Tips på resmål till ensam mamma

31 mars 2016 20:18
Visningar: 405
Hej!
Jag är sugen på att utnyttja tiden som mammaledig och göra en lite längre resa tillsammans med min lille son, han kommer då vara runt 1 år.
Undrar om någon har erfarenhet av att resa ensam med ett litet barn och söker även tips på lämpliga resmål. Vill åka till ett ställe där jag kan klara mig på en ganska liten budget, alltså ska det helst vara möjligt att hitta billigt boende och inte alltför dyrt att leva där. Funderar på Asien eller central/Sydamerika och tänkte vara iväg ca en månad.
8 apr. 2016 15:16
Hej AnnaJosse.

Jag kommer även resa ensam med mitt barn, dock är hon lite äldre. Hon fyller 5 i December och vi tänkte åka till Bali. Jag planerar en 3 månaders vistelse och samtidigt studera via CSN.

Jag tror att Thailand är det alternativ som passar dig då det är enkelt att ta sig fram, har barnvänliga stränder, biligt levnadsmässigt samt boendemässigt och du kommer troligtvis inte känna dig ensam.

Är du ensamstående med din son? :)
9 apr. 2016 00:07
Åh det låter härligt, jag har rest så tidigare, med CSN. Det är ett perfekt sätt att plugga och smart för reskassan :)
Och tack för tips? Så du menar att Thailand vore bättre än Bali? Jag har aldrig varit i Asien tidigare, så tacksam för alla tips.
Och ja, jag är ensamstående med min son. Du också?
9 apr. 2016 10:10
Hej

Mitt råd är att åka direkt till Ko Lanta och tillbringa första veckan där. Det kan vara svårt att hitta billiga boenden hemifrån, men boka något som ser bra ut för de första dagarna så kan du alltid flytta till något billigare sen. På Ko Lanta finns det hundratals svenska småbarnsföräldrar som kan ge dig alla tips och råd som du behöver för att smidigt resa vidare med ditt barn:) Eller kanske trivs du jättebra och vill tillbringa hela månaden där.
9 apr. 2016 11:36
Citerat från Annajosse:
Åh det låter härligt, jag har rest så tidigare, med CSN. Det är ett perfekt sätt att plugga och smart för reskassan :)
Och tack för tips? Så du menar att Thailand vore bättre än Bali? Jag har aldrig varit i Asien tidigare, så tacksam för alla tips.
Och ja, jag är ensamstående med min son. Du också?
Om jag reste ensam med ett litet barn skulle jag tänka mycket säkerhet. Dvs att vara på platser där det är förhållandevis lätt att nå sjukvård osv.

Och då tror jag att Thailand är att föredra framför Indonesien.
29 dec. 2016 17:09
Bali har jättebra sjukvård (jag har testat många sjukhus så jag lovar), så reser du dit behöver du inte känns minsta oro över sjukvården. SOS International och BIMC Hospital ligger i utkanten av Kuta och är de är de bästa att vända sig till som turist.