tampa

9 juli 2018 02:36
Visningar: 340
Hej vi är en familj på ca 12 st som skall till tampa i april 2019,undrar hur ni gör när ni bokar flyg,tar ni med avbokningsskydd? lite osäker om alla skall med men vill boka flyg så fort som möjligt när det är som billigast nu .Vi skall hyra hus i Ruskin och hyra bil och åka runt lite,orlando ,kanske miami mm vet ni vart det är billigast och hyra bil ? detta är en överrasknings resa för min sambo som fyller 50 år ,har ni en ide vad man kan göra för att överraska honom där som kan va kul.allt av intresse :)

mvh villdine :)
9 juli 2018 04:59
Tänkt på att avbokningsskydd inte är samma sak som avbokningsbar biljett. Avbokningsskydd gäller för sjukdom, dödsfall i familjen och liknande, men inte för att man får andra planer. Avbokningsbara biljetter brukar vara betydligt dyrare och då är det inte så troligt att man tjänar något på att boka tidigt jämfört med att boka när man tagit sig samman och bestämt sig.
9 juli 2018 05:32
Ok så det är mycket dyrare?? Har en tjej som är osäker om hon kan va med pga söka ledig mm och tänkte ville vara bra om man hade ett skydd, vad kosta r det tro?
9 juli 2018 07:47
Generellt kan du inte avboka ekonomiklass-biljetterna, utan då får du titta på biljetter i en annan prisklass. Norwegian dock avbokningbara biljetter i ekonomiklass. Deras icke-avbokningsbara biljetter mellan Stockholm och Tampa (tur&retur) kostar 5400 kr, medan deras flex-biljetter (återbetalningsbara) kostar 15 800 kr för samma resa.

Om det är en person som inte kan bestämma sig, och ni har hittat ett bra pris och vill boka nu, så gör det, så får väl hon boka sin biljett senare när hon har bestämt dig. Hennes biljett kommer inte öka så mycket i pris att det är värt att boka återbetalningsbar biljett till henne nu. Hon behöver ju bara boka resa på samma flygning, ni kan ju ändå resa och sitta ihop, trots att ni bokar separat.
9 juli 2018 07:50
Citerat från Villdine:
Ok så det är mycket dyrare?? Har en tjej som är osäker om hon kan va med pga söka ledig mm och tänkte ville vara bra om man hade ett skydd, vad kosta r det tro?
Det är bara att titta på flygbolagets sida när du söker flyg, det finns då olika biljetter att välja mellan, det kan vara att det ingår bagage eller inte, första klass, (gratis) av/ombokningsbart eller inte o.s.v. villkoren står på sidan, pris och villkor skiljer mellan flygbolagen.

Sen finns hos vissa resebyråer som Ticket möjlighet att köpa en avboknings"försäkring". Den kostar en slant och det är även en självrisk.

Ni kan ju annars boka biljetter för dem som vet och så får den/de som inte vet boka senare. Är ni hyfsat snabba med att checka in online (helst samma sekund det går för bäst urval) så kan ni säkert välja sittplatser ihop ändå.
Av Birgere
9 juli 2018 14:46
Svaren du fått är helt korrekt och avbokningsbara biljetter är vansinnigt dyrt att köpa.
Bara för att krångla till det ytterligare så kommer ni nog inte kunna boka 12 pers på en bokning utan måste dela upp det på minst 2 bokningar (om ni inte väljer att köpa en gruppresa via en resebyrå). Dessutom så är risken stor att dom priser du sett inte gäller för 12 biljetter. Flygbolagen släpper ofta ett fåtal biljetter (1-4) till ett lågt pris men sedan sticker priserna iväg. Även detta talar för att kanske göra först en bokning för några till det lägre priset. Testa igen, är priserna högre, avvakta någon dag för att se om flygbolaget pytsar ut fler biljetter till det lägre priset. Lås er inte fast för Tampa utan kolla även priserna till Orlando eller tom Miami då det är fler flyg som går till dom destinationerna.
9 juli 2018 20:00
Håller med de övriga Vi har ett par gånger för några år sedan köpt via Ticket, vi tog en gång deras avbeställningsskydd och fick faktiskt avboka för 2 personer. Helt utan frågor, det vi förlorade var kostnaden för avbokningsskyddet och en liten procent av biljetterna, men det var verkligen lite pengar och det var hur smidigt som helst.

Tänker också att ni inte ska låsa er för Tampa, det är oftare billigare att flyga till Miami eller Fort Lauderdale. Eller Orlando också. Ni kör upp till Tampa utan problem, var i Ruskin ska ni bo? Kolla även hus i Orlando, det finns mycket större utbud än i Ruskin, men ni kanske redan har det klart?
11 juli 2018 17:23
Vill bara trycka lite extra på Daltons förslag att även kolla andra möjligheter för såväl destination som flyg.
Orlando eller Tampa skiljer inte mycket i transporttid.
Jag hade aldrig satt mig i Ruskin eller Tampa för den delen om jag skulle åka till Florida. Ut längst kusterna.
11 juli 2018 18:27
Ja Ruskin är väl inte det jag tänker på först om jag ska hyra hus... men andra delar av Tampa, om det nu är just Tampa man vill bo. Skulle också hellre rekommendera kusterna men tänkte att det verkade bestämt med Ruskin.>Citerat från Marcus_p:
Vill bara trycka lite extra på Daltons förslag att även kolla andra möjligheter för såväl destination som flyg.
Orlando eller Tampa skiljer inte mycket i transporttid.
Jag hade aldrig satt mig i Ruskin eller Tampa för den delen om jag skulle åka till Florida. Ut längst kusterna.
Av Birgere
11 juli 2018 20:41
Nu tror jag förvisso att TS har någon speciell anledning till att välja just Ruskin, kanske dom kan låna ett hus billigt, bott där en gång eller har släkt o vänner på plats.
Men som bas för sol/bad o utflykter o en massa närliggande aktiviteter är det nog inte det optimala stället att satsa på.
11 juli 2018 22:34
Precis! Det tror jag med, eller så är det kanske så att om man inte varit i Florida förut så vet man inte så mycket om var man ska bo eller vad man kan hitta på att göra runt området eller avstånd, vägval, hyrbil mm. Det är så lätt att man glömmer bort just det. Kommer ihåg förvirringen första gångerna, och nu är det som att "komma hem" när vi landar. Det är därför denna sida är så bra med tips och saker som är bra att veta. >Citerat från Birgere:
Nu tror jag förvisso att TS har någon speciell anledning till att välja just Ruskin, kanske dom kan låna ett hus billigt, bott där en gång eller har släkt o vänner på plats.
Men som bas för sol/bad o utflykter o en massa närliggande aktiviteter är det nog inte det optimala stället att satsa på.
30 juli 2018 11:28
ja presis så är det ,helt ny tänkte bara nära orlando ,fick tips om att vi skulle till tampa så bokade jag snabbt ett hus plats till 15 st som såg så bra ut men när jag läser nu så om man avbokar så kan dom ta ut avgifter och skattar mm och vågar inte avboka ,vi skall hyra bilar mm vi blir 12 st så vi åker runt så väldig synd jag inte viste om detta forum tidigare,va helt enkel för snabb med bokningen,nu skall jag boka flyg till alla så kan bli roligt och se resultatet av lågpris biljetter hahaha ...som sagt man lär sig hela tiden men kan känna mig ite lost i usa och veta vad som är bäst,kanske bäst och flyga till orlando och köra till tampa med hyrbil istället ,bara 1,5 timme undan ,jag googlar och kollar :) skall oxo kolla om det kostar och avboka huset en vecka bara ,har ju hrt för 15 nätter kanske int kostar något om jag tar en vecka istället och hyr ett hus i orlando sen :)
Av Birgere
30 juli 2018 11:39
Citerat från Villdine:
ja presis så är det ,helt ny tänkte bara nära orlando ,fick tips om att vi skulle till tampa så bokade jag snabbt ett hus plats till 15 st som såg så bra ut men när jag läser nu så om man avbokar så kan dom ta ut avgifter och skattar mm och vågar inte avboka ,vi skall hyra bilar mm vi blir 12 st så vi åker runt så väldig synd jag inte viste om detta forum tidigare,va helt enkel för snabb med bokningen,nu skall jag boka flyg till alla så kan bli roligt och se resultatet av lågpris biljetter hahaha ...som sagt man lär sig hela tiden men kan känna mig ite lost i usa och veta vad som är bäst,kanske bäst och flyga till orlando och köra till tampa med hyrbil istället ,bara 1,5 timme undan ,jag googlar och kollar :) skall oxo kolla om det kostar och avboka huset en vecka bara ,har ju hrt för 15 nätter kanske int kostar något om jag tar en vecka istället och hyr ett hus i orlando sen :)
Kostnader för avbokning fullt ut eller delvis ska stå i avtalet du ska ha fått, alt på hemsidan du bokade från.
Av Birgere
30 juli 2018 11:39
Citerat från Villdine:
ja presis så är det ,helt ny tänkte bara nära orlando ,fick tips om att vi skulle till tampa så bokade jag snabbt ett hus plats till 15 st som såg så bra ut men när jag läser nu så om man avbokar så kan dom ta ut avgifter och skattar mm och vågar inte avboka ,vi skall hyra bilar mm vi blir 12 st så vi åker runt så väldig synd jag inte viste om detta forum tidigare,va helt enkel för snabb med bokningen,nu skall jag boka flyg till alla så kan bli roligt och se resultatet av lågpris biljetter hahaha ...som sagt man lär sig hela tiden men kan känna mig ite lost i usa och veta vad som är bäst,kanske bäst och flyga till orlando och köra till tampa med hyrbil istället ,bara 1,5 timme undan ,jag googlar och kollar :) skall oxo kolla om det kostar och avboka huset en vecka bara ,har ju hrt för 15 nätter kanske int kostar något om jag tar en vecka istället och hyr ett hus i orlando sen :)
Kostnader för avbokning fullt ut eller delvis ska stå i avtalet du ska ha fått, alt på hemsidan du bokade från.
30 juli 2018 11:52
står att det kostar 2438 us dollar om eventuelt avbokning detta är via boking.com men kan oxo skicka meddelenda om fråga slippa avgiften så vet ej vad skall göra just nu huset kostar 50600 för 15 nätter och vi är 12 st som skall åka.såg att det var 47 km från clearwater beach och 27 km från tampa ,jag har varit för snabb men får ta den smäll som blir om inte går att fixa
Av Birgere
30 juli 2018 12:00
Citerat från Villdine:
står att det kostar 2438 us dollar om eventuelt avbokning detta är via boking.com men kan oxo skicka meddelenda om fråga slippa avgiften så vet ej vad skall göra just nu huset kostar 50600 för 15 nätter och vi är 12 st som skall åka.såg att det var 47 km från clearwater beach och 27 km från tampa ,jag har varit för snabb men får ta den smäll som blir om inte går att fixa
Har pengarna dragits från ditt konto? Men du gör helt rätt i att fråga. I Orlando bör du kunna hitta motsvarande hus för $200-250 om det inte är påskveckorna då du nog får lägga på kanske $100 ytterligare.
30 juli 2018 12:08
har faktisk googlat på orlando på dom datum och vi åker påsk men ser inte så farligt ut men tänkte då ta en vecka orlando och en vecka tampa då för tror inte vi får bort alla dagar lättare om vi tar bort några dagar typ en vecka ,hade hoppas på miami med men det blir kostigt med flyg mm några skall hem efter 8 dagar och vi anra 15 dagar så flyg blir dyrt om man tar olika destinationer så vi kör nog från tampa eller orlando och åker runt med bil :) blir nog enklast ,skall hälsa på miami med en dag :)googlar och kollar men just nu är flyg priserna högre väntar några dagar till ,hoppas på ner igen till 3000 kr pr st :) hoppas solen håller sig lite till då får man billigt :)
30 juli 2018 12:23 (redigerad)
Citerat från Villdine:
har faktisk googlat på orlando på dom datum och vi åker påsk men ser inte så farligt ut men tänkte då ta en vecka orlando och en vecka tampa då för tror inte vi får bort alla dagar lättare om vi tar bort några dagar typ en vecka ,hade hoppas på miami med men det blir kostigt med flyg mm några skall hem efter 8 dagar och vi anra 15 dagar så flyg blir dyrt om man tar olika destinationer så vi kör nog från tampa eller orlando och åker runt med bil :) blir nog enklast ,skall hälsa på miami med en dag :)googlar och kollar men just nu är flyg priserna högre väntar några dagar till ,hoppas på ner igen till 3000 kr pr st :) hoppas solen håller sig lite till då får man billigt :)
Det hela låter lite invecklat ;-)

Ruskin är ju ingen katastrof ;)Har aldrig varit där men ett litet samhälle och där finns t.o.m. lite strand. Ni kan ju lägga mycket tid på utfärder och körning så blir det inte långtråkigt. Är ni lite morgonpigga så kan ni göra utfärder så långt som St. Augustine och t.o.m. Miami över dagen även om det är en nödlösning.

Självklart ska du ringa Booking och höra, du ska ju inte avboka helt utan ändra, Booking är väl inte de man hört så mycket gott om i.o.f.s. :(

Ska en del åka hem så kan ni ju hyra mindre (läs billigare) boende sen.

Hittar du flyg för 3000:-/pers för 12 pers ska du fira med champagne ;) Ska ni inte flyga samtidigt så kan ju några flyga t.ex. Orlando - Orlando andra Orlando - Miami om ni ska ändra resan.
Vad jag vet så är det inte mycket dyrare att flyga till en flygplats och hem från en annan, om det är Norwegian (eftersom du nämner lågpris (läs "lågpris") så har de enkelpriser som är lika om man bokar samma eller olika flygplatser.

Tvivlar starkt på att solen nu påverkar folks semesterplaner till Påsk ;)
Av Birgere
30 juli 2018 12:36
3000 för 12 pers kan du nog glömma. Hittar du en eller 2 biljetter för under 4k för påsken kan du fira.
Att flyga in till en flygplats o ut från en annan behöver inte vara dyrare om du gör bokningen som en hel biljett, mao sök på multistopp.
30 juli 2018 12:39
när jag söker ,söker jag typ 8 vuxne sen får jag en summa som till svarar 3000 pr st och söker dom datum jag skall åka ,blir summan ändrat sen då menar du ???
Av Birgere
30 juli 2018 12:46
Citerat från Villdine:
när jag söker ,söker jag typ 8 vuxne sen får jag en summa som till svarar 3000 pr st och söker dom datum jag skall åka ,blir summan ändrat sen då menar du ???
Menar du att du hittat 8 st ToR biljetter till Florida över påsken för totalt 24000?
30 juli 2018 12:59
inte i dag men varit helt nere i 2690 kr pr st ja ,nu idag ligger det på ca 3500 pr st
30 juli 2018 13:37
Citerat från Villdine:
när jag söker ,söker jag typ 8 vuxne sen får jag en summa som till svarar 3000 pr st och söker dom datum jag skall åka ,blir summan ändrat sen då menar du ???
Får man fråga vilket flygbolag och vilka datum? Priserna låter helt orimliga ;)
Av Birgere
30 juli 2018 14:03
Gjorde en snabbkoll på ARN-MCO och om man undviker att flyga på helgerna, filtrerar bort resor över 20h (som i sig är ruskigt lång tid) och tar bort flygplatsbyten men inkluderar bagage så kan man hitta för 4500pp vilket jag tycker är ett bra pris för påsken.
30 juli 2018 15:19
Nu lägger jag mig i lite, visst kan man hitta riktigt bra flygpriser ibland, men man kanske glömmer bort att kolla antalet mellanlandningar och hur många timmar man blir sittande på olika flygplatser. Trötta, vilsna och helt slut kanske man kommer fram 25-30 timmar senare. Skulle kolla noga också vad som ingår, många tar ordentligt betalt för seating, bagage mm så slutpriset kan bli rejält högre.

Det är inte så farligt som det låter med Ruskin, den lilla stranden är helt ok!