Var lever man billigast?

19 okt. 2007 09:01
Visningar: 14449
Hej på er!
Hade varit intressant med en priskoll. Min fråga är kort och gott: Var i världen lever man billigast? Thailand, Indonesien, kanske någonstans i sydamerika?
Berätta om era egna erfarenheter. Jag läste en gång att någon kommit undan med 5kr/natt för boende. Kom gärna med liknelser för exv. mat, boende, dryck, kläder, souvenirer och liknande från hela världen!

Sköt om dig - Shoot around yourself
Av Legusta
19 okt. 2007 09:32 (redigerad)
Dom 24 billigaste länderna i världen är (beroende på pengakurserna mm):

* Bolivia 42 %
* Argentina 43 %
* Paraguay 49 %
* Nepal 49 %
* Iran 51 %
* Pakistan 52 %
* Egypten 53 %
* Botswana 53 %
* Sydafrika 53 %
* Honduras 55 %
* Malaysia 55 %
* Indien 56 %
* Filippinerna 56 %
* Vietnam 57 %
* Nicaragua 57 %
* Costa Rica 60 %
* Thailand 60 %
* Etiopien 60 %
* Chile 65 %
* Uruguay 66 %
* Kenya 67 %
* Polen 68 %
* Rumänien 71 %
* Brasilien 75 %
19 okt. 2007 11:45
Som billigast har jag bott på en ö utanför Nicaragua. Ögruppen Corn Island består av en störrre ö och så Little Corn som jag bodde på. Jag delade "rum" med en kompis. Var bambväggar i princip mitt på stranden, ca 15 m till havet. Vi betalade 2,5 USdollar per person. Helt ok några nätter för att spara lite pengar. Duscha gjorde man genom hinkar med vatten. Det fanns toalett i ett litet skjul där på stranden men man fick hälla i vatten från en tunna för att kunna spola. Enkelt men billigt. Fin liten ö, lugn. Finns inga bilar på ön, underbara solnedgångar. Har ett foto därifrån på min sida
http://www.reseguiden.se/minsida/skydiveemma/bilder/9075
Det finns säkert många billigare platser men detta var mitt billigaste boende.
Av Sanook
19 okt. 2007 14:21
Är väl något tveksam till ovan lista, speciellt att Indien och Nepal hamnar så långt ner..och var är Indonesien?
Well..well..det billigaste land jag själv har upplevt är Nepal, visserligen sju år sedan jag var där senast, men ändå..
Logi runt 20:- för ett dubbelrum och för en säng ute i små byar uppe i bergen hela 2:- då ville de visserligen att man skulle äta där också, men en middag med dryck för 10:- var ju rätt överkomligt. Som billigast åt jag Daal Bhaat-buffet för 2:-
19 okt. 2007 18:29
Får säga som Sanook..........helt klart var det Nepal som var billigast. Visserligen var det ett tag sedan,men tror att N. fortfarande
hör till dom billigaste länderna att resa i. På treckingen bodde vi nå´n natt för några kronor (2-3kr) , väldigt enkelt men helt OK.
Daal-baht & momo var såååå billigt och gott, kostade 4kr. att äta sig mätt på.

Indien är också fortfarande lågbudget om man vill. Du äter dig mätt å belåten på restaurang för 40 Rs. = 8kr. (år2006)

Filippinerna är också ett billigt land att va' i. En kall å go' San Miguel (öl) kostade ca 1,25kr på "ICA"

Flera "färska" priser efterlyses.

Tina.
19 okt. 2007 19:44
Jag undrar var listan på de billigaste länderna kommer ifrån?
Tycker också att Indien verkar vara FÖR långt nere på listan....*L*
Mvh Eva
Av Legusta
19 okt. 2007 19:56
Listan kommer ifrån Aftonbladets Prisindex.
Den visar kostnadsnivån i det aktuella landet, i procent jämfört med Sverige.
Listan tas fram av att likadana varor och tjänster inhandlats i respektive land. Varor som ingår är livsmedel, restaurang - och barbesök, samt småsaker som cigaretter och film. Hotellkostnader ingår inte.

Sverige är förövrigt satt som 100%.

Här är länderna du vill undvika som är dyrare än oss:
Irland 102 %
Frankrike 102 %
Senegal 102 %
Kuba 103 %
Monaco 105 &
Finland 108 %
Ryssland 111 %
Schweiz 112 %
Burma 112 %
Bahamas 113 %
Guadeloupe 116 %
Japan 118 %
Korea 121 %
Danmark 123 %
Martinique 130 %
Island 139 %
Norge 144 %

Följt av lite billigare:
* Österrike 99 %
* Barbados 98 %
* Luxemburg 95 %
* Hong Kong 96 %
* Israel 94 %
* Turkiet 93%
* Tyskland 93 %
* Italien 92 %
* Grekland 89 %
* Spanien 86 %
* Portugal 86%
Av Sanook
20 okt. 2007 02:01
Jag antar att Kingsriver's fundering är kring semester och inte emigrering och då är hotellkostnader väsentlig, eftersom det är där man generellt lägger mest pengar efter kostnaden för flyg. Nämnda prisindex är helt enkelt dålig i sammanhanget enligt mig.

Helt OT tycker jag för övrigt att det är konstigt att man, som i detta fallet, kan korrigera sina inlägg i efterhand utan att det syns någonstans.
Jag skulle t.ex. kunna få en massa kritik nu om att prisindexet trots allt är bra, varpå jag skulle kunna gå in och 'ångra' delar av detta inlägg och helt plötsligt har alla kommande inlägg tappat sin poäng...
Jaja..bara en fundering till forumsförbättring för webmastern..

Sen tycker jag inte heller att man bör 'undvika' länder bara för att de är dyrare än oss, men det är att märka ord, och jag gör det enbart för att jag vill bli lika populär som Homman :)
Av Legusta
20 okt. 2007 08:01
Citerat från sanook:
Jag antar att Kingsriver's fundering är kring semester och inte emigrering och då är hotellkostnader väsentlig, eftersom det är där man generellt lägger mest pengar efter kostnaden för flyg. Nämnda prisindex är helt enkelt dålig i sammanhanget enligt mig.

Helt OT tycker jag för övrigt att det är konstigt att man, som i detta fallet, kan korrigera sina inlägg i efterhand utan att det syns någonstans.
Jag skulle t.ex. kunna få en massa kritik nu om att prisindexet trots allt är bra, varpå jag skulle kunna gå in och 'ångra' delar av detta inlägg och helt plötsligt har alla kommande inlägg tappat sin poäng...
Jaja..bara en fundering till forumsförbättring för webmastern..

Sen tycker jag inte heller att man bör 'undvika' länder bara för att de är dyrare än oss, men det är att märka ord, och jag gör det enbart för att jag vill bli lika populär som Homman :)
Visst jag håller med dej om att näst efter resan lägger man största delen pengar på ett boende, listan kan fungera som en styrmarkör då du ser hur landets ekonomi i stort ser ut. Sedan är det upp till var och en vilken standard man väljer att leva på.
Av Gral
20 okt. 2007 10:12
Citerat från sanook:
Helt OT tycker jag för övrigt att det är konstigt att man, som i detta fallet, kan korrigera sina inlägg i efterhand utan att det syns någonstans.
Jag skulle t.ex. kunna få en massa kritik nu om att prisindexet trots allt är bra, varpå jag skulle kunna gå in och 'ångra' delar av detta inlägg och helt plötsligt har alla kommande inlägg tappat sin poäng...
Jaja..bara en fundering till forumsförbättring för webmastern..
Jag har noterat det också, men antagit att folk markerar vad de editerar med "Edit:" om det inte rör sig om stavfel...
20 okt. 2007 12:16
Citerat från sanook:
Jag antar att Kingsriver's fundering är kring semester och inte emigrering och då är hotellkostnader väsentlig, eftersom det är där man generellt lägger mest pengar efter kostnaden för flyg. Nämnda prisindex är helt enkelt dålig i sammanhanget enligt mig.

Helt OT tycker jag för övrigt att det är konstigt att man, som i detta fallet, kan korrigera sina inlägg i efterhand utan att det syns någonstans.
Jag skulle t.ex. kunna få en massa kritik nu om att prisindexet trots allt är bra, varpå jag skulle kunna gå in och 'ångra' delar av detta inlägg och helt plötsligt har alla kommande inlägg tappat sin poäng...
Jaja..bara en fundering till forumsförbättring för webmastern..

Sen tycker jag inte heller att man bör 'undvika' länder bara för att de är dyrare än oss, men det är att märka ord, och jag gör det enbart för att jag vill bli lika populär som Homman :)
Helt riktigt, allt är för en lååång semester. Då kanske hotellkostnader och mat är det mest väsentliga eftersom där lägger man den större delen av reskassan, näst efter kanske en flygbiljett. Tex som din resa i Nepal Sanook, ett dubbelrum för ca 20:- Det är sånt jag gärna vill ha mer av.
Tanken är egentligen var man kan lägga den längsta semestern utan att spara ihop en förmögenhet.
Sen tycker jag heller inte att man ska "unvika" länder endast för att de är dyrare än Sverige. Jag var på Island i våras, och även om det inte var en budgetsemester, så tror jag det tar lång tid innan jag får uppleva något liknanade igen :)
Av Emelie
20 okt. 2007 13:06
om du vill kanna dig stenrik - ak till Bolivia! har sover du pa hostel for 15skr/natt, aker taxi genom huvudstaden for 12skr, ater en 3 ratters maltid med dryck for 25skr, och att handla saker ar i stort sett gratis! :)
20 okt. 2007 17:28 (redigerad)
Hej! är det en billig backpackerresa under en längre tid där man är nöjd med att bo på enkelt boende typ hostel så är det ju naturligtvis billigast att semestra i Asien eller sydamerika,
men å andra sidan så har ju jag i princip bott gratis under en äventyrssemester på island som är ett av de dyraste länderna annars,det beror ju hela tiden var man lägger ribban för boendet på det aktuella resmålet, jag skulle ju lika gärna kunnat kastat ut 2000kr dygnet på ett fint hotell där, men då hade jag så att säga gått miste om mycket av det fina som jag ville uppleva på Island. och just det att vi ville bo nära naturen där gjorde att vi kom undan med en rimlig kostnad för boendet och även matkontot blir ju överkomligt genom att man har självhushåll.

Det går ju bra att campa i ett land som island där brottsligheten och missären är obefintlig om man är naturmupp som jag, men jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger innan jag skulle göra det i en del andra länder.

Jag förstår ju att du menar boende lagad mat och kanske även shopping och så vidare men jag ville bara belysa det faktum att det går att komma undan billgt i dyra länder också om man bara anstränger sig litet och accepterar en lägra standard.

Skulle man se enbart till prisindex så skulle ju Egypten och Tunisien vara klart överlägsna Tex. Island, Azorerna eller Madeira men för mig så passade de tre sistnämnda mig betydligt bättre, helhetsbilden för mig som är intresserad av att det är snyggt och prydligt med vacker natur blev ju betydligt bättre där för jag älskar ju fin natur framför dryga försäljare, sand magsjuka och skräpiga omgivningar.(det sista sagt med viss ironi)' för mig är inte alltid mest värme för pengarna den bästa semestern
men är det enbart sol och bad som gäller på semestern så är ju naturligtvis de förstnämnda bäst det beror ju liksom på vad man vill ha ut av resmålet.
Som vanlig "svenssonsemester" typ sol och bad i en till två veckor så är det garanterat billigast att ta en sista minuten med boende inkluderat då blir oftast resan så billig att det finns utrymme för att äta litet halvdyrt på resmålet men det är en helt annan historia det var ju inte det du var ute efter.

Svaret på din fråga är nog att jag bodde billigast på Island så som vi nu la upp det, du frågade ju inte vilken standard jag fick för pengarna vi fick mycket frisk luft vaknade upp med den ena vackra utsikten efter den andra utanför"sovrumsfönstret" och hade ingen att klaga på om maten inte var smaklig för dagen för den lagade vi oftast själv, och varma termalbad hittade vi litet varstanns utefter färden ibland kostade de inträde ibland fanns det en varm bäck intill färdvägen och där var det gratis,.
mvh. Bosse.
Av Sierra
20 okt. 2007 23:08
Jag saknar Uzbekhistan på listan.
Fixa visum och res med Uzbekhistan Airways från Riga. Lämna Tashkent och Samarkand, häng på backpacken och dra ut till de mindre städerna och det är billigare än billigast. Behöver du gå till frisören? Kostnad: 500 zuum = 3.50 SEK.
Mat? Frisören var ganska dyr!
Trevligt? Mysigt? Bra boende? Inte speciellt, men billigt.
Trevliga människor? Ja!
Klimat? I södra delen varmt på sommaren, upp till +50. På vintern som lägst ca 0.
Sandstränder? Glöm det.
20 okt. 2007 23:31
Citerat från sierra:
Jag saknar Uzbekhistan på listan.
Fixa visum och res med Uzbekhistan Airways från Riga. Lämna Tashkent och Samarkand, häng på backpacken och dra ut till de mindre städerna och det är billigare än billigast. Behöver du gå till frisören? Kostnad: 500 zuum = 3.50 SEK.
Mat? Frisören var ganska dyr!
Trevligt? Mysigt? Bra boende? Inte speciellt, men billigt.
Trevliga människor? Ja!
Klimat? I södra delen varmt på sommaren, upp till +50. På vintern som lägst ca 0.
Sandstränder? Glöm det.
låter som ett trevligt ställe
13 dec. 2007 13:11
Ett sidospår:
Jag hörde för något år sedan att det fanns en "prisvärdhetslista" alltså var man fick mest för pengarna.
Då låg Sydafrika, om inte överst så tvåa eller trea på den listan och jag är inte förvånad. Åt kanonfin mat med öl och ett par drinkar för runt hundringen när jag var där 2005.