Zanzibar, Mauritius el Curaçao & Aruba?

2 dec. 2023 08:42
Visningar: 238
Funderar på att göra en resa över nästa nyår då jag fyller jämt.
Har funderingar på;
Zanzibar, Mauritius el kombinera Curaçao & Aruba?
Kom gärna med inspel på dessa resmål! Plus & minus. Om nån varit på flera av dessa tar jag gärna tips på vilket ni föredrar.
Tar gärna tips på boenden.

Vi är ett par i medelåldern som ska resa själva. Vi gillar mest att ta det lugnt, strosa runt och långpromenader. Men behöver inga direkta andra aktiviteter.
2 dec. 2023 09:09
Vädermässigt är Karibien bäst vid den tidpunkten.
Prismässigt lär Mauritius och Zanzibar vara billigare.
Av Keja
4 dec. 2023 19:44 (redigerad)
Aruba: - Dyrt, saknar Karibienstämning (mer amerikansk) och inget direkt att se. + Säkert, toppenfina stränder.
Curacao: - Inte lika långa stränder som Aruba. + Wilhelmstadt (en av de finaste städerna i Karibien).
Mauritius: - Ganska belamrat med villor längs stränderna. + Maten, stränderna, smidigt att ta sig runt, naturen.
Zanzibar: - Malaria, krångligt att förflytta sig med annat än taxi. + stränderna på östkusten och Stonetown
Hade inte velat ha missat något av ställena men hade valt Curacao och Aruba om jag skulle åka idag.
5 dec. 2023 05:34
Citerat från Worldofmarie:
Vädermässigt är Karibien bäst vid den tidpunkten.
Prismässigt lär Mauritius och Zanzibar vara billigare.
Ja, det är ungefär så jag tänkte. Hade Maldiverna på listan från början, men det är så himla dyrt, så jag känner att då räcker pengarna till 1,5-2 schysta resor till andra ställen istället för 1 till Maldiverna.
5 dec. 2023 05:35
Citerat från Keja:
Aruba: - Dyrt, saknar Karibienstämning (mer amerikansk) och inget direkt att se. + Säkert, toppenfina stränder.
Curacao: - Inte lika långa stränder som Aruba. + Wilhelmstadt (en av de finaste städerna i Karibien).
Mauritius: - Ganska belamrat med villor längs stränderna. + Maten, stränderna, smidigt att ta sig runt, naturen.
Zanzibar: - Malaria, krångligt att förflytta sig med annat än taxi. + stränderna på östkusten och Stonetown
Hade inte velat ha missat något av ställena men hade valt Curacao och Aruba om jag skulle åka idag.
Tack för bra plus- och minuslista!
Det lutar nog lite åt Curaçao & Aruba.
Tips på boenden?
Av Keja
5 dec. 2023 13:48 (redigerad)
På Aruba bodde jag först på Talk of the town, vid ena änden av flygplatsen vilket jag tyckte var bra. Fördelen där var bl a att det gick att gå in till stan (Oranjestad) och mysigt att sitta vid stranden och se plan landa. Stranden i sig kunde dock varit bättre. Flyttade sen till Bricket bay vid Palm beach som var ok men inte mer. Låg inte på stranden men acceptabelt avstånd ifrån den. Dög då allt annat var svindyrt. Stranden var desto bättre. Finns en strand i närheten Eagle beach som ska vara bland de finaste i världen men jag tyckte inte att det var någon större skillnad mot den här (Palm beach) På Curacao bodde jag på City suites & beach i Wilhelmstadt. Var helt ok med utsikt över havet (om man så ville). Det finns även en beach mitt emot även om den inte var någon höjdare, då i alla fall. Bäst var närheten till en massa mysiga fik/barer/resturanger
Av Fallan
5 dec. 2023 19:53
Var på Aruba i december förra året.
Bodde på Pearl Aruba Condos.
Boendet var verkligen inget extra men rent, lugnt och skönt vid poolen och 3 min gångväg till Eagle Beach.
Palm beach och Eagle beach va lika fina men 10 gånger fler folk på Palm. Där ligger alla stora resorts.
Av O_n
13 feb. 2024 19:00
Vi var på Aruba våren 2023 och gillade det (par i övre medelåldern). Vi bodde på Amsterdam Manor på Eagle Beach som var bra. Om vi skulle åka tillbaka till Aruba så skulle vi absolut bo på Eagle Beach igen, Palm Beach var så belamrat med folk så man hade svårt att se sanden, dock kul att ta bussen dit på kvällarna för mat o dryck. Costa Linda Beach Resort ligger i andra änden av Eagle Beach och så riktigt fint ut, den här delen av Eagle Beach är den finaste i mina ögon. Även om Aruba är promenadvänligt så rekommenderas att hyra bil i varje fall några dagar, kul att se lite andra stränder. Jag firade min jämna födelsedag på Renisance Island, dyrt men rekomenderas, lite knepigt att få biljetter dit om man inte bor på hotellet som äger ön.

Var på Mauritius 2018 som väl hade mysigare stränder och var betydligt billigare (allt är betydligt billigare än Aruba…) dock är nog inte vädret så bra när ni åker och det är inte promenadvänligt alls.