Ryanair flygförsening

Av Cattta
2 juli 2019 18:54
Visningar: 804
Någon som har personlig erfarenhet och har bråkat med Ryanair vid flygförsening med hjälp av bolag?
Vilket bolag anlitar jag, alla säger att de har flest nöjda kunder etc?
Har läst på nätet att RA vägrar betala ut via ombud och kräver att man ska göra det själv, men inga resenärer har fått ut ngt enligt forskningen, antingen har de inte svarat eller gett avslag?
Enligt lag har vi rätt att få 250 euro för försening på 6 timmar i fredags Landvetter-stansted...
Kommentarer som inte har med ersättningar att göra ombedes inte att skrivas!!!
Av Cattta
2 juli 2019 19:07 (redigerad)
Citerat från Worldofmarie:
Vad var orsaken till förseningen?
Vid 04.30 visste inte incheckningspersonalen ngt, även om det redan 04.15 stod att den beräknade avgångstiden skulle vara 11.30. En halvtimma senare sa en av dem vid bagageincheckningen att flyget som står här ute ska inte gå, vid påtryckning av mig alltså. De visste alltså att vi skulle få åka med planet som lyfter fr stansted 9.15 sv tid. Det gick inte ut ngn info alls från RA. Mer än att det kom ett sms om 5 pund gratis snacksersättning, som ingen av de restaurangerna som stod med på kunde hantera i kassan.
Fint väder både i Sverige och England.
Förseningen var 5 timmar, korregering
Medlemmen har tagit bort svaret
2 juli 2019 20:38 (redigerad)
Läs och beslut...

https://www.konsumenteuropa.se/sv/

Beträffande din fråga om att bråka med bolag via ombud, så ska man alltid göra detta om inte bolagen vid första kontakt ger vad man önskar. Ombuden tar en ersättning på mellan 15-25 % av vad man får i ersättning. Får man ingen, så betalar man inget till ombuden.
Av Cattta
2 juli 2019 21:58
Citerat från Elcanario93:
Läs och beslut...

https://www.konsumenteuropa.se/sv/

Beträffande din fråga om att bråka med bolag via ombud, så ska man alltid göra detta om inte bolagen vid första kontakt ger vad man önskar. Ombuden tar en ersättning på mellan 15-25 % av vad man får i ersättning. Får man ingen, så betalar man inget till ombuden.
Måste korrigera igen, ska man bråka med dem själv eller ta hjälp...av ngn
2 juli 2019 22:31
Första gången rekommenderar Konsumentvägledare att man kontaktar Flygbolaget. Kan man lösa det där så är det bäst, vilket sällan inträffar vad jag förstår. Detta tar normalt lång tid och har man inte lust, tid eller ork, så kontaktar man en Agent från början.

En Agent, som är specialist på dessa frågor. Det är deras levebröd och man vill tjäna pengar. Agenten ställer några frågor och berättar vilka handlingar han behöver, sen berättar han om det är idé att gå vidare. Därefter sköter han resten...smidigt.
Av Birgere
3 juli 2019 08:55
Börja du med att claima direkt hos Ryan. Måste stå på deras hemsida hur man gör.
Blir det avslag där så ta det till ARN.
Händer inget efter det så kan du testa någon av firmorna som har detta som levebröd.... en stor sådan är tex AirHelp.
4 juli 2019 22:38
Jag har stökat med Ryanair och fick ersättning. Det var förra året och jag fyllde i dokument som de hade på sin hemsida. Jag löste tvisten direkt med dem och fick den ersättning jag hade rätt till. Fick dock inget för de hotell och biljetter jag förbeställt på resmålet.
Av Cattta
5 juli 2019 09:51
Hej nu finns det ingenstans att fylla i klagomål på RA s sida, man måste välja alternativ så som inställt, försenat kopplat med att man inte flög med planet, eller sjukdomsfall. Alltså finns det inget alternativ förvalt flygförsening. Man kan heller inte skicka med annan info heller. RA i ett nötskal?
Av Cattta
5 juli 2019 09:54 (redigerad)
Citerat från Dsteisjo:
Jag har stökat med Ryanair och fick ersättning. Det var förra året och jag fyllde i dokument som de hade på sin hemsida. Jag löste tvisten direkt med dem och fick den ersättning jag hade rätt till. Fick dock inget för de hotell och biljetter jag förbeställt på resmålet.
Finns ingenstans på deras sida där man kan klaga om endast ett försenatflyg.
Ifall att jag inte hade åkt med så hade jag kunnat markera det alternativet, hade det blivit inställt så hade jag kunnat markera det alternativet, eller kräver ersättning för dödsfall i familjen etc. inga rutor att skriva övr info i heller på deras sida. Var dit plan försenat och du valde att följa med? Hur gick du tillväga för att anmäla detta?
Av Cattta
5 juli 2019 19:57
Citerat från Silverfang:
Googlade Ryanair EU261 och första träffen leder till deras hemsida och hur man ska göra https://www.ryanair.com/gb/en/useful-info/disruptions-and-refunds/eu-regulation-261-passenger-
Tack...
Två saker strular för mej när jag ska skriva in uppgifter

Swedbank IBAN
This country does not match your IBAN.

Ngn som har haft strul med det? Har skrivit in exakt det IBAN numret som står på kopplat till kontot.
Sedan tar de inte emot pdf filer fast det står att de klarar det formatet. Och fastän de är mindre än de ska vara.
Konstigt!!!
Av Challen
5 juli 2019 21:19
Vi reklamerade via deras sida en gång när planet blev ett antal timmar försenat, och vi fick pengar inom en dag. Inga problem alls.
Av Cattta
5 juli 2019 23:43 (redigerad)
Citerat från Challen:
Vi reklamerade via deras sida en gång när planet blev ett antal timmar försenat, och vi fick pengar inom en dag. Inga problem alls
Vad för ersättning fick ni så snabbt?.
Av Challen
6 juli 2019 10:02
Citerat från Cattta:
Citerat från Challen:
Vi reklamerade via deras sida en gång när planet blev ett antal timmar försenat, och vi fick pengar inom en dag. Inga problem alls
Vad för ersättning fick ni så snabbt?.
Pengar enligt EU-bestämmelserna.