VINPROVNING

Av Piasch
14 maj 2009 13:18
Visningar: 952
Hej, vi skall bila ner till södra Frankrike i sommar och tänkte på vägen hem igen besöka en vinodling.
Hur fungerar det? Knackar man bara på och säger att man vill prova vin, liksom...?
Vore väl trevligt med en middag till dock... Och övernattning...?

Är det någon som har något bra tips på någonstans att åka.
Ca 5 timmars bilfärd från Montpellier/Marseille.
Eller kanske dag 2?
Vi kommer att åka den östra delen av frankrike hem till sverige igen.

Glad för alla tips och tankar negativa som positiva!

Tack på förhand!
14 maj 2009 14:14
Det är precis så man kan göra. Bara åka in på en vingård och knacka på. Efter vägarna brukar det sitta skyltar där det står "Degustation Vin" på. Då kan man bara köra in till den gården. Ofta är det små gårdar och när man träffar på vinbonden låser han upp och ställer fram glas och så får man prova, och självklart även köpa av det vinet.

Sen finns det större ställen där det är riktiga anordnade fösäljningsställen och ibland också utställningar. Inte lika kul tycker jag.

Att övernatta på en vingård går säkert bra. Jag har aldrig provat det men det kanske finns någon annan som har erfarenhet av det.
14 maj 2009 19:16
Hejsan!

Förra sommaren var jag, pojkvännen och ett annat par på semester i Languedoc. En av veckorna bodde vi på en vingård som heter Domaine de Bosc, (googla på namnet!) kan verkligen rekommendera denna! Vi hyrde ett mysigt gammalt stenhus på gården och vi trivdes utmärkt. Värdfamiljen var mycket trevliga och vi fick bla en guidning i vinkällaren. En morgon vaknade vi till ljudet av glasklirr, det vad dags att tappa upp vinet på flaskor! Otroligt intressant att de hur det funkade!! Dock tror jag att man måste boka veckovis, som på så många andra ställen i Frankrike (lördag-lördag). Gården ligger strax utanför Capestang, vid Canal du Midi i världens största vindistrikt. Här finns mängder av vingårdar och alla har de provsmakning ( dégustation de vin). Många gårdar har även fruktodlingar, försäljning av lokala produkter som ex olja, honung, tvålar och hantverk för att dryga ut kassan, det är inte lätt att vara vinbonde i Frankrike nu längre fick vi lära oss! Strax utanför Montpellier finns de också en vingård som jag tror heter chateau de Flaugerges har jag för mig, besökte den när jag bodde i staden för 10 år sen. En riktig höjdare är annars abbaye de Valmagne, ett gammalt kloster som för flera hundra år sedan gjordes om till vingård. Vinerna är riktigt riktigt bra!! Den ligger inte så långt från Pezénas, i närheten av étang de Thau. För en liten summa får man gå in i klostret, titta på de gamla vintunnorna som står kvar i kyrkorummet och njuta av den underbara klosterträdgården i mitten av klostret. Väl värt pengarna!

Ett tips kan också vara att stanna till vid byarnas vinkooperativ där man kan köpa billigt vin. Då gäller det ju att inte åka på stora motorvägen utan ta småvägarna, som iof är mycket mysigare.

Det finns många underbara städer/byar att besöka i Languedoc, jag är särskilt förtjust i de nordligare Herault , Gard och Aude. Måste bara tipsa om Pont du Gard, en stor akvedukt från romartiden som ligger norr om Nimes, helt fantastisk!! Dessutom är landskapet väldigt vackert.

Om du har fler frågor är det bara att höra av dig!

Bon voyage!

/Matilda
Av Svampa
14 maj 2009 22:43
..googla på Route du vin ..och hakar på Matildas tips om Canal du Midi och Langedoc...
En större gård jag varmt kan rekommendera är Gerard Bertrand www.gerard-bertrand.com dit jag varit och gjort reportage. Utsökt goda viner, gott värdskap mat och logi.