Camens blogg

Tisdag 9 Juli 2013 - Barcelona
Hola amigos!

Nu är det dags! Om ett par timmar bär det av. Min vinstresa för Månadens Guide "The American dream" går till Barcelona. Är sådär lagom stressad och stissig, som jag alltid blir när jag ska resa. Har minst sagt resfeber denna gång! Ser verkligen fram emot den här resan då jag älskar Spanien och för första gången ska få besöka staden som tydligen är en av de mest fantastiska i världen. Har bokat 7 dagar på 4-stjärnigt hotell, nära strand och centrum. Är supertaggad! Stort tack igen till Reseguiden och Resia! Hoppas vi ses under resans gång, annars ses vi igen när jag kommer hem. Förhoppningsvis är jag då proppad med massa fina bilder och goa tips att dela med mig av.

Nu ser jag fram emot en kall god grande cerveza! =D
Torsdag 14 Juni 2012 - Göteborg
Sitter på kontoret och drömmer mig tillbaka... Glass i solen, kaffe på Dluga, fluffiga hotellkuddar, stranden i Sopot, dessa ljumma oförglömliga försommarkvällar. Nu har jag hunnit vara hemma en månad efter min resa till Polen. Saknar det varje dag. Fick helt klart mersmak och kommer absolut att åka tillbaka.

För er som är nyfikna på Polen och Trojmiasto kan jag varmt rekommendera detta resmål. Det finns mycket att se och upptäcka, även efter EM. Här kommer min reseguide där jag tipsar om mina favoriter i den polska Trestaden.

Önskar er alla en stunds trevlig läsning.

Vi ses!

Måndag 14 Maj 2012 - Göteborg
Fy vad tråkigt det känns att komma hem! Jag hade mer än gärna stannat kvar lite till! Sista dagen på resan avslutades i alla fall kanon på Stena Spirit mellan Gdynia och Karlskrona. Vi åt buffé och hoppade därefter i badkläderna. En timmas jacuzzi-bad i färjans spa gjorde susen för att komma ner i varv efter en lång dag. En dusch senare och man somnade gott i hytten.

Väl i Karlskrona, släpandes på alldeles för mycket och för tung packning tog vi oss till centralen med buss. Här solade vi en stund innan det var dags att hoppa på nästa buss mot Emmaboda. Där bytte vi till tåg mot Göteborg. Från sol och klarblå himmel till grått regn och rusk. Just nu kändes borta bättre än hemma. Men ett glas svensk lättmjölk var faktiskt något som jag saknat. Det var gott!

Jag och Mattias är otroligt tacksamma för att vi fick åka på den här resan! Stort tack till Reseguiden.se, Stena Line, Guidebussen 2011 och till alla som engagerat sig i vår bokning, som fixat och donat för att vi ska få det såhär bra! Ett extra tack till Alexandra Hansson på Stena Line, du har varit till fantastiskt stor hjälp med allt du fixat och alla tips du gett oss, guld värt!

Inom kort kommer min reseguide där jag tipsar om mina favoriter från Polen och Trojmiasto. Vi ses!

Hmmm, undra varför man alltid har mer packning med sig hem än när man åker bort?
Måndag 14 Maj 2012 - Sopot
Sista dagen i Sopot var verkligen jättemysig. Här har vi rätt och slätt en sommarstad. Den finkornigt sandklädda stranden, den långa piren i Sopot Marina, det öppna torget och gågatan Monte Cassino full med uterservingar, restauranger och klubbar. Gdansk kändes gammaldags charmerande medan den här delen av Trojmiasto känns mer modern, ungdomlig och trendig. Samtidigt är det ändå mysigt och familjevänligt.

På stranden i Sopot

Piren, en av de längsta i Europa

Strandpromenad

Styltor på Monte Cassino

Sockerchock på Café Ferber
Söndag 13 Maj 2012 - Sopot
Känns lite sorgligt att det är sista dagen här i Polen. Ikväll går båten tillbaka från Gdynia till Karlskrona. Dock har vi hela dagen att spendera här i vackra Sopot. Igår blev det lite upptäcktsfärd i området och middag på en mysig restaurang på huvudgatan, Monte Cassino. Nu är det snart dags för utcheckning från Sheraton. Hade gärna stannat en natt till, härliga rum, fantastiskt trevlig och serviceminded personal som gärna svarar på frågor och ser till så alla gäster har det bra.

Monte Cassino

Druckit för mycket vin?

Middagsdags på Barocco
Lördag 12 Maj 2012 - Sopot
Efter lite lunch och en sista promenad i Gdansk har vi åkt vidare till Sopot. Här har vi checkat in på fantastiska Sheraton Hotel. Lyxigt! Toppklassig service och en trevlig välkomsthälsning som väntade på rummet från hotellets General Manager. Här i Polen blir vi verkligen bortskämda. Hotellet ligger precis vid sandstranden, otroligt fint beläget. Synd bara att vädret inte är lika bra som tidigare dagar, temperaturen halkade ner omkring 10 grader bara över natten, så något badande lär det ju inte bli. Kanske ska kila ner och doppa en tå ändå...

Välkomsthälsning

Härlig stor säng

Ljuvlig utsikt
Fredag 11 Maj 2012 - Gdańsk
Efter shoppingen blev det kaffe och glass på stan, mysigt i värmen. Därefter gick vi och bokade ett bord på den polska restaurangen Czervone Drwi, Den röda dörren. Liten men unikt inredd i äkta gammaldags polsk atmosfär.

Efter dusch och ombyte inför fredagkvällen gick vi tillbaka till restaurangen några timmar senare. Hemtrevlig och mysig känsla, god polsk mat, pirogi i alla dess former och söta jordgubbar till dessert. Genuint och mycket trivsamt.

Efter maten tog vi en promenad och letade oss runt i hopp om att finna någon trevlig pub. Vi hamnade på ett rockcafé där vi inte blev särskilt långvariga. En bit bort råkade vi slinka in på en liten men mycket trevlig skotsk pub packad med unga människor i 20 till 30-års åldern, blandad musik och trevlig personal. Här träffade vi massor med härliga människor och skaffade flera nya vänner här i Polen. U Szkota pub var allt ett litet guldkorn som förgyllde vår fredagkväll.

Kaffepaus

Snurriga glassar

Czerwone Drwi

Härlig pub

Lovely bartenders
Fredag 11 Maj 2012 - Gdańsk
Efter en god frukost fick vi träffa trevliga Paulina, marknadsansvarig på Hotel Gdansk. Hon visade oss runt lite på hotellet som har två olika avdelningar. Den gamla delen med 300 år historiska anor, där vi bor samt den nya moderna yacht-delen där bland annat seglarfolket föredrar att övernatta. Här ska det spanska fotbollslandslaget bo under kommande fotbolls-EM. Mycket på gång för Paulina och övrig personal på hotellet inför högsäsongen.

Det är fortfarande väldigt varmt och skönt här, dock lite mulet så vi tyckte det passade bra med lite shopping. Vi tog en taxi till Galeria Baltycka, ett av Polens största köpcenter som ligger här i utkanten av Gdansk. Mängder med butiker både sådana som man känner igen samt en del nytt. Vi fick allt med oss ett par shoppingpåsar hem. Snart blir det promenad och kanske en glass i Gamla Stan, ikväll ska vi försöka hitta en restaurang som serverar äkta polsk mat i genuin inhemsk miljö.

Gallerian

Fyra våningar

Nöjd kille
Fredag 11 Maj 2012 - Gdańsk
Vilken härlig kväll vi haft här i Polen. Tog en power nap, dusch och uppfräschning efter en heldag på stan. Sedan gick vi ner till hotellets restaurang Brovarnia med eget mini-bryggeri för tillverkning av öl. Återigen höll servicen världsklass och förutom världskaplig uppassning fick vi även en egen, ganska kort men ändå givande rundtur i det lilla bryggeriet. Maten var sanslöst god, den lokalproducerade ölen likaså. Maten fick smältas under en mysig nattlig hamnpromenad.

Öl från bryggeriet

Är det något de gillar i Polen så är det stora öl

Mattias granskar den spännande uppläggningen av sin Hälleflundra

En kulinarisk dröm...något för Gordon Ramsey kanske

Privat rundtur i bryggeriet på Brovarnia

Ölmenyn

Söta små bilar i hamnen
Torsdag 10 Maj 2012 - Gdańsk
Sommarvärme och sol, Ray Bans på och jacka av, helt underbart! Hansastaden Gdansk är otroligt vacker och andas mycket historia. Här kan man strosa längs huvudgatan eller leta sig in bland små gränder, äta polsk mat, njuta av en glass, gott kaffe och kall öl. Engelskan är sisådär men det är bra service och alla gör sitt bästa för att man ska förstå. På Hotel Gdansk är välkomnandet i toppklass med trevlig personal och personlig välkomsthälsning i brevform från hoteldirektören. Här känner man sig verkligen uppvaktad! Ikväll blir det middag på hotellets omtalade restaurang och en tur till deras minibryggeri Brovarnia.

Hotel Gdansk

På promenad i hamnen

Intressant arkitektur

Fontänen på Dlugan (paradgatan)

Vi var ju bara tvungna att prova polska pirogi. Mycket godare än vad det ser ut, pizzan var gudomlig.