Vilket kreditkort ska jag välja 2018

Av Birgere
17 mars 2018 18:47
Visningar: 4569
Det finns ju en del trådar som berör vilket kredit/betalkort som är "bäst" när man reser men kortföretagen/bankerna ändrar ju villkorfen med jämna mellanrum där tex det klassiska Icakortet har gått från att vara bäst till att vara ganska kasst.

Jag har roat mig med att titta på följande kreditkort som alla har en låg årsavgift:
Santander+
Norwegian
Coop Mer
Forex
Ica

ÅRSAVGIFTER (år 2 och framåt, ofta kan du få kortet gratis första året)

Santander+ 195kr
Norwegian 0kr men hyr man bil i Europa ska man lägga till 249kr för självriskeliminering
Coop Mer 348kr
Forex 225kr
Ica 324kr

VÄXLINGSAVGIFT vid köp i utländsk valuta

Santander+ 0%
Norwegian 1,75%
Coop Mer 0%
Forex 0%
Ica 1,25%

Om en familj spenderar kanske 40k på plats under årets resor så blir det 700kr resp 500kr för Norwegian och Ica.

ATM kostnader

Santander+ 3%/35kr + ränta från första dagen
Norwegian 0 samt ingen ränta
Coop Mer 0 plus ränta från första dagen
Forex 40kr inom EU och 0kr utanför plus ränta från första dagen
Ica 0kr plus ränta från första dagen

Här är Norwegian klart bäst och Santander (Forex EU) klart sämst. Man bör inte använda de sista korten för ATM uttag. Reser man i ett land där cash är det som gäller så kan ATM uttagen snabbt springa iväg i kostnader.

TOTALKOSTNADER baserat på 40k spenderat och 4 ATM uttag:
Santander, Coop och Forex kostar ung lika mycket medan Norwegian o Ica blir dubbelt så dyra. Men det handlar inte om jättesummor utan ligger mellan 400-950kr/år

Men kanske viktigare är det extra försäkringsskydd som dom olika korten erbjuder, har man otur så pratar vi tusentals kronor i faktiska utgifter som korten kan täcka.

AVBESTÄLLNINGSSKYDD per person/kort

Santander+ 45/90k
Norwegian -/45k
Coop Mer 15/45k
Forex 20/60k
Ica 35/100k

Reser man ensam på en o annan storstadsweekend så räcker dom lägre beloppen med råge men ska man ut med hela familjen på en 3 veckors resa till USA med förbokade och icke återbetalningsbara flygbiljetter, hyrbil och hotell så är risken stor att 45.000kr inte täcker kostnaderna.

PERSONFÖRSENINGAR
Blir det av olika orsaker förseningar på utresan så ersätter försäkringen detta där samtliga bolag har en ersättning som i de flesta fall täcker faktiska omkostnader.

BAGAGEFÖRSENING
Blir det av olika orsaker förseningar på utresan för bagaget så ersätter försäkringen detta där samtliga bolag har en ersättning som i de flesta fall täcker faktiska omkostnader. Santander är generösast och Forex snålast.

MISSAT ANSLUTNINGSFLYG
Coop, Forex och Ica ersätter upp till 30k kostnaderna för missat anslutningsflyg. Santander o Norwegian har inte detta skydd. För den som köpt en genomgående biljett spelar det ingen roll då flygbolaget sköter allt.
Men tex Norrlänningar som flyger med ett udda flygbolag till Arlanda med separat biljett och sedan vidare eller dom som flyger till tex Bangkok och sedan vidare med lågprisbolag är detta intressant.

MISSAD AKTIVITET.
Om man av någon reseanledning missar tex en konsert eller fotbollsmatch så ersätter Santander, Coop och Forex detta. Norwegian och Ica har inte detta skydd.

OLYCKSFALL/DÖDSFALL
Samtliga bolag har ersättningar här men det får ses som tillägg till ordinarie försäkringar som alla har och därför går jag inte djupare in på detta.

SJÄLVRISKSKYDD bil och hemförsäkring.
Samtliga bolag har lika ersättning för självrisken om huset eller bilen hemma skulle "brinna upp".

SJÄLVRISKSKYDD hyrbil
Speciellt inom Europa så kostar självrisken om något skulle hända med hyrbilen upp till 15k.
Hyrbilsfirmorna brukar erbjuda en självriskeliminering som brukar kosta tusentals kronor.
Samtliga bolag här erbjuder denna självriskeliminering men för Norwegian så kostar denna service 249kr/år och täcker upp till 20k. Santander täcker upp till 15k medan övriga bolag enbart till 10k vilket i de flesta fall inte räcker om man får en större skada på bilen.

EXTRA FÖRDELAR MED KORTEN.
Kreditkort brukar ju vara laddade med en massa perks och så är även dessa kort.
Forex är klart sämst med bara några få rabatter
Norwegian är begränsad till kick-back på Norwegianflygbiljetter.
Santander ger bra rabatter på både reserelaterade och andra onlinebutiker
Ica o Coop ger framförallt kick-back till egna butiker.
Att värdesätta ovanstående är i princip omöjligt då det är väldigt individuellt men troligtvis är Ica, Coop och Santander det som lönar sig bäst.

Jag har fått ovanstående information med mer detaljer från en vän och jag reserverar mig för ev felaktigheter i texten. :-)

BÄSTA KORTET.
Beror ju helt på förutsättningarna och kanske tom skiljer sig från resa till resa.
För egen del så passar nog Santander+ bäst våra resvanor i familjen.
Jag har inte tagit hänsyn till kreditavgifter då jag personligen alltid betalar hela skulden innan räntan tickar igång. Tar man räntan i beaktande så är Norwegian dubbelt så dyr som Ica.
Av Evoline
17 mars 2018 19:29 (redigerad)
Jag använder Norwegian kreditkort inom Sverige.
Santander utomlands, ena är kreditkort utan valuta påslag och den andra är den som går ut snart, med fria uttag.
Alla 3 korten är gratis.

Behöver ett nytt kort för uttag utomlands, är Norwegian det bästa då?
1.75% i valutapåslag och kortet är gratis.

Räknar på att jag använder max 15.000 i cash per år, för det mesta drar man kort.

Betalar också krediten direkt, så man inte betalar ränta.

Tack på förhand
Av Birgere
17 mars 2018 20:22
Citerat från Evoline:
Behöver ett nytt kort för uttag utomlands, är Norwegian det bästa då?
Ska man ha ett separat kort bara för att använda i ATM utomlands så är ju Norwegian ett bra kort då man bara betalar växlingsavgift på 1,75% och 15k låter mycket i cash/år.
Av Bibby
17 mars 2018 20:38
Amex.

Frågor på det? ;)
Av Birgere
17 mars 2018 20:57
Citerat från Bibby:
Amex.

Frågor på det? ;)
Ja, varför förutom att man kan köpa en uppgradering om flyget är överbokat
Av Evoline
17 mars 2018 21:05
15.000kr är max som sagt, 5.000 kanske är mer rimligt =)

För man över pengar till Norwegian kortet eller är det bara att ta ut från automat, och det räknas in i kreditskulden?

Tack på förhand
Av Birgere
17 mars 2018 21:09
Citerat från Evoline:
15.000kr är max som sagt, 5.000 kanske är mer rimligt =)

För man över pengar till Norwegian kortet eller är det bara att ta ut från automat, och det räknas in i kreditskulden?

Tack på förhand
Du betalat ju bara skulden du har, inget annat ska ju föras över i o m att man inte betalar ränta för kontantuttaget
Av Bibby
17 mars 2018 21:50
Citerat från Birgere:
Citerat från Bibby:
Amex.

Frågor på det? ;)
Ja, varför förutom att man kan köpa en uppgradering om flyget är överbokat
Allting ingår och mer därtill, pratade med en från Europeiska och de sade att Amex hade en bättre försäkring.
Frågor?
Av Evoline
17 mars 2018 21:52
Även om man nu skulle ta ut 10.000kr i cash/år, blir det ”bara” 175kr i valutapåslag med Norwegian, vilket är mindre än årsavgiftan på de andra korten, räknar jag rätt nu? =)

Tack på förhand
Av Birgere
18 mars 2018 01:08
Citerat från Evoline:
Även om man nu skulle ta ut 10.000kr i cash/år, blir det ”bara” 175kr i valutapåslag med Norwegian, vilket är mindre än årsavgiftan på de andra korten, räknar jag rätt nu? =)

Tack på förhand
Stämmer, men sedan ska du ha ett kort för alla andra utgifter och då är inte Norwegians optimalt
Av Birgere
18 mars 2018 01:12
Citerat från Bibby:
Citerat från Birgere:
Citerat från Bibby:
Amex.

Frågor på det? ;)
Ja, varför förutom att man kan köpa en uppgradering om flyget är överbokat
Allting ingår och mer därtill, pratade med en från Europeiska och de sade att Amex hade en bättre försäkring.
Frågor?
Grejen med Amex är att det är ett fantastiskt kort om någon annan betalar :-)
500kr/månad i avgift, 4% på ATM o 2% växling gör det inte speciellt ekonomiskt för en privatperson.
Deras försäkring är bra men inte anpassade till Svenska förhållanden då den har väldigt mycket overlap med en vanlig svensk hemförsäkring. Mao den är inte anpassad för svenska privata förhållanden.
Att det dessutom är svårt att hitta vanligt enkla "turistställen" som accepterar Amex gör ju inte det hela bättre.
18 mars 2018 01:21 (redigerad)
Har gjort en kortjämförelse här http://www.floridasidan.se/kreditkort.php

AMEX har bra försäkring på Platinumkortet, Gold har inte mer än andra kort. Dessutom höga avgifter för uttag, valutapåslag.
Nackdel är att försäkringen bara gäller om man betalar minst 75% av hela resan med kortet. Altså gäller inte hyrbilsförsäkringen om inte även flyg och boende är betalt med kortet.

Att alla täcker förseningar med faktiska kostnader tror jag inte stämmer, alla utom Amex har fasta belopp vad jag vet vilket faktiskt ofta kan vara bättre.

Ja på 10.000 blir det 175:-.
Av Bibby
18 mars 2018 03:29
Fanns inga restriktioner i frågan, så bästa kortet är Amex.

Vem vill besöka svenska turistfällor?
Ingen!

Av Evoline
18 mars 2018 04:45 (redigerad)
Om man inte tänker använda korten för att köpa flygresor och hyrbil, där det handlar om försäkringar och förseningar, funkar Norwegian bra för att ta ut kontanter från automat och Santanders kreditkort för att dra korten vid betalning, stämmer det?

Har Santander Mitt Kort med Sparränta och Santander Mitt Kort, inte Mitt Kort+ som kostar 195kr/år.

Tack på förhand
Av Birgere
18 mars 2018 09:11
Citerat från Floridasidan:
AMEX har bra försäkring på Platinumkortet Gold har inte mer än andra kort. Dessutom höga avgifter för uttag, valutapåslag.
Att alla täcker förseningar med fktiska kostnader tror jag inte stämmer, alla utom Amex har fasta belopp vad jag vet.
Amex's reseförsäkring på tex Gold täcker även sjukvård, tandvård osv. Mao exakt samma som du har i din hemförsäkring.

Ang förseningar så täcker tex Santander vid försening mer än 24h ett schablonbelopp PLUS ytterligare ersättning om man har kvitto som styrker kostnaderna. Finns naturligtvis begränsningar på vad o hur mycket.
Av Birgere
18 mars 2018 09:12
Citerat från Bibby:
Fanns inga restriktioner i frågan, så bästa kortet är Amex.

Vem vill besöka svenska turistfällor?
Ingen!
😁 Du får slipa lite på argumentationen om du vill sälja in Amex till privatpersoner🤣
Av Birgere
18 mars 2018 09:21
Citerat från Evoline:
Om man inte tänker använda korten för att köpa flygresor och hyrbil, där det handlar om försäkringar och förseningar, funkar Norwegian bra för att ta ut kontanter från automat och Santanders kreditkort för att dra korten vid betalning, stämmer det?
Norwegian har på sin hemsida nedanstående text där det i mina ögon helt klart står att man INTE betalar ränta från första dagen vid ATM uttag. Alla andra kortutgivare skriver att räntan tickar på från dagen man tar ut pengarna.

Kortanvändning i utlandet:
Varuköp 0 kr
Bankomatuttag 0 kr *
Kontantuttag i bank 0 kr **
Valutapåslag 1,75%
* utlandet tar vissa bankomater en egen avgift. Detta går inte till Bank Norwegian
** uttag över disk prisas som räkningsbetalning. Avgiften är 0 kr, men ränta löper från uttagsdatum.
18 mars 2018 10:11 (redigerad)
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
AMEX har bra försäkring på Platinumkortet Gold har inte mer än andra kort. Dessutom höga avgifter för uttag, valutapåslag.
Att alla täcker förseningar med fktiska kostnader tror jag inte stämmer, alla utom Amex har fasta belopp vad jag vet.
Amex's reseförsäkring på tex Gold täcker även sjukvård, tandvård osv. Mao exakt samma som du har i din hemförsäkring.

Ang förseningar så täcker tex Santander vid försening mer än 24h ett schablonbelopp PLUS ytterligare ersättning om man har kvitto som styrker kostnaderna. Finns naturligtvis begränsningar på vad o hur mycket.
Jag syftade på de moment som diskuterades som försening, hyrbil mm. Sant att korten sen kan ha ytterligare som köpskydd, drulleförsäkring o.s.v.

Santander har krav på kvitto men bara på den översta nivån, totalt blir det ju 2600.max inte faktiska kostnader.
Här är ju Amex Gold o Platinum generösast, faktiska kostnader plus 1500-2000:-.
(av de kort jag tittat på)
Av Birgere
18 mars 2018 10:47
Citerat från Floridasidan:
Nu har jag läst igenom Norwegians avtal och kan inte heller hitta någonting om ränta från första dagen på pengar man tar ut i automat. Uttag ska alltså behandlas som ett köp. Ytterligare en fördel om man vill ta ut pengar på ett kreditkort.

Edit: Kan ju underlätta och länka också ;) https://www.banknorwegian.se/Documents/SE/CreditCard/Avtal_Kreditkort.pdf
I praktiken betyder det att man kan låna pengar gratis, lite som ett SMS-lån fast utan ränta. Man kan även se det som att man har en extra räntefri månad genom att betala denna månads räkning med att ta ut motsvarande belopp cash.
....eller så är det en felskrivning i avtalet 🤔
18 mars 2018 11:34
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Nu har jag läst igenom Norwegians avtal och kan inte heller hitta någonting om ränta från första dagen på pengar man tar ut i automat. Uttag ska alltså behandlas som ett köp. Ytterligare en fördel om man vill ta ut pengar på ett kreditkort.

Edit: Kan ju underlätta och länka också ;) https://www.banknorwegian.se/Documents/SE/CreditCard/Avtal_Kreditkort.pdf
I praktiken betyder det att man kan låna pengar gratis, lite som ett SMS-lån fast utan ränta. Man kan även se det som att man har en extra räntefri månad genom att betala denna månads räkning med att ta ut motsvarande belopp cash.
....eller så är det en felskrivning i avtalet 🤔
Hmmm... avtalet lär ju vara bindande så det får de nog skriva om ifall de ska kunna ta ränta, kanske någon har erfarenhet av att ta ut på krediten hos Norwegian och kan berätta..... Det är ju väldigt ovanligt att ett kort fungerar så iallafall.

Ett steg mot Lyxfällan :(
Kan man inte hantera kreditkort så ska man helt klart fundera på om man alls ska fundera på att skaffa dem.
För de som vet vad ränta är känns det ju inte lockande med effektiva årsräntor på 15-30%, att överhuvudtaget resa på kredit känns mindre bra.

Hoppas denna tråd kan bli den enda nu om "Kort på resor" så slipper vi dra allt om och om igen.

Rubriken borde kanske vara "Vilka" istället för "Vilket" då mer än ett kort förmodligen är bäst för de flesta.

Om vi nu länkar till denna tråd varje gång någon ställer samma fråga kanske vi till slut kan få en riktigt bra täckning över olika korts för och nackdelar.
Av Evoline
18 mars 2018 16:44
Åker till London nästa helg, ska testa ta ut en liten summa från automat med Norwegian kortet, så får vi se sen vad det står på fakturan =)
Av Birgere
18 mars 2018 16:57
Citerat från Evoline:
Åker till London nästa helg, ska testa ta ut en liten summa från automat med Norwegian kortet, så får vi se sen vad det står på fakturan =)
Ska bli spännande o se
Av Chris52
18 mars 2018 18:15
Använder Norwegian-kortet vid uttag utomlands. Betalar man nästkommande faktura tillkommer ingen ränta. Gillar kortet.
Av Birgere
18 mars 2018 18:30
Citerat från Chris52:
Använder Norwegian-kortet vid uttag utomlands. Betalar man nästkommande faktura tillkommer ingen ränta. Gillar kortet.
Ser man på, då kan man gått säga att för Bankomatuttag så är Norwegians kort det bästa.
18 mars 2018 18:36 (redigerad)
1. SAS Amex Premium. Värt det på grund av 2 för 1 voucher. Åkte exempelvis nu i januari till Tokyo och Bangkok med Lufthansa First Class, Thai First Class och Asiana First Class för 3000 kr. Använder dock inte kortet utomlands.
2. SAS Mastercard Premium. Använder att betala med utomlands då det ger mer eurobonuspoäng.
3. Norwegian Visa. Används endast för uttag utomlands då det kostar 0 extra och ingen ränta om man betalar i tid.
Av Evoline
18 mars 2018 18:59
Citerat från Silverfang:
1. SAS Amex Premium. Värt det på grund av 2 för 1 voucher. Åkte exempelvis nu i januari till Tokyo och Bangkok med Lufthansa First Class, Thai First Class och Asiana First Class för 3000 kr. Använder dock inte kortet utomlands.
2. SAS Mastercard Premium. Använder att betala med utomlands då det ger mer eurobonuspoäng.
3. Norwegian Visa. Används endast för uttag utomlands då det kostar 0 extra och ingen ränta om man betalar i tid.
1. Kortet kostar 1000kr/år. Gratis första året men lite väl dyrt, vet inte om jag skulle tjäna på det.
2. Kortet kostar 1495kr/år, för dyrt.
3. Tillkommer bara 1.75% i valutapåslag.
18 mars 2018 20:02
Citerat från Evoline:
Citerat från Silverfang:
1. SAS Amex Premium. Värt det på grund av 2 för 1 voucher. Åkte exempelvis nu i januari till Tokyo och Bangkok med Lufthansa First Class, Thai First Class och Asiana First Class för 3000 kr. Använder dock inte kortet utomlands.
2. SAS Mastercard Premium. Använder att betala med utomlands då det ger mer eurobonuspoäng.
3. Norwegian Visa. Används endast för uttag utomlands då det kostar 0 extra och ingen ränta om man betalar i tid.
1. Kortet kostar 1000kr/år. Gratis första året men lite väl dyrt, vet inte om jag skulle tjäna på det.
2. Kortet kostar 1495kr/år, för dyrt.
3. Tillkommer bara 1.75% i valutapåslag.
Ja man får väga kostnaderna mot vad man får. Med tanke på förstaklassresorna som skulle kostat över 100 000 kronor i Cash så är det rätt bra kickback. Jag betalar endast 795 kronor för Mastercard då jag är Eurobonus Diamond.
11 juni 2018 22:31 (redigerad)
Att det var räntefritt på kontantuttag utomlands för Norwegian visste jag inte om! Tack för denna info.
Jag dubbelkollade även med Norwegian kundservice att det var på detta sätt:

"Ett uttag i Sverige eller i utlandet är räntefritt i upp till 45 dagar.

Våra fakturaperioder går från 16e - 15e varje månad, bokförda köp.
Vi skickar ut våra fakturor den 16e och förfallodatum är alltid den 28e.

Du har mellan 13-45 dagars räntefri kredit beroende på när under fakturaperioden du genomför köpet."
Av Birgere
12 juni 2018 00:05
Citerat från Randysavage:
Att det var räntefritt på kontantuttag utomlands för Norwegian visste jag inte om! Tack för denna info.
Jag dubbelkollade även med Norwegian kundservice att det var på detta sätt:

"Ett uttag i Sverige eller i utlandet är räntefritt i upp till 45 dagar.

Våra fakturaperioder går från 16e - 15e varje månad, bokförda köp.
Vi skickar ut våra fakturor den 16e och förfallodatum är alltid den 28e.

Du har mellan 13-45 dagars räntefri kredit beroende på när under fakturaperioden du genomför köpet."
Har testat ett par gånger senaste tiden och det funkar även i verkligheten med dom fria kontantuttagen 😁
12 juni 2018 07:00
Citerat från Birgere:
Citerat från Randysavage:
Att det var räntefritt på kontantuttag utomlands för Norwegian visste jag inte om! Tack för denna info.
Jag dubbelkollade även med Norwegian kundservice att det var på detta sätt:

"Ett uttag i Sverige eller i utlandet är räntefritt i upp till 45 dagar.

Våra fakturaperioder går från 16e - 15e varje månad, bokförda köp.
Vi skickar ut våra fakturor den 16e och förfallodatum är alltid den 28e.

Du har mellan 13-45 dagars räntefri kredit beroende på när under fakturaperioden du genomför köpet."
Har testat ett par gånger senaste tiden och det funkar även i verkligheten med dom fria kontantuttagen 😁
Bra :)
Det står inte i klartext på deras hemsida att det faktiskt är så.
Man får tolka det själv.
Av Nspfish
12 juni 2018 09:57
Jag vill samla flygbonus på åtminstone ett av mina kort, och är då enbart hänvisad till Amex. Jag är ingen favorit av SAS, utan väljer något av dem "vanliga" Amex, där man kan överföra poängen till x antal olika flygbolag. I Sverige är endast SAS tillknutet Amex med separata kort, medan man i andra länder kopplar till andra bolag (det är patriotism som råder, kan man säga). Är det någon som nördat in sig på, om man tjänar mer på att trots allt välja Amex kopplat till SAS, eller om det ger lika mycket med dem "vanliga" med överföring till andra flygbolag? Det känns som komplicerat att räkna ut, men någon har kanske försökt?
12 juni 2018 12:29 (redigerad)
Citerat från Nspfish:
Jag vill samla flygbonus på åtminstone ett av mina kort, och är då enbart hänvisad till Amex. Jag är ingen favorit av SAS, utan väljer något av dem "vanliga" Amex, där man kan överföra poängen till x antal olika flygbolag. I Sverige är endast SAS tillknutet Amex med separata kort, medan man i andra länder kopplar till andra bolag (det är patriotism som råder, kan man säga). Är det någon som nördat in sig på, om man tjänar mer på att trots allt välja Amex kopplat till SAS, eller om det ger lika mycket med dem "vanliga" med överföring till andra flygbolag? Det känns som komplicerat att räkna ut, men någon har kanske försökt?
Det finns väl andra kort? British Airways t.ex. om du hellre flyger OneWorld.

Jag har bara räknat direkt på intjäningen av EB poäng och Amex ger 1 EB vid inköp för 11:- deras SAS Classic ger 1 EB vid 10:-. Premium 1,5 EB / 10:- och Elite 2 EB / 10 :-. Nu har ju Amex precis komplicerat det och gått över till kreditkort för sina "vanliga" kort och där får man istället för 1 poäng (amex inte EB poäng) per krona, 3p vid inköp i utländsk valuta och 2p på utvalda köpställen (mest restauranger verkar det).

Sen ska man ju då jämföra vad man får för poängen hos olika flygbolag mm. vid växling från Amex Membership Rewards. Detta är i min värld helt ogörligt och man får nog göra det lättare för sig och använda poängen där man är kund eller helt enkelt handla för dem istället ;-)
Man får ju också räkna in saker som möjligheten att få 2 för 1 voucher hos SAS om man handlar för minst 150.000:-/år.

SAS har dessutom Mastercard att jämföra med.....

Man har sen allt annat att ta hänsyn till, vad man får på köpet i form av försäkringar, loungtillgång, rabatter, uppgraderingar i andra medlemsprogram mm.

Skulle ju vara kul om någon är så nördig att denne räknat på allting och kan delge på ett begripligt sätt vad olika varianter är värda :)

Edit: Som nämnts är ju Norwegian ett vettigt kort med det mest lättbegripliga bonusprogrammet som direkt ger pengar att flyga för, flyger man inte med dem är det dock värdelöst och sen vet vi ju inte om Norwegian ens överlever men det är en annan historia....
12 juni 2018 18:51 (redigerad)
Citerat från Nspfish:
Jag vill samla flygbonus på åtminstone ett av mina kort, och är då enbart hänvisad till Amex. Jag är ingen favorit av SAS, utan väljer något av dem "vanliga" Amex, där man kan överföra poängen till x antal olika flygbolag. I Sverige är endast SAS tillknutet Amex med separata kort, medan man i andra länder kopplar till andra bolag (det är patriotism som råder, kan man säga). Är det någon som nördat in sig på, om man tjänar mer på att trots allt välja Amex kopplat till SAS, eller om det ger lika mycket med dem "vanliga" med överföring till andra flygbolag? Det känns som komplicerat att räkna ut, men någon har kanske försökt?
Du börjar i fel ände. Det första du måste bestämma är vilket flygbolag vill du tjäna poäng till? Vad är syftet med poängen? Status eller växling till flygresor? Vilket bolag reser du mest med? Bor Och verkar man i Sverige väljer man oftast Eurobonus av naturliga skäl. Dock ska det vara fördelaktigt att välja Turkish Airlines program också. Om det finns några kreditkort som man tjänar poäng till deras program vet jag inte. Det jag vet med säkerhet är att British Airways kort är värdelöst. Du tjänar alltid mer poäng till SAS om du väljer minst deras egna Amex Premium + 2-4-1 vouchern som är sjukt mycket värd och nyttjas med fördel inte på SAS utan andra Star Alliancebolag. Vet att Lufthansa Miles & More även släppt ett svenskt kreditkort. Kan vara värt att kolla upp.
Av Birgere
12 juni 2018 19:37
Finns ju dom som lever på att ha koll på flygpoäng.
https://thepointsguy.com helt USA anpassat men det hade ju varit kul om samma möjligheter fanns i Sverige.
Även om inte man kan nyttja alla deras tips så brukar dom ha ganska mycket bra/kul o veta om flyg.
Av Nspfish
14 juni 2018 10:41
Tack till Birgere, Silverfang, Floridasidan för många input!!
Det där med att det skulle vara naturligt att resa med SAS, som svensk boendes i Sverige, håller jag inte med om. Jag tror snarare att det är individuellt. Jag flyger från CPH, och till destinationer där t ex KLM oftast varit billigast, så därför har jag blivit Gold på Flying Blue. Som svensk är man då hänvisad till Amex neutrala kort med Rewards, som är det enda sättet att tjäna något till Flying Blue. Jag finner det lustigt att allt annat ska vara så likvärdigt och fritt inom EU, men när det gäller att ta ett kreditkort i ett annat EU-land, är det stopp! En parentes är, att jag faktiskt har påtalat för Amex detta med deras "patriotism" i de olika länderna de verkar, men endast fått något luddigt svar i stil med "detta är vad marknaden i Sverige vill ha". Gäsp. Man kan säga det är totalt tvärstopp forever, för något annat från dem i Sverige, än en koppling till SAS...
Det är alltså inte möjligt att ta varken Aegean eller Turkish kreditkort, vilket är dom två bästa Star Alliance programmen, vad jag har förstått av "poängnördars" hemsidor. Som någon av er nämnde, är BA Visakort värdelöst (har även en kompis som bekräftat det).
Jag har läst på om Lufthansa kreditkort och försökt jämföra det med SAS kreditkort, men det är inte lätt... Då jag prioriterar mitt Amex till att få poäng på Flying Blue, behöver jag en annan typ av kort de gånger Amex inte accepteras. Därför faller SAS Amex bort med det samma, och jag är i så fall hänvisad till SAS Master Card, som kostar 1500 kr/år jämfört med Lufthansas 1200 kr/år. Och frågan återstår där, vilket som kan ge mest "kickback", som Silverfang kallar det :-)
Nu vet jag inte om denna diskussionen alls hörde hemma i denna tråden, men kanske kan någon ha nytta av infon ändå, och jag tycker det ser ut som att ni är lika intresserade i FF-världen som jag är :-)
14 juni 2018 12:26
Jag håller med dig!

Coop ger ju förresten också EB poäng 1 poäng för 10 handlade kronor (sen har de ju poängstege som kan ge mer om man handlar på Coop, just nu någon bonus med 500 extra poäng när man växlar. Men samma problem, bara SAS....

EB tycker jag är idiotiskt för att man inte kan flytta poäng. Samtidigt får man inte poäng på allt inom Star Allience. Enligt SAS får man poäng på alla flygningar med bolagen i alliansen men det är lögn. Vi flög med Singapore Airlines ToR Australien men inte ett poäng. Då fick vi istället ta poängen hos S A som vi aldrig flyger med (nu råkar det bli en bokning igen precis innan poängen går ut men frugans poäng får vi förlänga mot en avgift för att kanske kunna använda vid resan, det gick inte att kombinera bådas poäng!

Vi flyger mest långflyg från Köpenhamn och vi flyger sällan SAS, oftast tillräckligt ofta ändå för att inte poängen ska konfiskeras. På långflygen blir det oftast British Airways och ibland till Spanien med Iberia (oftast Norwegian).
Har inte växlat några Amexpoäng än men det lutar nog mot B A. Fördelen är ju att man klan flytta poängen och använda dem hos båda bolagen Iberia och B A.

Sen hav vi Pins hos Air Baltic, några poäng hos Eagian, Lufthansa några United o.s.v. som aldrig kommer bli till något.

Allt går ju ut på att binda upp kunder så de ska välja samma bolag igen, inte att det ska vara ra för kunderna.

Amex är jag själv ganska luttrad över, de är extremt Stockholmscentrerade, nästan alla erbjudanden och förmåner gäller Stockholm och Arlanda. Att de inte kan eller vill samarbeta internationellt trots att de är ett stort internationellt företag gör värdet mycket mindre. I Danmark verkar de dessutom ha lagt ner all verksamhet på privatmarknaden så några förmåner likt Pontus Longe och fasttrack på Arlanda lär aldrig CPH (Kastrup) få se :(
Samtidigt har de globala förmåner som hotellprogram, biluthyrare, lounger mm. Så att de inte ska kunna sluta avtal och fixa förmåner i de andra nordiska länderna låter som rent nys.

Ett ytterligare minus är de stelbenta reglerna som skiljer sig från andra kort gällande reseförsäkring, de poängterar speciellt att man måste betala minst 75% av hela resan, hyr man t.ex. en bil så måste även boende/flyg (räcker kanske med att man bokat en natt i.o.f.s.) vara betalt med Amex för att hyrbilsförsäkringen ska gälla, det räcker inte att bilen är till 100% betald med Amex. Detta är ju riktigt problematiskt eftersom många inte accepterar Amex kort.

Som sagt, vilket kort som ger mest "kickback" eller värde på poäng o.s.v. är inte jag kapabel att räkna ut och det beror dessutom på hur, hur ofta och var man flyger.

Norwegian kör vi som reservkort utöver vårt standardkort Coop Mer. Just nämnda enkelhet med Norwegian uppskattar jag, att man kan använda poängen direkt till nästa resa, man behöver inte samla t.ex. 10000 poäng för att använda dem, är bra.
15 juni 2018 18:31
Tack för info Birgere. Men varför betala på kredit? När man reser så har man väl åtminstone sparat ihop slantarna.
Använder bara mitt Nordeakort. För över pengar när jag har behov.
Hur lätt å smidigt som helst.
/Jens
Av Birgere
15 juni 2018 19:17
Citerat från Jenseriksson:
Tack för info Birgere. Men varför betala på kredit? När man reser så har man väl åtminstone sparat ihop slantarna.
Använder bara mitt Nordeakort. För över pengar när jag har behov.
Hur lätt å smidigt som helst.
/Jens
Dom flesta gör precis som du, ser till att ha täckning för kostnaderna innan. Men fördelen med kreditkorten som beskrivs ovan är ju att det blir billigare än vanliga bankkort plus att du har ett större inbyggt skydd som konsument, massa fingisar osv. Sedan kan man ju göra precis som du men istf att flytta pengarna till ditt bankkonto så flyttar du dom till dit kreditkort och fyller på successivt, kan ju även vara bra om du inte vill öppna upp en för stor kredit. Men man ska för att spara pengar absolut se till att betala av skulden innan skulden börjar ticka ränta...då blir det dyrt.
Av Robertn
27 juni 2018 22:03
Har i dagsläget SAS Amex premium, men funderar på att eventuellt byta till Amex Platinum efter jag skrivit om det - https://neckelius.com/amex-platinum - eurobonus poängen räcker ju längre men membership rewards är betydligt flexiblare märkte jag i min research..
28 juni 2018 10:17
Citerat från Robertn:
Har i dagsläget SAS Amex premium, men funderar på att eventuellt byta till Amex Platinum efter jag skrivit om det - https://neckelius.com/amex-platinum - eurobonus poängen räcker ju längre men membership rewards är betydligt flexiblare märkte jag i min research..
Du behöver ju inte avstå SAS-kortet. Skaffar du Platinum så ingår ju Premium-kortet gratis och man kan betala med det man känner för men har alla fördelarna hos båda korten. Vet inte om du kan värva dig själv för de extra bonusmöjligheterna, annars gör jag det gärna ;)
Av Birgere
29 juni 2018 08:11
Norwegian verkar ändra sina förmåner till det sämre från 1 aug.

De nya reglerna är:

0,5 % intjäning på köp upp till 100 000 SEK per kalenderår - idag 1%

Ingen intjäning av CashPoints vid köp hos andra flygbolag - idag 1%

4 % intjäning på Lowfare-biljetter med flygbolaget Norwegian - idag 5%

10 % intjäning på Flex-biljetter med flygbolaget Norwegian - idag 20%
Av Evoline
30 juni 2018 10:48
Får man 1% av 101.000kr eller är det bara 1% av det som överstiger 100.000kr?
Får man poäng genom att köpa flygbiljetter hos andra resebyrån, eller gäller det bara i Norwegians egna hemsida?
1 juli 2018 13:31
Hej!
Kan du förklara hur Premium ingår i Platina? Jag har försökt läsa på Amex hemsida om detta men hittar inget. Jag har Platinum men har aldrig förstått att det ingår.>Citerat från Floridasidan:
Citerat från Robertn:
Har i dagsläget SAS Amex premium, men funderar på att eventuellt byta till Amex Platinum efter jag skrivit om det - https://neckelius.com/amex-platinum - eurobonus poängen räcker ju längre men membership rewards är betydligt flexiblare märkte jag i min research..
Du behöver ju inte avstå SAS-kortet. Skaffar du Platinum så ingår ju Premium-kortet gratis och man kan betala med det man känner för men har alla fördelarna hos båda korten. Vet inte om du kan värva dig själv för de extra bonusmöjligheterna, annars gör jag det gärna ;)
1 juli 2018 19:09
Citerat från Dalton17:
Hej!
Kan du förklara hur Premium ingår i Platina? Jag har försökt läsa på Amex hemsida om detta men hittar inget. Jag har Platinum men har aldrig förstått att det ingår.>Citerat från Floridasidan:
Citerat från Robertn:
Har i dagsläget SAS Amex premium, men funderar på att eventuellt byta till Amex Platinum efter jag skrivit om det - https://neckelius.com/amex-platinum - eurobonus poängen räcker ju längre men membership rewards är betydligt flexiblare märkte jag i min research..
Du behöver ju inte avstå SAS-kortet. Skaffar du Platinum så ingår ju Premium-kortet gratis och man kan betala med det man känner för men har alla fördelarna hos båda korten. Vet inte om du kan värva dig själv för de extra bonusmöjligheterna, annars gör jag det gärna ;)
Den förmånen är borta. Ingår ej längre SAS Amex Premium när man tecknar sig för vanliga Amex Platinum.
1 juli 2018 19:18
Tack för svar!
Citerat från Silverfang:
Citerat från Dalton17:
Hej!
Kan du förklara hur Premium ingår i Platina? Jag har försökt läsa på Amex hemsida om detta men hittar inget. Jag har Platinum men har aldrig förstått att det ingår.>Citerat från Floridasidan:
Citerat från Robertn:
Har i dagsläget SAS Amex premium, men funderar på att eventuellt byta till Amex Platinum efter jag skrivit om det - https://neckelius.com/amex-platinum - eurobonus poängen räcker ju längre men membership rewards är betydligt flexiblare märkte jag i min research..
Du behöver ju inte avstå SAS-kortet. Skaffar du Platinum så ingår ju Premium-kortet gratis och man kan betala med det man känner för men har alla fördelarna hos båda korten. Vet inte om du kan värva dig själv för de extra bonusmöjligheterna, annars gör jag det gärna ;)
Den förmånen är borta. Ingår ej längre SAS Amex Premium när man tecknar sig för vanliga Amex Platinum.
1 juli 2018 19:28 (redigerad)
Citerat från Dalton17:
Hej!
Kan du förklara hur Premium ingår i Platina? Jag har försökt läsa på Amex hemsida om detta men hittar inget. Jag har Platinum men har aldrig förstått att det ingår.>Citerat från Floridasidan:
Citerat från Robertn:
Har i dagsläget SAS Amex premium, men funderar på att eventuellt byta till Amex Platinum efter jag skrivit om det - https://neckelius.com/amex-platinum - eurobonus poängen räcker ju längre men membership rewards är betydligt flexiblare märkte jag i min research..
Du behöver ju inte avstå SAS-kortet. Skaffar du Platinum så ingår ju Premium-kortet gratis och man kan betala med det man känner för men har alla fördelarna hos båda korten. Vet inte om du kan värva dig själv för de extra bonusmöjligheterna, annars gör jag det gärna ;)
Ja ser att de tyvärr slopat detta :( , hade flyt då som fick mitt precis innan. En rejäl försämring av förmånerna! http://www.businessclass.se/forum/threads/amex-sas-premium-ingår-ej-längre-för-platinumkunder.92909/
18 juli 2018 12:46
En liten varning angående Coop för den som har Coop "Med Mera Betala Efter".

Vi har länge haft Coop "Betala efter", det var tidigare ett Visa. För något år sen bytte man till Mastercard och vi fick kortet utbytt. Man slopade samtidigt årsavgift och extrakortsavgift som varit 95:- var.
Nu visar det sig att de som fått korten bytta från Visa till MC fortsätter få årsavgifterna och villkoren är annorlunda mot det "nya" Betala efter.
Själv behöll vi kortet som backup när vi skaffade "Coop Mer" för 348:-/år just för att det ändå är gratis nu.

Nu har jag dessutom upplevt Coops kundservice, eller avsaknaden rättare sagt :( Meddelanden tog över en vecka att få svar på, telefonkön där man inte kan bli uppringd är omöjlig, gick från plats 21 till 20 på 10 minuter! Alltså ca, 3 timmar kö. Rådet via mejl var att slopa kortet och skaffa ett nytt, (trots att vi har "Coop Mer" vilket jag skrev) sen ringa och avsluta det gamla! Ringde igen och hamnade nu på plats 20 i kön!

Nu får vi besöka Coop och avsluta alla kort där. Kortet "Mer" är inte dåligt men då man får minst samma förmåner förutom erbjudanden hos Coop (som vi gillar sämre och sämre (går de mot sin undergång)) så tjänar vi aldrig in de 348 kronorna/år.

Alltså nu kör vi tillsvidare på Amex, där det går till vardags och för alla inköp av resor (utom kanske flyg hos Norwegian), gamla Santander Mitt Kort (inte plus) till inköp i utländsk valuta och Norwegian till kontantuttag och betalning där Amex inte funkar.

Amex Platinum (och Amex SAS Premium som ingick) är svårt att motivera kostnaden för och det är på gränsen om det är värt det men vi får se om vi framöver känner att fördelarna är värda priset.
18 juli 2018 15:47
Hur menar du när du säger att du hade flyt som tecknade det precis innan? Vi har haft Platinum i väldigt många år men har aldrig hört att det skulle vara så. Menar du att om man har haft Platinum innan de tog bort den förmånen så har man kvar det? Eller orkar jag ditt svar fel?>Citerat från Floridasidan:
Citerat från Dalton17:
Hej!
Kan du förklara hur Premium ingår i Platina? Jag har försökt läsa på Amex hemsida om detta men hittar inget. Jag har Platinum men har aldrig förstått att det ingår.>Citerat från Floridasidan:
Citerat från Robertn:
Har i dagsläget SAS Amex premium, men funderar på att eventuellt byta till Amex Platinum efter jag skrivit om det - https://neckelius.com/amex-platinum - eurobonus poängen räcker ju längre men membership rewards är betydligt flexiblare märkte jag i min research..
Du behöver ju inte avstå SAS-kortet. Skaffar du Platinum så ingår ju Premium-kortet gratis och man kan betala med det man känner för men har alla fördelarna hos båda korten. Vet inte om du kan värva dig själv för de extra bonusmöjligheterna, annars gör jag det gärna ;)
Ja ser att de tyvärr slopat detta :( , hade flyt då som fick mitt precis innan. En rejäl försämring av förmånerna! http://www.businessclass.se/forum/threads/amex-sas-premium-ingår-ej-längre-för-platinumkunder.92909/
18 juli 2018 15:57
Citerat från Dalton17:
Hur menar du när du säger att du hade flyt som tecknade det precis innan? Vi har haft Platinum i väldigt många år men har aldrig hört att det skulle vara så. Menar du att om man har haft Platinum innan de tog bort den förmånen så har man kvar det? Eller orkar jag ditt svar fel?>Citerat från Floridasidan:
Citerat från Dalton17:
Hej!
Kan du förklara hur Premium ingår i Platina? Jag har försökt läsa på Amex hemsida om detta men hittar inget. Jag har Platinum men har aldrig förstått att det ingår.>Citerat från Floridasidan:
Citerat från Robertn:
Har i dagsläget SAS Amex premium, men funderar på att eventuellt byta till Amex Platinum efter jag skrivit om det - https://neckelius.com/amex-platinum - eurobonus poängen räcker ju längre men membership rewards är betydligt flexiblare märkte jag i min research..
Du behöver ju inte avstå SAS-kortet. Skaffar du Platinum så ingår ju Premium-kortet gratis och man kan betala med det man känner för men har alla fördelarna hos båda korten. Vet inte om du kan värva dig själv för de extra bonusmöjligheterna, annars gör jag det gärna ;)
Ja ser att de tyvärr slopat detta :( , hade flyt då som fick mitt precis innan. En rejäl försämring av förmånerna! http://www.businessclass.se/forum/threads/amex-sas-premium-ingår-ej-längre-för-platinumkunder.92909/
SAS Premium ingick gratis innan, det stod klart och tydligt bland förmånerna för bara några månader sedan, då skaffade jag det och har det nu. De har inte informerat mig om någon ändring vad jag sett. Skulle de lägga på en årsavgift nu så kommer jag säga upp SAS Premium, är ändå mer intresserad av Avios än Eurobonuspoäng ;)
18 juli 2018 21:06
Ahaaaa! Det har vi helt missat, då förstår jag. Synd att vi inte visste det, men vi fixar det nu istället! Tack för info!>Citerat från Floridasidan:
Citerat från Dalton17:
Hur menar du när du säger att du hade flyt som tecknade det precis innan? Vi har haft Platinum i väldigt många år men har aldrig hört att det skulle vara så. Menar du att om man har haft Platinum innan de tog bort den förmånen så har man kvar det? Eller orkar jag ditt svar fel?>Citerat från Floridasidan:
Citerat från Dalton17:
Hej!
Kan du förklara hur Premium ingår i Platina? Jag har försökt läsa på Amex hemsida om detta men hittar inget. Jag har Platinum men har aldrig förstått att det ingår.>Citerat från Floridasidan:
Citerat från Robertn:
Har i dagsläget SAS Amex premium, men funderar på att eventuellt byta till Amex Platinum efter jag skrivit om det - https://neckelius.com/amex-platinum - eurobonus poängen räcker ju längre men membership rewards är betydligt flexiblare märkte jag i min research..
Du behöver ju inte avstå SAS-kortet. Skaffar du Platinum så ingår ju Premium-kortet gratis och man kan betala med det man känner för men har alla fördelarna hos båda korten. Vet inte om du kan värva dig själv för de extra bonusmöjligheterna, annars gör jag det gärna ;)
Ja ser att de tyvärr slopat detta :( , hade flyt då som fick mitt precis innan. En rejäl försämring av förmånerna! http://www.businessclass.se/forum/threads/amex-sas-premium-ingår-ej-längre-för-platinumkunder.92909/
SAS Premium ingick gratis innan, det stod klart och tydligt bland förmånerna för bara några månader sedan, då skaffade jag det och har det nu. De har inte informerat mig om någon ändring vad jag sett. Skulle de lägga på en årsavgift nu så kommer jag säga upp SAS Premium, är ändå mer intresserad av Avios än Eurobonuspoäng ;)
29 aug. 2018 07:16
Nu har Klarna lanserat ett Visa kort. De har varken någon växlingsavgift eller årsavgift. Dock är jag osäker om man får ta ut kontanter på det. Man får ej någon reseförsäkring heller. Men det är ett perfekt kort att betala på restauranger och hotell med.
https://www.klarna.com/se/kort/
Av Nspfish
29 aug. 2018 09:24
@Andreas76
Skummade ”det småstilta” lite snabbt, och kunde inte hitta ngt om automatuttag (kanske om man lusläser?). Annars får man väl helt enkelt testa, då det för övrigt verkar vara ett praktiskt kort att ha. Tack för tipset!
Av Erik777
29 aug. 2018 10:59
Citerat från Nspfish:
@Andreas76
Skummade ”det småstilta” lite snabbt, och kunde inte hitta ngt om automatuttag (kanske om man lusläser?). Annars får man väl helt enkelt testa, då det för övrigt verkar vara ett praktiskt kort att ha. Tack för tipset!
Jag läser att kortet enbart ska användas till köp, ej till kontantuttag. man får inte heller använda kortet till att köpa utländsk valuta.

4.2. Kortet får inte användas för vissa typer av tjänster och/eller hos Företag som erbjuder vissa typer av tjänster såsom till exempel (i) kontantuttag, (ii) Transaktioner som involverar föremål som direkt kan omvandlas till kontanter som exempelvis elektronisk överföring av postanvisning; utländsk valuta
19 okt. 2018 12:12
Nu låter jag som en riktig snyltare.
Men!
Man kan ju/ väl testa Amex Platinum i 3 månader och utforska en massa lounger under denna tiden utan att behöva betala för det. Dvs om man ska ut och resa inom dem 3 månaderna. =)
Av Birgere
19 okt. 2018 13:06
Citerat från Alexander_e_b:
Nu låter jag som en riktig snyltare.
Men!
Man kan ju/ väl testa Amex Platinum i 3 månader och utforska en massa lounger under denna tiden utan att behöva betala för det. Dvs om man ska ut och resa inom dem 3 månaderna. =)
Självklart, det är ju därför dom har en testperiod gratis just så att du kan..... testa😃
19 okt. 2018 13:59
Citerat från Alexander_e_b:
Nu låter jag som en riktig snyltare.
Men!
Man kan ju/ väl testa Amex Platinum i 3 månader och utforska en massa lounger under denna tiden utan att behöva betala för det. Dvs om man ska ut och resa inom dem 3 månaderna. =)
Precis, du kan testa ett Platinum, sen ett Gold o.s.v, har du fru sambo så kan hon sen gör likadant så har ni alla förmåner gratis och t.o.m. tjäna på det om du blir värvad (på Platinum poäng värda 1000:- (av t.ex. mig, säg till så PMar jag ;) sen kan du värva om du har en respektive o.s.v....
19 okt. 2018 14:02
Amex har tyvärr gjort ytterligare lite försämring. Tidigare gav de som goodwill att om man hade flera Amex så räckte det att man betalade en resa med något av korten så räknades den försäkring som var förmånligast för kunden på dennes kort.
Hade man t.ex. Platinum och SAS Premium så kunde man boka med SAS-kortet för att få maximalt med EB-poäng men ändå få Platinums bättre försäkring. Nu gäller försäkringen på det kort man betalar med :(
20 okt. 2018 20:40
Citerat från Floridasidan:
Amex har tyvärr gjort ytterligare lite försämring. Tidigare gav de som goodwill att om man hade flera Amex så räckte det att man betalade en resa med något av korten så räknades den försäkring som var förmånligast för kunden på dennes kort.
Hade man t.ex. Platinum och SAS Premium så kunde man boka med SAS-kortet för att få maximalt med EB-poäng men ändå få Platinums bättre försäkring. Nu gäller försäkringen på det kort man betalar med :(
Hej

Visst tror jag dig men vill gärna läsa mer. Vad är källan? Kanske någon tråd på businessclass.se?
20 okt. 2018 23:07
Citerat från Silverfang:
Citerat från Floridasidan:
Amex har tyvärr gjort ytterligare lite försämring. Tidigare gav de som goodwill att om man hade flera Amex så räckte det att man betalade en resa med något av korten så räknades den försäkring som var förmånligast för kunden på dennes kort.
Hade man t.ex. Platinum och SAS Premium så kunde man boka med SAS-kortet för att få maximalt med EB-poäng men ändå få Platinums bättre försäkring. Nu gäller försäkringen på det kort man betalar med :(
Hej

Visst tror jag dig men vill gärna läsa mer. Vad är källan? Kanske någon tråd på businessclass.se?
De har tagit bort texten som fanns tidigare.
Ja, det diskuteras och flera har fått bekräftat.
Har mejlat Amex om detta och några andra konstigheter, återkommer ifall de svarar.
21 okt. 2018 16:44 (redigerad)
Citerat från Silverfang:
Topp :)
Inget svar på över en vecka, kanske överhopade eller smått panik angående kundernas reaktioner....

Värsta fallet skulle ju kunna bli att man betalar halva resan med ett Amex och andra med ett annat, då kravet är 75% för försäkringen kanske man är helt utan försäkring trots att allt är betalt med deras kort. Detta frågade jag också om.
29 okt. 2018 10:15
Två veckor och inget svar från Amex, har skickat igen.....

Testade även SAS Trawel Wallet, på senaste resan.
Läser man villkoren och använder kortet rätt så finns inga avgifter och man tjänar Eurobonuspoäng på köpen (15p/100:- i utlandet 2p/100:- hemma).
Kortet funkade att betala med, växlingen går väldigt smidigt i appen men tveksamt om det finns någon nytta med det i de flesta fall jämfört med annat kort utan valutapåslag. Dessutom verkar växlingskursen vara mycket sämre än den officiella Mastercard-kursen, efter min korta användning tycker jag de verkar ligga 2-5% (vilket är mycket) över, där ligger i.s.f. en gömd avgift precis som hos Forex.
Fördelen är då om man gärna vill ha just Eurobonuspoängen och att man kan ha ett resekort som inte har någon kredit och där man bara sätter in mindre summor (minst 2000:- åt gången om man ska slippa avgift) för att minska risken att förlora pengar.
31 okt. 2018 08:01
Fick ett svar av Amex, drygt två veckor tog det att ge ett ickesvar.

Trots att det enbart var allmänt hållna frågor kunde de inte svara på en enda av 8 frågor, allt som har med försäkringar att göra ska försäkringsbolaget svara på, övrigt via telefon.

Inte direkt imponerande "platinumservice" :(
Det går alltså inte att få deras policy i väldigt viktiga frågor "svart på vitt", bara muntligen.
De kan vill inte svara på frågor om sina försämringar.

Får se om jag gitter ringa dem och försäkringsbolaget....
31 okt. 2018 09:38
Efter ett längre samtal med Amex och försäkringsbolaget så fick jag svar på ett par av mina frågor.

1. Premiumkortet som ingick tidigare i Platinum är fortsättningsvis kostnadsfritt om man skaffade det när erbjudandet gällde och man har kvar Platinum betalkortet, inte om man bytt till det nya kreditkortet. Annars månadsavgift på 85:-.

2. Försäkringarna gäller bara för det kort man betalat med fr.o.m. 1/10 då ändringen infördes, eller då man informerades om ändringen, för min del bokningar gjorda innan idag.

3. Frågan om vad som gäller sen om man bokat t.ex. 50% med ett Amexkort och 50% med ett annat Amexkort efter policyändringen fick jag inte 100% svar på men man kan vara oförsäkrad då!?

4. Fråga angående t.ex. hyrbilar och hotell som man betalar vid hämtning/incheckning eller lämning/utcheckning så ska försäkring gälla som om man betalt i förväg.

Detta gör att SAS Premiumkortet i princip blir värdelöst då man inte kan boka resor och få en bättre försäkring än med många andra kort samtidigt. För de som inte omsätter mycket på sina kort blir det betydligt svårare att nå upp till förmånen med 2-4-1 voucher.

Man måste alltså boka minst 75% av allt under en resa med Platinum i fortsättningen.

Fråga angående hur de kan acceptera höga avgifter hos bolagen för att man ska få betala med deras kort, visste inte kundtjänst det så klart.

Kommer skicka mejlet en gång till för att försöka få svar på de sista helt allmänt hållna frågorna samt förtydligande om försäkringen vid fördelning av betalning mellan kort som ju är kritisk, bra försäkring eller helt oförsäkrad.
4 nov. 2018 16:36
De flesta kort har säkert något som tilltalar någon. Kollade på "Supremecard World". Där har man gratis lounge i hela världen i ett år, plus att man får ta med en vän, därefter 30$. På tal om att utnyttja förmåner :)
Har inte i övrigt kollat så mycket mer än att de tar en avgift vid uttag samt en månadskostnad på 89:-
8 nov. 2018 07:06
Santander+
En liten till fråga om detta kort!
Jag förstår inte själva bonus systemet? Får man bonus, poäng eller något annat på det men handlar?
8 nov. 2018 09:28
Citerat från Emmaleander:
Santander+
En liten till fråga om detta kort!
Jag förstår inte själva bonus systemet? Får man bonus, poäng eller något annat på det men handlar?
Man får inte poäng utan rabatt i utvalda nätbutiker.
Man har även infört återbäring på köp i utvalda butiker (antagligen ungefär samma butiker?), ungefär som Refunder.
8 nov. 2018 09:45 (redigerad)
Angående American Express så har varken de eller försäkringsbolaget svarat på mina frågor om försäkringsvillkoren på en vecka.

Utgår från att de inte kan eller vill svara, alternativt funderar på det....

Tillsvidare måste man då utgå från att man enligt dem är helt oförsäkrad om man inte betalt allt som ingår i resan till minst 75% med ett enskilt Amex-kort.

Tycker att deras villkor är otydliga och frågan är om de skulle hålla i en rättslig prövning. T.ex. säger de att en "resa" ska betalas till minst 75% med kortet och då ska allt i resan ingå i det betalda, flyg, boende, hyrbil, utflykter o.s.v. (räknas även biljetten på lokalbussen?) hur de nu ska ha koll på vad man gjort under "resan".

I villkoren står däremot att en resa är utlandsflyg eller en hotellnatt.

Ur villkoren: citat:
"”Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och som
måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor"

Vidare står det, citat:

Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller
Membership Rewards-poäng.

(transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) innehåller inget "och" eller "eller". alltså innebär det inte att allt måste betalas till minst 75% med kortet utan att den del som försäkringen ska gälla ska vara betald med kortet plus själva "resan" som då alltså bara behöver vara flyget eller en hotellnatt.

Deras besked muntligen ser jag inget stöd för i deras skriftliga villkor, tror helt enkelt att de är väldigt okunniga :(
15 nov. 2018 15:05
Nu, två veckor senare kom faktiskt ett svar från Axa.

Det säger att man är försäkrad även om man betalar en resas olika delar med olika kort.
Försäkringen som gäller är den som ingår i det kort som man betalat respektive del med.

Det man då får tänka på är att inte alla Amex-kort har reseförsäkringar och de har olika villkor så t.ex. betalar man hyrbil så har man inte den omfattande försäkringen via Platinum om man betalar hyran med t.ex. Amex Blue.

Citat:

Hej Jörgen!

Angående ditt exempel:

“Jag bokar flyg på SAS och betalar 4.000:- med SAS-Premium. Jag bokar ett hotell och betalar 4.000:- med Platinum. Jag bokar en hyrbil för 2000:- med Platinum. Alltså av hela resan är 40% på Premium och 60% på Platinum.”

I detta fall skulle flyget falla under SAS Premiums försäkringsvilkor, medan hyrbilen samt hotellet skulle falla under Platinum kortets försäkringsvilkor.

Dvs. ifall det t.ex. skulle röra sig om en bagageförsening, skulle ni kunna göra en skadeanmälan enligt Premium kortets försäkringsvilkor.

Vänliga hälsningar,

*******

AXA Partners

På American Express’ vägnar
Av Evoline
18 nov. 2018 18:47
Är det valutapåslag med Norwegian-kortet när man handlar och betalar i amerikansk webbsida?
Deras kundtjänst har inte öppet just nu, kan inte fråga de.

Hittar bara denna info i Norwegians hemsida:
Kortanvändning i utlandet:
Varuköp 0 kr
Bankomatuttag 0 kr *
Kontantuttag i bank 0 kr **
Valutapåslag 1,75%
* utlandet tar vissa bankomater en egen avgift. Detta går inte till Bank Norwegian
** uttag över disk prisas som räkningsbetalning. Avgiften är 0 kr, men ränta löper från uttagsdatum.
Av Birgere
18 nov. 2018 18:56
Yes, precis som det står i texten du kopierade in....1.75% valutapåslag. Mao Norwegiankortet är enbart bra för köp i Sverige resp ATM uttag.
Citerat från Evoline:
Är det valutapåslag med Norwegian-kortet när man handlar och betalar i amerikansk webbsida?
Deras kundtjänst har inte öppet just nu, kan inte fråga de.

Hittar bara denna info i Norwegians hemsida:
Kortanvändning i utlandet:
Varuköp 0 kr
Bankomatuttag 0 kr *
Kontantuttag i bank 0 kr **
Valutapåslag 1,75%
* utlandet tar vissa bankomater en egen avgift. Detta går inte till Bank Norwegian
** uttag över disk prisas som räkningsbetalning. Avgiften är 0 kr, men ränta löper från uttagsdatum.
Av Evoline
18 nov. 2018 19:05
Citerat från Birgere:
Yes, precis som det står i texten du kopierade in....1.75% valutapåslag. Mao Norwegiankortet är enbart bra för köp i Sverige resp ATM uttag.
Citerat från Evoline:
Är det valutapåslag med Norwegian-kortet när man handlar och betalar i amerikansk webbsida?
Deras kundtjänst har inte öppet just nu, kan inte fråga de.

Hittar bara denna info i Norwegians hemsida:
Kortanvändning i utlandet:
Varuköp 0 kr
Bankomatuttag 0 kr *
Kontantuttag i bank 0 kr **
Valutapåslag 1,75%
* utlandet tar vissa bankomater en egen avgift. Detta går inte till Bank Norwegian
** uttag över disk prisas som räkningsbetalning. Avgiften är 0 kr, men ränta löper från uttagsdatum.
Tack för svaren, trodde det bara gällde i fysiska butiker.
Blir att använda Santander Mitt Kort som inte har valutapåslag om jag kommer ihåg rätt.
Av Birgere
13 dec. 2018 12:16
En ny spelare har kommit in på banan.
Klarnakortet (VISA) är en spännande hybrid:
+ gratis (när man använder kreditkort kostar det 29kr/månadsfaktura)
+ fungerar både som kredit och betalkort, man kan växla fram o tillbaka
+ som betalkort så kopplas det till valfri bank
+ Inget valutapåslag
+ fungerar med Apple Pay

- går inte att ta ut pengar i automat
- Klarna... många har ju lite skiftande erfarenhet....
- Inga bonusar eller försäkringar.

Det som gör kortet intressant är förutom att alla med iPhone får tillgång till ApplePay över hela världen är att man kan växla mellan kredit o betalkort. När man är ute o reser kan det kännas tryggt om inte pengarna dras direkt från bankkontot hemma i Sverige medan man här hemma kan köra det som ett vanligt betalkort.
Som resekort för att handla utomlands låter det perfekt då det inte har något valutapåslag men däremot så blir det ett komplement till andra kort då man tex inte kan ta ut på bankomat.
Det är heller inget kort man köper själva resan med då "bonusförsäkringar" saknas och har man det som betalkort så är jag lite skeptisk till hur tex deposits hanteras.
14 dec. 2018 21:03
Väldigt intressant tråd måste jag säga :) Efter vad jag har läst här och på nätet så verkar ändå Coop kreditkort väldigt intressant. Läste att det bl.a täcker reseförsäkringen med följande punkter:

Olycksfall.
Avbeställningsskydd.
Missat anslutningsflyg.
Resestartsskydd.
Förseningar.
Självriskskydd.
Självriskeliminering vid hyrbil.

Källa: https://www.econello.com/sv/kreditkort-med-reseforsakring/
29 dec. 2018 13:42
Något annat som är intressant är hur man kan kombinera de olika korten. För ökad trygghet så vill de flesta ha 2 resekort, där nummer två kan användas i nödfall eller att de kombinerar varandra där man använder det ena till beställningar och det andra som betalning utomlands.

Undrar därför om någon i tråden har erfarenhet av Transferwise's kort där man kan omvandla till lokala valutor.

Dock kostar valuta byten ca 0.35%-1% på den summan du konverterar för att byta mellan större valutorna med 2% konvertering för mer obskyra valutor.

Transferwise används väl främst av digitala nomader som får betalt i en valuta och behöver konvertera över till den valuta där de för tillfället befinner sig eller om man ska skicka pengar till en person utomlands.
Men att kunna betala i lokal valuta har möjligtvis sina fördelar även som turist i jämförelse med de andra korten i synnerhet kring längre resor.

Summa summarum någon med erfarenhet av Transferwise kort?
Av Birgere
29 dec. 2018 18:10
Citerat från Bjorkhaga:
Något annat som är intressant är hur man kan kombinera de olika korten. För ökad trygghet så vill de flesta ha 2 resekort, där nummer två kan användas i nödfall eller att de kombinerar varandra där man använder det ena till beställningar och det andra som betalning utomlands.

Undrar därför om någon i tråden har erfarenhet av Transferwise's kort där man kan omvandla till lokala valutor.

Dock kostar valuta byten ca 0.35%-1% på den summan du konverterar för att byta mellan större valutorna med 2% konvertering för mer obskyra valutor.

Transferwise används väl främst av digitala nomader som får betalt i en valuta och behöver konvertera över till den valuta där de för tillfället befinner sig eller om man ska skicka pengar till en person utomlands.
Men att kunna betala i lokal valuta har möjligtvis sina fördelar även som turist i jämförelse med de andra korten i synnerhet kring längre resor.

Summa summarum någon med erfarenhet av Transferwise kort?
TransferWise är ju i mitt tycke den smidigaste formen att skicka pengar utomlands. Vi försöker/blir ombedda att använda det tex när vi hyr semesterboende. Ser nog inte riktigt fördelen med TWs upplägg med korten då det tillkommer avgifter som tex inte finns på många av korten som finns beskrivna i tråden. Men en sak är säker och det är att inget kort är perfekt för allt, så det blir en mix och då har man ju även en back-up.

Själv körde jag nu under senaste resan runt julen:

Norwegian: för köp av Norwegian flyg och uttag på bankomat
Santander (utan+) för hotell o hyrbil och större köp i utländsk valuta.
Klarna med ApplePay i klockan för alla småköp
29 dec. 2018 19:46
Coop har som sagt redan diskvalificerat sig för mig och deras Med Mera Mer blir nu helt ointressanta som resekort då de har nya villkor fr.o.m. 5/3 2019. i.o.f.s. sänker de årsavgiften med 50:- men samtidigt inför de både uttagsavgifter och valutapåslag.

Övriga villkor
Räntor f.n.
Årsränta
Coop Mer .........................................................15,45%
Coop Betala Efter ............................................13,95%
Coop Betala Efter (f.d. Visa) .............................10,95%
Avgifter f.n.
Aviavgift ..........................................0 kr för e-faktura,
..............................................29 kr för pappersfaktura
Valutaväxlingspåslag, på valutakursen ........... 1,75 %
Express utskick av kort inom Sverige.................350 kr
Förseningsavgift ...............................................100 kr
Kontantuttag .................................... 1,5 % lägst 35 kr
Kopia på kontoutdrag ..........................................30 kr
Kopia på köpnota ..............................................100 kr
Påminnelseavgift ................................................60 kr
Nyprägling av kort ...............................................75 kr
Upplägg av amorteringsplan .............................150 kr
Övertrasseringsavgift ........................................105 kr
Extrakort
Coop Mer .............................................................95 kr
Coop Betala Efter ..................................................0 kr
Betala Efter (f.d. Visa) ..........................................75 kr
Årsavgift
Coop Mer ...........................................................295 kr
Coop Betala Efter ..................................................0 kr
Betala Efter (f.d. Visa) ..........................................95 kr

Just nu kör vi med Amex (Platinum & SAS Premium) för resebokningar.
Santander (gamla kortet) för inköp utomlands & Norwegian för kontantuttag.
1 jan. 2019 03:49
Tackar för svar.

Utifrån att Coop Mer har bytt villkor (gillade annars deras försäkringar i synnerhet missat anslutningsflyg) blir en kombination av Norwegian med Santander valet för mig.

Tackar för en bra tråd som har skapat en hel del klarhet i de olika kort som finns att välja på, förhoppningsvis fortsätter den att uppgraderas när villkoren förändras för de olika korten.
Av Nudeln
5 jan. 2019 12:53
Riktigt trist att Coop ändrade sina villkor. Blir nog till att avsluta korten hos dem. Är glad att jag fortfarande sitter med ett gammalt Santander Mitt Kort (inte plus).
7 jan. 2019 17:27 (redigerad)
Är det inte perfekt att använda Norwegian samt Klarna utomlands?:

Norwegian för kontantuttag samt köp av flygbiljett flyg (försäkringar)?
Klarna för kortbetalningarna?
Av Birgere
7 jan. 2019 17:53
Citerat från Randysavage:
Är det inte perfekt att använda Norwegian samt Klarna utomlands?:

Norwegian för kontantuttag samt köp av flygbiljett flyg (försäkringar)?
Klarna för kortbetalningarna?
Är en utmärkt kombo om försäkrisskyddet räcker och att man inte ska hyra bil i Europa.
7 jan. 2019 17:57
Citerat från Birgere:
Citerat från Randysavage:
Är det inte perfekt att använda Norwegian samt Klarna utomlands?:

Norwegian för kontantuttag samt köp av flygbiljett flyg (försäkringar)?
Klarna för kortbetalningarna?
Är en utmärkt kombo om försäkrisskyddet räcker och att man inte ska hyra bil i Europa.
Om man vid det tillfälle man tänkt hyra bil, betalar norwegians extra avgift för hyrbilsförsäkring då?
Av Birgere
7 jan. 2019 18:13
Citerat från Randysavage:
Citerat från Birgere:
Citerat från Randysavage:
Är det inte perfekt att använda Norwegian samt Klarna utomlands?:

Norwegian för kontantuttag samt köp av flygbiljett flyg (försäkringar)?
Klarna för kortbetalningarna?
Är en utmärkt kombo om försäkrisskyddet räcker och att man inte ska hyra bil i Europa.
Om man vid det tillfälle man tänkt hyra bil, betalar norwegians extra avgift för hyrbilsförsäkring då?
betalar du även bilen i lokal valuta får du växlingsavgift, betalar du i SEK i förskott så är det OK, men Santander blir ändå billigare om du behöver hyrbilsskyddet varje år. Men det är ju inga jättesummor så spelar det kanske inte så stor roll i förhållande till resans totalpris som ligger på tiotusentals kronor om man åker som familj.
7 jan. 2019 18:33
Citerat från Birgere:
Citerat från Randysavage:
Citerat från Birgere:
Citerat från Randysavage:
Är det inte perfekt att använda Norwegian samt Klarna utomlands?:

Norwegian för kontantuttag samt köp av flygbiljett flyg (försäkringar)?
Klarna för kortbetalningarna?
Är en utmärkt kombo om försäkrisskyddet räcker och att man inte ska hyra bil i Europa.
Om man vid det tillfälle man tänkt hyra bil, betalar norwegians extra avgift för hyrbilsförsäkring då?
betalar du även bilen i lokal valuta får du växlingsavgift, betalar du i SEK i förskott så är det OK, men Santander blir ändå billigare om du behöver hyrbilsskyddet varje år. Men det är ju inga jättesummor så spelar det kanske inte så stor roll i förhållande till resans totalpris som ligger på tiotusentals kronor om man åker som familj.
ja det är det, eller betala coops avgift för deras Coop mer, och beställa resan via det kortet som ger rätt bra försäkringar.
Men då har vi också en årsavgift på 295 kr istället för Norwegians hyrbilstillägg på 249 kr.
Tror det passar mig bättre eftersom jag nästan aldrig hyr bil.
7 jan. 2019 18:33
Har följt denna tråden och är förvånad att den fortfarande är vid liv.. Kul initiativ Birgere:)
Själv använder jag mig inte av massa kort på mina resor, tar ut valuta innan avresa som täcker ex antal dagar sedan kanske max 2 uttag under en 14 -dagars vistelse. Kostar mig 80:-
Bokar alltid mina resor och boende själv.
Så till frågan? Hur mycket beräknar ni att tjäna på att ha koll på alla kort, när/var/hur ni ska använda dem? Hur mycket tid lägger ni ned på det? Till slut.. är den tiden värt det? Hur mycket billigare kan en resa bli genom att lägga ned tid på att använda "rätt" kort vid rätt tillfälle? Räknat på en ordinär semesterresa, vart som helst, på 2 veckor?
Och sedan kanske den viktigaste.. den tiden ni lägger ned på detta, vad skulle nu kunnat gjort med familjen i stället??
7 jan. 2019 18:37
Citerat från Valpolicella:
Har följt denna tråden och är förvånad att den fortfarande är vid liv.. Kul initiativ Birgere:)
Själv använder jag mig inte av massa kort på mina resor, tar ut valuta innan avresa som täcker ex antal dagar sedan kanske max 2 uttag under en 14 -dagars vistelse. Kostar mig 80:-
Bokar alltid mina resor och boende själv.
Så till frågan? Hur mycket beräknar ni att tjäna på att ha koll på alla kort, när/var/hur ni ska använda dem? Hur mycket tid lägger ni ned på det? Till slut.. är den tiden värt det? Hur mycket billigare kan en resa bli genom att lägga ned tid på att använda "rätt" kort vid rätt tillfälle? Räknat på en ordinär semesterresa, vart som helst, på 2 veckor?
Och sedan kanske den viktigaste.. den tiden ni lägger ned på detta, vad skulle nu kunnat gjort med familjen i stället??
Hah!
Detta har jag också funderat på.
Problemet är att det inte går att mäta.
Kostnader går att mäta.
7 jan. 2019 18:53
Citerat från Randysavage:
Citerat från Valpolicella:
Har följt denna tråden och är förvånad att den fortfarande är vid liv.. Kul initiativ Birgere:)
Själv använder jag mig inte av massa kort på mina resor, tar ut valuta innan avresa som täcker ex antal dagar sedan kanske max 2 uttag under en 14 -dagars vistelse. Kostar mig 80:-
Bokar alltid mina resor och boende själv.
Så till frågan? Hur mycket beräknar ni att tjäna på att ha koll på alla kort, när/var/hur ni ska använda dem? Hur mycket tid lägger ni ned på det? Till slut.. är den tiden värt det? Hur mycket billigare kan en resa bli genom att lägga ned tid på att använda "rätt" kort vid rätt tillfälle? Räknat på en ordinär semesterresa, vart som helst, på 2 veckor?
Och sedan kanske den viktigaste.. den tiden ni lägger ned på detta, vad skulle nu kunnat gjort med familjen i stället??
Hah!
Detta har jag också funderat på.
Problemet är att det inte går att mäta.
Kostnader går att mäta.
Visst.. Kostnader går ju att mäta, hoppas jag!! Men värdet i tid vad man lägger ned? Hur mäter man det? Ja det är ju är ju som en spegelbild, det står i betraktarens ögon...
Av Birgere
7 jan. 2019 19:02
Citerat från Valpolicella:
Har följt denna tråden och är förvånad att den fortfarande är vid liv.. Kul initiativ Birgere:)
Själv använder jag mig inte av massa kort på mina resor, tar ut valuta innan avresa som täcker ex antal dagar sedan kanske max 2 uttag under en 14 -dagars vistelse. Kostar mig 80:-
Bokar alltid mina resor och boende själv.
Så till frågan? Hur mycket beräknar ni att tjäna på att ha koll på alla kort, när/var/hur ni ska använda dem? Hur mycket tid lägger ni ned på det? Till slut.. är den tiden värt det? Hur mycket billigare kan en resa bli genom att lägga ned tid på att använda "rätt" kort vid rätt tillfälle? Räknat på en ordinär semesterresa, vart som helst, på 2 veckor?
Och sedan kanske den viktigaste.. den tiden ni lägger ned på detta, vad skulle nu kunnat gjort med familjen i stället??
Relevant fråga,

men om du tar en vanlig familj på 4 som drar iväg två veckor inkl flyg, hotell, hyrbil och spending och inte tänker efter så kanske det handlar om:

Avbeställningsskydd och extra reseförsäkring genom resebyrån: 4*(300+200) 2000kr
Självriskeliminering hyrbil 3-4000kr
Växlingsavgifter: 500kr
så det kan vara värt 6-7000kr och det är om allt går bra

går det åt pipan så att man har försäkringsbehov så pratar vi tiotusentals kronor och inte har kort- eller extraförsäkringar.

Visst kanske det tog en halvtimme att sätta samman materialet men jag fick även en stor del av kakan av en vän.
Sedan har man väl fått skottpengar på sig från resebyråer, hyrbilsfirmor, banker o försäkringsbolag som säkert gått miste om en massa pengar pga/tack vare att folk läst tråden😁😁
7 jan. 2019 19:10
Citerat från Birgere:
Citerat från Valpolicella:
Har följt denna tråden och är förvånad att den fortfarande är vid liv.. Kul initiativ Birgere:)
Själv använder jag mig inte av massa kort på mina resor, tar ut valuta innan avresa som täcker ex antal dagar sedan kanske max 2 uttag under en 14 -dagars vistelse. Kostar mig 80:-
Bokar alltid mina resor och boende själv.
Så till frågan? Hur mycket beräknar ni att tjäna på att ha koll på alla kort, när/var/hur ni ska använda dem? Hur mycket tid lägger ni ned på det? Till slut.. är den tiden värt det? Hur mycket billigare kan en resa bli genom att lägga ned tid på att använda "rätt" kort vid rätt tillfälle? Räknat på en ordinär semesterresa, vart som helst, på 2 veckor?
Och sedan kanske den viktigaste.. den tiden ni lägger ned på detta, vad skulle nu kunnat gjort med familjen i stället??
Relevant fråga,

men om du tar en vanlig familj på 4 som drar iväg två veckor inkl flyg, hotell, hyrbil och spending och inte tänker efter så kanske det handlar om:

Avbeställningsskydd och extra reseförsäkring genom resebyrån: 4*(300+200) 2000kr
Självriskeliminering hyrbil 3-4000kr
Växlingsavgifter: 500kr
så det kan vara värt 6-7000kr och det är om allt går bra

går det åt pipan så att man har försäkringsbehov så pratar vi tiotusentals kronor och inte har kort- eller extraförsäkringar.

Visst kanske det tog en halvtimme att sätta samman materialet men jag fick även en stor del av kakan av en vän.
Sedan har man väl fått skottpengar på sig från resebyråer, hyrbilsfirmor, banker o försäkringsbolag som säkert gått miste om en massa pengar pga/tack vare att folk läst tråden😁😁
Jo så är det.. Allt har sitt värde, beroende på vilken typ av resa man gör, och vad man värdesätter i livet. Bra info dock, även om jag inte är den typen som hyr bil, men säkert flera barnfamiljer. Så sammanfattningsvis kan man väl säga att det är inte bara resan som är målet... eller??? :) :)
Av Evoline
7 jan. 2019 21:34 (redigerad)
Var i New York förra månaden, de flesta bankautomater tar en avgift på 3-4 dollar per uttag när man använder Norwegian kortet.
Samt är max beloppet per uttag 500$.
Testade på HSBC, Santander, Chase, Wells Fargo.

Var sen i Philadelphia, inne på Wava hade de bankautomat utan avgifter, PNC bank.
7 jan. 2019 22:02
Citerat från Valpolicella:
Har följt denna tråden och är förvånad att den fortfarande är vid liv.. Kul initiativ Birgere:)
Själv använder jag mig inte av massa kort på mina resor, tar ut valuta innan avresa som täcker ex antal dagar sedan kanske max 2 uttag under en 14 -dagars vistelse. Kostar mig 80:-
Bokar alltid mina resor och boende själv.
Så till frågan? Hur mycket beräknar ni att tjäna på att ha koll på alla kort, när/var/hur ni ska använda dem? Hur mycket tid lägger ni ned på det? Till slut.. är den tiden värt det? Hur mycket billigare kan en resa bli genom att lägga ned tid på att använda "rätt" kort vid rätt tillfälle? Räknat på en ordinär semesterresa, vart som helst, på 2 veckor?
Och sedan kanske den viktigaste.. den tiden ni lägger ned på detta, vad skulle nu kunnat gjort med familjen i stället??
Hur tar du ut pengarna innan resan, i regel kostar det ju en hel del?

Själv tycker jag att det är mycket smidigare att betala med kort och det är inget som tar tid för mig iallafall att hålla reda på att jag ska ta fram det andra kortet vid kontantuttag, jag skulle ju aldrig betala 35-50:- exta i avgift bara för att jag bara vill hålla reda på ett kort, eller några procent extra på allt jag handlar av samma anledning eller för att slippa hantera kort alls.

Hur mycket pengar vi sparar och hur mycket vi får i extra förmåner som återbäringar, bonus, försäkringar m.m. per år på att hålla reda på kanske 4-5 olika kort och plannera så gott vi kan vet jag inte, ganska mycket iallafall och någon extra tid tar det inte.
7 jan. 2019 22:06
Citerat från Evoline:
Var i New York förra månaden, de flesta bankautomater tar en avgift på 3-4 dollar per uttag när man använder Norwegian kortet.
Samt är max beloppet per uttag 500$.
Testade på HSBC, Santander, Chase, Wells Fargo.

Var sen i Philadelphia, inne på Wava hade de bankautomat utan avgifter, PNC bank.
Stämmer att de flesta automater har avgifter (men det gäller ju inte bara Norwegians kort) och de kan vara mycket större än de du nämner :( Ibland har man tur och hittar helt avgiftsfritt, dags att fira :) Länge sen nu men minns att i NYC hade MC Donalds uttag för $1.
9 jan. 2019 21:15
Stämmer att de flesta automater har avgifter (men det gäller ju inte bara Norwegians kort) och de kan vara mycket större än de du nämner :( Ibland har man tur och hittar helt avgiftsfritt, dags att fira :) Länge sen nu men minns att i NYC hade MC Donalds uttag för $1.
Nyss hemkommen från NYC, såg ett Mcdonalds på 37th gatan som tog 1,25 dollar för uttag.
9 jan. 2019 22:38
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Valpolicella:
Har följt denna tråden och är förvånad att den fortfarande är vid liv.. Kul initiativ Birgere:)
Själv använder jag mig inte av massa kort på mina resor, tar ut valuta innan avresa som täcker ex antal dagar sedan kanske max 2 uttag under en 14 -dagars vistelse. Kostar mig 80:-
Bokar alltid mina resor och boende själv.
Så till frågan? Hur mycket beräknar ni att tjäna på att ha koll på alla kort, när/var/hur ni ska använda dem? Hur mycket tid lägger ni ned på det? Till slut.. är den tiden värt det? Hur mycket billigare kan en resa bli genom att lägga ned tid på att använda "rätt" kort vid rätt tillfälle? Räknat på en ordinär semesterresa, vart som helst, på 2 veckor?
Och sedan kanske den viktigaste.. den tiden ni lägger ned på detta, vad skulle nu kunnat gjort med familjen i stället??
Hur tar du ut pengarna innan resan, i regel kostar det ju en hel del?

Själv tycker jag att det är mycket smidigare att betala med kort och det är inget som tar tid för mig iallafall att hålla reda på att jag ska ta fram det andra kortet vid kontantuttag, jag skulle ju aldrig betala 35-50:- exta i avgift bara för att jag bara vill hålla reda på ett kort, eller några procent extra på allt jag handlar av samma anledning eller för att slippa hantera kort alls.

Hur mycket pengar vi sparar och hur mycket vi får i extra förmåner som återbäringar, bonus, försäkringar m.m. per år på att hålla reda på kanske 4-5 olika kort och plannera så gott vi kan vet jag inte, ganska mycket iallafall och någon extra tid tar det inte.
Hur jag tar ut valuta innan jag reser?. Normalt så växlar jag på flygplatsen så jag har en startvaluta till de destinationer jag kommer besöka. Är ju inte alltid som min resa på 2-4v är inom samma land/valuta. Beroende på vad köpet består av, kan jag ibland betala med mitt Visa-kort,(många ggr bättre kurs än ex Forex) elr kontant. Oftast när jag reser 2-3 v så har jag inte behov att göra mer än 2-3 uttag, så att betala 35-40:- per dessa uttag det står jag ut med. Men orkar inte lägga kraft på att spara dessa 10-kronors sedlar på min semester. Sedan kan jag tillägga att jag reser singel och mycket sällan jag hyr bil. Har gjort det 2 ggr genom åren, och senast när jag var till Mauritius, men då hyrde jag privat från de jag bodde hos.
Diskussionen visar ju på att vi är så olika resenärer, där vi väljer de alternativ som passar oss bäst och det vi sätter värde på.
Visst kan man om man är en familj, och verkligen vill utnyttja sin resa till max. Så kan man finna fördelar med att finna sina "kreditkort". Men då jag reser själv, har jag inte behovet av att lägga tid för att jämföra olika kreditkort. Den tiden lägger jag hellre på att få ett bra, billigt boende som gynnar de som ag bor hos, och den lokala befolkningen.
Men som sagt. Vi är olika och vi reser så olika...
10 jan. 2019 00:09
Citerat från Valpolicella:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Valpolicella:
Har följt denna tråden och är förvånad att den fortfarande är vid liv.. Kul initiativ Birgere:)
Själv använder jag mig inte av massa kort på mina resor, tar ut valuta innan avresa som täcker ex antal dagar sedan kanske max 2 uttag under en 14 -dagars vistelse. Kostar mig 80:-
Bokar alltid mina resor och boende själv.
Så till frågan? Hur mycket beräknar ni att tjäna på att ha koll på alla kort, när/var/hur ni ska använda dem? Hur mycket tid lägger ni ned på det? Till slut.. är den tiden värt det? Hur mycket billigare kan en resa bli genom att lägga ned tid på att använda "rätt" kort vid rätt tillfälle? Räknat på en ordinär semesterresa, vart som helst, på 2 veckor?
Och sedan kanske den viktigaste.. den tiden ni lägger ned på detta, vad skulle nu kunnat gjort med familjen i stället??
Hur tar du ut pengarna innan resan, i regel kostar det ju en hel del?

Själv tycker jag att det är mycket smidigare att betala med kort och det är inget som tar tid för mig iallafall att hålla reda på att jag ska ta fram det andra kortet vid kontantuttag, jag skulle ju aldrig betala 35-50:- exta i avgift bara för att jag bara vill hålla reda på ett kort, eller några procent extra på allt jag handlar av samma anledning eller för att slippa hantera kort alls.

Hur mycket pengar vi sparar och hur mycket vi får i extra förmåner som återbäringar, bonus, försäkringar m.m. per år på att hålla reda på kanske 4-5 olika kort och plannera så gott vi kan vet jag inte, ganska mycket iallafall och någon extra tid tar det inte.
Hur jag tar ut valuta innan jag reser?. Normalt så växlar jag på flygplatsen så jag har en startvaluta till de destinationer jag kommer besöka. Är ju inte alltid som min resa på 2-4v är inom samma land/valuta. Beroende på vad köpet består av, kan jag ibland betala med mitt Visa-kort,(många ggr bättre kurs än ex Forex) elr kontant. Oftast när jag reser 2-3 v så har jag inte behov att göra mer än 2-3 uttag, så att betala 35-40:- per dessa uttag det står jag ut med. Men orkar inte lägga kraft på att spara dessa 10-kronors sedlar på min semester. Sedan kan jag tillägga att jag reser singel och mycket sällan jag hyr bil. Har gjort det 2 ggr genom åren, och senast när jag var till Mauritius, men då hyrde jag privat från de jag bodde hos.
Diskussionen visar ju på att vi är så olika resenärer, där vi väljer de alternativ som passar oss bäst och det vi sätter värde på.
Visst kan man om man är en familj, och verkligen vill utnyttja sin resa till max. Så kan man finna fördelar med att finna sina "kreditkort". Men då jag reser själv, har jag inte behovet av att lägga tid för att jämföra olika kreditkort. Den tiden lägger jag hellre på att få ett bra, billigt boende som gynnar de som ag bor hos, och den lokala befolkningen.
Men som sagt. Vi är olika och vi reser så olika...
För mig låter det mer tidskrävande och besvärligare än att hålla reda på två kort ;)

Du har ju uppenbarligen ingen aning om hur vi reser så det tycker jag inte du ska raljera över och jag förstår ju inte riktigt allt du skriver men vi kan ju vara överens om att var och en finner den lösning som den tycker är bäst för en själv.
10 jan. 2019 00:39
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Valpolicella:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Valpolicella:
Har följt denna tråden och är förvånad att den fortfarande är vid liv.. Kul initiativ Birgere:)
Själv använder jag mig inte av massa kort på mina resor, tar ut valuta innan avresa som täcker ex antal dagar sedan kanske max 2 uttag under en 14 -dagars vistelse. Kostar mig 80:-
Bokar alltid mina resor och boende själv.
Så till frågan? Hur mycket beräknar ni att tjäna på att ha koll på alla kort, när/var/hur ni ska använda dem? Hur mycket tid lägger ni ned på det? Till slut.. är den tiden värt det? Hur mycket billigare kan en resa bli genom att lägga ned tid på att använda "rätt" kort vid rätt tillfälle? Räknat på en ordinär semesterresa, vart som helst, på 2 veckor?
Och sedan kanske den viktigaste.. den tiden ni lägger ned på detta, vad skulle nu kunnat gjort med familjen i stället??
Hur tar du ut pengarna innan resan, i regel kostar det ju en hel del?

Själv tycker jag att det är mycket smidigare att betala med kort och det är inget som tar tid för mig iallafall att hålla reda på att jag ska ta fram det andra kortet vid kontantuttag, jag skulle ju aldrig betala 35-50:- exta i avgift bara för att jag bara vill hålla reda på ett kort, eller några procent extra på allt jag handlar av samma anledning eller för att slippa hantera kort alls.

Hur mycket pengar vi sparar och hur mycket vi får i extra förmåner som återbäringar, bonus, försäkringar m.m. per år på att hålla reda på kanske 4-5 olika kort och plannera så gott vi kan vet jag inte, ganska mycket iallafall och någon extra tid tar det inte.
Hur jag tar ut valuta innan jag reser?. Normalt så växlar jag på flygplatsen så jag har en startvaluta till de destinationer jag kommer besöka. Är ju inte alltid som min resa på 2-4v är inom samma land/valuta. Beroende på vad köpet består av, kan jag ibland betala med mitt Visa-kort,(många ggr bättre kurs än ex Forex) elr kontant. Oftast när jag reser 2-3 v så har jag inte behov att göra mer än 2-3 uttag, så att betala 35-40:- per dessa uttag det står jag ut med. Men orkar inte lägga kraft på att spara dessa 10-kronors sedlar på min semester. Sedan kan jag tillägga att jag reser singel och mycket sällan jag hyr bil. Har gjort det 2 ggr genom åren, och senast när jag var till Mauritius, men då hyrde jag privat från de jag bodde hos.
Diskussionen visar ju på att vi är så olika resenärer, där vi väljer de alternativ som passar oss bäst och det vi sätter värde på.
Visst kan man om man är en familj, och verkligen vill utnyttja sin resa till max. Så kan man finna fördelar med att finna sina "kreditkort". Men då jag reser själv, har jag inte behovet av att lägga tid för att jämföra olika kreditkort. Den tiden lägger jag hellre på att få ett bra, billigt boende som gynnar de som ag bor hos, och den lokala befolkningen.
Men som sagt. Vi är olika och vi reser så olika...
För mig låter det mer tidskrävande och besvärligare än att hålla reda på två kort ;)

Du har ju uppenbarligen ingen aning om hur vi reser så det tycker jag inte du ska raljera över och jag förstår ju inte riktigt allt du skriver men vi kan ju vara överens om att var och en finner den lösning som den tycker är bäst för en själv.
Nej och jag har aldrig kritiserat elr tagit avstånd för ert sätt att resa. Jag raljerar inte eller nedvärderar någon beroende på deras resevanor.
Du reser på ditt sätt och jag på mitt.. Detta har jag påpekat!! Jag bryr mig inte hur du/ni reser, då jag inte bekostar er resa.
När jag läste denna diskussion fick jag föreställningen om att man lägger mycket tid för att "söka" rätt kort. Vilket kanske är en felaktig tolkning, men det är så jag tolkat alla inlägg här...
10 jan. 2019 01:14
Citerat från Valpolicella:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Valpolicella:
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Valpolicella:
Har följt denna tråden och är förvånad att den fortfarande är vid liv.. Kul initiativ Birgere:)
Själv använder jag mig inte av massa kort på mina resor, tar ut valuta innan avresa som täcker ex antal dagar sedan kanske max 2 uttag under en 14 -dagars vistelse. Kostar mig 80:-
Bokar alltid mina resor och boende själv.
Så till frågan? Hur mycket beräknar ni att tjäna på att ha koll på alla kort, när/var/hur ni ska använda dem? Hur mycket tid lägger ni ned på det? Till slut.. är den tiden värt det? Hur mycket billigare kan en resa bli genom att lägga ned tid på att använda "rätt" kort vid rätt tillfälle? Räknat på en ordinär semesterresa, vart som helst, på 2 veckor?
Och sedan kanske den viktigaste.. den tiden ni lägger ned på detta, vad skulle nu kunnat gjort med familjen i stället??
Hur tar du ut pengarna innan resan, i regel kostar det ju en hel del?

Själv tycker jag att det är mycket smidigare att betala med kort och det är inget som tar tid för mig iallafall att hålla reda på att jag ska ta fram det andra kortet vid kontantuttag, jag skulle ju aldrig betala 35-50:- exta i avgift bara för att jag bara vill hålla reda på ett kort, eller några procent extra på allt jag handlar av samma anledning eller för att slippa hantera kort alls.

Hur mycket pengar vi sparar och hur mycket vi får i extra förmåner som återbäringar, bonus, försäkringar m.m. per år på att hålla reda på kanske 4-5 olika kort och plannera så gott vi kan vet jag inte, ganska mycket iallafall och någon extra tid tar det inte.
Hur jag tar ut valuta innan jag reser?. Normalt så växlar jag på flygplatsen så jag har en startvaluta till de destinationer jag kommer besöka. Är ju inte alltid som min resa på 2-4v är inom samma land/valuta. Beroende på vad köpet består av, kan jag ibland betala med mitt Visa-kort,(många ggr bättre kurs än ex Forex) elr kontant. Oftast när jag reser 2-3 v så har jag inte behov att göra mer än 2-3 uttag, så att betala 35-40:- per dessa uttag det står jag ut med. Men orkar inte lägga kraft på att spara dessa 10-kronors sedlar på min semester. Sedan kan jag tillägga att jag reser singel och mycket sällan jag hyr bil. Har gjort det 2 ggr genom åren, och senast när jag var till Mauritius, men då hyrde jag privat från de jag bodde hos.
Diskussionen visar ju på att vi är så olika resenärer, där vi väljer de alternativ som passar oss bäst och det vi sätter värde på.
Visst kan man om man är en familj, och verkligen vill utnyttja sin resa till max. Så kan man finna fördelar med att finna sina "kreditkort". Men då jag reser själv, har jag inte behovet av att lägga tid för att jämföra olika kreditkort. Den tiden lägger jag hellre på att få ett bra, billigt boende som gynnar de som ag bor hos, och den lokala befolkningen.
Men som sagt. Vi är olika och vi reser så olika...
För mig låter det mer tidskrävande och besvärligare än att hålla reda på två kort ;)

Du har ju uppenbarligen ingen aning om hur vi reser så det tycker jag inte du ska raljera över och jag förstår ju inte riktigt allt du skriver men vi kan ju vara överens om att var och en finner den lösning som den tycker är bäst för en själv.
Nej och jag har aldrig kritiserat elr tagit avstånd för ert sätt att resa. Jag raljerar inte eller nedvärderar någon beroende på deras resevanor.
Du reser på ditt sätt och jag på mitt.. Detta har jag påpekat!! Jag bryr mig inte hur du/ni reser, då jag inte bekostar er resa.
När jag läste denna diskussion fick jag föreställningen om att man lägger mycket tid för att "söka" rätt kort. Vilket kanske är en felaktig tolkning, men det är så jag tolkat alla inlägg här...
Vad menar du med "ert sätt att resa"? Du jämställer sätt att resa med hur man hanterar pengar? Annars vet jag inte vad du menar då du inte vet något om hur vi reser!!!

Du har väl tolkat fel då. Det är ju upp till dig hur du hanterar pengar och resor, eller om du tycker att ett ensamt Visakort med höga avgifter är bästa valet. Du svarade ju på min fråga om hur du tycker det är bäst att göra, det räckte bra med det. Att vi som bryr oss skulle gynna lokalbefolkning mindre och annat som du påstår att du hinner istället är ju helt taget ur luften.

För de flesta tror jag det spelar roll vad saker kostar, vad som är smidigast, säkrast, att man har försäkring om något händer o.s.v. att man sen kan spara tusentals kronor genom att lägga några minuter på att ta reda på lite fakta tycker jag personligen är bättre än att lägga tid på växlingskontor som man i regel förlorar pengar på.

Du har ju fått svar på vad vi som bryr oss tycker att vi vinner på det.

Vad anser du att du vinner på din metod?
Av Evoline
10 jan. 2019 08:29 (redigerad)
Ja, jag Jag söker rätt kort, för jag reser ca 5 gånger per år.
Spenderar en massa pengar, så varje % i valutapåslag och avgifter gör skillnad, samt vill man ju ha bra försäkring osv.
De gratis resor som man åkt pga intjänade poäng för man har rätt kort, är det inget fel på =)

Fortsätt att tipsa om kort, tack.
Av Birgere
15 jan. 2019 11:25
??
flygbolagen vill göra internetbanksbetalningar tillgängliga i andra länder. Hur det skulle vara säkrare eller bättre vet jag inte. Men syftet verkar ju vara att:
1. Reducera kortavgifter för flygbolagen
2. Kunna sälja på kunderna extraförsäkringar som normalt täcks av kreditkorten.
15 jan. 2019 20:28
Vilken tråd! Fortfarande lite osäker efter alla tips och förslag, vi reser olika och tänker olika, och har olika budget, men intressant tråd!
19 jan. 2019 11:54 (redigerad)
Man kan t.ex. jämföra Collector-kortet med Santander Mitt Kort+ för samma pris (195:-). S+ har lägre uttagsavgiter och inkluderar hyrbilsförsäkring, Collector är definitivt inte bästa valet för resan alltså...........

Ser fortfarande Klarna i kombo med Norwegian som bästa lösningen om man bortser från mer individuella krav/förmåner/bonusar. Man får tänka på att hyrbilsförsäkringen är ett årligt tillägg hos Norwegian, även med den extra kostnaden är det svårt att hitta bättre.

Efter att ha testat Trawelcard så är jag frågande till dessa tjänster som Revolut o.s.v. Kan någon förklara på vilket sätt de är att föredra? Själv har jag ännu inte sett något tillfälle där de skulle vara bättre, tvärtom en massa begränsningar och saker att "tänka på".....
Av Birgere
19 jan. 2019 15:46
Citerat från Floridasidan:
Efter att ha testat Trawelcard så är jag frågande till dessa tjänster som Revolut o.s.v. Kan någon förklara på vilket sätt de är att föredra? Själv har jag ännu inte sett något tillfälle där de skulle vara bättre, tvärtom en massa begränsningar och saker att "tänka på".....
Jag tror att tex Revolut tex ska ha en något bättre växlingskurs än MC/Visa men har inte orkat gräva ner mig i det.
Av Erik777
20 jan. 2019 22:31
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Efter att ha testat Trawelcard så är jag frågande till dessa tjänster som Revolut o.s.v. Kan någon förklara på vilket sätt de är att föredra? Själv har jag ännu inte sett något tillfälle där de skulle vara bättre, tvärtom en massa begränsningar och saker att "tänka på".....
Jag tror att tex Revolut tex ska ha en något bättre växlingskurs än MC/Visa men har inte orkat gräva ner mig i det.
Jag har ett Revolut som jag nu kommer börja använda mer eftersom Coop-kortet blir oanvändbart. Enda riktiga nackdelen är att man måste ha ett annat kort att föra över pengar till Revolutkortet med. Och där duger inte vilket kort som helst. Mitt Preemkort tillåter exempelvis inte alls betalningar till Revolut. Så därför har jag ett OKQ8 kors vars enda syfte numera är att vara mellanhand till Revolut. Många kort blir det :)
Av Birgere
20 jan. 2019 23:00
Citerat från Erik777:
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Efter att ha testat Trawelcard så är jag frågande till dessa tjänster som Revolut o.s.v. Kan någon förklara på vilket sätt de är att föredra? Själv har jag ännu inte sett något tillfälle där de skulle vara bättre, tvärtom en massa begränsningar och saker att "tänka på".....
Jag tror att tex Revolut tex ska ha en något bättre växlingskurs än MC/Visa men har inte orkat gräva ner mig i det.
Jag har ett Revolut som jag nu kommer börja använda mer eftersom Coop-kortet blir oanvändbart. Enda riktiga nackdelen är att man måste ha ett annat kort att föra över pengar till Revolutkortet med. Och där duger inte vilket kort som helst. Mitt Preemkort tillåter exempelvis inte alls betalningar till Revolut. Så därför har jag ett OKQ8 kors vars enda syfte numera är att vara mellanhand till Revolut. Många kort blir det :)
Att föra över till Revolut ses väl som ett kontantuttag och där brukar ju kreditkorten vara mindre bra... men vilka är fördelarna med Revolutkortet?
Av Erik777
20 jan. 2019 23:38
Citerat från Birgere:
Citerat från Erik777:
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Efter att ha testat Trawelcard så är jag frågande till dessa tjänster som Revolut o.s.v. Kan någon förklara på vilket sätt de är att föredra? Själv har jag ännu inte sett något tillfälle där de skulle vara bättre, tvärtom en massa begränsningar och saker att "tänka på".....
Jag tror att tex Revolut tex ska ha en något bättre växlingskurs än MC/Visa men har inte orkat gräva ner mig i det.
Jag har ett Revolut som jag nu kommer börja använda mer eftersom Coop-kortet blir oanvändbart. Enda riktiga nackdelen är att man måste ha ett annat kort att föra över pengar till Revolutkortet med. Och där duger inte vilket kort som helst. Mitt Preemkort tillåter exempelvis inte alls betalningar till Revolut. Så därför har jag ett OKQ8 kors vars enda syfte numera är att vara mellanhand till Revolut. Många kort blir det :)
Att föra över till Revolut ses väl som ett kontantuttag och där brukar ju kreditkorten vara mindre bra... men vilka är fördelarna med Revolutkortet?
Inget valutapåslag, framförallt. Tänkte skriva att man även får ta ut upp till £200 per månad från ATM kostnadsfritt. Men det är tydligen ändrat. Så stort tack för att du frågar :) Blir till att beställa ett Norwegian-kort också då.

En bra grej med Revolut är dock att de skickar en pushnotis till telefonen så fort ett köp görs. Känns bra att garanterat inte kunna bli skimmad utan att märka det.
Av Birgere
21 jan. 2019 08:05
Citerat från Erik777:
Citerat från Birgere:
Citerat från Erik777:
Citerat från Birgere:
Citerat från Floridasidan:
Efter att ha testat Trawelcard så är jag frågande till dessa tjänster som Revolut o.s.v. Kan någon förklara på vilket sätt de är att föredra? Själv har jag ännu inte sett något tillfälle där de skulle vara bättre, tvärtom en massa begränsningar och saker att "tänka på".....
Jag tror att tex Revolut tex ska ha en något bättre växlingskurs än MC/Visa men har inte orkat gräva ner mig i det.
Jag har ett Revolut som jag nu kommer börja använda mer eftersom Coop-kortet blir oanvändbart. Enda riktiga nackdelen är att man måste ha ett annat kort att föra över pengar till Revolutkortet med. Och där duger inte vilket kort som helst. Mitt Preemkort tillåter exempelvis inte alls betalningar till Revolut. Så därför har jag ett OKQ8 kors vars enda syfte numera är att vara mellanhand till Revolut. Många kort blir det :)
Att föra över till Revolut ses väl som ett kontantuttag och där brukar ju kreditkorten vara mindre bra... men vilka är fördelarna med Revolutkortet?
Inget valutapåslag, framförallt. Tänkte skriva att man även får ta ut upp till £200 per månad från ATM kostnadsfritt. Men det är tydligen ändrat. Så stort tack för att du frågar :) Blir till att beställa ett Norwegian-kort också då.

En bra grej med Revolut är dock att de skickar en pushnotis till telefonen så fort ett köp görs. Känns bra att garanterat inte kunna bli skimmad utan att märka det.
Jag tror att kursen med revolt är bättre än inget valutapåslag.
Normalt har bankerna en kurs, sedan har kreditkortsbolagen en lite dyrare (typ +2%) och sedan kommer valutapåslaget. Och jag tror Revolut kör bankernas kurs...men är lite osäker.
Pushnoticen har även tex Klarna.
24 feb. 2019 07:09 (redigerad)
Går det att skicka över pengar innan kontantuttag på Norwegians Visakort, för att slippa ränta?

Jag har idag ett Santander Mitt Kort (det som ej har någon valutaväxlingsavgift eller uttagsavgift som ej ges ut längre) som tyvärr slutar gälla i höst (gråtsmiley) och behöver en vettig ersättare. Reser väl utomlands två till fyra veckor per år kanske, hyr sällan bil.

Läste noggrannare i tråden och det verkar kanske som att det är att föredra ett Norwegian för kontantuttag och ett Klarna för kortköp?
Av Birgere
24 feb. 2019 08:32
Citerat från Crappyusrname:
Går det att skicka över pengar innan kontantuttag på Norwegians Visakort, för att slippa ränta?

Jag har idag ett Santander Mitt Kort (det som ej har någon valutaväxlingsavgift eller uttagsavgift som ej ges ut längre) som tyvärr slutar gälla i höst (gråtsmiley) och behöver en vettig ersättare. Reser väl utomlands två till fyra veckor per år kanske, hyr sällan bil.

Läste noggrannare i tråden och det verkar kanske som att det är att föredra ett Norwegian för kontantuttag och ett Klarna för kortköp?
Vill man inte ha kreditkortsbonusar så är detta nog den bästa lösningen kostnadsmässigt sätt och den är ju gratis. Men för att få reseförsäkring så måste även flyget betalas med Norwegiankortet.
24 feb. 2019 08:57
Citerat från Birgere:
Citerat från Crappyusrname:
Går det att skicka över pengar innan kontantuttag på Norwegians Visakort, för att slippa ränta?

Jag har idag ett Santander Mitt Kort (det som ej har någon valutaväxlingsavgift eller uttagsavgift som ej ges ut längre) som tyvärr slutar gälla i höst (gråtsmiley) och behöver en vettig ersättare. Reser väl utomlands två till fyra veckor per år kanske, hyr sällan bil.

Läste noggrannare i tråden och det verkar kanske som att det är att föredra ett Norwegian för kontantuttag och ett Klarna för kortköp?
Vill man inte ha kreditkortsbonusar så är detta nog den bästa lösningen kostnadsmässigt sätt och den är ju gratis. Men för att få reseförsäkring så måste även flyget betalas med Norwegiankortet.
Men det får nog bli den lösningen då, hemma har jag ett annat bonusgrundande kort som jag använder till vardags.

Ska även passa på att säga upp mitt kort hos Swedbank som jag aldrig använder och det enda det gör är att kosta mig 250:- /år, suck.
Av Chris52
24 feb. 2019 21:43
Går det att skicka över pengar innan kontantuttag på Norwegians Visakort, för att slippa ränta?

Tar du ut pengar via uttagsautomater betalar du ingen ränta ifall du betalar enligt fakturan.
Medlemmen har tagit bort svaret
25 feb. 2019 05:49
Citerat från Chris52:
Går det att skicka över pengar innan kontantuttag på Norwegians Visakort, för att slippa ränta?

Tar du ut pengar via uttagsautomater betalar du ingen ränta ifall du betalar enligt fakturan.
Toppen, tack!
20 mars 2019 18:18 (redigerad)
Vet inte om det har nämnts men p.f.c https://getpfc.com/sv/pris/ verkar vara ett vettigt alternativ till Norwegian för kontantuttag. Ingen årsavgift, avgiftsfria uttag både i Sverige och utomlands upp till 3000:- /mån därefter en avgift på 1.5%. Överföring sker med swish eller banköverföring (tror jag) och appen verkar enkel men smidig med möjligheter att hålla koll på kortet. Det är alltså ett debitkort för tydlighetens skull. :)
Av Erik777
21 mars 2019 17:04
Citerat från Crappyusrname:
Vet inte om det har nämnts men p.f.c https://getpfc.com/sv/pris/ verkar vara ett vettigt alternativ till Norwegian för kontantuttag. Ingen årsavgift, avgiftsfria uttag både i Sverige och utomlands upp till 3000:- /mån därefter en avgift på 1.5%. Överföring sker med swish eller banköverföring (tror jag) och appen verkar enkel men smidig med möjligheter att hålla koll på kortet. Det är alltså ett debitkort för tydlighetens skull. :)
Nu har jag provat både Revolut och PFC. Revolut har fler och "roliga" tjänster, typ att man kan köpa bitcoins och leka valutaspekulant. Men för mina behov som återfallsresenär är PFC bättre. Möjlighet till uttag och framförallt att man kan föra över pengar direkt från ett bankkonto med swish. Revolut kräver endera en dyr internationell banköverföring eller att man för över via ett annat kort som tillåter det, vilket alla kort inte gör.
21 mars 2019 18:28
Citerat från Erik777:
Citerat från Crappyusrname:
Vet inte om det har nämnts men p.f.c https://getpfc.com/sv/pris/ verkar vara ett vettigt alternativ till Norwegian för kontantuttag. Ingen årsavgift, avgiftsfria uttag både i Sverige och utomlands upp till 3000:- /mån därefter en avgift på 1.5%. Överföring sker med swish eller banköverföring (tror jag) och appen verkar enkel men smidig med möjligheter att hålla koll på kortet. Det är alltså ett debitkort för tydlighetens skull. :)
Nu har jag provat både Revolut och PFC. Revolut har fler och "roliga" tjänster, typ att man kan köpa bitcoins och leka valutaspekulant. Men för mina behov som återfallsresenär är PFC bättre. Möjlighet till uttag och framförallt att man kan föra över pengar direkt från ett bankkonto med swish. Revolut kräver endera en dyr internationell banköverföring eller att man för över via ett annat kort som tillåter det, vilket alla kort inte gör.
Kul att du testat båda! Jag kände väl också att för mina behov så verkar pfc vara ett vettigt alternativ. Så jag beställde ett sånt! :)
28 juni 2019 23:14 (redigerad)
Fördelar och nackdelar med(Någon som kan hjälpa till och förklara och förtydliga lite om dessa korten):
PFC
Revolut
Curve

Är det bara valutapåslag på Revolut om jag använder kortet på helger och inte sedan tidigare växlat över till aktuell valuta innan?
Av Birgere
29 juni 2019 01:24
Citerat från Alexander_e_b:
Fördelar och nackdelar med:
PFC
Revolut
Curve

Någon som kan svara på detta. Är det bara valutapåslag på Revolut om jag använder kortet på helger och inte sedan tidigare växlat över till aktuell valuta innan?
Kan inte du hjälpa till och svara på dina egna frågor och dela med dig? Du får ju titta på vad varje lösning erbjuder och sedan skriva det här.
29 juni 2019 06:57
Citerat från Birgere:
Citerat från Alexander_e_b:
Fördelar och nackdelar med:
PFC
Revolut
Curve

Någon som kan svara på detta. Är det bara valutapåslag på Revolut om jag använder kortet på helger och inte sedan tidigare växlat över till aktuell valuta innan?
Kan inte du hjälpa till och svara på dina egna frågor och dela med dig? Du får ju titta på vad varje lösning erbjuder och sedan skriva det här.
Det önskar jag att jag kunde.
Har absolut ingen erfarenhet själv av något av korten. Försökt att läsa mig till men rör bara ihop det.
Därför jag lade upp det så någon som kanske har eller hat haft dem kunde svara :)
Av Birgere
29 juni 2019 21:25 (redigerad)
Citerat från Alexander_e_b:
Citerat från Birgere:
Citerat från Alexander_e_b:
Fördelar och nackdelar med:
PFC
Revolut
Curve

Någon som kan svara på detta. Är det bara valutapåslag på Revolut om jag använder kortet på helger och inte sedan tidigare växlat över till aktuell valuta innan?
Kan inte du hjälpa till och svara på dina egna frågor och dela med dig? Du får ju titta på vad varje lösning erbjuder och sedan skriva det här.
Det önskar jag att jag kunde.
Har absolut ingen erfarenhet själv av något av korten. Försökt att läsa mig till men rör bara ihop det.
Därför jag lade upp det så någon som kanske har eller hat haft dem kunde svara :)
Hehe, nu förstår jag vad du menar😁 Tog en snabb titt och inte är det självklart hur det fungerar.

Men så här tror jag det är oh någon får gärna korrigera, tar även med Klara då konceptet är ganska lika.

Om jag börjar med kontantkorten, man måste själv föra över pengar i förväg.

PFC
Påfyllning via Swish och det funkar ju 24/7 så länge inte Swish ligger nere vilket det gör då o då
Växlingskurs: Interbank kurser som är bättre än Visa o Mastercard och naturligtvis inte heller ytterligare valutapåslag
Fria automatuttag
Ingen kick-back eller reseförsäkring
Inget stöd för tex ApplePay

Revolut
Påfyllning via banktransfer men ska visst vara struligt att göra på helgerna
Växlingskurs: Interbank kurser
Fria automatuttag
Ingen kick-back eller reseförsäkring
Stöd för tex ApplePay
Revolutappen har några fantastiska säkerhetsfunktioner där du tex kan spärra köp med magnetremsan, eg undvika skimming.

Sedan korten som du inte behöver sätta in pengar i förväg

Curve
Kortet kopplas mot ett eller flera valfria andra kort som du har, du kan välja både vid själva köpet eller tom efteråt justera.
Växlingskurs: Interbank kurser som är bättre än kortet som ligger i bakgrunden som i stället debiteras i SEK.
Eftersom pengarna egentligen dras från ett annat kort så kommer du kunna tjäna bonus, antigen som en kick-back eller tex flygmiles. Däremot oklart om det bakomliggande kortets reseförsäkring gäller.
Inget stöd för tex ApplePay EDIT: Från Jan-2020 stödjer dom ApllePay

Klarna
Kortet kopplas mot ditt bankonto och pengarna dras i princip direkt.
Växlingskurs: Visas kurs men inget ytterligare valutapåslag
INGA automatuttag
Ingen kick-back eller reseförsäkring
Stöd för tex ApplePay

Ska man satsa på något av dessa? Själv har jag Klarna framförallt för småköp utomlands och ApplePay funktionen är guld värd, både från smidighet och säkerhet. Använder väldigt lite kontanter.
Jag tycker det verkar väldigt bökigt med kontantkorten så dom väljer jag bort direkt och att använda sådana kort för tex hotell o bilhyra där ofta dom håller en deposition låter väldigt osmidigt.

Curve däremot låter ju nästan för bra för att vara sant, hade dom haft ApplePay hade jag beställt ett redan. (EDIT: ApplePay stöd från jan-2020)
Men grejen med att kunna handla till interbankkurser och fortfarande kunna få bonusar i form av tex Eurobonus eller cash-back är ju riktigt trevligt. Jag är fortfarande skeptisk till försäkringar och andra benefits så jag skulle i vilket fall som helst boka mina flygbiljetter med orginalkortet.
Men i vilket fall så kommer jag att överväga att beställa Curvekortet för att betala hotell o restauranger utomlands.
Av Evoline
29 juni 2019 21:40
Jag behöver cash (minst 2000 dollar/euro) till min resa till Iran senare i år.
PFC är alltså det bästa kortet?

Tack på förhand
30 juni 2019 08:11
Citerat från Evoline:
Jag behöver cash (minst 2000 dollar/euro) till min resa till Iran senare i år.
PFC är alltså det bästa kortet?

Tack på förhand
Du ”får” inte ta ut så mycket kontanter med något av korten.
Av Evoline
30 juni 2019 10:34
Citerat från Alexander_e_b:
Citerat från Evoline:
Jag behöver cash (minst 2000 dollar/euro) till min resa till Iran senare i år.
PFC är alltså det bästa kortet?

Tack på förhand
Du ”får” inte ta ut så mycket kontanter med något av korten.
Tack.
Såg nu att det är max 3.000kr per månad man får ta ut.
Av Birgere
30 juni 2019 11:43
Citerat från Evoline:
Citerat från Alexander_e_b:
Citerat från Evoline:
Jag behöver cash (minst 2000 dollar/euro) till min resa till Iran senare i år.
PFC är alltså det bästa kortet?

Tack på förhand
Du ”får” inte ta ut så mycket kontanter med något av korten.
Tack.
Såg nu att det är max 3.000kr per månad man får ta ut.
Den typen av kontanttransaktioner måste gå via "bankinstitut", hårda regler för pengatvätt och terrorfinansiering.
Av Evoline
30 juni 2019 13:42
Vet att det är svårt för de som vill lägga in pengar i banken, men inte att det var samma att ta ut.

Blir att ta ut pengar via Norwegian kortet från automat istället i europa eller i USA, får ta ut max 10.000 per dygn.
Max 14.000 per vecka var det förut också, så det blir några uttag om det inte är billigare genom Forex eller liknande.
8 juli 2019 17:46 (redigerad)
Nu har jag haft Revolut ett tag och är super nöjd. Kortet gick att använda med Apple Pay direkt efter registrering. Kortet kom efter bara 4 arbetsdagar. Super smidigt att växla pengar i appen, sedan använda den lokala valutan. Inget valutapåslag(vardagar) Helger och engelska helgdagar tillkommer ett litet påslag(lite beroende på vilken valuta)

Vet inte om det är ok. Men vill ni testa det gratis så kan ni följa denna länken :)

https://revolut.com/referral/alexan85dz
14 juli 2019 10:07
Jag har ju haft ett Santander Mitt kort (utan +) och eftersom det inte finns längre och mitt inte är giltigt efter augusti så trodde jag att det var slut på förmånerna (ingen årsavgift, ingen uttagsavgift eller valutaväxlingsavgift). Döm av min förvåning när jag får ett nytt kort som fortfarande är Mitt kort med samma villkor som tidigare.
Av Pawline
29 juli 2019 13:14
Ni som verkar ha lite koll..

Jag har läst igenom tråden men kan inte se vilket kort som skulle funka bäst för mig så jag tänkte fråga om någon kan dela med sig av det bästa kortet för de som reser mycket och spenderar lång tid utomlands. T.ex. så reser jag till Mexico om ett par veckor och stannar där 5-6 månader. Jag vill såklart ha ett kort med 0% valuta påslag (utag spelar inte så stor roll men ett plus om det vore billigt) samt ett kort där man kan samla flyg poäng vore trevligt.. Något förslag?
Av Birgere
29 juli 2019 13:34
Citerat från Pawline:
Ni som verkar ha lite koll..

Jag har läst igenom tråden men kan inte se vilket kort som skulle funka bäst för mig så jag tänkte fråga om någon kan dela med sig av det bästa kortet för de som reser mycket och spenderar lång tid utomlands. T.ex. så reser jag till Mexico om ett par veckor och stannar där 5-6 månader. Jag vill såklart ha ett kort med 0% valuta påslag (utag spelar inte så stor roll men ett plus om det vore billigt) samt ett kort där man kan samla flyg poäng vore trevligt.. Något förslag?
Utan att ha kortet själv hade jag nog satsat på Curve och ha ett passande kreditkort med bonussystem i backend som pengarna dras ifrån. Vilket kort detta skulle vara beror helt på vilka summor du tänker handla för och vilket flygbolag du vill knyta upp dig mot.
Av Pawline
29 juli 2019 17:57 (redigerad)
Okay tack så jättemycket :)

Så att koppla ett Curve kort med t.ex. eurobonus genererar alltså bonus poäng?
Av Birgere
29 juli 2019 19:21
Citerat från Pawline:
Okay tack så jättemycket :)

Så att koppla ett Curve kort med t.ex. eurobonus genererar alltså bonus poäng?
Yes, men valutan som går igenom ditt EB-kopplade kort är SEK så du slipper valutakostnader.
Stora nackdelen för mig är avsaknaden av ApplePay då jag nog av bekvämlighet och säkerhet betalar 90% av mina köp genom att bara föra klockan mot kortterminalen. Men du får läsa på lite mer om Curve, dom har visst både kort som kostar o som är gratis, kanske finns det några viktiga begränsningar i gratiskortet.
Av Birgere
2 feb. 2020 10:59
Förra veckan så öppnade Curve upp för ApplePay och eftersom jag skaffade ett Curvekort för några månader sedan men låtit det ligga så länge så passade jag snabbt på att aktivera det i samband med en kortare resa till Schweiz och det funkar galant.

För mig är detta en optimal lösning.
Kortet är gratis
100% säkerhet genom ApplePay, (jag tror dom även stöder Google/SamsungPay) och kortet kan spärras direkt i appen.
Absolut bästa växlingskurs och inga avgifter (med gratiskortet finns det ett maxbelopp per månad till denna växlingskurs)
Jag väljer själv vilket Visa/MasterCard det ska debiteras ifrån. (Funkar inte med Amex)