Uppdaterade användarvillkor och riktlinjer

Av Reseguiden - Medlemssupport
8 aug. 2013 18:34
Visningar: 637
Hej,

Tyvärr har det den senaste tiden varit en del tråkigheter i forumet med flera icke-reserelaterade diskussioner, raderade inlägg, medlemmar som känt sig påhoppade etc. Vi beklagar detta!

För att få bukt med problemen har vi valt att under en kortare period stänga av alla de medlemmar som deltog i de senaste diskussionerna som spårade ur i personliga debatter. Vi vill poängtera att vi inte tar ställning till vem som hade rätt eller fel utan väljer istället att under en kort tid stänga av alla som deltog, för att tydligt markera att tanken med forumet är att prata resor – inte prata om andra medlemmar. Vi hoppas på förståelse från er som blivit drabbade!

Under de senaste dagarna har vi även jobbat med att förtydliga och komplettera våra användarvillkor och riktlinjer för forumet.
Här kan ni läsa de nya:
http://www.reseguiden.se/xpress/Anvaendarvillkor
http://www.reseguiden.se/forum/blogg/riktlinjer-for-diskussionsforumet-15440

Vi vill att alla typer av resenärer ska känna sig välkomna här – allt från weekendresenärer och charterturister till äventyrare och backpackers. Det viktiga är att behandla varandra med respekt, även om man inte håller med varandra i sättet att resa.

Som vanligt är vi tacksamma om ni använder vår anmälningsfunktion när ni ser något som bryter mot användarvillkoren, eller mailar till oss på (Logga in för att se e-postadress)
Vi har precis lagt till en länk för att ”Anmäla” om någon är otrevlig eller på annat sätt bryter mot användarvillkoren i PM (privata meddelanden). Även om de är dolda för andra är det viktigt att tänka på att hålla en trevlig och respektfull ton även där! Vi har även förtydligat i villkoren att det inte är ok att lägga ut privata meddelanden i forumet. Anmäl dem istället.

Vi har också förtydligat det faktum att diskussioner om Reseguidens bedömning av brott mot användarvillkoren, åtgärder kring avstängningar och radering av innehåll inte hör hemma i diskussionsforumet. Om du har synpunkter eller frågor är du istället välkommen att maila. Synpunkter och förslag om våra tjänster och funktioner är såklart fortfarande välkomna i forumet.

En avstängd medlem har inte rätt att fortsätta starta nya konton och skriva inlägg. Både konton och inlägg (även om de i sig inte bryter mot användarvillkoren), raderas när vi upptäcker dem, och de ses som ytterligare brott mot användarvillkoren. Maila oss om ni upptäcker konton som inte borde vara där, så tar vi bort dem. Det är inte ok att själv gå till angrepp mot en avstängd medlem, även om han eller hon inte har rätt att vara i forumet. Anmäl istället så bedömer vi vad som ska göras.

Förhoppningsvis leder förändringarna till en bättre stämning och forumet kan återgå till att användas till det som det är till för – att diskutera och tipsa om resor! :-)

//VI på Reseguidens Medlemssupport
9 aug. 2013 11:22
Bra att ni försöker göra något för att förbättra forumet!
Hoppas det hjälper!

Trevlig helg!
Av Veiken
14 aug. 2013 19:05
TACK!
Jag har undvikit RG en lång tid just på grund av den tråkiga tonen som har rått i vissa trådar på forumet.
Från att ständigt uppdatera mig om vad som händer, har jag varit inne någon gång varannan månad eller liknande de senaste åren!
Hoppas alla förstår hur viktigt det är att hålla en trevlig ton mot varandra!
Av Desires
15 aug. 2013 18:53
Jättebra att ni gör något åt detta, nu hoppas jag att alla förstått vad detta forum är till för! Lycka till o hoppas vi slipper den typen av inlägg i fortsättningen!

Hälsningar Desires
Av Tubbe
11 sep. 2013 10:30
del Citerat från Reseguiden:
Hej,

För att få bukt med problemen har vi valt att under en kortare period stänga av alla de medlemmar som deltog i de senaste diskussionerna som spårade ur i personliga debatter. Vi vill poängtera att vi inte tar ställning till vem som hade rätt eller fel utan väljer istället att under en kort tid stänga av alla som deltog, för att tydligt markera att tanken med forumet är att prata resor – inte prata om andra medlemmar. Vi hoppas på förståelse från er som blivit drabbade!

//VI på Reseguidens Medlemssupport
Hej

Kan hålla med om allt utom ovanstående.
Att bli avstäng för deltagande i fel tråd när man inte brytet mot något i regelverket är väll ändå väldigt märkligt. Jag bröt således inte mot era regler när jag svar” i fel tråd” utan mot era efterkonstruerade regler……….riktig,riktigt dålig still…jag undrar varför ? Och en ursäkt vill jag också få.

/ T
Av Reseguiden - Medlemssupport
11 sep. 2013 13:25
Citerat från Tubbe:
Kan hålla med om allt utom ovanstående.
Att bli avstäng för deltagande i fel tråd när man inte brytet mot något i regelverket är väll ändå väldigt märkligt. Jag bröt således inte mot era regler när jag svar” i fel tråd” utan mot era efterkonstruerade regler……….riktig,riktigt dålig still…jag undrar varför ? Och en ursäkt vill jag också få.

/ T
Hej Tubbe,

Ja, vi beklagar om du och de andra medlemmarna som blev drabbade av avstängningen för en månad sedan, känner er orättvist behandlade. Vi är verkligen ledsna över situationen som uppstod.

Tyvärr hade vi ingen möjlighet att sätta oss in i varje diskussionstråd och reda ut vem som sagt vad, vem som började, vem som hade rätt eller fel etc. Vi tog istället beslutet att under en kort period stänga av samtliga som var inblandade i de trådar som inte hörde hemma i forumet.

Detta för att snabbt få bukt med problemen, och tydligt markera att forumet är till för att prata om resor.

Nu, en månad senare, upplever vi att stämningen i forumet blivit bättre så det verkar som åtgärderna föll väl ut. Vi hoppas att det fortsätter så! :-)
Citerat från Reseguiden:
Vi har också förtydligat det faktum att diskussioner om Reseguidens bedömning av brott mot >användarvillkoren, åtgärder kring avstängningar och radering av innehåll inte hör hemma i >diskussionsforumet. Om du har synpunkter eller frågor är du istället välkommen att maila. Synpunkter och >förslag om våra tjänster och funktioner är såklart fortfarande välkomna i forumet.
Maila alltså hellre om det är fler frågetecken kring avstängningarna.
Av Tubbe
11 sep. 2013 14:59
Jag och många med mig håller med om att det blivit bättre ,och många medlemmar har ifrågasatt varför detta inte har hänt tidigare. Så visst var det bra och har blivit bättre.

Sen kan jag tycka att det är väldig enkelt att läsa igenom den tråden det handlade om ( kan ta några minuter max) Jag tycker faktiskt att jag och många andra är värda den respekten...några få minuter.

Utan era "medlemmar" som svara i diskussions trådarna är RG faktiskt inte något speciellt bra

Men nog om det.....vi tycker olika med andra ord

/ R v