Channahs blogg

Söndag 9 Oktober 2011 - Ghana
Reklam för min nyutkomna spännande ungdomsroman om en svensk 15-årig tjej som hamnar på en ofrivillig resa genom Ghana.

Sanningar i solen av Anna Hellerstedt

finns att köpa på:

Söndag 20 Mars 2011 - Vilnius
För tredje året i rad har jag nu besökt SOS-barnbyar i Vilnius. Pedagogerna, SOS-mammorna och socialarbetarna där gör ett helt fantastiskt arbete!! Så mycket kärlek, kompetens och engagemang räddar många barn till ett bra liv! SOS-barnbyar i Vilnius bedriver också flera sociala projekt i staden. Hör gärna av er om ni vill veta mer!
Torsdag 23 Juli 2009 - Ghana
Min sambo och jag har nyligen kommit hem efter tre veckor i Ghana. Vi jobbade på en skola, på ett barnhem och gjorde en luff genom landet. Fler bilder och berättelser från resan kan ni se på min blogg: http://www.sparaochres.blogg.se
Lördag 21 Februari 2009 - Litauen
Jag är just hemkommen från en resa till Litauen. Jag var där med fyra elever som samlat in en massa kläder, skolmaterial, plåster, kondomer, en dator m m till SOS-barnbyar i Litauen.

Vi besökte också ett socialkontor i en fattig stadsdel och vi besökte en familj som hade 16 egna barn, tre hundar, en katt och morfadern boende hos sig.

Den 16 februari var det Litauens självständighetsdag och det firades på SOS-barnbyn med sånger och folkdanser.
Måndag 21 Juli 2008 - Öland
Nu har även jag lagt upp en bild på min söta hund. Hon heter Tindra och är en av mina ögonstenar. Bilden är tagen i Köpingsvik på Öland. Campingen ligger i viken i bakgrunden. Tindras husse spelade med sitt band några kvällar på en restaurang med utomhusscen intill vattnet. Mycket vackert och rolig stämning. Nu kommer jag inte ihåg vad restaurangen hette men den tillhörande barens namn går inte att glömma. Rumpan bar. Hela norra Öland verkade väldigt hundvänligt och det gick bra att ha med Tindra på alla restauranger som hade utomhusbord som vi besökte. Hon var snäll och duktig hela tiden.

Tindra är sju år och en ganska berest hund. Hon har pass och är rabiesvaccinerad. Hon har t ex varit med i Spanien. Eftersom hon är så liten (under 5 kg) får jag ha henne med mig inne i flygplanet. Större hundar får åka som bagage i bur.

Tindra är ovanligt liten för att vara hund, men jag har en häst också och han är ovanligt stor för att vara häst. Kanske får han följa med på någon resa i framtiden och då kanske jag lägger upp ett kort här på honom också ...
Torsdag 3 Juli 2008
Min sambo är faktiskt, utan det minsta skryt eller partiskhet, Sveriges bästa sångare när det gäller irländsk folkmusik. Han sjunger i Pork from Cork, som turnerar över hela Sverige. Han har varit på Irland många gånger och förstår irländska. För mig var det första resan till detta land. Pork from Corks duktiga basist heter Ecke. Han och hans sambo Lena var också med på resan. För Conny och Ecke gick resan ut på att lyssna på så mycket irländsk musik som möjligt och dricka så många guinness de hann. Vi besökte Guinness bryggeri i Dublin och fick provsmaka olika typer av ölet, alla var lika äckliga tyckte jag. Men jag fick faktiskt i mig hela två irish coffee under resan och de var riktigt goda.
Sov gjorde vi på Isaacs Hostel för ca 150 kr natten inklusive frukost. Billigt och trevlig stämning även om vi delade rum med ytterligare två snarkande människor från USA. Isaacs Hostel låg på gångavstånd från Temple Bar-området.
Men om ni inte ska åka till Irland i sommar så kan ni lyssna på irländsk musik som är nästan lika bra här i Sverige. Gå in på Pork from Corks hemsida och kolla var de spelar ...
Måndag 24 Mars 2008 - Polen
Nu har jag genomfört min fjärde toleransresa till koncentrationsläger. Denna gång var jag med 20 elever och två ytterligare lärare till Auschwitz och Birkenau i södra Polen. Vi hade också med oss vår underbara busschaufför Janne Bark. Han äger Barks buss tillsammans med sin fru och det är nog Sveriges bästa bussbolag! Så rolig, positiv och ödmjuk mot allt och alla! En perfekt människa att ha med sig på en toleransresa där det finns elever både med "demokratiska och odemokratiska" åsikter. Jag har också en kärleksförklaring till mina kolleger Ulf och Jeppe, och till hela ungdomsgänget. Jag är säker på att den här resan har satt positiva och djupa spår hos oss alla som var med.
Söndag 2 Mars 2008
Resan började lite stressigt med att Conny glömde kvar sitt handbagage på flygbussen till Arlanda! Som tur var lyckades vi hinna få tillbaka väskan med nästa återvändande buss ...
Efter mellanlandningen i Madrid hade vi 13 timmars flygning över Atlanten innan vi nådde Buenos Aires. I Buenos Aires bodde vi inneboende hos en underbar dam som hette Rosa. Jag kan varmt rekommendera hennes boende och matlagning om ni ska dit. Vi pluggade spanska på en skola som heter Babylon Idiomas, och det kan också rekommenderas. I Argentina är det billigt. Prisnivån är genomgående 1/3 av svenska priser. Vi besökte tangorestauranger både i de "finare" kvarteren och i det beryktade och farliga La Boca. Vi såg fotboll när River Plate vann över San Lorenzo på Estadio Monumental Antonio Vespucio Liberti. Vi tillbringade en underbar heldag med fyra timmars ridning på en gård ute på landsbygden. Men det knasigaste var nog när vi skulle besöka stadens badbassängområde och var tvungna att gå igenom en läkarundersökning där de kollade både fotsvamp mellan tårna och rotade i hårbotten efter löss ... Vi fick dock våra läkarintyg och blev insläppta på det stora poolområdet.
Sista helgen åkte vi färja över till Uruguay och den lilla orten Colonia de Sacramento. Det var en perfekt plats för avkoppling. Lugn och sol, ett glittrande Rio de la Plata, färgglada hus och utmärkta små restauranger. Det blev en perfekt avslutning på vår Sydamerikavistelse.
När vi kom till Arlanda gick våra vinflaskor i resväskan i kras ... men vad gör det ... vi har ju ändå läkarintyg på att vi varken har fotsvamp eller löss!
Lördag 21 April 2007
För tredje året i rad gjorde jag resan till före detta koncentrationslägret i Sachenhausen utanför Berlin. Den här gången var vi 17 elever och fyra lärare med på bussen (både dit och hem). Egentligen tycker jag att alla elever borde få besöka ett koncentrationsläger. Ingen går oberörd genom ett koncentrationsläger, inte heller nuförtiden.
Söndag 4 Mars 2007
När jag varit hemma från Kap Verde i två dagar var jag fortfarande dålig och väldigt uttorkad eftersom jag knappt fick behålla något ... Jag blev inlagd på Vrinnevisjukhuset i fyra dygn. Där fick jag dropp. Nu är jag hemma och mår lite bättre, men jag är fortfarande medtagen.