Anderssons blogg

Lördag 20 Januari 2007
Efter att ha varit hemma i en vecka känns det som vardag igen. Vi avslutade resan med 3 dagar I Hong Kong. Vi bodde i Kowloon ungefär mitt på "Golden Mile". Det var en stor stad med massor med människor, bilar, bussar och kul saker att göra. Hela familjen tyckte det var kul att pruta på marknaderna. Den gungande resan över till Nya Hong Kong var också en upplevelse, likaså tåget upp och utsikten från The Peak.
Skönt att vara hemma, men saknar värmen.
Lördag 6 Januari 2007
Sista dagen i Australien tillbringade vi på barriärrevet. VI SIMMADE MED HAJAR !!!
Det kändes lite mysko och spännande men var riktigt kul.
Precis som förra gången så var det en riktig höjdare.
Nu drar vi vidare till Hong Kong i natt, för den sista delen på resan.
Fredag 5 Januari 2007
Efter en slappedag pa stranden , blev det besok hos Hartleys krokodilfarm.
Vi tog oss dit med andan i halsen eftersom vi hyrde bil och korde pa vanster sida, som brukligt ar i Australien (Gatte korde,han blinka med vindrutetorkaren). Vi kom precis på hur man skriver på svenska med ett engelskt tangentbord. Whoh !!! Besöket på krokodilfarmen var riktigt spännande, med stora bestar upp emot 700 kg och 5 meter långa, tur det inte finns sådana på Fria bad i stan.
Vi skall imorgon avsluta vår sejour i Port Douglas med ytterligare en tripp till Barriärrevet, hoppas det blir lika bra som förra gången.
Efter det så börjar hemresan med flyg till Hong Kong söndag morgon 5.50.
4 nätter i Kinaland. Vi hörs lite senare. Ha det bra allihopa.
Tisdag 2 Januari 2007
Det var en fantastisk upplevelse ute pa Barriar revet. Fiskar och koraller i alla dess farger. Fiskarna var v'ldigt nyfikna. Lag vi stilla kom de och simmade valdigt nara. Gatte trodde han var en fisk efter en timme i vattnet, men sa ar han ocksa vattuman.
Idag tisdag har vi varit i Kurranda. Vi akte kabinlift upp och gammalt tag ner. Utsikten och vyerna var vackra i ovrigt ar det en overreklamerad utflykt. Imorgon har vi lovat att "soffta".
Ha det bra hemma i Sverige.
Söndag 31 December 2006
Efter 2 dagar i Sydney med mycket promenerande for att titta pa allt och storstadsatmosfaren har vi kommit till Port Douglas i Queensland. Om Melbourn var kallt sa har vi tropiskt klimat har. Nyarsafton har inletts med bad och sol. Varmt bade i poolen och i havet. Imorgon bar det av till Barriarrevet med snorkling pa menyn. (Engelskt tangentbord = bokstaver med tecken ovanfor saknas)
GOTT NYTT AR PA ER ALLIHOP HEMMA I SVERIGE!!!!!!!!!!
Onsdag 27 December 2006
Sista kvällen i Melbourn och nu börjar värmen återvända hit. Blivit bjudna på en mycket speciell spårvagnsresa runt Melbourn med fantastisk mat och sällskap. Resan tog 3 tim. Kocken var mycket speciell. Han gick runt och pratade med alla gästerna och han provade att snusa.
Imorgon bär det av till Sidney.
Tisdag 26 December 2006
Kallaste julen sedan 1934 i Australien (+14) och där är vi. Storm och regn. Juldagen tillbringade vi på Great Ocean Road. En fantastiskt vacker väg längs kusten. Vi började med att se De 12 apostlarna som nu endast är 8. Det var full storm och kallt. Vi trottsade vädergudarna och hade korta byxor och för lite tröjor, härligt. Färden gick vidare till en regnskog med ett fantastiskt ljus och enormt stora träd. Kineserna gick omkring i detta fuktiga lite dyngiga underlag med högklackat. När vi njutit färdigt av regnskogen gick färden vidare för att se koalabjörnar. De lever fritt i naturen. Vi parkerade på en liten grusväg och spanade upp i eukalyptusträden efter dessa björnar. De flesta satt högt upp och sov ruset av sig, men vi fick syn på en som satt ca 2 meter upp. Han var pigg och sträckte på sig och började krypa omkring. Han kom så nära att vi hade kunnat röra på honom om vi velat. När han skulle upp för en stam, greppade han runt den och hoppade upp ca en ½ meter i taget. När koalerna gav upp ett av sina skri lät det som om där var en tiger i närheten.
Efter koalerna körde vi till ett vattenfall, Erskin Falls. Vacker natur, men ännu kallare.
Vi körde vidare och såg surfstränder, klippstränder överallt med enorma vågor och en fantastisk färg på vattnet. På ett ställe när vi körde igenom en by gick det kängurrur mitt i gatan. Det var bara att stanna och fota igen.
Imorgon åker långbyxorna på.
Söndag 24 December 2006
Efter att ha varit ute i god tid blev första flighten försenad och vi missade planet till Hong Kong och Melbourn. Vi kom fram till Melbourn 14 timmar senare än beräknat (21/12) Väl här möttes vi av 32 graders värme. Vilken kontrast till det svala planet där en fleece tröja behövdes. Peter hämtade oss. På kvällen var vi och tittade på en speciell gata där alla hus var MYCKET julpyntade. Det var bilkö för att komma dit.
Nästa dag for vi till en golfbana. Där spelade vi 9 hål och tittade på kängurur, kakkaduor och undulater. Fortfarande varmt, men på eftermiddagen kom regnet och temperaturen har sjunkit till strax under 20.
På juldagen for vi iväg till Philip Island och såg på Pingvin Parade. Pingvinerna är för söta när de ska ta sig upp ur vattnet över stranden till sina bo.
Idag på julafton far vi till marknaden och gör de sista inköpen inför julaftonen. Klockan är här nu 11.50.
GOD JUL
Måndag 18 December 2006
Allt packat, väckarklockan ställd på kl. 3.00, fjärilar i magen. Precis som det ska vara inför en resa med spännande äventyr.