TripAdvisor - Fundering etc.

Av Emh87
6 juni 2014 13:22
Visningar: 938
Hej,

Sitter och surfar lite på charter på Maldiverna. Kollar bara för skojs skull. Första träffen blir 9 dagar från Arlanda till Hotell Kurumba Maldives. Ca 14000 per person. Detta tycks vara ett rätt bra pris(?). Mat kostar mycket osv. Men det är inte detta jag undrar.

Utan på TripAdvisor har detta ställe hela 4.5 (av 5 totalt) i omdöme. Det har röstat ca 1500 personer, vilket är väldigt mycket/högt.

Men nu till funderingen. Av dessa ca 1500 har ca 10 och ca 15 röstat för "hemskt" och "dåligt". Då undrar jag - VAD ÄR DET SOM KAN HA HÄNT?! Är det kanske snarare så att det är fel på personen i fråga? Att den som lagt rösten är en så kallad "tok". Kan det vara så att det är någon Rysk oljemiljadär som endast är va vid överflödig lyx, eller kan det vara så att den personen bara hade några riktigt, riktigt dåliga dagar med mycket otur?

Tycker detta blir riktigt intressant när man funderar på det.

Har någon klokare någon input?
Av Marilcj
6 juni 2014 13:59
Hade liknande funderingar häromdagen.
Har precis kommit hem fr en i vårt tycke kanonresa så gick in o skrev en recension och gjorde bedömningen på TripAdviser och ser då till min förvåning att där var oxå några få röster på Uselt och Dåligt, medans 95 procent prisade hotellet till skyarna.

Men vi är ju alla olika, men reagerade precis som du
Av Pelle77
6 juni 2014 14:53
Många som betygsätter 1 hakar oftast upp sig på någon petitess som är viktig för just den personen. Jag brukar försöka läsa mellan raderna lite i kritiken för att sålla. Har ett ställe 1500 betyg och endast 10 1:or så kan man vara tämligen säker på att det är ett sjysst ställe.

Återkommer samma kritik som dålig service, smutsigt eller oätbar mat i recension efter recension väljer jag annat ställe.
Av Sq7700
6 juni 2014 14:56
Du kan ju läsa recensionerna och se vad som har hänt. Betalar man tusentals kronor per hotellnatt har nog de flesta gäster höga förväntningar. Då kan det räcka med att en liten detalj går snett för att vissa ska ge hotellet lägsta betyg.

Trenden är dock tydlig: folk gillar hotellet, så jag tror inte du behöver vara orolig.
Av Evoline
6 juni 2014 16:37
Ibland kan de dåliga betygen vara jättegamla, hotellet kan ha förbättrat sen dess.
Av Emh87
6 juni 2014 16:39
Härligt att få så bra svar med olika inputs på så kort tid!

Tack!
6 juni 2014 18:22
Jag tycker att det är så med de flesta Maldiverna-hotel på Tripadvisor. Har lusläst den sidan eftersom jag tyckte det var så svårt att välja resort. Det känns som att ingen resort på Maldiverna är fel I vilket fall som helst.
6 juni 2014 18:51
KORT:

1) Alla har olika förväntningar,
2) Alla har olika sätt att bedöma kvalitet (subjektivt),
3) Alla har olika upplevelser.

Någon bokar rum på ett hotell vid stranden. De väljer det billigaste rummet - utan utsikt och frukost. De vill (självklart) ha ett rum med havsutsikt, men är inte villiga att betala för uppgradering utan vill få en gratis.

Kontentan är att de får ett rum med utsikt mot kontorshuset och gatan på andra sidan.

Efteråt är de missnöjda för att de anser att rummet var uselt, att servicen var detsamma, att hotellet var giriga som försökte pungslå dem på pengar för ett utsiktsrum samt att det är dåligt att frukosten inte ingår vilket det gör på "alla andra hotell" de bott på.

På TripAdvisor ger de sedan en etta eller tvåa.
6 juni 2014 19:07
Hej
Vissa av Tripadvisors recensioner skall tas med en nypa salt efter ha läst många av dom har i alla fall jag kommit fram till att en del ger betyget hemskt av sådana anledningar som att det har varit skrikande barn, eller att inte poolområdet varit öppet dygnet runt.
Och att Machu Picchu var hemskt på grund av dyrt inträde, även Taj Mahal tyckte någon var hemskt på
grund av tjatiga försäljare i kön utanför.
Av Gevalia
6 juni 2014 19:25
Funderade över samma sak men då inför bokning i Dubai.

Lusläste recensionerna och kom då fram till att ställen som jag (och många andra nordbor) skulle klassa som 2* ofta fick mycket höga betyg av t.ex indier. Dessa ställen serverade indisk mat och hade förstås indisk personal.

Andra ställen som jag kollade på och som tyvärr verkade vara ganska sunkiga fick betydligt högre betyg av ensamresande arabiska män.

Så kolla in varifrån personen kommer, som skrivit recensionen, så kanske det är lättare att träffa rätt.
6 juni 2014 19:50
En personlig favorit: Jag stekte en snubbe kl 04:30, på ett hotell där jag tidigare jobbade, för att han ville ta med fem pax på efterfest. Motiveringen enkel: Endast gäster vid den tiden.

Killen och hans sällskap lackade totalt, till ingen nytta i slutänden, men kan ju inte skriva att han inte fick ha efterfest så skrev att frukosten var värdelös (prisbelönt f ö) och gav oss en etta.

Betyget sitter...
6 juni 2014 21:33
Alltså, mina absoluta favorithotell world wide har också fått enstaka dåliga reviewer...

Varför?
För att personen i frågas bil "broke down" på vägen dit. (??)

För att man inte fick rummet närmast receptionen trots att det var ledigt. (kanske tänkte personalen att man ville ha lite privacy?)

För att det fanns en öppen luftspalt mellan badrum och sovrum (ärligt talat, så ser det väl ut på typ alla dyrare lodger i afrika, och det ger upphov till en och annan rolig historia, men hur hemligt kan det bli mellan två personer som delar sovrum och säng?)

För att ägarinnan berättade saker för personen i fråga som hon/han inte behövde/ville veta. (Vi tyckte att en stor del av charmen med detta hotell var just att värdinnan behandlade en som sin allra bästa väninna...)

För att man beställt ett billigare "small queen room" och för att just detta rum var så påfallande litet. (vi bodde i samma typ av rum och kände oss känslomässigt förberedda på att att rum som benämns som "small" är, just, lite mindre)

Slutsats: alla hotell får förr eller senare en dålig review.
7 juni 2014 10:14
Gunillas exempel är bra och handlar om personliga förväntningar.

Lätt generaliserat men...

Amerikaner förväntar sig stora garderober, byråer och att Twin betyder två Queen (minst) sängar och inte 2x90.

Svenskar anser att frukost alltid skall ingå och att all personal skall vara svensktalande.

Spanjorer och fransmän att personalen skall kunna deras språk samt spanjorer och italienare att frukostbrödet även skall ingå i deras lunchlåda.

Tyskar att parkering skall ingå samt att dricks inte existerar.

Engelsmän att det mesta skall funka som i England samt att vattenkokare och tepåsar skall finnas i dubbelt så stor mängd.

Japaner att alla rum har badkar och att man måste gå upp en timme före väckningssamtalet.

Kineser att buffébrickorna på frukosten är till för att ta med till bordet.

... Etc...

;-)
Av Emh87
7 juni 2014 16:59
Den var lite komisk Robbowan. Men menar du kanske att Svenskar tycker att personal ska vara ENGELSKtalande kanske? Våra förväntningar (hoppas jag!) är väl knappast att vi ska möta svensktalande? Eller är det charter etc. du tänker på nu?

Lite märkligt annars då den genomsnittlige svensken talar bäst engelska i världen efter de engelsktalande länderna?
7 juni 2014 20:00
Menar faktiskt svenska... :-)

Hotellvärlden - och dess anställda - är internationell. I Sverige behöver det faktiskt inte vara så att alla anställda talar svenska t e x eftersom den fria rörligheten öppnat marknaden för arbetare och många (business) gäster är internationella.

- och på många charterdestinationer förväntas någon typ av svensk kontakt.
7 juni 2014 20:41
Hej!
Jag brukar också kolla nationaliteten på recensenten då vi tänket lite olika gällande standard. Märkt att en trasig glödlampa kan sänka ett betyg. En sur personal...sånt som jag överhuvudtaget inte reflekterar över. Bra städning, närhet till strand o.s.v kollar jag på.
Hantera vad som skrivs med sunt förnuft och lite om det är par eller partygäng som skrivet. Dock läser jag alltid tripadvicer!!
Susanne
Av Marilcj
9 juni 2014 18:35
Fick mig en ny tankeställare idag.....undrar om inte folk tar lite fel hotell ibland om det är en kedja typ.
Var inne och läste omdöme fr "vårt hotell" för andra bekanta hade lagt ut och vi var alla slående överens om service, info, mat mm, hittar en annan svenska som hade bott på hotellet samma vecka som oss däremot, hon tyckte det var synd att man ej kunde äta frukost ute före kl 9....vi åt frukost direkt när buffén öppnade var morgon kl 7.15 och dessutom ute på terrass-serveringen, men personal som servade m kaffe, juice, disk mm.
Dessutom efterlyste hon info om aktiviteter på hotellet, killarna o tjejerna som höll i aktiviteterna såväl dagtid som kvällstid gick runt ett par gånger om dagen både på stranden o vid poolen och informerade om vad man hade för olika aktiviteter den dagen, satt anslag på olika platser och vid stora matsalen satt det anslag om temadagar i bufferestaurangen.

Sambon satt oxå och läste detta omdömet nu och sa direkt "finns inte en chans att hon bott där vi bott"
Av Birgere
9 juni 2014 19:22
Styrkan i TripAdvisor är ju antalet recensioner. Det finns alltid dom som kan tyckas konstiga åt båda hållen.
Därför är det för mig totalt obegripligt när folk brukar fråga här på forumet om ett specifikt hotell därför dom inte litar på Tripadvisor eller att det mest är icke svenskar som skriver där.
Hur kan en persons tyckande här överrösta 1000-tals på TripAdvisor?
10 juni 2014 10:16
Citerat från Birgere:
Styrkan i TripAdvisor är ju antalet recensioner. Det finns alltid dom som kan tyckas konstiga åt båda hållen.
Därför är det för mig totalt obegripligt när folk brukar fråga här på forumet om ett specifikt hotell därför dom inte litar på Tripadvisor eller att det mest är icke svenskar som skriver där.
Hur kan en persons tyckande här överrösta 1000-tals på TripAdvisor?
Det är ju lite av poängen alla försökt få fram (med egna anekdoter) att det alltid kommer finnas folk med HEEEELT avvikande åsikter så varför deras recensioner (10-15 st av 1500 = >1%) har tyngd är lustigt.

Igår fick jag höra av två gäster att de skulle såga oss på TripAdvisor för att DE tagit en taxi från Stockholmsmässan till hotellet - som kostat 900 SEK - och de höll oss ansvariga. Inte från oss till mässan utan från mässan till oss. Go figure... Särskilt som jag vet att just dessa gäster fått tre rekommendationer av bolag.

Själv tyckte jag Sjömagasinet i Gbg var värd 3-4 (max) i betyg p g a tråkig mat trots uppenbart utmärkta råvaror, halvtaskiga vinmatchningar, lätt osäker personal etc. Likförbannat har de en stjärna i Guide Michelin och ett snitt på 4,5 (har jag för mig). Jag är avvikande i de recensionerna t ex beroende på att jag antagligen hade skyhöga förväntningar och krav.
Av Emh87
10 juni 2014 18:19
För mig har just deras recensioner inte tyngd. Inte minst då resan inte är aktuell. Jag ville bara bolla lite idéer om vad som kan ha hänt och alla möjliga svar ovan är bra och intressanta.

Min teori är en mix av mycket såsom otur, ouppfyllda förväntningar samt att dom är sk. tokar. Den gillar jag! =)
Av Marilcj
11 juni 2014 07:46
Jag är lite omvänd...kollar sällan recensioner el omdömen på Trip Adviser utan när vi bokar går vi på rekomendationer fr vänner o bekanta, sen efteråt kollar vi ofta Trip för att se vad andra tyckte
Av Emh87
11 juni 2014 20:19
Det optimala är klart att kunna diskutera med en vän och gå in på detaljer om hur de haft etc. Dock har man ju inte nära och kära som varit överallt :)
Av Birgere
11 juni 2014 23:17
Citerat från Emh87:
Det optimala är klart att kunna diskutera med en vän och gå in på detaljer om hur de haft etc. Dock har man ju inte nära och kära som varit överallt :)
plus att kvalitet på Hotell och restauranger förändras ofta väldigt snabbt.
Har man ett sådant krav att ha en bekant som varit på ett specifikt ställe dom senaste månaderna så skaffar man sig ett synnerligen begränsat utbud av ställen.
Av Marilcj
11 juni 2014 23:32
Citerat från Birgere:
Citerat från Emh87:
Det optimala är klart att kunna diskutera med en vän och gå in på detaljer om hur de haft etc. Dock har man ju inte nära och kära som varit överallt :)
plus att kvalitet på Hotell och restauranger förändras ofta väldigt snabbt.
Har man ett sådant krav att ha en bekant som varit på ett specifikt ställe dom senaste månaderna så skaffar man sig ett synnerligen begränsat utbud av ställen.
Kan inte hålla med där, jo att kvalitén kan ändras snabbt, men inte att det måste bli ett begränsat utbud, snarare tvärtom, många mindre bra ställen än de som många gånger kommer fram i Trip Adviser o likn.
Av Birgere
11 juni 2014 23:45
Citerat från Marilcj:
Citerat från Birgere:
Citerat från Emh87:
Det optimala är klart att kunna diskutera med en vän och gå in på detaljer om hur de haft etc. Dock har man ju inte nära och kära som varit överallt :)
plus att kvalitet på Hotell och restauranger förändras ofta väldigt snabbt.
Har man ett sådant krav att ha en bekant som varit på ett specifikt ställe dom senaste månaderna så skaffar man sig ett synnerligen begränsat utbud av ställen.
Kan inte hålla med där, jo att kvalitén kan ändras snabbt, men inte att det måste bli ett begränsat utbud, snarare tvärtom, många mindre bra ställen än de som många gånger kommer fram i Trip Adviser o likn.
Det är möjligt att du har en oändligt stor bekantskapskrets men när jag var i Baltimore för några veckor sedan så hade iaf jag ingen att fråga om tips. Dom flesta vet ju knappt var stan ligger. Tripadvisor och lokalbefolkningen är lösningen.
12 juni 2014 15:31
Det finns tydligen massor att väga in när man tolkar omdömen på Tripadvisor och andra sidor.
Att folk har olika krav, förväntningar, bakgrund, olika sätt att värdera, värderar man rakt av eller i förhållande till priset, i förhållande till andra hotell och i så fall med prisskillnaden som faktor. Folk har olika erfarenheter, är det en person som ger högsta betyg bara han kan få tak över huvudet och dricka billig sprit i fint väder eller bryr man sig om saker som säkerhet, underhåll, bemötande o.s.v.
Att folk ger bottenbetyg och hittar mer fel om de blivit illa bemötta eller råkat ut för något fel är ju ganska naturligt, likaså kan en vänlig receptionist få gästen att bortse från allt negativt.
Själv har jar läst många recensioner där jag undrat om andra ens bott på samma kontinent (uppenbarligen händer det ibland att folk helt enkelt lägger recensionerna på fel ställe), ibland finns en handfull andra som har samma syn som jag medan många andra helt verkar ha blundat under sin vistelse, ibland är man mer överens :-)
Sen finns det ju det rena fusket, hotell, restauranger mm. som uppmanar kunder att ge bra recensioner mot en förmån eller rent av skriver recensioner själv, bra om sin verksamhet och dåligt om konkurrenter. Senaste som jag hört är fenomenet att kunder börjat utpressa företagen, får de inte gratis mat eller rabatt o.s.v. så ska de skriva ner företaget på Tripadvisor! Allt detta ska man alltså försöka tolka när man läser vilket inte alltid är lätt...... man får helt enkelt väga in hur seriöst det låter, hur många recensioner varje recensent skrivit (engångsrecensenter kan vara mer opålitliga skulle jag tro) och titta efter samstämmiga åsikter samt totalbetygen (lite svårt om det finns få recensioner om ett ställe).
Av Birgere
12 juni 2014 17:12
Även reseguiden.se drabbas ju av dessa steroidinlägg om hur fantastiskt allt är och då tänker jag naturligtvis på TSS Travel som redan från början är ökända för sin marknadsföring och här på forumet dyker det upp titt som tätt förstagångsinlägg som hyllar företaget.
12 juni 2014 17:36
Det stämmer att folk 'hotar' med att sabla ned dig på olika sajter. Om du inte är en rookie fr hotell- eller restaurangskola svarar du att det är tråkigt men det självklart står dem fritt att skriva vad de vill.

Vet du däremot att du eller ditt företag gjort fel vidtar du av standard - om du är seriös - någon typ av åtgärd för att försöka få en nöjd kund.
12 juni 2014 18:02
Sen kan det ju hända att en stjärna eller tre ryker för att en person VERKLIGEN INTE håller med omdömen med 4-5 stjärnor och på så sätt vill balansera (få) ned betyget. Och verkligen ta avstånd från gemene mans åsikt.

Ett bra omdöme är när man skriver vad som är så rysligt dåligt eller bra. :)
7 aug. 2014 09:17
Vad ska man säga om detta då....

http://www.svd.se/resor/hotell-tar-ut-straffavgift-for-daliga-recensioner_3803258.svd

"Gäster som inte är nöjda med sitt boende på hotellet Union Street Guest House i delstaden New York i USA, och vill dela med sig av sitt missnöje på sajter som Tripadvisor, Yelp och Hotels.com ska kanske tänka om.

Enligt bokningsvillkoren förbehåller sig nämligen hotellet rätten att ta ut en straffavgift på 500 dollar för varje negativt inlägg på nätet. Avgiften dras från depositionen och återfås om det kritiska inlägget tas bort."

Utpressning verkar alltså förekomma åt båda hållen :-(
9 aug. 2014 11:27
Citerat från Floridasidan:
Vad ska man säga om detta då....

http://www.svd.se/resor/hotell-tar-ut-straffavgift-for-daliga-recensioner_3803258.svd

"Gäster som inte är nöjda med sitt boende på hotellet Union Street Guest House i delstaden New York i USA, och vill dela med sig av sitt missnöje på sajter som Tripadvisor, Yelp och Hotels.com ska kanske tänka om.

Enligt bokningsvillkoren förbehåller sig nämligen hotellet rätten att ta ut en straffavgift på 500 dollar för varje negativt inlägg på nätet. Avgiften dras från depositionen och återfås om det kritiska inlägget tas bort."

Utpressning verkar alltså förekomma åt båda hållen :-(
Kanske funkar i USA på independent-hotell, men i t ex Sverige (de kedjor och hotell jag känner till) släpps den auktorisation du har godkänt efter att du checkat ut. Systemet sköter det automatiskt och numret scramblas för gästens säkerhets skull.
9 aug. 2014 11:29
Citerat från Nisse2ears:
Sen kan det ju hända att en stjärna eller tre ryker för att en person VERKLIGEN INTE håller med omdömen med 4-5 stjärnor och på så sätt vill balansera (få) ned betyget. Och verkligen ta avstånd från gemene mans åsikt.

Ett bra omdöme är när man skriver vad som är så rysligt dåligt eller bra. :)
Sedan tycker jag att det femstjärniga systemet är lätt otillräckligt från tre och uppåt.

Många restauranger jag varit på förtjänar t ex bättre än tre men inte fullt ut fyra, samma med bättre än fyra men inte femma. Femmorna är femmor.
Av Amd90
9 aug. 2014 12:18
Om de allra flesta omdömena är generellt bra så brukar jag utgå från att de få dåliga är skrivna av gnällspikar, eller folk som bara råkat ha extrem otur med allt.

Min pojkvän jobbar på en liten brittisk pubkedja och kollade reviews för nyfikenhets skull. De flesta var väldigt bra, sen hade en av ställena fått en väldigt låg poängsättning. När man läste recensionen så var det en italiensk turist som hade vandrat in på en brittisk gastropub, för att sedan klaga på att "maten är inte för italienare" och personalen dessutom hade varit ovillig att prata något annat språk än engelska ;)

Kan ju därför vara bra att läsa de enstaka dåliga omdömena för att se vilken nivå de ligger på :D
9 aug. 2014 13:11
Har inte lästa alla svar men,

Lita på helheten, sen tycker alla olika om upplevelser, det kommer alltid finnas idioter och de kommer alltid skriva "idiotiska" recentioner.
Ett ställe kan även ändra sig, byts ut personal osv sen tycker jag man kan tolka in om stället är bra brukar de svara på dåliga recentioner, det är alltid seriöst.

Jag tycker på trip så är det ofta liknande ställen som får hög rating, det är fräscha tre stjärniga ställen ofta själlösa. Lyxiga ställen hamnar sällan högst. Man får försöka tolka in allt kolla vad de skriver jämföra hotellets bilder med resenärernas. Sen är det oftast så att om ett fyrstjärnigtställe kostar som ett 2 stjärnigt är det något fel, bra ställen har ofta full beläggning och har aldrig superdeals.

Många verkar skriva dåligt för att hota hotellet/restaurangen på någon förmån. Det har jag själv erfarenhet ifrån då jag jobbar/jobbat på företag som kan recenseras. I bland har det skrivits saker som inte är sanna.

Jämför olika hotelsiters recentioner med tripadv och Yelp.
9 aug. 2014 16:12
Yelp skriver jag inte längre på för sämre recensioner filtreras alltid - fr undertecknad i varje fall.

Folk som blir stekta av en eller annan anledning sågar ju oftast dessutom.