Ekstroms blogg

Måndag 25 Februari 2008 - Bangkok
Bangkok!
Skitig, stokig, hogljud, mycket manniskor (ca 9miljoner). Vi alskar det!
Allt fran att aka tuk-tuk i rusningstraffik till att pruta ner en vara for 30sek till 20sek.
Vi kan beratta om en dag i bangkok.
Onsdag 20/2
Vaknar upp och gar ner och ater frukost pa hotellet.
Kommer pa att vi behover tvatta klader och att hotellet tar for mycket pengar for att gora det.
Vi fick ett tips fran hotellpersonalen at vilket hall det fanns ett tvatteri.
Sa.. vi gick ut pa bangkoks gator och tappar bort oss ganska fort (som vanligt).
Efter ett tag var det en tuk-tuk forare som hittade oss och ville skjutsa oss, eftersom vi inte visste vart vi var och han visste vart en tvattstuga var sa fick han skjutsa oss dit. Han parkerade utanfor ett hyreshus och sen akte vi upp till fjarde vaningen och gick in i en vanlig lagenhet dar fyra kvinnor och en tvattmaskin stod. Efter lite teckensprak och oversattning av tuk-tuk foraren som visade sig prata hyfsad engelska, lamnade vi tvatten dar och akte vidare.
Vi hade tankt aka flodbat igen men eftersom vi hittat en tuk-tuk som pratade engelska och var trevlig bestamde vi oss for att lata han guida oss runt i stan.
Han tog oss till en smyckes affar dar han fick gratis bensin om vi gick in och tittade.
Totalt blev det nog en 4-5 stallen som han korde oss till for att han skulle fa gratis bensin. Ett av stallena var en skraddare som sydde upp kostymer. Jag visste inte att jag ville ha en kostym men nu har jag iaf en handsydd kostym uppsydd efter min kropp plus tre skraddarsydda skjortor for manchettknappar. Skoj.. Den passar mig jattebra.
Vi letade ratt pa svenska kyrkan och blev bjudna pa svenska kanelbullar och kaffe. Forsta gangen var guide hade atit kanelbullar. Det visade sig att prast paret kom fran Lund och var jattetrevliga.
Sen akte han runt och visade bla. Jim Thomsons house, ett hus som en amerikansk tygmogul hade byggt upp valdigt vackert med dammar och olika hus, efter det att han forsvann sparlost oppnade dom hans hus som museum for allmanheten, tuk-tuk chaufforen visade oss aven olika soier dar dom hade secondhand marknader. Det ar lite roligt att se nar dom saljer begagnade motorer och mekar med dem mitt pa trottoaren.

Efter manga vagar och krumbukter kom vi pa att vi ville aka flodbat sa da akte vi ner till floden och var guide forhandlade pris at oss.
Var guide skickade vi att hamta tvatten och lamna den pa hotellet. For hela dagen tog han 200sek i betalning och da var han dyr...
Sen satt vi oss pa en Longtail bat med en sot liten chauffor som inte pratade engelska och vi akte "along the klongs" alltsa in i sidofloderna och kanalerna dar folk bodde i batar och hus pa stolpar. Det ar som om man aker igenom deras vardagsrum med baten. Man ser barn som badar, mammor som tvattar och killar som sitter och fiskar. Lite roligt ar att det var jattemanga reklam presseningar dar som det stod "perssons tunna skivor, lite goare" hur sa manga svenska reklam presseningar kommit till smafloderna i Bangkok ar lite av ett mysterium for oss.
Vi akte langs kanalerna i ca 1.5h sen hoppade vi av i narheten av Kungliga slottet. Vi hade bestammt oss tidigare pa dagen att vi ville se lite tempel och dyl. sa vi tyckte att det maste vara ett bra stalle att kliva av pa.

Sen dok vi pa en marknad dar forsaljarna satt pa filtar pa trottoaren och salde sina varor. Vi gick dar i lugn och ro och kollade pa olika varor nar en lite aldre thailandsk gubbe kom fram och fragade vart vi kom ifran.
Det visade sig att han var engelska larare och hemskt garna ville hjalpa oss se bangkok. Nar vi forklarat att vi ville se tempel sa stod det inte pa forann han hade ropat till oss en tuk-tuk forhandlat pris, ringat in pa kartan vart vi skulle aka och forklarat det pa thailandska for chaufforen.
Sagt och gjort tackade vi sa mycket och akte sen ivag med en hiskelig fart mot templet med den sittande buddhan. Chaufforen foljde med oss in och visade med teckensprak att vi maste ta av oss skorna och gora en "wai" innan vi fick ga in i templet. Det ar markligt hur mycket information man kan byta bara med teckensprak.
Efter det sa akte vi ivag till nasta tempel som den forsta mannen hade rekommenderat.
Dar var det bone stund for munkarna och det var valdigt haftigt att se nar dom satt och bad.
Ratt som det var sa kom det en thailandsk man fram och fragade vart vi kom ifran . Det visade sig att han jobbade pa den Thailandska ambasaden i London och var hemma for att halsa pa sin familj och slakt.
Vi hade en valdigt intressant pratstund med honom (det aterkommer vi till vid ett senare tillfalle)
Efter att akt runt lite var det dags for att aka tillbaka till skraddaren och testa kostymen innan dom sydde klart den. Helt sjukt att dom syr upp en kostym och tre skjortor pa 1.5 dagar.
Nar vi var klar med det sa akte vi till hotellet. Vi hade ju fatt hjalp att forhandla ett pris for tuk-tuken (20baht = 4sek) nar vi sedan tyckte att han forkanade mer eftersom han hade skjutsat oss mer an vi kommit overens om gav vi honom 120 baht =24sek. Han blev sa glad att han bade gjorde en wai, skakade hand och sen kramade oss. En gammal gubbe utan tander som inte pratade engelska som blev sa glad att han hoppade. En rolig syn.

Fortsattning foljer.
Nar vi se
Onsdag 20 Februari 2008 - Bangkok
Vi var inte sa varst bra pa det har med att lagga ut inlagg nar vi ar ute och aker.
Det ar ju for vi har sa mycket att gora hela tiden.
Nu ar vi iaf tillbaka i Bangkok.
Phuket,Patong var en upplevelse. Mycket strander, mycket forsaljare, mycket skandinaver, mycket barer och barflickor. Inte riktigt var stil. Det ar skont med strandliv ett tag men i langden kan det bli lite tradigt om man vill uppleva saker.
Vi akte ut till Koh Phi Phi pa lordagen med en bat overfull med turister. Jattevacker plats och vi fick aven se stranden dar filmen The Beach spelades in med Leonardo Dicaprio.
Valdigt varmt och valdigt langgrunt. Ca 37grader i luften och nastan lika mycket i vattnet kandes det som.
Andreas lyckades fa matforgiftning i Patong, vi at middag i ett gulligt matstand ute pa gatan i ett omrade som kandes lite mer Thailandskt. Kande mig lite risig i kistan nan timme efterat och lag resten av natten med alla ingredienser sasom standiga toabesok, frossa samt yrade (enligt Pauline) om allt fran batar till paraplyer.
Dagen efter tog vi det ganska lugnt (av forklarliga sjal)
Det tog nagan dag att fa igang magen for att ata, men inget dodar en harding :-)
Vi har iaf gatt barfota hand i hand pa stranden, sett ljusballongerna dom slappt ivag, gatt pa barer, legat pa stranden och legat vid poolen.
En rolig sak var att vi traffade pa en kille som fran borjan var svensk men nu bodde i Australien som byggde en Resort i narheten av Patong som just hade varit med en finansiar fran Sundsvall och visat bygget. Vi kommer fran Sundsvall-ar i patong-ska till Australien :-)
Han sa att det var kallt i Tasmanien om vi skulle dit sa vi maste kanske ta pa oss langbyxor for forsta gangen pa resan. Tiden far utvisa....
Vi ska forsoka skarpa oss med bloggningen
Mvh Pauline & Andreas
Torsdag 14 Februari 2008
Hejsan!
Nu har vi varit i Thailand i tre dagar och det kanns som tre veckor.

Vi borjade med att satta oss pa flyget 10 pa kvallen till Qatar. Tre pa natten svensk tid vaknade vi av att vi vi var framme. Det var bara att leta upp nasta gate och ta planet mot Thailand.
Vi var framme 9 pa morgonen svensk tid och 15 thai. tid. Vi fick aka en massa rullbanor pa flygplatsen som utsetts till varldens langsta flygplats (med all ratt). Sen bestallde vi en taxi fran forsta basta som fragade (turistfalla #1) vi fick betala 500bath mer an vi borde.
Vi kom iaf till hotellet helskinnade. Det forsta som hande var att pauline hittade nagat slags kryp pa toan som hon behovde dopa for att vaga ga dit. Sa nu har vi en till felix i bekantskapskretsen. Hotellrummet har inget fonster och inte sa jattefrascht men hej det var ju billigt :-)

Pa kvallen gick vi ut och vandrade pa stan och upptackte att vi nog hade hotell ganska centralt i staden. Hur mycket kopstand efter trottoarerna som helst och matstand pa cykelkarror som salde insekter och grodor samt hela ankor. Allt givetvis grillade efter bestallning.

Andra dagen sa tog vi en taxi till floden (vilket inte taxichaforen forstod pga sprakforbistringar) vi blev tvungna att leka charader for att fa han att forsta (vi gor forovrigt en bra imitation av en flodbat i charader)
Han fattade till slut och skjutsade oss i alla bilkoer dit.
Han pekade till slut mot ett hall dit vi skull ga och vi betalade och gick.
VI HITTADE INGEN FLOD!!
Efter lite vandringar hittade vi ett lyxigt hotell (Shangri-La) och spatserade in som om vi bodde dar och bad om en karta. Vi fick den och kom till slut pa vart vi var. ca 50m bredvid floden.
Nar vi gick ut darifran sa vart vi haffade av en taxichauffor som ville skjutsa oss. Nar vi forklarade att vi ville aka flodbat vart vi praktiskt taget nerdragna till en kaj dar Longtailbatar stod och vantade. (turistfalla #2)
Det var faktiskt jattemysigt och en valvard upplevelse att ta del av flodlivet pa Chao Praya.

Efter flodfarden gick vi vidare dar vi hamnade i samsprak med en engelsktalande thailandare pa nagat sett.
Nar vi berattade att vi funderade pa att aka vidare nasta dag sa fixade han sa vi helt plotsligt satt pa en Tuk-Tuk pa vag till Thailands officiella turistinformation.
Pa nagat satt sa blev fortsattningen sa att vi blev bokade till ett flyg till Phuket och ett hotell i Patong.
Inkl. transfer taxi (det lutar at turistfalla #3)
Vi shoppade resten av dagen. Vi gor inte av med sa mycket pengar for att har fatt for oss att 100:- ar mycket pengar. Sen att det ar Baht som ar 20 svenska kronor spelar ingen roll. Vi PRUTAR!!!
En timmes fotmassage inkl. handerna, nacke och axlar = 28 svenska kronor
Mat i matstand = 6 svenska kronor
och sa fortsatter det

Nu sitter vi iaf pa ett hotell i centrala patong efter en lyxig middag pa stranden med hummer och kyckling, ol och drinkar ur annanaser. Vraldyrt 2000 baht!!!! Det sved!!! 400svenska kronor!!!!

Imorgon ska vi inte gora nogat annat an ligga pa stranden. tankte vi.
Dan efter det ha vi tydligen blivit bokad (i samma veva som phuket resan) pa en batresa till Phi Phi Island
Det blir sakert jattemysigt.
Nu ska vi forsoka lagga ut lite bilder

Ha en bra alla hjartans dag!