Tjuvens bästa tid är NU!

Av Veiken
29 juni 2008 17:29
Visningar: 123
Sommar och semester. Många tomma hus. Hur gör du för att skydda dig från inbrott när du åker bort??
Av Mpc
29 juni 2008 17:45
Jag åker aldrig bort under sommaren sen jag lämnar över huset till min son så han kan bo här o passa huset annars så gör våra granna jag bor i ett radhus men 5 hus som är samman kopplade man kallar det par hus vi gör så åt var andra man skulle kunna säga att vi har en bra sämja mellan grannarna
29 juni 2008 20:31
Första tipset är att inte skriva om dina/era resedatum här på Reseguiden (tyvärr).
Har du möjlighet att med grannars hjälp ha lite varierade arrangemang t. ex med lyse och persienner.
Full brevlåda/mycket brev i brevinkastet talar om för ev ovälkomna besökare att du inte är hemma.
Kanske allra viktigast. Tala INTE in på telefon: JAG ÄR PÅ SEMESTER OCH ÅTERKOMMER DEN.....
Ingemar
29 juni 2008 21:30
Vi har alltid folk som bor i huset,vi har även grann verksamhet i vårat område,vi hjälper varandra att hålla koll på varandras hus när vi vet något står tomt.Så som ta in post,klippa gräsmattor,skotta snö,fylla på i soptunnan m.mera.
Vi har även larm med flera olika funktioner som är kopplade direkt till larmcentralen.
9 juli 2008 09:44
Hej, Jag lämnar lägenheten till min syster eller mamma de dagarna jag är bortrest!
//Gabriel
9 juli 2008 10:18
Vårt barnbarn kollar posten och tidningen. Hon plockar undan, så det inte syns under brevlådan. Nu är det så, att vi bor i lägenhet och det finns codelås i porten, så ingen, som inte kan coden, kommer in.

Gilla
9 juli 2008 14:02
Det bästa är nog om någon bor hos dig när du är bortrest men det hjälper tyvärr inte alltid under förutsättning att de inte är inne hela tiden då förståss, jag har bekanta på byn som hade inbrott när de var och jobbade, när frun i huset kom hem på lunchen så var inbrottet ett faktum och allt av värde var stulet eller sönderslaget trots att de hade grannar hemma när inbrottet måste ha skett, och några förbrytare togs inte av polisen när de anlände två timmar senare.

Angående larm så är väl det bra under förutsättning att man har en rejäl siren och rådiga grannar som kan gripa in om de finns hemma, men de larm som är kopplade till securitas, larmtjänst eller liknande är tämligen värdelösa när man bor litet på sidan av så att säga och jag vet av erfarenhet från min arbetsplats att det oftast tar minst 5-10 minuter innan väktare är på plats även i de centralare delarna för de kan ju inte ha väktare överallt hela tiden, innan väktare eller polis kommer till platsen så är tjyvarna redan långt borta i de flesta fall verkar de veta vad de är ute efter, de flesta inbrott är tydligen över på några minuter under förutsättning att inte tjyvarna är ute efter något som är inlåst i värdeskåp eller liknande då förståss.

Jag kan ju ta som exempel när byavakterna som finns på vår ort tog en kille på bar gärning för inbrott så fanns inte någon polis att skicka så de hade inte mycket annat att göra än att släppa killen och göra en anmälan mot honom, och vad hjälper det att killen fick en vilkorlig dom ett halvår senare då hade han hunnit med att förstöra för åtskilliga andra hus och bilägare fram till dess domen föll..

, det finns helt enkelt inte tid för polisen att engagera sig i lågprioriterade brott som inbrott räknas till. i många fall så kommer inte ens polisen ut till "brottsplatsen" och kommer dom överhuvudtaget så kommer de oftast för sent
och vad hjälper det att ha larm då, nä det är nog bara att hoppas på att man inte blir drabbad för väljer dom att bryta sig in i just mitt hus så tar det bara några minuter för dom att plocka med sig det mesta av värde och sen försvinna därifrån och i de flesta fall går de fria tyvärr.

Däremot så är det ju litet lättare att skydda sig mot inbrott om man bor i lägenhet en bit upp då kan man ju alltid montera säkerhetsdörr, men att göra det i ett hus är ju ingen större mening om man inte kostar på stora summor på krosssäkert glas i fönstren det går att lägga en såpad tidning mot en ruta och knacka till då hör inte grannarna något heller sen är det bara för klientelet att roffa åt sig av dina saker och dra därifrån..
Nu framstår jag som en äkta pessimist men jag är nog rädd för att det är den krassa sanningen för i princip så är det nog omöjligt att skydda sig helt ,men det är klart att står det många hus tomma i ett villaområde under semestern så är det ju mindre risk att de bryter sig in i ett hus som de ser är bebott eller besöks av dina bekanta varje dag naturligtvis så det är nog bästa medicinen skulle jag tro.
mvh. Bosse.