Tjejresa i sommar

Av Elli_
13 apr. 2011 13:50
Visningar: 1436
I sommar vill ett gäng på runt 7 tjejer åka till något riktigt härligt ställe i en vecka. Problemet är bara vart vi ska åka?! Vi vill ha sol, bad, mysigt men samtidigt ha möjlighet att festa till det vissa dagar. Vi är dock överrens om att vi inte vill åka till något partyställe med svenskar överallt, ex Rhodos, Turkiet, Cypern, Sunny beach. Är det någon som kan hjälpa oss med lite förslag?! Någonstans som är hyfsat billigt och inte är en av dessa "vanliga" orter.

Två av tjejerna har hittat en lägenhet i Cannes, jättefin med bra pris och allt. Men jag är orolig över priserna på franska rivieran, är det inte jättedyrt att leva där?

Tacksam för svar! :)
13 apr. 2011 14:12
Franska rivieran är väl inte billigaste resmålet - men det beror ju på vad man jämför med och vad din defintion av jättedyrt är :)

Bor ni i lägenhet kan ni komma undan genom att laga maten själv. (Matbutikerna är billigare än i Sverige). Restaurantbesöken kan kosta skjortan! Istället för att betala för sol och havsutsikt på uteserveringar kan ni ta med er eget fika/käk och sitta gratis någon annanstans med samma vy och sol :)
Av Lasse42
13 apr. 2011 22:25
Montenegro verkar lagom för Er. Få svenskar, lång strand, möjlighet att se ett lite udda land, billig mat och billigt festande.
Har inte koll på bopriser och resepriser då vi var där i april.
14 apr. 2011 21:12
Nu var det ganska längesen jag semestrade på Rivieran, men tycker Cannes är ett alldeles utmärkt förslag. En riktig stad, med strand, och man kan göra utflykter med tåg, t.ex till Nice, Monaco och Ventimiglia/San Remo i Italien. Jag upplevde det så att gick man bara en eller någon tvärgata upp från Croisetten när man skulle äta t.ex så var det inte alls lika dyrt, man måste inte sitta på Carltons terass o.s.v.. ge Rivieran en chans, tror inte ni ångrar det!
14 apr. 2011 21:39
Hej!
Skriver här också då du postat på fler ställen.....

Jo visst är det lite så på Franska Rivieran men man kan säkert också hitta lite billigare alternativ. Man behöver ju inte gå på de flottaste restaurangerna och klubbarna eller hotellen. Det kostade för många år sedan "bara" 160:- för en kopp kaffe och ett glas vatten t.ex. på Carlton Hotel....;)
Men jag har haft turen att få vara där många ggr då mina två sista chefer hade hus där.
Det är så härligt att med egen bil bila runt längs kusten på de små kurviga vägarna allt mellan St. Tropez och San Remo i Italien.
Man upplever så mycket och kan stanna var man vill och uppleva saker och ting eller bara sola och bada.
Men ni är ett tjejgäng som kanske inte ska bila utan bara ha det skoj?
Att leva där är annorlunda och jag levde ju där i många kortare perioder och det är ju annat om man bor där gratis och har allt gratis.
Men att bo på hotel och få betala allt, ja då blir det ju liksom dyrare.
Men det finns så mysiga små byar överallt så man blir aldrig mätt på att uppleva dem,
Jag har bott i Grasse, Nice, Cannes, St. Paul de Vence, Mandelieu.
Jag gillar Cannes bättre än Nice för det är mindre och sandstrand. Nice har stenstrand och är så stort.
St. Paul de Vence är en jättemysig borgstad.
Mandelieu är mer för golfare tror jag.
Grasse är också en mysig och backig stad.
Jag kan bara utgå från mig själv och tycker att Franska Rivieran tillhör en av mina favoriter i länder.
Hoppas ni hittar något.
Mvh Eva