Vandra Norge 17-21 maj

Av Reuter
12 jan. 2023 10:20
Visningar: 333
Hallå!
Jag håller på att se över möjligheten att vandra i Norge mitten på maj. Finns de någon region/del där snön nästan är borta och man slipper ha med snöutrustning?

Mvh
Natalie
Av Sa0sin
9 feb. 2023 11:12 (redigerad)
Sen på svar här. Men jag har varit en hel del i Norge i maj. Det man ska ha med sig är att många av fjällvägarna i Norge öppnar inte förrän i slutet på maj. Det kan således vara klokt att vänta ett par veckor till. Jag ser att ni tänkt att åka runt Kristihimmelsfärd vilket är klokt tänkt, men jag skulle råda er att vänta ett par veckor och dra i början på juni istället runt nationaldagen här i Sverige. Dom flesta vägar har öppnat då, snön har smält undan lite mer men det är fortfarande full fart i vattenfallen samt grönskande fint! Ett annat bra alternativ om man vill åka en tid då det är väldigt fint och inte så mycket turister är midsommarveckan (Om man vill åka när man ändå får någon extra dag ledigt).

Om det ändå är Kristihimmelsfärd som gäller så håll er till södra delarna av Norge. I maj har jag erfarenhet av fjällvärlden runt Stavanger (Kjeragbolten och Preikestolen och dom gick båda bra att gå upp till). Men det är viktigt att ha koll på när fjällvägarna öppnar och hur man lägger resrutten. www.vegvesen.no är en bra sida att hålla koll på!