Vietnam under sommaren

25 jan. 2018 17:42
Visningar: 667
Vad får man INTE missa av Vietnam under juni-augusti? Städer, öar, dagsutflykter m.m. Planerar att vara där 1-2 veckor som en del av min backpacking resa!
Av Daquiri
25 jan. 2018 18:03
Var i Vietnam juni 2014 och var då i Saigon och HoiAn. Vid den tiden på året är det varmt i hela Vietnam. Vi hade någon regnskur varje dag men tycker inte det är skäl till att inte åka dit. Riktigt varmt i södra Vietnam på sommaren ( i skuggan kan det vara upp till fyrtio grader). För att hjälpa till med utflykter osv behövs det lite mer information från dig vad du är intresserad av.
25 jan. 2018 18:10
Kan tänka mig att göra det mesta! Är väldigt aktiv av mig och kan tänka mig att göra allt från vandra, snorkla, dyka, se djur (ej i fångenskap), testa på matkulturen till fullo, se sevärdheter m.m.! Som jag förstått är norra Vietnam bästa delen att besöka sommartid? Så gärna tips om Hoi An och Ha Noi
Av Daquiri
25 jan. 2018 20:11
Vi följde med en dykbåt och snorklade utanför HoiAn ( som räknas till södra Vietnam). Ok snorkling och lunch på fin strand. HoiAn har ett fint centrum med gammal bro. Roligast att gå där under dagen med musik i högtalare och lugn stämning. På kvällen omvandlas centrum till rörigt party. Marmorbergen utanför HoiAn är värt ett besök. Är man intresserad av historia är My Son ett bra ställe. Det var där amerikanarna hade sin massaker under kriget. Hyr cykel i HoiAn och upplev staden så! Cykla också ut till Hidden Beach för lugnt bad. Hanoi har jag inte varit i.
26 jan. 2018 08:33
Hej :)

Om du är uppe i Hanoi så passa på att göra en kryssning i Ha Long Bay med minst en övernattning. Där är riktigt fint! Kolla dock upp noga innan vilken båt ni ska åka med då resorna skiljer sig mycket åt och båtarna kan vara i väldigt olika skick. Jag åkte med Vega Travel vilket passade mig perfekt. Det var ingen festbåt utan vi var ett sällskap på ca 10 personer (i åldrar 5-50) och alla pratade med alla och hade det trevligt (+ maten var supergod). Jag hyrde även en cykel i Hanoi och trots trafiken gick det ganska smidigt och man han se mer på kortare tid än när man går.

Hoi An är supermysigt och där är Sunflower Hostel ett populärt och bra boende. Även här är tipset att hyra en cykel eller moped då stranden ligger en liten bit ifrån centrum. Centrum är riktigt mysigt framförallt på kvällen (enligt mig)och se till att ha plats i väskan då det är billigt att få saker uppsydda och skräddargjorda. Jag besökte My Son och tyckte absolut det var värt några timmar! Jag betalade lite extra för att åka med en buss som var framme strax efter soluppgång och det var så värt det då min buss var först på plats och vi nästan var ensamma. På vägen därifrån kom busslaster med turister vilket var skönt att ha undvikit.

Hoppas du får en bra resa!