Turkiet eller Egypten

3 maj 2009 12:12
Visningar: 1001
Svårt att hitta rätt. Vi vill bara bada, äta, shoppa. Njuta 2 veckor till hösten.
Men valet är inte lätt, hjälp oss att ta ett beslut.
Vi är 2 vuxna och 1 flicka på 10 år.
Vi vill bo på stranden och ha ev allinklusive.
Ge oss hotellnamn, tips på mat, utflykter mm
All fakta hjälper kanske oss att ta ett beslut.
Tack på förhand
Av Legusta
3 maj 2009 18:28
Jag har forskat om Turkiet men Egypten kan jag inget om.

Se vad jag sammanfattat (egna guldkorn) som jag forskat efter.
Som jag skall återgå till att använda när jag väl är på plats själv i Turkiet.

Jag har samlat lite utflykter, hotell, all inclusive mm dock ingen charter som kan vara till nytta för andra än mej också.
http://www.reseguiden.se/forum/resor/turkiet-2033
3 maj 2009 23:21
Citerat från svanesund:
Svårt att hitta rätt. Vi vill bara bada, äta, shoppa. Njuta 2 veckor till hösten.
Men valet är inte lätt, hjälp oss att ta ett beslut.
Vi är 2 vuxna och 1 flicka på 10 år.
Vi vill bo på stranden och ha ev allinklusive.
Ge oss hotellnamn, tips på mat, utflykter mm
All fakta hjälper kanske oss att ta ett beslut.
Tack på förhand
Jag har varit fyra gånger i Turkiet, en av gångerna all-in-clusive. Måste säga att turkisk mat blir väldigt tjatig i längden, förstår inte alls varför man nämner Turkiet som världens fjärde matland.
Egypten har jag ingen som helst erfarenhet av, en kompis har varit där och hon gillade det.
Ni skriver inte NÄR i höst ni planerar att åka men om ni kan vänta tills slutet av november skulle jag kunna rekomendera Langleys hotell, Fort Royal på Guadeloupe i Franska Västindien.
Västindien har jättefint klimat och hotellet är toppen, man kan välja att bo antingen i bungalow eller på hotellrum, har ni barn ska ni nog välja hotellet eftersom rummen är större och har plats för extrasäng.
I grundpriset ingår halvpension, dvs frukost och trerätters kvällsmat, av det finare slaget. Barnen har en enklare meny men kan säkert få vuxenmeny om de inte är så sugna på lasagne, köttbullar och korv/mos.
Man kan nu också lägga till 2 900 för vuxen och få all-in-clusive, vet dock inte om det lönar sig, finns affär utanför hotellområdet där vin, öl, sprit och även mat säljs till ett mycket lägre pris än på hotellet.
Det här var första gången jag åkte charter till Karibien, har åkt sk paketresa två gånger (Isla Margarita och Cuba) samt helt på egen hand med hyrd lägenhet (Isla Margarita). I alla tre fallen innebar det flygbyte i Europa, vi flyger alltid från Köpenhamn, sen har vi fått byta i Amsterdam eller Frankfurt.
Denna gång flög vi direkt Köpenhamn-Guadeloupe vilket förkortade resan betydligt.
Det kanske låter dyrt med Västindien, men det var faktiskt billigt, Langley har ofta bra erbjudanden. Min man och jag betalade ca 22 000 för resan hotellet och maten som ingick, inte särskilt dyrt för två veckor.
Hotellet var toppen och en bra grej var att vistelsen är 13, inte 14 dagar. Detta innebär att du kan nyttja rummet in till sista minuten, man lämnar en tisdag och sen kommer inte några nya förrän dagen därpå.
Kolla gärna Langleys hemsida http://www.langley.eu/
9 juli 2009 18:09
Jag tycker att det finns god mat i Turkiet , t,ex Gatukök med döner och kebab :)
och Turkiet är Jättefint Land och Varmt och skönt ,
jag rekomenderar Turkiet:)
egypten har jag aldrig vart i :)
9 juli 2009 19:12
Citerat från svanesund:
Svårt att hitta rätt. Vi vill bara bada, äta, shoppa. Njuta 2 veckor till hösten.
Men valet är inte lätt, hjälp oss att ta ett beslut.
Vi är 2 vuxna och 1 flicka på 10 år.
Vi vill bo på stranden och ha ev allinklusive.
Ge oss hotellnamn, tips på mat, utflykter mm
All fakta hjälper kanske oss att ta ett beslut.
Tack på förhand
Jag vill inte påstå att jag kommer med fakta, det finns troligen säkrare källor än mig till det, men jag har varit i båda länderna och kan t-y-c-k-a.
Jag förstår att ni våndas inför valet, länderna är snarlika och då är det svårt att välja när det inte finns något som avgörande särskiljer länderna.

Ni vill ha bad, mat och shopping och det kan ni få i båda länderna. Bo på stranden med all inclusive är också möjligt i båda länderna.
Men det finns en liten detalj i ert sällskap som gör att jag skulle välja Turkiet.
Det är den där lilla. 10-åringen.
I Egypten blir alla magsjuka. Att se sin tioåring magsjuk i 40-50 graders värme skulle knäcka mig helt. Risken är liten för magsjuka med just all inclusive, men man äter och dricker kanske även utanför hotellet under två veckor? Och visst kan man bli sjuk i Turkiet också, men risken är något lägre.
Nackdelen med Turkiet var den långa transporten från flygplatsen till Alanya! Det tog oss 12 timmar från dörr till dörr och det är för mycket när landet ligger så pass nära. Kolla sånt innan ni bestämmer er!
Sedan är priserna på flygplatsen skandalösa! Ta med mat och dryck! (Antalya)
10 juli 2009 20:44
Ska du till Side i Turkiet tar det 1 tim från flygplatsen, dom har mycket finare strand än Alanya, lite lugnare & väldigt trivsamt.
Jag kan varmt tipsa om Turkiet, jag tycker allt är toppen väder, mat , shopping bla. Vi åker det för 3e året på rad nu.

Lycka till med resan:)
Av Energi
11 juli 2009 11:24
Äta, shoppa då blir det ganska klart Turkiet
Bada då blir det Egypten som har ett av världens bästa snorklingsvatten
11 juli 2009 21:33
Citerat från aquaholic:
I Egypten blir alla magsjuka.
Är det alla barn som blir magsjuka? Eller alla turister? Ingen i vår familj har någonsin varit med om magsjuka trots vistelser i Kairo, Luxor, Assuan, på och längs Nilen samt någon enstaka egyptisk badort. Med en god portion vanligt sunt förnuft och en bra handhygien klarar man sig bra även i Egypten.
11 juli 2009 22:50
Citerat från stensson:
Citerat från aquaholic:
I Egypten blir alla magsjuka.
Är det alla barn som blir magsjuka? Eller alla turister? Ingen i vår familj har någonsin varit med om magsjuka trots vistelser i Kairo, Luxor, Assuan, på och längs Nilen samt någon enstaka egyptisk badort. Med en god portion vanligt sunt förnuft och en bra handhygien klarar man sig bra även i Egypten.
Ja, jag klarade mig också! Men majoriteten åker på en släng. Misstänker att barn blir lättare smittade just för de tar i allt och inte alltid tänker på handhygien. Pengar är vanlig smittspridare och även isbitar i dryckerna.

Och som jag skrev ovan: inte fakta, utan tyckande!