Vilka passregler gäller för Dubai?

28 feb. 2016 08:52
Visningar: 682
Hej!

Vi ska åka till Dubai om 3 dagar och jag upptäcker att min sons pass går ut om 4 månader. Jag har bokat tid för att skaffa nytt pass imorgon men jag antar att det inte bli färdigt tills vi åker ( det står på polisens pass-sida att det tar 2-5 arbetsdagar).

Men jag tycker att det är förvirrande vilka regler som gäller..? Jag läser på olika ställen att det är 6 månader som gäller vag gäller giltighetstid och att provisoriska pass inte går att åka med.

Samtidigt står det att det går bra för vissa och att det är 3 månader. På Qatarairways ( som vi flyger med) hemsida står det att det är 6 månader MEN att det går bra med provisoriskt pass som gäller i 6 månader ...

Tacksam för svar från någon som vet!

//Susanne
28 feb. 2016 21:22
Tack för svar.

Förstår du varför Vingresor, Ambassaden , flygbolagen etc skriver 6 månader ...?
28 feb. 2016 23:10
Citerat från Susanne01:
Tack för svar.

Förstår du varför Vingresor, Ambassaden , flygbolagen etc skriver 6 månader ...?
De skriver väl att det är en rekommendation? Det gör de på de flesta utomeuropeiska destinationer.
Av Birgere
28 feb. 2016 23:23
Många skriver ju "worst case" då inte alla som bokar har svenska pass och därmed följer våra regelverk.
1 mars 2016 11:32
När vi var i Dubai var det viktigt att man inte hade en stämpel från Israel i sitt pass, bra att veta ändå. :)