Tips på resmål för weekend?

Av Yuzu
29 okt. 2011 14:03
Visningar: 1338
Jag har, som så många gånger förr, drabbats av den typiska höst-reslusten. Var i Mexico i mars, så tänkte inte åka så långt den här gången, utan funderar på en weekend nånstans i Europa. Men var?

Det vore kul med nån stad, kanske allra helst lite söderut så man slipper höstrusk (men inte nödvändigt). Och helst inte nåt ställe där jag redan varit, har besökt ganska många städer i Europa redan - Köpenhamn, Oslo, Prag, Barcelona, Aten, Rom, Venedig, Florens, Pisa, London, Paris, Grenoble, Malaga, Amsterdam etc.

Funderar lite på Lissabon eller Porto t.ex.. eller Split eller Valencia.. eller nåt helt annat. Tänkt lite på Berlin också.

Är det nån som har tips eller rekommendationer? :)
Av Zahide
29 okt. 2011 15:01
Själv skulle jag vilja åka till Istanbul och PalmaMallorca, så därför föreslår jag det.
Har läst mycket om Palma på sistone, att det har fått ett uppsving. Det lär ha bra shopping och fina matställen och allmänt trendigt just nu.
Av Marilcj
29 okt. 2011 16:11
Prag, mysigt oavsett årstid & så otroligt mycket att se!
Av Marlne
29 okt. 2011 20:12
Jag håller med ett av svaren, prova Budapest om du inte varit där. Jag var där i början av oktober för andra gången. Bra prisläge på mat och billigt flyg dit. Jättetrevlig stad med mycket att se och göra. Trevlig resa! Själv funderar jag ibland på att åka tillbaka dit och kolla in julmarknaden, vi får se hur det blir..mvh Marlene
Av Desires
30 okt. 2011 10:15
Håller med om Budapest som är en jättemysig stad!
Här finns mängder med sevärdheter som t ex Slottet o det området på Budakullen, Parlamentet, Szechenyibadet o parken där (som jag tyckte var både finare och mysigare än Gellert). Besök caféerna, finns många trevliga t ex New York café (öppnades 1894) som ligger på Erzebet Körut 9-11 och anses vara världens vackraste!

Och shoppa kan man göra - både dyrt och billigt här. West End City Center är norra Europas största shoppinggalleria med ca 600 affärer. Själv tyckte jag det var mysigare att titta i småaffärerna på ”Vaci Utca”-gatan, som brukar jämföras med Stockholms Drottninggata.

Vi bodde på ett trevligt hotell som heter Palazzo Zichy och är 4-stjärnigt. Ett annat - nyöppnat hotell - som ska vara ett riktigt fynd är Eurostars Budapest Center. Hotellet är 4-stjärnigt, ligger bra till mitt i stan, och kostar bara 500 kr/natt för ett dubbelrum! Hotel Eurostars Budapest Center | Hotel en Budapest centro

Saluhallen är värt ett besök, här äter man stans bästa langos.

Vill du se många foton från denna vackra stad o få mer tips kan du titta här på min reseblogg
http://www.desires.se/#post120
Av Annl
30 okt. 2011 11:45
Berlin som du skriver att du funderat på vill jag absolut slå ett slag för- det -- är en fantastiskt spännande stad. Googla på det så hittar du en relativt färsk tråd med massor av bra tips om vad som väntar dig.

Istanbul är också spännande och väldigt annorlunda och även hyfsat varmt vid den här årstiden - vi var där förr höstlovet och hade det gott och varmt och kunde äta lunch ute.

Eller varför inte åka till Madrid? Jag har inte varit där men sticker dit på onsdag men de som varit där säger att det är en spännande stad och att den kommit i skymundan för Barcelona.

Eller vad sägs om ett riktigt äventyr? Åk till Moskva - det är ett väldigt spännande resmål.