Visum till Burma

19 aug. 2007 16:47
Visningar: 10907
Hej
En fråga om visum, Jag Bertil Och min fru Astrid ska i november göra en 4 veckors rundresa i Burma,
vi åker som typ backpacker, enkelt boende osv, vi har tidigare varit i Cuba , Kina , Ukraina , Cambodja, Vietnam, Thailand, Indien
Vi har i de fall visum behövts fixat det på hemmaplan så det har varit klart när vi påbörjat resan.
Min fråga alltså: Hur fixar man visum Burma , kan man göra det innan från sverige,
eller kan man fixa det när man landar i Yangon ( vi har redan bokat flyg från Bankok med Asia Airlanes)
Har sökt runt på internet,men inte hittat något bra ställe att ordna visum, ingen sida som leder till något konkret resultat
Vänligen
Bertil
(Logga in för att se e-postadress)

Tacksam för svar
Av Sanook
20 aug. 2007 10:20
Jag var i Burma december månad, åkte in sjövägen till Kawthaung, och köpte 28dagars visum väl där, men detta var förberett innan med ett 'visa pre-approval letter'. Tror inte att ni bara kan flyga till Yangon och lösa det på flygplatsen.
Eftersom Burma inte har någon ambassad el. konsulat i Sverige, så ser jag två möjligheter.
1 - om ni har tid så fixa det i BKK via agent eller direkt på Myanmar embassy
2 - http://www.myanmarvisa.com/
20 aug. 2007 19:24
Tack för tipset.

Som tips till andra:
mailade jag till Sveriges konsulat i Yangon och fick det här vänliga svaret och rätt mail adress till Myanmars ambassad i UK, den på UD's
hemsida är felaktig.
-----------------------------------------------------------
Hejsan,
Man kan fa Visum fran Myanmar Embassaden i London. De flesta turister resar till Thailand innan de kommer till Myanmar. Da far man Visum fran Myanmar Embassaden i Bangkok ocksa. Men, da tar man en dag att fa Visum dar. Eftersom Ni kommer till Myanmar i November, da har Ni gott om tid sa att Ni kan skicker Er pass till Myanmar Embassaden i London. Nedan, ar adressen till Myanmar Embassden i London och i Bangkok. Lycka till och mar sa gott och Hjartligt Valkomna Myanmar. November manad ar ju en underbart tid att komma till Myanmar, da har Vi en mycket fint vader
1) Embassy of the Union of Myanmar
19-A, Charles Street, London, W1J 5DX
Tel:- (02 07) 4994340, 74937397,
Fax:- (44 171 ) 4097043
e-mail:- (Logga in för att se e-postadress)

2) Embassy of the Union of Myanmar
132, Sunthorn Nua Road, Bangkok 10500
tel:- ( 662) 233237, 2344698,
Fax:- (662) 2366898
e-mail:- (Logga in för att se e-postadress)

Hjartliga Halsningar


Dr. Myint Han
Honorar Konsul
Sveriges Konsulat i Yangon

22 sep. 2007 23:21
Min erfarenhet av resande i Asien är att alltid ordna visum INNAN resan för i många länder är det mycket besvärligtatt ordna, ev. ryker en hel semesterdag till detta.
5 jan. 2012 00:03
Man kan söker på olika sätt,
1) online visa via Internet ( där du ska bifoga flygbiljett, pass kopia, rekommendationsbrev som du/ni ska inte blanda sig i politik i Burma och reseplanering.Det kostar nog 70$)
(det finns också bluff samordnade (traveling Agency)

http://www.myanmarvisa.com/index.htm#applicationform (bluff - de vill försöka sälja deras resa paket och ansvarslösa)

2)Man flyger ner till Bangkok och söker på Myanmar ambassad
http://www.ananda-travel.com/UK/myanmar_embassy_thailand_uk.html
där är nog bästa och säkra. Du/ni lämnar in passet, ansökan och två passfoto på förmiddag. Du/ni få det tillbaka i eftermiddag om ni betala extra.

3)Om du/ni flyger med Mai air från Sieam Reap Kambodjan and Ghoung Zhou Kina, så få ni visa i Yangon Mingladon flygplats. (det har jag inte provat)