fast det var nara att vi inte kom ivag eftersom biljetterna egentligen var slut och vi fick restplatser. Ar glad i alla fall att det blev av annars hade jag nog gramt mig over det. Efter lunch tog vi oss till det mest kanda landmarket, Golden Gate-bron. Vadret har i SF ar lite ostadigt och nar vi kom dit var det ganska mycket dimma och riktigt blasigt och kallt. Stannade bara en kort stund och tog lite foton. Sen satte vi oss pa lokalbussen igen och akte hela vagen tillbaka till hotellet, vilket tog en bra stund.

Har hunnit med en hel del redan under dessa dagar tycker jag! Man ar ganska trott pa kvallarna av alla intryck. Imorgon drar vi som sagt vidare och jag har lovat att borja kora... blir spannande att se hur det ska ga.
Lördag 2 Maj 2009
Nu börjar det ju kännas att sommaren närmar sig. Om 8 veckor åker vi! Har fixat nya pass och blivit godkända för inresa. Så nu vet ni att jag inte är terrorist, spion, kriminell eller psykiskt sjuk, om det var någon som undrade...

Har lugnat ner mig lite i planeringen av resan, är bara att inse att en del går inte att bestämma i förväg. Ska boka nåt motell till innan vi åker men sen får resten lösa sig på plats. Vi tar nog med en laptop så man kan vara uppkopplad. Sen funderar vi på om man ska skaffa en mobil som fungerar i USA. Nån som är insatt i det och har tips?

Längtar otroligt mycket!
Söndag 5 April 2009 - Sverige
Läser och planerar för fullt inför vår resa i sommar. Vi kommer börja med flyg till San Francisco och ska stanna där 4 nätter. Har bokat ett hotell vid Union Square. Ska bli spännande med spårvagnar och alla backar... Har inte bestämt än vad vi ska göra i SF mer än en tur till Alcatraz förstås.

Sen tar vi hyrbilen och drar söderut längs Highway 1. Ska stanna i Monterey och bo en natt på motell. Nästa stopp är inte klart än men det blir kanske Santa Barbara eller något på vägen dit...

Vi har bokat hotell i Hollywood 7 nätter och kommer faktiskt fira 4 juli där! Efter det bilar vi vidare till Grand Canyon, south rim. Kom fram till att det var bästa stället att se Grand Canyon från. Vi har bokat motell en natt där.

Nästa stopp på resan blir Las Vegas så klart! Vet inte om vi kommer spela något men det blir otroligt kul att se stället. Vi stannar två nätter på ett fint hotell.

Sen ska vi ut i öknen och kommer köra genom Death Valley. Ser inte riktigt fram emot den delen av resan då vi läst att det kan vara 50 grader varmt där...

Vi kommer fortsätta norrut till Yosemit som verkar vara en jättefin nationalpark med vacker natur. Från Yosemit kör vi tillbaka till San Francisco igen och lämnar bilen på flygplatsen när vi åker hem.

Totalt kommer resan ta 3 veckor. Ser verkligen fram emot allt vi kommer få uppleva!