Tips, Åksjuka?

Av Andrew
27 juli 2007 16:34
Visningar: 7447
Har ni några tips för att undvika åksjuka? Alla förslag är välkommna, Skulel vara intressant att höra vad ni kör med eller vad ni har hört ska funka :) ?
Av Jossy
27 juli 2007 22:42
Om man är på en båt: inte sitta inne, gärna på taket istället om det finns möjlighet. Hellre vara lite kall än för varm. Har ätit postafen några gånger, tycker att de har fungerat.
- Jossan
Av Heidi
28 juli 2007 00:41
Hej, det finns åksjuketabletter att köpa receptfritt på apoteket. Åker du bil så är det bra att sitta i framsätet då du ser allt , har du inte den möjligheten är det bra att små äta lite faktiskt! Man håller magen igång och har hört att snacks med salt smak ska vara bra. Man ska absolut inte sitta och läsa el. titta på film, och enligt vad jag erfarit så har det förvärrat åksjukan.

Mvh Heidi
28 juli 2007 08:34
Aksjuketabletter ar allra basta sattet. Annars haller jag med om att smaata hjalper. Och dricka mkt. Och titta ut genom fonstret sa mkt man kan.
Av Coconut
28 juli 2007 11:24
Jag e åksjukans drottning..usch det e jobbigt...det finns som sagt tabletter på apoteket, men det finns även ett slags armband, med en liten kula som ska sitta på insidan av handleden å antagligen stimulera ngt som gör att man mår bättre. Dessa kan även användas när man är gravid vilket min kollga gjorde som mådde jätteilla...å detta hjälpte henne..Så dessa ska jag deff oxå prova, finns både till barn å vuxna...:)
Av Mal
28 juli 2007 12:03
Åksjuke-armband är fantastiskt! Jag som tidigare knappt kunnat titta på en båt har med dessa armband ridit ut en tre timmars storm där alla passagerare och nästan hela besättningen var gröna och kräktes... Vi var tre som stod på benen - jag, kaptenen och en grabb i besättningen! Inga biverkningar har det heller - åksjuketabletter blir man rätt dåsiga av enl min erfarenhet. Köp, köp!
28 juli 2007 22:19
Nej, jag skojar inte...: saett ett plaaster paa naveln, eller om du inte har det, saett ett finger i naveln.

Sitt alltid still och titta rakt fram. Har inte kommit underfund med det daer med maten. Naer jag jobbade till sjoess sa de alltid att jag skulle aeta apelsiner och haart broed samtidigt om jag blev daalig. ja, jag vet: korkad id'e att gaa till sjoess naer man aer aaksjuk, men jag har kommit paa vaerrr id'eer i mitt liv...*blond*
Av Sun
28 juli 2007 22:33
Buss, båt o bil värst tåg bättre..
Har oså hört om armbandet, verkar vara något att prova!?
sun
Av Annans
29 juli 2007 16:13
Tugga på en liten bit ingefära!!!
Av Missx
30 juli 2007 18:49
Mitt bästa tips är att vara så utvilad som möjligt o ha ätit ordentligt innan! Jag tar åksjuketabletter ibland på båt, men inte annars, tycker man blir så dåsig av dem. En gång prövade jag ett slags plåster som man skulle ha 24 tim. Värsta jag gjort, jag blev alltså sjuk, drogad o jättedålig, kunde knappt stå på benen. Så ett bra tips är att ta redan på i god tid om man tål det man tänkt använda...
Annars som ni andra sagt, absolut inte läsa el titta på film (det stör balansorganen), knapra på nåt salt, dricka mkt o har fri sikt :)
Och förstås inte åka baklänges i t.ex tåg...
30 juli 2007 21:02
Här kommer tips från en som älskar att resa, men blir åksjuk. Det kan t.o.m vara på bussen till T-banan eller på T-banan. Jag måste alltid droga mig om jag inte kör bil själv. För bil, buss, flyg, tåg så äter jag Postafen åksjuktabletter. Ska jag åka båt, så tar jag ett sjösjukeplåster, som sätts bakam ena örat och gäller i 72 timmar. Ska du vara ute längre på havet, så får man ta ett bakom andra örat när 72 timmar har gått. Har varit på 13-dagars kryssning och använt 4 plåster och det gick bra, men känner att man de närmaste veckorna efter en sådan resa blir mycket känsligare för åksjuka.
Av Tima
1 aug. 2007 00:14
Åksjuke-armbandet funkar! Tabletter oxå men man blir bara sömnig av dem...
Lycka till! /Tima
Av Homman
1 aug. 2007 11:58
Det mest radikala, osvikliga, effektiva och billigaste medlet: ÅK INTE!
Av Andrew
2 aug. 2007 11:22
Citerat från andrew:
Har ni några tips för att undvika åksjuka? Alla förslag är välkommna, Skulel vara intressant att höra vad ni kör med eller vad ni har hört ska funka :) ?
jag har hört att en bommuls tuss i ena örat ska funka
12 juli 2015 17:54
För mig funkar det väldigt bra att sätta i ett par hörlurar med HÖG musik. Man blir åksjuk av att hjärnan blir i "obalans". Ögonen ser (i ett tåg tex) väggar som är stilla men öronen hör att man åker. Lyssnar man på musik lägger inte hjärnan märke till det så mycket. Eller sätt ett finger i magen om det blir "akut", funkar väldigt bra!!