Vill vi bara diskutera rosa skimmer?

28 aug. 2008 12:40
Visningar: 548
Jag tror det är dags att fråga sig:

Vill RGs medlemmar endast ha diskussioner med rena, positiva (subjektiva) tips samt inlägg som kastar ett rosa skimmer över destinationer?

Eller:

Skall det vara ett öppet forum där en mångfald av åsikter kan framföras - utan att folk tar åt sig kritiken av en destination personligen eller hänger sig åt personliga vendettor och tvister?
Av Joje_66
28 aug. 2008 12:45
Citerat från robbowan:
Jag tror det är dags att fråga sig:

Vill RGs medlemmar endast ha diskussioner med rena, positiva (subjektiva) tips samt inlägg som kastar ett rosa skimmer över destinationer?

Eller:

Skall det vara ett öppet forum där en mångfald av åsikter kan framföras - utan att folk tar åt sig kritiken av en destination personligen eller hänger sig åt personliga vendettor och tvister?
Alternativ 2 men det verkar omöjligt.
28 aug. 2008 12:49
Ja, jag är tyvärr böjd att hålla med. Till den gräns att jag börjar undra om det är värt att lägga ned syra på en debatt som man vet kommer stängas ned så fort vissa individer skruvar upp trycket.
Av Ronnyk
28 aug. 2008 13:09
Håller med, en debattör måste va vidsynt inte trångsynt, helt rätt Robbowan ,allt ska fram
Av Homman
28 aug. 2008 14:00
Helt rätt Robbowan!
Självklart hör även känsliga frågor som har med resor, resmål, turism och resebranschen att göra hemma på Forum. Ett mångfald är viktigt. Och det är sakfrågan som ska gälla! Det är den som ska debatteras. Inte personen bakom åsikten eller vad han/hon tycker!
28 aug. 2008 15:20
Lite debatt skadar inte!
Kan jämföras med konstruktiv kritik. Med bara en klapp på axeln så går man inte framåt i samma fart...

Danne
28 aug. 2008 15:54
När jag för några veckor sedan gick in i RG, var det inte för att läsa om var jag kan hitta bästa hamburgerstället i NYC eller för den skull kika på bilder av söta katter och paraplydrinkar. Min egen förhoppning på RG var, att den skulle ge värdefull, konkret upplysning och tjäna som en inspiration för resande. I debatterna måste åsikter få brytas mot varandra, annars räcker det ju med att en enda person säger något i varje ämne. Personangrepp är väl sådant som människor främst ägnar sig åt, när de egna argumenten tryter.
Av Chilli
28 aug. 2008 16:15
Citerat från signesmaggan:
När jag för några veckor sedan gick in i RG, var det inte för att läsa om var jag kan hitta bästa hamburgerstället i NYC eller för den skull kika på bilder av söta katter och paraplydrinkar. Min egen förhoppning på RG var, att den skulle ge värdefull, konkret upplysning och tjäna som en inspiration för resande. I debatterna måste åsikter få brytas mot varandra, annars räcker det ju med att en enda person säger något i varje ämne. Personangrepp är väl sådant som människor främst ägnar sig åt, när de egna argumenten tryter.
Då menar du att en som har hittat ett helt bedårande charmigt hamburgerställe NYC inte skall berätta det här på RG. i debatter kan vi ha olika åsikt om det mesta ,men aldrig att jag ser ner på den personen som inte delar min åsikt ,
28 aug. 2008 16:46
Citerat från chilli:
Citerat från signesmaggan:
När jag för några veckor sedan gick in i RG, var det inte för att läsa om var jag kan hitta bästa hamburgerstället i NYC eller för den skull kika på bilder av söta katter och paraplydrinkar. Min egen förhoppning på RG var, att den skulle ge värdefull, konkret upplysning och tjäna som en inspiration för resande. I debatterna måste åsikter få brytas mot varandra, annars räcker det ju med att en enda person säger något i varje ämne. Personangrepp är väl sådant som människor främst ägnar sig åt, när de egna argumenten tryter.
Då menar du att en som har hittat ett helt bedårande charmigt hamburgerställe NYC inte skall berätta det här på RG. i debatter kan vi ha olika åsikt om det mesta ,men aldrig att jag ser ner på den personen som inte delar min åsikt ,
Hej Chilli, nu vet jag inte om jag förstår dig rätt. Jag ser inte ner på någon människa, varken här på RG eller någon annanstans. Mitt inlägg är ingen personfråga. Jag talar om vad jag personligen vill ha ut av RG och respekterar alla andra för vad de vill ha ut av den här sajten. Så uppfattade jag frågeställningen i Robbowans inlägg.
Av Micke75
28 aug. 2008 17:14
Helt rätt med ett öppet forum, alla har ju olika åsikter och det är väl roligt med det, vem skulle vilja läsa i ett forum där alla höll med varandra och rosade alla ställen man varit på.
Kanske det borde finnas en funktion där den som startade tråden själv kan "blocka" vissa personer från att skriva OM personangreppen börja komma igång.

Micke
Av Chilli
28 aug. 2008 18:11
signesmaggan , fel av mig att citera dig angående åsikter ,ursäkta
28 aug. 2008 18:42 (redigerad)
Citerat från chilli:
signesmaggan , fel av mig att citera dig angående åsikter ,ursäkta
Hallå Chilli, inga problem.
Av Charina
28 aug. 2008 18:49
Det ska vara ett öppet forum där alla får säga sin mening oavsett om det passar eller inte. Alla kan inte älska alla. Det måste finnas meningsskiljaktigheter annars blir det ingen diskussion.
Av Legusta
28 aug. 2008 18:55
Jag håller verkligen inte med er !!!!

Jag tycker personligen att RG skall vara ett forum om resor, fakta och ingat annat. Egna åsikter tycker jag du skall lämna hemma.

Om du nörvändigtvis måste säga något positivt eller negativt om ett resemål.
Berätta då på viken grund du stödjer detta, dvs. en möjlig orsak så att fler kan säga om det stämmer eller att du inte har rätt.
Det har jag inget emot då är det en egen personlig åsikt och inget påhopp på varken sig en individ eller grupp.

Saklighet är en dygd !!!!

Personagrepp och gruppmobbning spydiga kommentarer om maffia hör inte hemma här sånt hatar jag och jag kan villigt erkänna att när det händer så ryter jag till.

Att folk har åsikter om resmål som dom inte varit på tycker jag å det bestämdaste är otänkbart jag bryr mig inte om vad andra tycker utan följer min inre röst hur ett resmål är och det är min upplevelse ingan annans.

Alla är vi olika, tycker olika, känner olika även om egna tankar på samma upplevda resmål.
28 aug. 2008 18:59
Har sagt det förr och jag säger det igen, kan vi inte ta att vissa i tycker annorlunda och nte tycker att det bästa stället på jorden är lappland,madeira,thailand,island ,Egypten,kanarieöarna eller vad det är för resmål som är ens favorit på jorden och som man gärna pushar för så får man ta det.

Visst kan man väl föra fram det som man ser som possitivt om man nu tror att de missat det men tycker de fortfarande annorlunda än just du eller jag så är det bara att ta det, man behöver ju inte idiotförklara den andra för det det kanske är så att inte det resmålet eller aktiviteten passar just den personen ifråga för vi uppskattar ju olika saker och tur är väl det kan jag tro.

Det tjänar inget till vara lättstött och kasta skit på andra det tillför ju inte forumet någonting, man ska kunna ge både tips, ris och ros utan att det ska behöva urarta i personangrepp annars gör man ju bara sig själv löjlig.

Kan ta mig själv som exempel minst 90% av det jag lagt ut här på forumet är tips och kommentarerom platser och resor jag tyckt bra om och då tycker jag det inte är mer än rätt att jag talar om för folk det som jag tycker är dåligt med en plats också för det kan ju faktiskt vara så att det också kan vara givande och bra för likasinnade på forumet.

Snart insåg jag att det skulle man ju inte ha gjort för då kom personangreppen som ett brev på posten det är tydligen så att man ska hålla med den stora massan annars kan man hålla käften och det är definitivt inget för mig jag brukar försöka vara rakryggad och stå för hur jag tycker utan att för den skull vara dum mot någon, det tillhörde vår uppfostran när jag växte upp att man skulle kunna tala om sin åsikt men den synen på normalt folkvett kanske har varit snedvriden vad vet jag?

Vill inte med det här inlägget på något sätt påstå att jag själv är felfri för det är jag långt ifrån, men jag hoppas att jag är så pass funtad att jag inser när jag gjort fel och sårat någon och att jag isåfall är så rakryggad att jag ber om ursäkt för det.

Hoppas ivart fall att det i fortsättningen blir bättre på den här fronten även man nästan slutat hoppas, personligen har jag inte orkat delta i den här pajkastningen på slutet som en del sysslar med utan att det tillför forumet något vettigt för det är bara att stånga sig blodig, den som vill kan ta åt sig om man begriper vilka diskussioner och inlägg som jag menar annars kan man ju leva i lycklig självgodhet/ ovisshet.

Hoppas att ni får en bra höst med mycket givande resesnack och fina semestrar framöver mvh. Bosse.
Av Buddha
28 aug. 2008 19:14
Citerat från laplander:
Har sagt det förr och jag säger det igen, kan vi inte ta att vissa i tycker annorlunda och nte tycker att det bästa stället på jorden är lappland,madeira,thailand,island ,Egypten,kanarieöarna eller vad det är för resmål som är ens favorit på jorden och som man gärna pushar för så får man ta det.

Visst kan man väl föra fram det som man ser som possitivt om man nu tror att de missat det men tycker de fortfarande annorlunda än just du eller jag så är det bara att ta det, man behöver ju inte idiotförklara den andra för det det kanske är så att inte det resmålet eller aktiviteten passar just den personen ifråga för vi uppskattar ju olika saker och tur är väl det kan jag tro.

Det tjänar inget till vara lättstött och kasta skit på andra det tillför ju inte forumet någonting, man ska kunna ge både tips, ris och ros utan att det ska behöva urarta i personangrepp annars gör man ju bara sig själv löjlig.

Kan ta mig själv som exempel minst 90% av det jag lagt ut här på forumet är tips och kommentarerom platser och resor jag tyckt bra om och då tycker jag det inte är mer än rätt att jag talar om för folk det som jag tycker är dåligt med en plats också för det kan ju faktiskt vara så att det också kan vara givande och bra för likasinnade på forumet.

Snart insåg jag att det skulle man ju inte ha gjort för då kom personangreppen som ett brev på posten det är tydligen så att man ska hålla med den stora massan annars kan man hålla käften och det är definitivt inget för mig jag brukar försöka vara rakryggad och stå för hur jag tycker utan att för den skull vara dum mot någon, det tillhörde vår uppfostran när jag växte upp att man skulle kunna tala om sin åsikt men den synen på normalt folkvett kanske har varit snedvriden vad vet jag?

Vill inte med det här inlägget på något sätt påstå att jag själv är felfri för det är jag långt ifrån, men jag hoppas att jag är så pass funtad att jag inser när jag gjort fel och sårat någon och att jag isåfall är så rakryggad att jag ber om ursäkt för det.

Hoppas ivart fall att det i fortsättningen blir bättre på den här fronten även man nästan slutat hoppas, personligen har jag inte orkat delta i den här pajkastningen på slutet som en del sysslar med utan att det tillför forumet något vettigt för det är bara att stånga sig blodig, den som vill kan ta åt sig om man begriper vilka diskussioner och inlägg som jag menar annars kan man ju leva i lycklig självgodhet/ ovisshet.

Hoppas att ni får en bra höst med mycket givande resesnack och fina semestrar framöver mvh. Bosse.
Bra skrivet laplander !!! Instämmer i allt......... M vh Anette
28 aug. 2008 19:31
Citerat från robbowan:
Jag tror det är dags att fråga sig:

Vill RGs medlemmar endast ha diskussioner med rena, positiva (subjektiva) tips samt inlägg som kastar ett rosa skimmer över destinationer?

Eller:

Skall det vara ett öppet forum där en mångfald av åsikter kan framföras - utan att folk tar åt sig kritiken av en destination personligen eller hänger sig åt personliga vendettor och tvister?
Hej Robbowan.

Utan att känna mig tvungen att förklara min uppfattning eller källa senare vill jag bara från tidigare diskussioner i ämnet ha följande uppfattning:
Jag vet medlemmar som slutat eftersom någon/några till och med varit inne på deras egna sidor och haft mer eller minder arroganta kommentarer om bilder och annat, ja då tycker inte jag det är seriösa diskussioner eller hanterande av sina åsikter.
Jag ställer upp på vad du skriver ovan frånsett följande som jag inte riktigt förstår: vad är skillnaden på icke rena, positiva (subjektiva) åsikter jämfört med vad du skriver ovan?
mvh
Ingemar

28 aug. 2008 19:53 (redigerad)
Jag vill gärna uppmärksamma diskussionen Jag vill ha tillbaka Homman.
28 aug. 2008 19:56
Är inte detta en bra diskussionsplats, läs mitt inlägg!
28 aug. 2008 20:16
Citerat från ingemar_e:
Citerat från robbowan:
Jag tror det är dags att fråga sig:

Vill RGs medlemmar endast ha diskussioner med rena, positiva (subjektiva) tips samt inlägg som kastar ett rosa skimmer över destinationer?

Eller:

Skall det vara ett öppet forum där en mångfald av åsikter kan framföras - utan att folk tar åt sig kritiken av en destination personligen eller hänger sig åt personliga vendettor och tvister?
Hej Robbowan.

Utan att känna mig tvungen att förklara min uppfattning eller källa senare vill jag bara från tidigare diskussioner i ämnet ha följande uppfattning:
Jag vet medlemmar som slutat eftersom någon/några till och med varit inne på deras egna sidor och haft mer eller minder arroganta kommentarer om bilder och annat, ja då tycker inte jag det är seriösa diskussioner eller hanterande av sina åsikter.
Jag ställer upp på vad du skriver ovan frånsett följande som jag inte riktigt förstår: vad är skillnaden på icke rena, positiva (subjektiva) åsikter jämfört med vad du skriver ovan?
mvh
Ingemar
Vad jag menade med mitt initiala inlägg är om folk enbart är intresserade av inlägg som ger ett rosa skimmer över en destination eller om man skall kunna diskutera för och nackdelar med en destination (eller turism som sådan) utan att man skall behöva risker bli påhoppad.
Av Candy
28 aug. 2008 20:17
Smaken är som baken-delat... Det kommer väldigt tydligt fram här och med så många medlemmer måste det finnas många olika åsikter. Det var väl konstigt annars. Tips som jag värdesätter här är om resmålet, hur man tar sig dit, priser och gärna om tips på matställen, shopping och sevärdigheter. När jag gick ut och efterfrågade tips om Dublin för ett tag sedan. Så fick jag tips från många olika personer om olika saker kulturella och mindre kulturella, Då får jag mixa ihop alla intrycken och välja vad jag vill ta med mig. Och just nu har jag en hyfsat bra uppfattning om Dublin (väntar på mera info från Ivan) och det gör min resa mera intr för mig. Samt att jag har förväntningar till min resa. Personangrepp hör inte hemma här. Men vissa håller på för jämnan och hackar och det är omoget:-) Dom flesta här har trots allt några år på nacken och bör respektera att man har olika åsikter i forumet. Så har ni något att berätta om Dublin (tar emot all info) så meddela mig. Önskar er alla en fortsatt trevlig afton!
28 aug. 2008 20:22
Citerat från robbowan:
Citerat från ingemar_e:
Vad jag menade med mitt initiala inlägg är om folk enbart är intresserade av inlägg som ger ett rosa skimmer över en destination eller om man skall kunna diskutera för och nackdelar med en destination (eller turism som sådan) utan att man skall behöva risker bli påhoppad.
som sagt, här håller jag med dig, men läs mitt inlägg, det kan vara en del av att det blivit som det blivit.
Mvh
Ingemar
28 aug. 2008 20:30
Ingemar: Personligen kommer jag från en omgivning där det är EXTREMT högt i tak, där jargongen är mycket rå men där självironi härskar. Många utifrån förstår inte "vår" typ av diskussionsklimat och/eller humor. Skall jag se till mig själv så kan jag beskyllas för mycket - att vara tidvis obekväm, att vara irriterande, att vara provocerande (och jag har personligen inget emot det så länge det för diskussionen framåt eller är underhållande) - men sätter gränsen vid rena personangrepp.

Som jag ser det får inlägg gärna innehålla alla dessa moment (utom det sista) med tillägget att man i diskussionerna person-person får ta viss hänsyn till den andres tröskel. Dock anser jag inte att man skall göra det fullt ut för att det oftast ger helt utslätade diskussioner - hetta behövs.

Det som händer här är - och det har jag skrivit förr - att många verkar ta kritik av ett resemål personligt. DET är svårt att handskas med för detta innebär att inget egentligen kan diskuteras.
Av Nickeb
28 aug. 2008 20:36
Stor del av problemet är att man inte håller sig till SAKFRÅGAN, kolla på "Vad fan är det som händer" där SAKFRÅGAN är varför vi svenskar beter oss som en skock som dras åt samma håll, liksom vi gjorde till mallis och canarias på 60-80 talet, men där personer blir vansinniga varför någon har åsikter på varför dom åker till Thailand. Det var inte det som var SAKFRÅGAN, men somliga läser som fan läser bibeln.

Detta tror jag är en av grundbultarna till dom hårda ord som förekommer.
Av Legusta
28 aug. 2008 20:46
Hur kan man ha en åsikt om ett resmål om man aldrig varit där ?
Personliga åsikter tror jag man skall hålla för sig själv det gör jag även om resmål.
Och om man måste antyda kritik så berätta då din erfarenhet så att andra kan försöka tyda vad som hänt, och om det är viktigt för andra.
Av Legusta
28 aug. 2008 20:52
Att någon skrivit att jag inte har empati får stå för dom det är ett påhopp, Jag jobbar i vården och där har jag verkligen inte tid att vara egoistisk, som någon har antytt. Det ligger verkligen inte för mej......
28 aug. 2008 21:00
Jag har inget körkort men har åsikter om bilar ändå...
Av Legusta
28 aug. 2008 21:04
Vem bryr sig då...ingen !
Av Laptop
28 aug. 2008 21:07
Citerat från robbowan:
Jag har inget körkort men har åsikter om bilar ändå...
Åsikter om bilar kan du väl ha men passa dig för att ha åsikter om bilkörning ;-)
Av Joje_66
28 aug. 2008 21:37
Diskusionerna på RG har tyvärr urartat p.g.a. vissa personer.
Nästan alla trådar i detta forum förstörs genom att vrida diskutionerna i annan rikting och sluta på sandlådenivå.
Detta blir mitt sista inlägg på detta så kallade forum.
Säkert glädjer det någon :-)

Mvh. Jörgen
28 aug. 2008 21:42
Citerat från joje_66:
Diskusionerna på RG har tyvärr urartat p.g.a. vissa personer.
Nästan alla trådar i detta forum förstörs genom att vrida diskutionerna i annan rikting och sluta på sandlådenivå.
Detta blir mitt sista inlägg på detta så kallade forum.
Säkert glädjer det någon :-)

Mvh. Jörgen
Varför då?
28 aug. 2008 22:11
Citerat från charina:
Det ska vara ett öppet forum där alla får säga sin mening oavsett om det passar eller inte. Alla kan inte älska alla. Det måste finnas meningsskiljaktigheter annars blir det ingen diskussion.
Just det Charina. Nu har ju Homman blivit utkastad härifrån på grund av att vissa personer inte kan hålla sej i skinnet och diskutera sakligt. Homman har förvisso stuckit ut huvudet många gånger och varit obekväm. Men det FÅR inte vara orsak till att han kastas ut härifrån.

Gilla
Av Lucas2-
28 aug. 2008 23:07
Visst är väl detta ett öppet forum, så länge man inte har personliga synpunkter på andra medlemmars "heliga kor" eller försöker sig på lite humor (satir och ironi är konstarter som är helt bortkastade på den här sidan).
Av Nickeb
29 aug. 2008 06:39
Citerat från legusta:
Hur kan man ha en åsikt om ett resmål om man aldrig varit där ?
Allvarligt??

Klart man kan ha åsikter om resmål man inte varit på, mycket finns att läsa sig till och ta reda på genom att prata med andra som reser.

Jag tycker tex. att det är mindre lämpligt att åka till Indien med småbarn (då flera som varit där avrått från det av olika anledningar)

Jag själv åker hellre nån annan stans än till ex. Thailand då jag tycker det är för exploaterat där samt för mycket Svenskar (baserat på vänners rapporter, tidningar samt resestatistik)

Dessa två destinationer har jag aldrig varit i, tycker dock jag kan ha dessa åsikter utan att varit där !!

Däremot så har jag naturligtvis ingen åsikt om vilket fullmoonparty som är bäst drag på eller vilken nattmarknad som är bäst att köpa piratkopierade kläder på, även om sådant går att läsa sig till så bör den typen av konkreta tips grundas av ett besök.
29 aug. 2008 09:03
Citerat från lucas2:
Visst är väl detta ett öppet forum, så länge man inte har personliga synpunkter på andra medlemmars "heliga kor" eller försöker sig på lite humor (satir och ironi är konstarter som är helt bortkastade på den här sidan).
Utan att nämna några namn:

Ja, när vissa blir helt fascistoida i sitt bevakande av ett eget intresse är det ett problem.

När vissas skygglappar blir så pass stora att de skymmer horisonten är utsikterna för en saklig debatt små.

När subjektivt/känslomässigt vetande blir viktigare än fakta så ökar risken för påhopp.

När vissa avvisar andras inlägg eller vetande som irrelevant så ökar chansen för navelskådande.
29 aug. 2008 09:05
Citerat från legusta:
Vem bryr sig då...ingen !
Jag är inte gift heller men vågar ändå ha åsikt om kvinnor.

Vad du gör är alltså att påstå att endast den som varit på ett resmål skall ha rätten att ha en åsikt om ett resmål. Även om distans till ett ämne/destination snarare är borgen för att större objektivitet finns än hos den som redan är frälst?
Av Charina
29 aug. 2008 10:28
Citerat från gullsing:
Citerat från charina:
Det ska vara ett öppet forum där alla får säga sin mening oavsett om det passar eller inte. Alla kan inte älska alla. Det måste finnas meningsskiljaktigheter annars blir det ingen diskussion.
Just det Charina. Nu har ju Homman blivit utkastad härifrån på grund av att vissa personer inte kan hålla sej i skinnet och diskutera sakligt. Homman har förvisso stuckit ut huvudet många gånger och varit obekväm. Men det FÅR inte vara orsak till att han kastas ut härifrån.

Gilla
Instämmer till fullo!
29 aug. 2008 10:52
Hei

Jeg mener at det skal være lov å komme med både positive og negative meningsytringer. Men ofte når det kommer negative innspill så er de ofte ikke begrunnet godt nok. Men så lenge en kan utbrodere litt om hvorfor en ikke liker en plass, hvorfor en ikke liker et museum etc så må en selvfølgelig få lov til å ha sin egen mening om dette.

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
Av Laptop
29 aug. 2008 11:46
Citerat från gardkarlsen:
Hei

Jeg mener at det skal være lov å komme med både positive og negative meningsytringer. Men ofte når det kommer negative innspill så er de ofte ikke begrunnet godt nok. Men så lenge en kan utbrodere litt om hvorfor en ikke liker en plass, hvorfor en ikke liker et museum etc så må en selvfølgelig få lov til å ha sin egen mening om dette.

Mvh
Gard
http://gardkarlsen.com - reisebrev og bilder
Mycket bra sagt!

//Laptop
29 aug. 2008 11:50
Citerat från legusta:

Personliga åsikter tror jag man skall hålla för sig själv det gör jag även om resmål.
Med andra ord: du framför alltså andras åsikter när du skriver inlägg? Om vi bara skulle gå på resebolagens beskrivningar skulle ju till och med Gran Canaria framstå som exotiskt och outforskat... För att få en så rättvis beskrivning som möjligt om olika resmål, är det snarare en fördel om det är baserat på skribentens egna uppfattning. Mer kött på benen, helt enkelt.

Men det är bara min personliga åsikt.
8 sep. 2008 04:57
Citerat från tonygeorgsson:
Citerat från legusta:

Personliga åsikter tror jag man skall hålla för sig själv det gör jag även om resmål.
Med andra ord: du framför alltså andras åsikter när du skriver inlägg? Om vi bara skulle gå på resebolagens beskrivningar skulle ju till och med Gran Canaria framstå som exotiskt och outforskat... För att få en så rättvis beskrivning som möjligt om olika resmål, är det snarare en fördel om det är baserat på skribentens egna uppfattning. Mer kött på benen, helt enkelt.

Men det är bara min personliga åsikt.
Hehe, det där var faktiskt ett otroligt humoristiskt svar (som dessutom var bra). Jag tror det är så att man bara får framföra "rätt" åsikter om man nu skall framföra sina egna för, jag har aldrig sett legusta enbart skriva fakta från diverse länder statistiska centralbyråer..
8 sep. 2008 05:02
Citerat från nickeb:
Citerat från legusta:
Hur kan man ha en åsikt om ett resmål om man aldrig varit där ?
Allvarligt??

Klart man kan ha åsikter om resmål man inte varit på, mycket finns att läsa sig till och ta reda på genom att prata med andra som reser.

Jag tycker tex. att det är mindre lämpligt att åka till Indien med småbarn (då flera som varit där avrått från det av olika anledningar)

Jag själv åker hellre nån annan stans än till ex. Thailand då jag tycker det är för exploaterat där samt för mycket Svenskar (baserat på vänners rapporter, tidningar samt resestatistik)

Dessa två destinationer har jag aldrig varit i, tycker dock jag kan ha dessa åsikter utan att varit där !!

Däremot så har jag naturligtvis ingen åsikt om vilket fullmoonparty som är bäst drag på eller vilken nattmarknad som är bäst att köpa piratkopierade kläder på, även om sådant går att läsa sig till så bör den typen av konkreta tips grundas av ett besök.
För övrigt också ett mycket bra inlägg. Hela upplägget med Reseguiden bygger ju på att folk skall kunna dela med sig av sina upplevelser, åsikter, förväntningar, farhågor, rekommendationer etc angående ett resemål. Inte enbart rabbla fakta som man - som en tidigare person nämnde - kalkera från resebyråernas hemsidor.
Av Anis
8 sep. 2008 08:15
Jag håller helt med, det måste vara ens personliga upplevelser bra eller dåliga som man delar med sig. Det här är också en väldigt bra sida att fråga om diverse saker t.ex. prisvärt boende i New York, hur man bäst åker från flygplatsen till Paris, vilken strand som är bäst i Grekland o.s.v. Att det är subjektiva åsikter förstår väl alla, så man får sålla.
Av Flexnet
13 sep. 2008 10:12
Citerat från ronnyk:
Håller med, en debattör måste va vidsynt inte trångsynt, helt rätt Robbowan ,allt ska fram
Hej.
Ja e en helt ny medlem men jag har varit inne på resgajdenå följt snacket långt innan. Men jag tycker att du ronnyk tidigare varit en sån som inte aksepterar andras åsikter. Därför tycker jag att du nu inte snackar sanning.
Ha en bra da
Av Laptop
13 sep. 2008 11:40
Jag har aldrig här på RG sett att någon inte får ha en åsikt.
Däremot har jag väldigt svårt för att man går in i trådar bara för att skapa debatt som det så fint heter.
Om man kommenterar någons foton så bör man ju kunna hålla en god ton och inte som en del klanka ner på vad man anser är fel på dem.
En del blogginlägg får kommentarer som är helt väsensskilt från själva ämnet men som kanske kan trigga igång en debatt? Ska man acceptera sådant?
Om svaret är ja vem på RG ska i sådant fall tala om vad som är en bra bild eller om svaret i en tråd är relevant för sammanhanget?
Är det en liten grupp av flitiga debattörer? Eller är det duktiga f.d. journalister? Eller kan det vara så urbota dumt att det är de som äger RG som ska göra det genom att man ber användarna följa reglerna!
Rosa skimmer eller inte?
Jag anser att detta är en storm i ett vattenglas.

//Laptop
13 sep. 2008 13:37
Citerat från laptop:
Om man kommenterar någons foton så bör man ju kunna hålla en god ton och inte som en del klanka ner på vad man anser är fel på dem.
Blir ju knappast givande med kommentarer om man bara ska ge ryggdunk, kan ju vara intressant att veta vad man kunna förbättra...
En liten tanke..

Mvh Daniel
Av Flexnet
13 sep. 2008 16:27
Citerat från laptop:
Om man kommenterar någons foton så bör man ju kunna hålla en god ton och inte som en del klanka ner på vad man anser är fel på dem.

//Laptop
Men du. hur henger de här ihopa? Du mena om jag gillar ett kort så ska ja skriva de och gillar ja inte gillar ett kort så ska ja inte skriva? OK.
Men de betyder ju att de som inte få beröm på sina kort har tagit dåliga kort för dom har inte fått beröm av andra! Å det är vel inte so bra. Då blir dom ju lessna.
13 sep. 2008 17:44
Nä men därför vore det ju bättre att ha tumme-systemet på bilderna istället för i diskussionerna.
Mvh Eva
Av Flexnet
13 sep. 2008 18:03
Citerat från indianturbo:
Nä men därför vore det ju bättre att ha tumme-systemet på bilderna istället för i diskussionerna.
Mvh Eva
Menn åm ja skulle få tumme ned på mina kort (har inte laggt inn kort ennu men det kåmmer strax när ja lert mig) skulla ja bli lessen!. Ja vill at mann ska tycke om mine kort.
13 sep. 2008 18:08
Citerat från flexnet:
Citerat från indianturbo:
Nä men därför vore det ju bättre att ha tumme-systemet på bilderna istället för i diskussionerna.
Mvh Eva
Menn åm ja skulle få tumme ned på mina kort (har inte laggt inn kort ennu men det kåmmer strax när ja lert mig) skulla ja bli lessen!. Ja vill at mann ska tycke om mine kort.
Då har du nog inget här att göra om du tar åt dig så. För här finns många som skulle få tumme ner av mig på sina bilder!
Eller så lägger man inte in bilder i stora skaror utan man väljer ut några som är lite bättre.
Och alla kan ju som sagt var inte gilla alla eller allas kort. Alla är vi olika.
Mvh Eva
Av Peter62
14 sep. 2008 08:22
Har funderingar på en sak som Legusta tog upp..

Håller med honom fullständigt !!
hur i hela friden kan man ha åsikter om platser då man inte varit där själv,och tro att man blir tagen på fullt allvar?
visst kan du ha en åsikt säger nån,MEN det är ju inte din egen åsikt om du LÄST om stället eller liknande.

Det är ju som att lägga ut andras bilder och låssas som man har varit där själv ...lika illa det.

Och disskussionerna ska ha både negativa och possitiva ingångar, och utgångar med ..
Det ska ju inte vara bara ett rosa skimmer i disskussionerna,utan både och.

Fast då det blir massa citerat och personliga påhopp som förekommer
då och då , då tycker jag det urartar

mvh Peter
Av Nickeb
14 sep. 2008 09:16
Så du menar att man måste ha VARIT i Thailand för att tycka där är massa Svenskar samt är överexploaterat?? (och därför väljer att åka till ett mer spännande resmål)

Är det då inte min åsikt??

Åter igen vissa saker såsom hur rent ett hotell är eller hur maten på restaurangen smakar är ju naturligtvis omöjligt att ha en åsikt om, men vissa saker BEHÖVER inte upplevas på plats!
Av Peter62
14 sep. 2008 09:28
Inte behöver du vara i Thailand för att veta om det är många svenskar i Thailand,du kan ju läsa statistik
MEN du kan väl inte säga nåt OM platsen ,då du inte varit där .
Det är ju 2 olika saker ju.

mvh Peter
14 sep. 2008 09:47
Citerat från nickeb:
Så du menar att man måste ha VARIT i Thailand för att tycka där är massa Svenskar samt är överexploaterat?? (och därför väljer att åka till ett mer spännande resmål)

Är det då inte min åsikt??

Åter igen vissa saker såsom hur rent ett hotell är eller hur maten på restaurangen smakar är ju naturligtvis omöjligt att ha en åsikt om, men vissa saker BEHÖVER inte upplevas på plats!
Håller med fullständigt det är klart man ska kunna ha en åsikt om en plats utan att ha upplevt platsen själv man får ju berättat en massa för sig och mycket kan man ju läsa sig till och se på tv, det är klart att man inte ska döma ut en plats och sprida en massa skit om platsen ifråga innan man besökt denmen åsikter har man väl naturligtvis hur ska man annars kunna förklara varför man vill eller inte vill resa till en specifik plats på jorden.

Ett annat påstående att man inte skulle få lägga in personliga åsikter och bedömningar om hur man upplevt platsen när man väl varit där är ju befängd, det är klart att jag måste tala om hur jag personligen upplever platsen som jag besökt, annars kan vi ju ha en självutnämd debattör från varje resmål och så skriver de ett inlägg var så kan vi lägga ner siten sen.

Nä stör man sig på sånt då ska man nog inte delta i diskussioner på ett forum då får man nog umgås och diskutera med folk som bara är intresserade av samma resande som just jag själv och där dela ut riktigt många ryggdunkar till varandra så slipper man reta upp sig på att vi har många olika smakriktningar när det gäller resande.

Alla blir vi saliga på vår tro och det är väl självklart att alla ska få dela med sig av sin personliga uppfattning om sitt besök på resmåletdet är det ett fritt forum går ut på trots allt ..
Mvh. Bosse.
Av Peter62
14 sep. 2008 10:13
Kan ju ta mig själv som exempel...

Jag åker till Egypten/Dahab och ska dyka bara för att jag nyfiken på platsen ,som många sagt är en av världens bästa dykställen,Men det kan jag ju inte ha en åsikt om,förren jag vart där själv..
Det kan ju vara så att jag tycker det är världens skitställe(urs.språket) ,Och då kan jag ju komma med min åsikt, Inte säger jag att det är världens bästa dykställe för att andra skriver det...

mvh Peter
14 sep. 2008 10:29
Citerat från peter62:
Kan ju ta mig själv som exempel...

Jag åker till Egypten/Dahab och ska dyka bara för att jag nyfiken på platsen ,som många sagt är en av världens bästa dykställen,Men det kan jag ju inte ha en åsikt om,förren jag vart där själv..
Det kan ju vara så att jag tycker det är världens skitställe(urs.språket) ,Och då kan jag ju komma med min åsikt, Inte säger jag att det är världens bästa dykställe för att andra skriver det...

mvh Peter
Hej Peter! jag accepterar att du har den åsikt du har men att du sen inte skulle kunna skriva din personliag åsikt om hur du upplevde Dahab/egypten och enbart hålla dig till fakta som någon skrev det tycker jag skulle vara tråkigt,
ser fram emot en beskriving om hur du uppfatatde platsen själv.

Jag har själv min egen åsikt om Egypten men den blev inte omtyckt här på forumet när jag ventilerade den heller och jag har varit där!!.så helt ogrundad och enbart baserad på fakta var den inte,
då hade jag lika gärna kunnat tiga för den rosaskimrande sidan kan man ju lika gärna läsa om i resekatalogerna jag beskrev hur jag själv uppfattade platsen och det kommer jag att fortsätta med.

Hoppas du får en bra resa med mycket fin dykning.
mvh. Bosse.
Av Nickeb
14 sep. 2008 10:40
Citerat från peter62:
Inte behöver du vara i Thailand för att veta om det är många svenskar i Thailand,du kan ju läsa statistik
MEN du kan väl inte säga nåt OM platsen ,då du inte varit där .
Det är ju 2 olika saker ju.

mvh Peter
Jag tror vi är inne på samma linje egentligen.....

För att sammanfatta det lite så kan man ha åsikter om ett RESMÅL o dyl saker, men bör avhålla sig åsikter om mer specifika saker som tex. en plats. eller sådant som man i princip MÅSTE bilda sig en uppfattning om själv.

men att bara ha åsikter om sådant man upplevt skulle nog bli ganska trångsynt (och det gäller ju det mesta i livet arbetsliv, fritid osv.....)
nä fram med åsikterna (så forumet hålls brett) så får dom hellre bemötas...................
Av Peter62
14 sep. 2008 11:03
Hej Bosse
Tack ,jag hoppas själv på kanondykning!!

Nog tycker jag att du ska få säga din åsikt om T.ex Egypten, vare sig den är possitiv eller negativ om landet eller dylikt.
Du har ju vart där och upplevt , det är ju din upplevelse som gäller, Jag skulle aldrig säga att du var en idiot eller att du inte
visste vad du snackade om,eller racka ner på dig... för att du inte tycker som jag.

Det är väl så disskussioner ska funka, att man säger sin åsikt,utan att bli påhoppad av folk som tror sig veta bättre. och har läst om stället

mvh Peter
Av Peter62
14 sep. 2008 11:13
Nickeb

Ja det kan nog vara så att vi är på väg i samma riktning...

mvh Peter
Av Elgona
14 sep. 2008 11:42
Nej vi ska inte bara diskutera de som har ett rosa skimmer ..också bittra sanningar...
Livet består ju av de goda ock de som e mindre gott,så också när vi reser o upptänker länder...
själv så har jag ju egypten som favorit land.
poppis också hos svenska folket....
Här kan man njuta förståss av vädret,härligt hav,mkt kulturella upplevelser,o trivsamma människor...

Här finns också mkt elende,o prostitutionen breder ut sej, hit reser män för att ragga små pojkar,,
hit reser äldre damer för att köpa unga pojkar,dessa unga pojkar gör vad som helst för pengar...

narkotikan flödar ,mest, hach ,o de anses manligt...,
de röks hela dagarna.
Jag har tittat under ytan..så jag vet vad som försigår ,bakom fasaderna...

Jag har rest runt mkt i detta land ,lyssnat o lärt...

har många vänner här,dock är det så att hela tiden måste jag sålla de jag hör...lyssna till min inre röst utvärdera de som sägs..
inget rosa skimmer vilar över denn informationen,men den är nödvändig,,
diskussionerna kan ha lalla nyanser..

ml
.
14 sep. 2008 11:47
Peter: Det är väl det här som är själva kärnan... Vissa - utan att nämna namn - anser att enbart en person som varit på ett resmål skall få uttala sig (positivt eller negativt) om ett resmål. Personligen anser jag det vara helt fel då mer än upplevelsen av ett resmål finns att diskutera som grund för att åka eller inte åka.

Dessutom anser vissa - återigen utan att nämna namn - att man inte skall uttrycka sig om man har något negativt att säga om ett (för dessa personer) favoritresemål.

För mig är det helt absurt att försöka mainstreama en diskussion, ett resemål eller en företeelse till att bli något som man lika gärna kan läsa i en resebroschyr.

Jag har t ex varit i ett av vårt lands favoritresemål - inte är jag expert på det - men visste innan att musiken, kulturen etc inte var riktigt min grej. Ett annat land med liknande dragkraft såsom stränder, sol, hav, avslappnande atmosfär visste jag att musik, kultur etc skulle passa mig mycket bättre.

Efter att ha skrapat på ytan på båda resmålen visade det sig att det jag läst mig till, hört av andra mm stämde med vad jag ursprungligen bildat min uppfattning på - de positiva sakerna liksom de negativa.

Redan innan detta har jag debatterat olika saker enbart baserat på fakta men det fungerar tydligen inte i dessa forum - vilket blivit ganska uppenbart. De flesta har inga problem med detta men vissa blir helt rabiata.
14 sep. 2008 12:01
Jättebra skrivet.
Citerat från elgona:
Nej vi ska inte bara diskutera de som har ett rosa skimmer ..också bittra sanningar...
Livet består ju av de goda ock de som e mindre gott,så också när vi reser o upptänker länder...
själv så har jag ju egypten som favorit land.
poppis också hos svenska folket....
Här kan man njuta förståss av vädret,härligt hav,mkt kulturella upplevelser,o trivsamma människor...

Här finns också mkt elende,o prostitutionen breder ut sej, hit reser män för att ragga små pojkar,,
hit reser äldre damer för att köpa unga pojkar,dessa unga pojkar gör vad som helst för pengar...

narkotikan flödar ,mest, hach ,o de anses manligt...,
de röks hela dagarna.
Jag har tittat under ytan..så jag vet vad som försigår ,bakom fasaderna...

Jag har rest runt mkt i detta land ,lyssnat o lärt...

har många vänner här,dock är det så att hela tiden måste jag sålla de jag hör...lyssna till min inre röst utvärdera de som sägs..
inget rosa skimmer vilar över denn informationen,men den är nödvändig,,
diskussionerna kan ha lalla nyanser..

ml
.
Av Peter62
14 sep. 2008 13:37
Citerat från robbowan:
Peter: Det är väl det här som är själva kärnan... Vissa - utan att nämna namn - anser att enbart en person som varit på ett resmål skall få uttala sig (positivt eller negativt) om ett resmål. Personligen anser jag det vara helt fel då mer än upplevelsen av ett resmål finns att diskutera som grund för att åka eller inte åka.

Dessutom anser vissa - återigen utan att nämna namn - att man inte skall uttrycka sig om man har något negativt att säga om ett (för dessa personer) favoritresemål.

För mig är det helt absurt att försöka mainstreama en diskussion, ett resemål eller en företeelse till att bli något som man lika gärna kan läsa i en resebroschyr.

Jag har t ex varit i ett av vårt lands favoritresemål - inte är jag expert på det - men visste innan att musiken, kulturen etc inte var riktigt min grej. Ett annat land med liknande dragkraft såsom stränder, sol, hav, avslappnande atmosfär visste jag att musik, kultur etc skulle passa mig mycket bättre.

Efter att ha skrapat på ytan på båda resmålen visade det sig att det jag läst mig till, hört av andra mm stämde med vad jag ursprungligen bildat min uppfattning på - de positiva sakerna liksom de negativa.

Redan innan detta har jag debatterat olika saker enbart baserat på fakta men det fungerar tydligen inte i dessa forum - vilket blivit ganska uppenbart. De flesta har inga problem med detta men vissa blir helt rabiata.
Robbowan
Du kan ju skriva mitt namn om du vill , för jag anser ju det...att man inte ska en åsikt (possitiv/negativ) om t.ex ett ställe om man inte vart där.
Ta t.ex Lonely Planet ´s Guider....Var det inte en av deras Guideförfattare som beskrev ett helt land utan att satt sin fot där själv,utan bara gått på vad andra sagt..

Är inte det åt skogen?

Hur vet han att det stämmer?,den informationen han skriver i boken, tänk på de som då köper den guiden .De bildar sig en uppfattning om ett land då,sen beslutar sig att resa dit.
När de sen kommer dit ,så stämmer det inte alls...

Jag tycker det är helt fel. men den är personliga åsikt

Och jag tycker inte att du är en knallkork för det,om du inte håller med dig

jag köpte en guide till Egypten nu innan jag åker dit,och det gör jag för att jag vill få en hum om hur det är/fungerar i landet. få tips om allt möjligt ,hoppas då att den som författat guiden åtminstone vart där :)

Sedan måste man ju naturligtvis få säga både de bra och dåliga sakerna,Håller med om att ett öppet forum är bäst,och naturligtvis UTAN personliga påhopp...

mvh Peter
Av Elgona
14 sep. 2008 13:56 (redigerad)
Citerat från peter62:
Citerat från robbowan:
Peter: Det är väl det här som är själva kärnan... Vissa - utan att nämna namn - anser att enbart en person som varit på ett resmål skall få uttala sig (positivt eller negativt) om ett resmål. Personligen anser jag det vara helt fel då mer än upplevelsen av ett resmål finns att diskutera som grund för att åka eller inte åka.

Dessutom anser vissa - återigen utan att nämna namn - att man inte skall uttrycka sig om man har något negativt att säga om ett (för dessa personer) favoritresemål.

För mig är det helt absurt att försöka mainstreama en diskussion, ett resemål eller en företeelse till att bli något som man lika gärna kan läsa i en resebroschyr.

Jag har t ex varit i ett av vårt lands favoritresemål - inte är jag expert på det - men visste innan att musiken, kulturen etc inte var riktigt min grej. Ett annat land med liknande dragkraft såsom stränder, sol, hav, avslappnande atmosfär visste jag att musik, kultur etc skulle passa mig mycket bättre.

Efter att ha skrapat på ytan på båda resmålen visade det sig att det jag läst mig till, hört av andra mm stämde med vad jag ursprungligen bildat min uppfattning på - de positiva sakerna liksom de negativa.

Redan innan detta har jag debatterat olika saker enbart baserat på fakta men det fungerar tydligen inte i dessa forum - vilket blivit ganska uppenbart. De flesta har inga problem med detta men vissa blir helt rabiata.
Robbowan
Du kan ju skriva mitt namn om du vill , för jag anser ju det...att man inte ska en åsikt (possitiv/negativ) om t.ex ett ställe om man inte vart där.
Ta t.ex Lonely Planet ´s Guider....Var det inte en av deras Guideförfattare som beskrev ett helt land utan att satt sin fot där själv,utan bara gått på vad andra sagt..

Är inte det åt skogen?

Hur vet han att det stämmer?,den informationen han skriver i boken, tänk på de som då köper den guiden .De bildar sig en uppfattning om ett land då,sen beslutar sig att resa dit.
När de sen kommer dit ,så stämmer det inte alls...

Jag tycker det är helt fel. men den är personliga åsikt

Och jag tycker inte att du är en knallkork för det,om du inte håller med dig

jag köpte en guide till Egypten nu innan jag åker dit,och det gör jag för att jag vill få en hum om hur det är/fungerar i landet. få tips om allt möjligt ,hoppas då att den som författat guiden åtminstone vart där :)

Sedan måste man ju naturligtvis få säga både de bra och dåliga sakerna,Håller med om att ett öppet forum är bäst,och naturligtvis UTAN personliga påhopp...

mvh Peter
Av Peter62
14 sep. 2008 14:02
Elgona

Jaha ,Då var första missen gjord ha ha ......
Köpte den från Lonely Planet ,"Egypt" nya utgåvan ..
Av Elgona
14 sep. 2008 14:18
Citerat från laplander:
Citerat från peter62:
Kan ju ta mig själv som exempel...

Jag åker till Egypten/Dahab och ska dyka bara för att jag nyfiken på platsen ,som många sagt är en av världens bästa dykställen,Men det kan jag ju inte ha en åsikt om,förren jag vart där själv..
Det kan ju vara så att jag tycker det är världens skitställe(urs.språket) ,Och då kan jag ju komma med min åsikt, Inte säger jag att det är världens bästa dykställe för att andra skriver det...

mvh Peter
Hej Peter! jag accepterar att du har den åsikt du har men att du sen inte skulle kunna skriva din personliag åsikt om hur du upplevde Dahab/egypten och enbart hålla dig till fakta som någon skrev det tycker jag skulle vara tråkigt,
ser fram emot en beskriving om hur du uppfatatde platsen själv.

Jag har själv min egen åsikt om Egypten men den blev inte omtyckt här på forumet när jag ventilerade den heller och jag har varit där!!.så helt ogrundad och enbart baserad på fakta var den inte,
då hade jag lika gärna kunnat tiga för den rosaskimrande sidan kan man ju lika gärna läsa om i resekatalogerna jag beskrev hur jag själv uppfattade platsen och det kommer jag att fortsätta med.

Hoppas du får en bra resa med mycket fin dykning.
mvh. Bosse.

detta landet kan man älska o motsatt.
jag har varit med om strålande upplevelser ,men också sett den mörka sida av detta land....
jag delar med mej av "mina upplevelser" o förskönar inte någoning bara för att några vill läsa rseupplevelser e nbart med ett "rosa skimmer"
ml
Av Elgona
14 sep. 2008 14:22 (redigerad)
Citerat från peter62:
Elgona

Jaha ,Då var första missen gjord ha ha ......
Köpte den från Lonely Planet ,"Egypt" nya utgåvan ..
Av Elgona
14 sep. 2008 14:26
Citerat från peter62:
Elgona
14 sep. 2008 20:06
Men nu har ni väl frångått tråden?
Den handlar varken om Egypten eller resehandböcker utan som Robbowan sa:

Jag tror det är dags att fråga sig:

Vill RGs medlemmar endast ha diskussioner med rena, positiva (subjektiva) tips samt inlägg som kastar ett rosa skimmer över destinationer?

Eller:

Skall det vara ett öppet forum där en mångfald av åsikter kan framföras - utan att folk tar åt sig kritiken av en destination personligen eller hänger sig åt personliga vendettor och tvister?

Jag håller med om ett öppet forum med både ris och ros. Man måste få tycka vad man vill även om man säger att ett land är skit utan att behöva få en hel drös på sig. MEN om man tycker ett land är skit så kan man väl också förklara varför man tycker det.
Mvh Eva
Av Nickeb
14 sep. 2008 21:04
Citerat från indianturbo:

Skall det vara ett öppet forum där en mångfald av åsikter kan framföras - utan att folk tar åt sig kritiken av en destination personligen eller hänger sig åt personliga vendettor och tvister?

Jag håller med om ett öppet forum med både ris och ros. Man måste få tycka vad man vill även om man säger att ett land är skit utan att behöva få en hel drös på sig. MEN om man tycker ett land är skit så kan man väl också förklara varför man tycker det.
Mvh Eva
Snusförnuftigt som vanligt av Eva och jag kan bara hålla med, motiveringen är naturligtvis ganska viktig då den ger substan till åsikten.
14 sep. 2008 21:33
Citerat från nickeb:
Citerat från indianturbo:

Skall det vara ett öppet forum där en mångfald av åsikter kan framföras - utan att folk tar åt sig kritiken av en destination personligen eller hänger sig åt personliga vendettor och tvister?

Jag håller med om ett öppet forum med både ris och ros. Man måste få tycka vad man vill även om man säger att ett land är skit utan att behöva få en hel drös på sig. MEN om man tycker ett land är skit så kan man väl också förklara varför man tycker det.
Mvh Eva
Snusförnuftigt som vanligt av Eva och jag kan bara hålla med, motiveringen är naturligtvis ganska viktig då den ger substan till åsikten.
Tack men den första meningen var skriven av trådskaparen.
Mvh Eva
Av Nickeb
14 sep. 2008 22:01
Ja, och den skulle inte vara med i citatet utan det var den sista jag fokuserade på, sorry
Av Peter62
15 sep. 2008 00:41
Indianturbo

Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag drev iväg,men det blev när jag skrev inlägget till robbowan..

Mvh Peter
15 sep. 2008 00:53
Citerat från peter62:
Indianturbo

Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag drev iväg,men det blev när jag skrev inlägget till robbowan..

Mvh Peter
Inte behöver du be om ursäkt heller, det var inget illa menat mer än att upplysa er om att inte frångå tråden. Det är så många som gör det och börjar snacka om en massa annat än det tråden handlar om. Jag har säkert gjort så också utan att tänka på det men jag försöker dock bättra mig.
Mvh Eva
15 sep. 2008 00:56
Hej,
Vore det inte bättre att skapa en ny diskussion så man slipper scrolla ner så långt för att mest finna citat på citat.
Mvh
Ingemar
Av Marilcj
15 sep. 2008 12:01
Citerat från robbowan:
Jag tror det är dags att fråga sig:

Vill RGs medlemmar endast ha diskussioner med rena, positiva (subjektiva) tips samt inlägg som kastar ett rosa skimmer över destinationer?

Eller:

Skall det vara ett öppet forum där en mångfald av åsikter kan framföras - utan att folk tar åt sig kritiken av en destination personligen eller hänger sig åt personliga vendettor och tvister?
Naturligtvis vill man inte ha en diskusson inlindad i ett rosa skimmer!
Ställer jag en fråga förväntar jag mig ett ärligt svar, både positivt och negativt!
Svarar jag någon så svarar jag oxå både positivt o negativt, vad är annars vitsen med det hela?!

En diskussion ska visa alla sidor, annars hade vi ju bara haft suveräna resemål (i detta fallet) vart vi än hade åkt och sådan är ju inte verkligheten!
Av Lemmy
15 sep. 2008 12:12
Citerat från indianturbo:
Citerat från peter62:
Indianturbo

Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag drev iväg,men det blev när jag skrev inlägget till robbowan..

Mvh Peter
Inte behöver du be om ursäkt heller, det var inget illa menat mer än att upplysa er om att inte frångå tråden. Det är så många som gör det och börjar snacka om en massa annat än det tråden handlar om. Jag har säkert gjort så också utan att tänka på det men jag försöker dock bättra mig.
Mvh Eva
bra sagt

mvh lemmy
15 sep. 2008 22:00
Ja som sagt "rosa skimmer" är inget för vardagsbruk, det finns bara bakom Miss Piggys långa ögonfransar i Mupparna.
Här kan vi väl få diskutera vad som helst och skulle någon bli påhoppad kan väl folk hjälpa till att försvara denne isåfall då inte någon på RG vill moderera.
Alla resemål har både negativa och positiva sidor så lyft fram dem istället för att hacka på människan som skriver om något!
Mvh Eva
15 sep. 2008 22:50
Peter: Jag menade inte dig men om du tar åt dig så kanske en del stämmer. jag menar inte att man kanske skall debattera "kvaliteten" på en viss strand med en som varit där om man själv aldrig varit det, däremot så är ett resemål så mycket mer än något man kan ta på, det är även något som baseras på en uppfattning om landet som helhet.

Grunden till mitt första frågeställning var att vissa inte ansåg att man skulle debattera det negativa omkring ett resemål om man ej varit där - ja vissa anser att man helst skall avhålla sig från att föra upp negativa saker alls. I dessa fall har just "du har aldrig varit där, så håll tyst" varit ett återkommande argument.

Helheten är intressant för vissa medan många gärna ser mellan fingrarna och låtsas som om det regnar om de själva trivs (inkl undertecknad).

I latinamerika (och Spanien också för den delen) säger man att någon är svensk (Sueco) eller kallar någon för svensken (el Sueco) vilket inte är något smickrande. Det syftar helt enkelt på svenskars förmåga att vilja vara världsförbättrande men sedan ändå vända ryggen till, vissla och låtsas som om det regnar (eller helt enkelt spela dum).