Ryanair struntar i fällningar

Av Mpc
1 apr. 2008 20:00
Visningar: 351
Ryanair struntar
i
Lågprisbolaget Ryanair vänder ryggen åt Allmänna reklamationsnämndens beslut. I stället menar företaget att det är myndigheten som bryter mot lagen.
LÄS OCKSÅRyanair dras inför rätta
Reseföretagen som bryter mot lagen
Klagomålen på resor ökar
Under de senaste två åren har Allmänna reklamationsnämnden (ARN) tagit emot en drös med anmälningar mot Ryanair. Bakom dem står besvikna resenärer som drabbats av försenade, och ibland inställda flyg, eller som har fått bagaget förstört under resan.
Ryanair har fällts hela 52 gånger sedan januari 2006, rapporterar Göteborgs-Posten. I hela 38 av fallen har flygbolaget vägrat rätta sig efter ARN:s beslut. Flygbolagets kunder har, i dessa fall, gått lottlösa ur tvisten.
Att rätta sig efter myndighetens fällande domar är inte något som flygbolagen måste göra. När ARN prövar en tvist mellan konsument och företag är beslutet endast en rekommendation – inget tvång. I de flesta fall, 85 procent, lyder reseföretagen dock myndighetens beslut för att inte förlora sitt rykte.
ARN menar att Ryanair inte lever upp till EU:s regler om vilken ersättning resenärer ska få vid försenade eller inställda flyg. Ryanair skyller ofta förseningarna på "extraordinära omständigheter", då ersättningsreglerna inte gäller. Inte okej, svarar man på ARN.
– De tror att det räcker med att påstå att det fanns extraordinära omständigheter. Men de måste kunna visa att de inte har kunnat undvika att ställa in, säger Torsten Palm, informationschef på ARN till Göteborgs-Posten.
Ryanair, däremot, menar att ARN bryter mot lagen.
– Vi anser att ARN inte följer lagstiftningen på det här området. Vi bifogar alltid teknikrapporter när det varit tekniska problem och väderrapporter när det funnits meteorologiska orsaker. Ett av problemen med ARN är att de inte har någon flygteknisk expertis, de kan inte läsa teknikrapporterna, säger Wilhelm Hamilton, Nordenchef på Ryanair till tidningen.
Parterna har varit på gång att träffas för att diskutera frågan tidigare, men ännu har inte något möte ägt rum.

Martina Frisk
31 mars 2008
2 apr. 2008 07:42
Det är faktisk synd att Ryanair inte följer Eu-regler.Men jag förstår inte alla dessa besvikna resenärer,har dom inga andra försäkringar?
Reser med Ryanair mycket,en ända gång har flyget blivit inställd,då var det meteorologiska orsak (och det var verkligen fallet denna gång).
Jag fick täckt mina kostnader av mina försäkringsbolag! Jag förstår alla dessa besvikna resenärer som har gått lottlösa ur tvisten,men bör man inte teckna en egen försäkring?Då blir man kanske inte lottlös!
Av Missx
2 apr. 2008 23:37
Det är ju inte bra...

Men jag måste nog hålla med Reseglad, det är ju ens eget ansvar att ha en egen reseförsäkring. Iaf skulle jag aldrig lita på att flygbolagen ska betala nåt (även om de flesta säkert gör det)

Jag har nog haft tur, har bara haft en o annan försening med dem, inte så långa dock o det var i början när de började trafikera här. Numera har jag inte upplevt några problem alls (o jag har åkt ofta med dem)
10 apr. 2008 18:34
Man far vad man betalar for, reser sjalv med detta bolag. Om man vill ha battre service far man punga ut med lite casch, man kan inte fa allt billigt.

Dock sa ska lagarna foljas, om inte sa bor domstolarna saga ifran som kan krava andringar som inte ARN kan...

Danne
10 apr. 2008 21:02
Tråkigt om det är ett stort problem det har däremot funkat klanderfritt på våra flyg med bolaget men jag kan ju tänka mig att de kör sitt eget "race" så att säga och mer eller mindre skiter i vad andra säger det är iallafall det intryck jag fått av bolaget så här långt, och det är väl lite av förklaringen till varför de oftast är överlägset billigaste bolaget på de destinationer de flyger till.

Personligen så trivs jag ganska bra med lågbudgetstuket som det är över deras flygningar det är inget extra tjafs och krångel utan ganska raka puckar och snabba ryck jag har iallafall aldrig åkt med något bolag som är så snabbt att checka ut ifrån som just Ryan air kan ju ta sista flyget från Girona som ett exempel från det vi landade till att vi befann oss på motorvägen på väg hem så hade det gått 18 minuter det är då åtminståne rekord för mig speciellt med tanke på att vi hade incheckat bagage,
och sånt gillar jag för att vänta på väskor på flygplatsen är ju inte direkt min favorit syssla.

dessutom så gillar jag att jag kan påverka kostnaden på ett annat sätt än med de andra bolagen men som sagt det är ju tråkigt om det är en massa problem för kunderna.
till minussidan förutom om de inte är helt okey mot kunderna ibland också tydligen även om inte jag drabbats av detta kan ju läggas att det är ganska "simpla kärror" de flyger med men det är ju ett sätt att klämma in så många som möjligt för att hålla nere kostnaderna naturligtvis och det handlar ju alltid om ganska korta flygningar så man står ju ut.
mvh. Bosse