Rom + Amalfi med små barn?

Av January
8 nov. 2013 10:19
Visningar: 2290
Hej!

Vi planerar att resa till Italien i slutet av juni. Vi tänkte oss först ett par dagar i Rom för att sedan åka söderut för lite bad. Vi åker 6 vuxna och 2 barn (vi, våra föräldrar och våra 2 små barn). Jag tänker mig ett hotell eller lägenheter i centrala Rom (gärna Trasteverde kanske?? har hört positivt om det) med en utomhuspool då det kan bli mkt varmt i juni. Eftersom vi är många vuxna skulle vi kunna dela upp oss så att några vuxna kan gå tillbaka till hotellet med barnen för att bada tex på eftermiddagen för att de ska orka med. Är det någon som har något tips på ett bra boende i centrala Rom som har utomhuspool och har familjerum?

Jag tänker mig 2 eller 3 dagar i Rom. Därefter skulle vi vilja åka söderut för att se lite av södra Italien under ca 4 dagar. Hur bör vi planera dessa dagar? Är det Amalfikusten som man bör satsa på? Hur transporterar man sig lättast (tåg, buss eller hyrbil?) Om hyrbil får det väl bli en minibuss ;) eftersom våra föräldrar nog inte kan tänka sig att köra bil i Italien.. Vilken ort bör man bo på? Har någon tips på boende (gärna 3 små lägenheter så man inte behöver äta ute hela tiden), gärna med pool.

Tacksam för alla tips då vi inte varit i Rom och södra Italien tidigare..

Tack på förhand!
21 jan. 2014 18:20
Hej! Det finns inte särskilt många hotell med pool i trastevere. Jag skulle jämföra området med Gamla Stan i Stockholm. Mysiga kvarter att strosa i men också väldigt mycket turister. Om ni väljer att bo, var observant på att få rum nära en bakgata. Området har ett ganska hektiskt nattliv och jag vet av erfarenhet att det kan vara svårt att somna bakom tunna fönsterglas :)

Det finns fantastisk hotell med pool men det beror givetvis på er budget. Det bästa brukar vara att använda någon site som booking eller hotels.com och välja maxpris och kriterier (pool) och sedan läsa omdömena i resultatlistan. Oftast får man tom ett bättre pris.

Det är enkelt att ta sig runt med tåg i Italien om du håller dig kring "stambanan". Om ni hyr minibuss har ni givetvis mer frihet men tänk på att det kan ta ett par dagar att komma in i det italienska kaoset, "Don't mind the chaos, be the chaos".

Amalfi är fint men jag skulle gärna vilja tipsa om någon av öarna på öst sidan eller regionen Puglia. Bättre priser, mindre exploaterat och fantastiska stränder. Boka gärna rum på Agriturismo som är ett slags BnB. Mer personligt än ett hotell och de brukar vara i bättre skick för mindre pengar. Många av dem har pooler och de brukar ha den bästa maten.

Lycka till!