Var finns världens vackraste torg?

26 juli 2009 21:10
Visningar: 477
Torget, en plats som finns överallt runt om i världen och där vi förr eller senare alltid hamnar på våra resor. Litet som i Sigtuna, stort som i Lidköping, romantiskt som Berkeley Square där näktergalen sjöng, välkänt som Petersplatsen, ökänt som Himmelska fridens torg, det senare förknippat med allt utom just den himmelska friden.

Ett otroligt vackert torg är Place des Vosges i Paris med sina 36 tegelhus från 1600-talet som på ett symmetriskt sätt omgärdar torget, en fantastisk oas i Maraiskvarteren. Vilket är det vackraste torget du vet?
Av Fredros
26 juli 2009 22:00
Markusplatsen, Venedig
Jag föll i lyckogråt - historia, arkitektur, toppat med bakgrundsmusik från någon utomhusorkester !
27 juli 2009 08:22
Citerat från fredros:
Markusplatsen, Venedig
Jag föll i lyckogråt - historia, arkitektur, toppat med bakgrundsmusik från någon utomhusorkester !
Jag hade sån otur att det riktigt spöregnade då jag var där...så jag har ju inte samma minnen eller intryck som du... =(
Det kändes rätt gråmulet...men vi slapp duvorna! ;)
27 juli 2009 11:36
Det finns ju verkligen massor... Piazza Navona och Piazza del Campidoglio i Rom och Place Vendome i Paris är några fler exempel.
27 juli 2009 15:10 (redigerad)
De vackraste torgen befolkas oftast av många turister, så också det lilla Place de la Contrescarpe i Paris. Icke desto mindre är det en underbar liten plats för en kopp kaffe med croissant.
Av Charina
27 juli 2009 15:20
Apelsintorget i Marbella. Litet o mysigt o där finns alltid nåt att inmundiga.
27 juli 2009 15:48
Citerat från charina:
Apelsintorget i Marbella. Litet o mysigt o där finns alltid nåt att inmundiga.
Och den nästan berusande doften av alla apelsinblommor! Mmmh
Av Fdp
27 juli 2009 20:24
Av de jag besökt - Stadshustorget i Gamla Stan i Tallin.
Av Elgona
27 juli 2009 20:41 (redigerad)
Det finns ett litet torg vid stadsporten på Azorerna,Pota Delgada,mkt speciellt med all dess ollika mönster på gatstenarna.

Ett annat vackert torg f inns i gamla stan på Madeira,här kan man avnjuta en årgångsmadeira från ens eget födelseår o lyssna på Fadomusik
Många vackra torg finns också i köpenhamn,liksom i stockholm..
Av Energi
27 juli 2009 21:15
Riktigt bra fråga, men finns nog hur många svar som helst för torg kan vara riktigt fina och mysiga. Skulle vara roligt med en massa samlade bilder här på RG med bara torg.
28 juli 2009 07:32
Tänkte precis skriva ner mitt favorittorg och ser att Elgona har redan nämnt samma torg - Ponta Delgada på Azorerna.
28 juli 2009 10:43
Brända Tomten, Gamla Stan, Stockholm