Tipsa om ett billigt paradis!

11 aug. 2014 04:38
Visningar: 195
Glad sommar på er allesammans!

Jag och min vän kommer efter augusti månad att bege oss ut på en resa någonstans i världen. Vi har pratat och bollat idéer till förbannelse men ännu inte bestämt oss för var vi ska. Det vi vet är att vi kommer att boka en one way-ticket någonstans söderut till varmare breddgrader och att detta måste ske i början, senast mitten, av september. Detta eftersom vi säsongsarbetar i Sverige för tillfället och jobbet samt vår bostad löper ut efter denna månaden. Det är alltså bara några veckor kvar och vi har som sagt inte bestämt resmål.

Vi vill, som rubriken lyder, till ett ställe som är varmt och billigt. Det är våra viktigaste preferenser. I övrigt stänger vi inga dörrar. Vi har diskuterat Vietnam en hel del och det är väl det alternativet som ligger närmast till hand i dagsläget. Någon med erfarenhet som kan flika in angående det?

Jag gissar på att tillsammans har nog ni medlemmar besökt de flesta hörnen i världen och borde således ligga inne på en jäkla massa tips och rekommendationer. Var ska vi åka? Var kan man leva gott för ett par hundra om dagen och dessutom uppleva löjligt härlig miljö?

Var så vänliga och spotta ur er förslag , vi är som sagt öppna för allt som stämmer in på ovan nämnda krav. TACK på förhand!
Av Hille2
11 aug. 2014 08:57
Till Vietnam kommer ni inte med en enkelbiljett eftersom de kräver en utresebiljett för att ni ska få komma in i landet. Vädret är heller inte det bästa där i september även om det inte regnar dygnet runt. Överlag kan det bli problem med många av de "billiga och varma" länderna om man planerar att åka på en enkelbiljett men det kan man förstås lösa genom att boka en billig utresa inom 15-30 dagar (varierar mellan länderna).
Av Em588
11 aug. 2014 14:23
Vietnam gillade jag jättemkt, men om det är paradis ni söker kanske ni bör tänka om lite. Där finns mkt saker att se och göra men vill ni ha fina stränder och turkosblått vatten finns det nog bättre platser att besöka (om det är sånt ni är ute efter när ni säger paradis vill säga). Ön Phu Quoc i södra Vietnam hade iof en del fina stränder men där fanns inte så mkt att göra i övrigt.. Och som Hille2 säger är det möjligt att vädret kanske inte är det bästa i sep..
Indonesien kanske skulle kunna vara ett alternativ? Billigt, god mat, vackra stränder, bra dykning/snorkling, fin natur och bra variation på saker att göra :) Vad jag kommer ihåg behöver man inte någon utresebiljett dit och vädret är fortfarande varmt och skönt i sep (kan kanske variera mellan olika öar, jag har bara varit på Bali och Giliöarna). Visum dit kan man antingen ansöka om innan resan och då få för 2 månader, eller skaffa på plats och då gäller det 30 dagar.
Själv ska jag till Sri Lanka och i slutet av september, men har inte varit där innan så kan väl kanske inte tipsa om det riktigt än :p Men verkar underbart iaf. Dock behövs utresebiljett dit också..