Santa Barbara och LA

31 dec. 2016 16:41
Visningar: 1472
Hej!
Vi är en familj med barn i åldern 9,7,3. Vi kommer att vara 4 veckor i Kalifornien nästa sommar i juni/juli. Första 10 dagarna bor vi i Beverly Hills och sen har vi 18 dagar i Santa Barbara. Vi är med på en husbytessajt därför detta upplägg.
Har fått bra tips på saker att göra i LA här på reseguiden men vill veta mera om Santa Barbara. Saker att göra med barnen? Tips på restauranger? Dagsutflykter? Utflykter vi tänkt göra från SB är Sequoia national park, Highway 1 och kanske också en tur till Las Vegas. Highway 1 hade vi tänk köra upp till Monterey, ta en övernattning där och sen köra tillbaka till SB. Vad är körtiden den sträckan med några stopp?
Vilka andra stränder kan vara värt en dagsutflykt än Santa Monica/Venice beach i LA? Funderar också på att ta in en natt på hotell i San Diego för att få 2 hela dagar där.
Tacksam för alla svar! /Andreas
Av Hawaii
1 jan. 2017 03:45
En dagsutflykt från Santa Barbara till Solvang kan ju vara kul. Och ang. San Diego och en natt på hotell där - praktiskt sett när man tar körtid fram och tillbaka med i bilden och incheckning/utcheckning på hotellet så innebär en natt där tyvärr bara två halvdagar - inte 2 hela dagar.
1 jan. 2017 09:15
Tack för tipset! Skall absolut ta en tur till Solvang. Var otydlig i mitt inlägg, San Diego skulle vi ta dom första dagarna från Beverly Hills. Hade tänkt San Diego Zoo och strandliv. Vilka stränder rekommenderas?
Av Hawaii
1 jan. 2017 11:42
San Diego Zoo är givetvis fint - toppen för barnen (och vuxna också!). Mission Beach och Pacific Beach är bland de populärare i San Diego, men min favorit är Ocean Beach, där man också har piren (den längsta på amerikanska västkusten).
4 jan. 2017 20:42
Ingen som har några bra tips om Santa Barbara?
Av Mcenroe
5 jan. 2017 12:32
Santa Barbara är trevligt. Det finns många bra restauranger straxt ovanför piren. Enterprise Fish Co är ett kul ställe. En hel del vinproducenter som har avsmakningar. Finns även några lokala ölbryggerier med tap rooms. Figueroa Mountain är ett av dem. Men jag tror jag har ETT tips som kanske går utanför det gängse för SB: Taqueria El Buen Gusto, 836 N Milpas St. En mycket enkel mexikansk inrättning (somliga skulle säkert kalla det för en sylta) som serverar the real deal. När vi var där var det bara mexikaner som åt där. Billigt och väldigt gott. DET är mitt tips. Check it out.
5 jan. 2017 17:11
Tack Mcenroe! Var exakt sådana tips jag var ute efter. Skall testa den mexikanska restaurangen.
6 jan. 2017 11:40
Om ni tar en tur upp längs Hwy 1 kan jag tipsa om en annan mexikansk restaurang. Den ligger på Main Street i Morro Bay och heter kanske lite klyschigt Taco De Mexico. Ser inte ut att vara mycket för världen varken på håll eller på insidan. Men man får väldigt mycket mat för pengarna och speciellt prisvärt är deras "Combinations". Känns också genuint likt det Mcenroe beskriver. Nästan bara mexikaner inne i deras lilla serveringsdel men en del vita arbetarklassfamiljer också. Lugn, avslappnad stämning. Gillar att man kan se in till köket precis bakom kassan där de sliter och jobbar stenhårt med maten. Billig öl dessutom som inte alls är tung och passar perfekt till tacosen. Majsöl brukar inte ha så hög alkoholhalt men såklart ska det drickas försiktigt om ni kör bil nära inpå :)
Personalen är också genuint trevlig och inte alls så tillgjort falskt trevlig som en del servicepersonal i USA kan vara.

Shoreline Park i Santa Barbara kan jag också tipsa om, så länge det inte är för varmt för en kortare hike!