Vad reser du INTE utan?

Av Joco
26 jan. 2012 16:11
Visningar: 800
Hej alla!

Ge mig DITT bästa tips om vad du INTE reser utan.
(nu menar jag inte pass, pengar, kamera mm...)

Själv har jag med ficklampa och stearinljus.

Hoppas på lite nya ideér:-))
Berätta gärna varför du har det med dig.

Hälsningar
Joco
Av Peb78
26 jan. 2012 22:08
Reser jag med flyg så har jag alltid med mig mina BOSE QuiteComfort hörlurar som trollar bort allt brus och buller. Helt ovärderligt på långflygningar.
Av Annl
26 jan. 2012 22:24
Beror lite på vart jag ska....

men.., i alla fall

1. iPhone och laddare
2. mina helt suveräna ilsket rosa hörlurar (urbanears) som är helt grymma och ingen kan klaga även om man spelar stenhögt
3. min Mac book pro (som alltid måste med till väldens ände...)
4. min rosa hårtork modell "Frlsör Rolls Royce" (givet att man skall till ställen typ Afrika där de inte vet vad en hårfön är)
5. om klimatet tillåter - One Piecen....finns inget bättre plagg... Norway forever....
6. croccsen - alltid... funkar överallt
7. och så förstås en massa böcker - det är ju alltid ett tecken på att det är semester....

Trevlig resa!
27 jan. 2012 21:22
Alvedon eller någon typ av värktablett känns viktigt att ta med:-)
Av Joco
29 jan. 2012 15:15
Tack för alla tips!
(Självklart, beror ju detta på resmålet).

Bästa/roligaste tipset var nog KUDDEN.
Hur får du plats med den?:-))

Jag brukar även ha med en sk. ”spindel” en sådan där ”karusell” med klädnypor på.
Den är suveränt bra när man tvättar upp badkläder, trosor, bh och annat lättare plagg och skall hängas på tork under natten.
Just det, liten tunn lång lina, får man alltid användning för.

Tack alla – kom gärna med fler tips, kanske finns något som man aldrig tänkt på.

Hälsningar
Joco
Av Daytona
29 jan. 2012 16:52
Wettex disktrasor och diskborste, eftersom vi oftast hyr lgh på semestern.
Våtservetter även decinficerande såna. Perfekt till kladdiga händer men även som snabb "rengöring" av fjärrkontrollen i lgh eller på hotell rummet. Och JA, jag har bacillskräck ;o
Av Annl
29 jan. 2012 16:56
Ja de är inte dumma och dessutom en massa handsprit är också bra.
Citerat från daytona:
Wettex disktrasor och diskborste, eftersom vi oftast hyr lgh på semestern.
Våtservetter även decinficerande såna. Perfekt till kladdiga händer men även som snabb "rengöring" av fjärrkontrollen i lgh eller på hotell rummet. Och JA, jag har bacillskräck ;o
Av Daytona
29 jan. 2012 17:52
Annl, handsprit är min ständiga följeslagare, min 6 åring brukar säga- åhhh måste jag ta sprit ;o)
Den används alltid innan vi börjar äta på restaurangerna. Såg en gång ett tv program i USA som handlade om bakterier på menyer, salt/peppar kar osv på restaurangern,. och efter det så är handspriten ett måste ;o) Och ja, vi är inte sjuka så ofta i den här familjen.
Av Gottis
29 jan. 2012 20:05
Det har ibland varit ett problem, men man får prioritera. Ibland åker den i resväskan ibland i handbagaget det beror på hur långt jag reser.

En obekväm kudde kan förstöra hela resan. Min kudde kanske är den mest beresta vem vet, den har åkt jorden runt ;-)

H
Citerat från joco:
Tack för alla tips!
(Självklart, beror ju detta på resmålet).

Bästa/roligaste tipset var nog KUDDEN.
Hur får du plats med den?:-))

Jag brukar även ha med en sk. ”spindel” en sådan där ”karusell” med klädnypor på.
Den är suveränt bra när man tvättar upp badkläder, trosor, bh och annat lättare plagg och skall hängas på tork under natten.
Just det, liten tunn lång lina, får man alltid användning för.

Tack alla – kom gärna med fler tips, kanske finns något som man aldrig tänkt på.

Hälsningar
Joco
30 jan. 2012 00:41
en kur med ciproxin eller lexinor (mot bakteriell magsjuka)

en lite termometer för att ha koll på luft o vattentemperatur

guideboken

badskor

sarongen är bra till mycket

swiss armyknife

nätt vinflasköppnare/kapsylöppnare :)
31 jan. 2012 01:13
Min sony ericsson walkman mobil laddad med några fräscha ljudböcker och litet bra musik kompletterad med ljuddämpande in-ear headset är ett måste,kalas att slölyssna på vid poolen och de gör dessutom att flygresan och de normalt trista timmarna på flygplatser vid planbyte går litet snabbare.
Av Joakimn
31 jan. 2012 07:46
Beror på...

Men dom resorna som jag tar brukar jag ha med mig:

Pengar o pass i ett bra moneybelt
En bra ficklampa, och en pannlampa.
En bra kniv, stor som är lätttillgänglig.( bra till mycket)
Ett litet brandlarm som kan användas i kombosyfte till att larma dörren(tjuvlarm)
Öronproppa.
Ögonbindel.
en flaska whisky, inte att dricka utan att smutta på..bra för magen ect.
också stearinljus/tändare.
Bra bok,gärna 1000sidor../+Loney planet guidebook ect.
Kamera,liten o smidig.
mp3
smidig ryggsäck o en smidig daypack
sen kläder ect.
Bra dimetionerad sjukvårdsväska...där finns det mesta.
Liten bag för tandkräm,borste,shampo,tvål,solskydd,ect

Detta skall tillsammans ligga på max 12-14 kg/ för en långresa på 1-2 månader
31 jan. 2012 09:06
- Min surfplatta. Alltid mycket mer behändligt att ha med än min bärbara dator.
- Tvättlappar. Är lite nojjig över bakterier och smuts.
- Katrinplommon. Om man eventuellt blir förstoppad i magen fungerar alltid soltorkade plommon att äta.
- Svenskt plockgodis. Är ett måste om jag är borta en längre tid. Brukar då bunkra upp med 3-4 påsar.
Av Ziesta
31 jan. 2012 09:57
Inför min senaste resa köpte jag en liten ihopfällbar bag med dragkedja och tog med.. Nu förstår jag inte hur jag kunde klara mig utan den tidigare.. ;-) Perfekt när man plötsligt shoppat lite mer än vad resväskan rymmer.. eller vill strukturera om lite i bagaget.. I ihopfällbart skick är den mindre än en knytnäve..

http://www.seatosummit.com/products/display/141
Finns på Naturkompaniet, Pickpack.se m.m

Jag brukar även ta kort på mina adressuppgifter, epostadress m.m och ta med på kamerans alla minneskort.. Om den skulle bli stulen eller tappad så kan man ju alltid hoppas att minneskortet hittas av någon vänlig själ som förstår fotonas värde för fotografen.. :-)
31 jan. 2012 15:52
När jag bilsemestrar har jag alltid med mig kylväska som går på "cigarettändaruttaget".

Önskar att jag hade en adapter för att kunna använda även i vanligt eluttag, på hotellrummet. Men någon sådan har jag inte hittat.
31 jan. 2012 15:59
Citerat från nisse2ears:
När jag bilsemestrar har jag alltid med mig kylväska som går på "cigarettändaruttaget".

Önskar att jag hade en adapter för att kunna använda även i vanligt eluttag, på hotellrummet. Men någon sådan har jag inte hittat.
De finns att köpa nästan överallt, Clas Olsson Jula o.s.v. ett exempel http://www.jula.se/transformator-604149
Vet inte hur mycket kylväskan dra men se till att transformatorn kan ge så mycket ström med lite marginal. Det går ju i princip med vilken transformator som helst som ger 12V likström men i dessa finns ju uttag för cigarettändarplugg annars får man fixa och koppla lite själv.
Av Annl
1 feb. 2012 12:52
Håller helt med dig och vi är inte heller ofta sjuka i vår familj.

När vi kryssade på Nilen låg det alltid vid varje måltid en tung doft av sprit i en del av matsalen- den skandinaviska hörnan där vi och ett antal danska familjer satt... Handspritflaskan gick verkligen laget runt till såväl liten som stor... De stackars egyptierna måste ha undrat vad vi höll på med... Men friska och pigga och krya var vi hela resan.
Citerat från daytona:
Annl, handsprit är min ständiga följeslagare, min 6 åring brukar säga- åhhh måste jag ta sprit ;o)
Den används alltid innan vi börjar äta på restaurangerna. Såg en gång ett tv program i USA som handlade om bakterier på menyer, salt/peppar kar osv på restaurangern,. och efter det så är handspriten ett måste ;o) Och ja, vi är inte sjuka så ofta i den här familjen.
1 feb. 2012 12:58
Citerat från floridasidan:
Citerat från nisse2ears:

Önskar att jag hade en adapter för att kunna använda även i vanligt eluttag, på hotellrummet. Men någon sådan har jag inte hittat.
De finns att köpa nästan överallt, Clas Olsson Jula o.s.v. ett exempel http://www.jula.se/transformator-604149
Se där! Hade jag ingen aning om. Jag är ju aldrig på den typen av affär, men jag skall väl erkänna att jag inte letat mig blå;) Jag visste väl att någon här skulle komma med ett konkret förslag! Stort tack! :)
Det var ett tag sedan jag var ute på vägarna med väskan, men nu vet jag ju vad jag skall inhandla innan nästa bilsemester :)