Singapore Malaysia

Av Evaw
28 apr. 2010 22:34
Visningar: 1058
Hej!
Vi är en familj med två tjejer 15 och 18 till hösten, som funderar på att till jul nyår åka till Singapore och Malaysia. Vi har tidigare rest i Thailand efter egen resplan. Vi tänkte börja med jul i Singapore och sedan ta oss upp till Malaysia. Är det någon som har tips på resväg från SIngapore och norrut, vart i Malaysía, vi gillar både stad och strand. Är det någon som gjort en liknande resa och kan ge oss tips på resa, boende etc.
Tack på förhand!
Av Bengtar
29 apr. 2010 07:44
Hej.
Naturligtvis kan ni flyga från Singapore till diverse platser i Malaysia. Titta på t.ex Air Asia och Berjaya air.
Ni kan åka tåg till Kuala Lumpur. Billigt och bra.
En variant är Jungle train till Temberling. Då hamnar ni lätt i Taman Negara, en sanslös regnskog.
Eller en praktisk variant;buss.
Busslinjesystemet är mycket bra i Malaysia.
Från Singapore går det en linje till Melaka, som är en fin gammal stad med minnen från den Portugisiska kolonialtiden. Därifrån tar man sig vidare till KL.
Från färjestationen vid Keppel bay i Singapore går det direktbussar till KL. Billigt och bra.
Det bussbolaget heter Aeroline. Välutrustade långfärdsbussar.
Aeroline stanna utanför Corus hotel i KL.Corus är riktigt bra, det ligger intill Petronastornen i KL
Från KL tar ni er enkelt vidare över hela Malaysia med buss.
Av Msdr
29 apr. 2010 15:49
Hej!

Jag kan också rekommendera buss, vi åkte buss Singapore- Kuala Lumpur. KL trivdes jag mycket bra i, det är en häftig storstad samtidigt som avstånden känns behändiga. I Malaysia skulle jag egentligen verkligen vilja rekommendera Borneo, men då måste ni ju flyga dit. Air Asia har biljetter till bra priser i allmänhet isf.
På malaysiska fastlandet tog vi oss enkelt med buss och sedan båt till ön Pangkor, en mysig, väldigt oexploaterad ö, men efter vad jag hört inte lika paradisiskt som t.ex. Perhentian islands (dit åker man dock inte gärna under vintern pga mkt ostadigt väder).

Bra val av resmål iaf, Malaysia är häftigt!