Tågluffa på vintern?

Av Emmaxx
10 okt. 2015 21:38
Visningar: 1179
Hej! Undrar vad ni har för erfarenheter/vad ni hört om att tågluffa på vintern? En period om några veckor från strax innan jul-början på januari någon gång. Bor för tillfället i Barcelona och funderar på att kanske förflytta mig tillbaka till Sverige under samma period och tänker möjligtvis att åka hem via tåg och se lite på vägen hade kunnat vara något. Bara lite fundersam över huruvida lätt/svårt det är i jultider osv! Har ni något annat att tipsa om vad gäller tågluff är jag självklart öppen för det med!

Tack och bock.
13 okt. 2015 13:16
Citerat från Emmaxx:
Hej! Undrar vad ni har för erfarenheter/vad ni hört om att tågluffa på vintern? En period om några veckor från strax innan jul-början på januari någon gång. Bor för tillfället i Barcelona och funderar på att kanske förflytta mig tillbaka till Sverige under samma period och tänker möjligtvis att åka hem via tåg och se lite på vägen hade kunnat vara något. Bara lite fundersam över huruvida lätt/svårt det är i jultider osv! Har ni något annat att tipsa om vad gäller tågluff är jag självklart öppen för det med!

Tack och bock.
Tågluffarkort vet jag inte om det är värt pengarna om du ska Barcelona till Sverige men du kanske menar tåg i största allmänhet med diverse tillåtna stopp? Det finns ju flera olika sorters biljetter beroende på sträcka och antal stopp. Jag har åkt med tågluffarkort när vi bodde i Belgien och skulle resa runt mycket i Sverige en sommar men det bygger just på att du inte är skriven i Sverige längre utan kan visa att du bor utomlands så att du får resa i Sverige. Det är ju inte ditt problem om du inte ska resa runt så mycket här utan bara ta dig hit.

Dagens stora problem är att nattågen inte går till Köpenhamn längre från varken Paris eller Basel så du får spendera mer tid på att ta dig fram men har du bara den tiden och hittar en bra biljett så är vinter så bra så sommar att resa runt - just julhelgen är det mycket folk på populära sträckor bara.
13 okt. 2015 13:54
Många luffar ju runt i Europa under sommarmånaderna då det är extremt mycket människor i rörelse. Själv skulle jag inte tveka att köra en tågluff i januari då det är avsevärt lugnare på turistorterna.