Svalbard- jägartvång?

Av Czinder
13 juli 2008 13:52
Visningar: 2810
Hej!

Måste man inneha jägarexamen för att få hyra ett gevär på Svalbard?
Om så är fallet finns det något sätt att komma runt detta? Någon kort
kurs för att bevisa sin duglighet i vapenhantering etc... Eller är guide
det enda alternativet?

Tack, mvh/

Czinder
Av Charina
13 juli 2008 14:28
mailto: (Logga in för att se e-postadress)

De hyr ut vapen. De borde oxo kunna svara på din fråga.
14 juli 2008 01:31
Du behöver inte ha jägarexamen för att hyra ett gevär där.
Av Bling
20 juli 2008 14:13
Jag skulle nog rekommendera en guide. Jag hade en stor hanne på 70 m avstånd och då kändes det bra med en erfaren guide med geväret skarpladdat. Inga nallar att leka med precis.
/Bengt
Av Charina
20 juli 2008 16:58
Citerat från bling:
Jag skulle nog rekommendera en guide. Jag hade en stor hanne på 70 m avstånd och då kändes det bra med en erfaren guide med geväret skarpladdat. Inga nallar att leka med precis.
/Bengt
Håller med Bengt.
Ett blåbär med en skarpladdad studsare är livsfarlig utan att det kommer en björn. Säker vapenhantering innebär inte bara att kunna sikta o trycka av, utan att kunna hantera vapnet utan att riskera livet på både sig själv och omgivningen.

Hyr en guide.
21 juli 2008 09:06
Jag håller med föregående inlägg att det är bra att vara erfaren jägare om man hyr gevär själv. Att stoppa en anfallande isbjörn är tyvärr inte lätt även med ett gevär. Nästan alla isbjörnar drar sig norrut på sommaren när de flesta turister besöker Svalbard. Vi träffade fler än ett sällskap som vandrat själva runt i bergen utan gevär. Något som verkligen inte kan rekommenderas. Att hyra en guide är dock ingen garanti för att få en erfaren jägare. Vi bokade guidetur runt i bergen (till Trollsteinen) av turistbyrån (alltså ingen budgettur från suspekt frilansare) och fick en Österrikisk guide som var trevlig och påläst. Han hade givetvis bössa med sig men erkände villigt att han aldrig sett en isbjörn eller någonsin skjutit mot något djur. En kurs i hur man använder geväret och lite provskjutning var det enda. Om det mot förmodan skulle komma en isbjörn skulle främst vapnet användas till att skjuta skrämselskott som i de flesta fall skulle få iväg björnen, var den information han fått.
Från vårt vandrarhem såg vi ibland ungdomar i ca 12-årsåldern (troligen bofasta) som cyklade ut från staden med bössa över axeln.
Av Charina
21 juli 2008 12:25
Många tror att bara för att man tagit jägarexamen så blir man automatisk jägare. Fel!
Du har skaffat dig rätt att söka vapenlicens o att inneha vapen o att jaga (om du kan skaffa fram jaktmark vill säga). Jägare blir man först när man skaffat sig en hel del erfarenhet av jakt o viltvård, hur man beter sig i skogen osv.
Diskussionen är stängd för nya svar