Tåg från Butterworth norrut?

12 dec. 2023 09:23
Visningar: 89
Hej! Vi vill förflytta oss från Georgetown till Langkawi, önskvärt med färjan som går från Kuala Perlis, för att slippa så 3 timmars sjösjuka som det skulle innebära för sonen att ta båten från Georgetown direkt. När jag söker på nätet ser det ut som att det finns både bussar och gott om tåg som kan ta oss från Butterworth till Arau och därefter taxi till Kuala Perlis. Men så snart jag kommer in på en bokningssida finns inga rutter att se eller boka. Någon som varit där nyligen och kan hjälpa mig?
Av Erik777
13 dec. 2023 04:41
Jag tycker ni ska flyga istället. Ni spar massor av möda, det går flera flyg Penang-Langkawi varje dag och resan tar väl en kvart ungefär. Om ni ska till Pantai Cenang området i Langkawi är det dessutom betydligt närmare från flygplatsen än från Kuah Jeti.

Men det går absolut att göra som ni tänker. Jag har tyvärr gjort det själv. Tidtabell finns här https://www.ktmb.com.my/traintime.html klicka på KTM Komuter Utara (Introducing 3 New Station)

När jag gick in på sidan med svenskt VPN så gick den inte att ladda ned,
Så klistrar in tiderna från butterworth här också utifall ni inte kan nå den.
05:20 06:25 06:55 07:35 08:35 10:35 12:35 14:35 15:05 15:35 16:35 17:05 17:35 18:05 18:40 19:05 19:35 21:35
Biljetterna till KTM Kommuter kan inte bokas i förväg, utan köps på stationen.

Resan till Arau tar 1,5 timmar.
jag skulle väl tagit Grab från Arau till Kuala Perlis, men vanlig Taxi går säkert utmärkt också.

Men som sagt flyget är så mycket enklare och ni spar en dags slit, vilket det lätt kan bli med färja, tåg, taxi, ny färja. Om ett tåg är inställt kan ni få vänta två timmar på nästa och det tåget kommer då vara smockfullt.

Sjösjuka finns det risk för även på båten från Kuala Perlis till Kuah Jeti.
Selamat jalan!
Av Erik777
20 dec. 2023 04:34
Varsågod. En sak till: De malaysiska julloven började i fredags, och väldigt mycket blir fullbokat snabbt. Så om ni inte bokat biljett, oavsett om det är båt/flyg så gör det. Samma med hotell.

Vi var lite sent ute och fick ta 12-båten från Kuala Perlis i Söndags och 19-båten från Kuah i går. Optimalt hade varit att åka tidigare både dit och tillbaka.
Medlemmen har tagit bort svaret
30 dec. 2023 09:01
Erik777 - vet du kring det nya inresetillståndet i Malaysia? Vi lämnar Malaysia för 5 dagar på Koh Lipe, ska vi göra ett nytt sådant sen när vi ska tillbaka från Lipe?
Av Erik777
31 dec. 2023 16:30
Lika nytt för mig som för dig. Men verkar ju som att man ska göra det ja. Lycka till och välkommen åter efter utflykten till Siam :)