Vilket land ska vi kombinera ihop med Kambodja?

14 dec. 2016 18:27
Visningar: 872
Hallå alla Asien-resenärer!

I need your help! Jag och min kompis tänkte lämna kylan och alla måsten nångång i början av februari och sticka till Kambodja i en månad men tänkte vara borta uppemot två månader allt som allt så det är ett ypperligt tillfälle att också besöka något annat land i samma sväng! Länderna jag har i åtanke är Kambodjas grannländer Thailand, Laos eller Vietnam. Vilket land hade ni valt? Vilket land är enklast att ta sig till med tanke på att vi inte har jättelång tid på oss (stressa är inte min grej) och budgeten inte tillåter för dyra flygresor.

Mitt val lutar mest mot norra Thailand (Chiang Mai & Pai) eller Laos, är det bra förbindelser till Kambodja? Eller Thailands norra öar eftersom vi främst vill åt sol och bad. Slipper dock gärna det där jätteturistiga för det gör mig spyfärdig.

I Kambodja har vi främst tänkt hänga vid kusten i Sihanoukville och på Koh Rong då vi mest är ute efter vackra stränder och en skön atmosfär. Vi har även tänkt besöka Siem Reap och Phnom Penh. Finns det några andra ställen ni skulle rekommendera att besöka i Kambodja? Fler vackra öar?

Först och främst, TACK till den som ens tog sig tid att läsa allt och ännu mer tack till den som faktiskt svarar också! Ses i Kambodja!!
15 dec. 2016 11:25
Jag rekomenderar Laos. Tyvärr är kommunikationerna mellan Kambodja och Laos inte supertoppen. Från Siem Reap tar det typ 10 timmar med vanlig buss till Si Phan Don - men jag har hört att det numera finns minibussar som bara tar 7 timmar.
Annars är det smidigaste ju att ta buss från Sihanoukville till Trat i Thailand. Därifrån kan man ta sig till Koh Chang, eller om man vill ha lite färre turister, Koh Kood, Ko Maak, Ko Wai eller någon av stränderna på fastlandet.
När det gäller att flyga så är det väldigt billigt inom Thailand, men så fort man korsar en landgräns blir det dyrare. Speciellt har jag haft svårt att hitta billiga flyg mellan Cambodja och grannländerna.
Ni kommer nog inte villa hänga så länge i Sihanoukville... Öarna är mycket bättre! Kolla även i Kampot - det tycker jag är en riktigt mysig stad.
Av Hawaii
15 dec. 2016 14:11
Jag flyger ganska mycket med Thai AirAsia (bas: Bangkok DMK, d.v.s. Don Mueang) och tycker de är bra och billiga, oavsett om det gäller Thai inrikes eller flyg till annat land. Exempel: retur biljett DMK till Luang Prabang, c:a US$200. Enkel biljett DMK till Mandalay: US$85. Enkel biljett Yangon till DMK: US$60.
Av Joakimn
15 dec. 2016 15:22
Tja.. Kanske börja o sluta i Thailand med avslutning vid Koh Chang.
Gjorde en sådan trip för länge sedan: (1989 )
Börja i Bangkok ,Buss eller tåg upp till Chang mai sen mot gränsen till Cambodja o börja vid Ankor what, sen båten ner till Phnom pen, bussen till
prins sihanoukville...chilla en vecka. sen över till Thailand o häng tills flyget går hem. ( Jag hann med att ta mig över till Vietnam landvägen i samma svep men hade lite mer tid.) eller så reser ni på.. då hinner ni/Med vänlig hälsning Joakimn
3 jan. 2018 09:08
Citerat från Joakimn:
Tja.. Kanske börja o sluta i Thailand med avslutning vid Koh Chang.
Gjorde en sådan trip för länge sedan: (1989 )
Börja i Bangkok ,Buss eller tåg upp till Chang mai sen mot gränsen till Cambodja o börja vid Ankor what, sen båten ner till Phnom pen, bussen till
prins sihanoukville...chilla en vecka. sen över till Thailand o häng tills flyget går hem. ( Jag hann med att ta mig över till Vietnam landvägen i samma svep men hade lite mer tid.) eller så reser ni på.. då hinner ni/Med vänlig hälsning Joakimn
Hej
Vi planerar en tripp till Kambodja jul nyår 18/19 Siem i tre dagar för att sedan ta oss till Koh Rong o Loh Tong Sanloem för cirka 10 dagar. Den har vi kikat på att ta oss till Koh Chang för några nätter innan vi tar oss till Bangkok. Hur tog du dig smidigast från Kambodja till Thailand o Koh Chang?
Carola