Resgalen men samtidigt flygrädd...

Av Sisso
15 maj 2008 18:31
Visningar: 11074
Hur har ni det med flygrädsla?

Själv har jag en mycket stark nervositet/spänning när jag ska ut och resa. Starten är värst. Där börjar oftast tårarna rinna nerför kinderna. Jag sitter mycket spänd i min stol och har svårt att slappna av. Börjar hyperventilera och koncentrerar mig på att andas lugnt. Bältet är åtdraget hela resan (som om det skulle hjälpa). Jag håller ofta för öronen för att undvika alla ljud, jag blundar för att inte se den extrema lutning som planet har vid stigningen. Jag skulle aldrig sitta vid fönstret och ännu mindre titta ut vid starten för att se vad små bilarna och träden blir ju högre upp vi kommer. Under flygningen håller jag ett effektivt öga på flygvärdinnorna för att förvisa mig om att allt är OK.
Trots detta älskar jag att resa. När jag landar i ett nytt land har det varit värt varenda minut. Bättre belöning finns inte!
Upplevelsen av att resa övervinner rädslan!!
15 maj 2008 19:20
Jag har alltid tyckt att det är obehagligt även jag. Jag tror att den där känslan lätt kommer av den maktlöshet som upplevs dvs händer något så kan jag inget göra utan jag är helt i händerna på piloten. Att ha en flytväst under stolen känns inte till nån nytta...varför inte en fallskärm?

Jag har genom att ta en Postafen (mot åksjuka) lindrat min flygrädsla. (Du får samma effekt med ett glas whisky kan jag tänka)
Jag har hört att de som har mycket bra balanssinne oftast blir åksjuka. Jag tror att Postafen sätter balansen ur spel och det som händer för mig är att jag faktiskt inte känner varje rörelse i planet lika som utan tabletten. Det gör mig lugn.
Av Tj
15 maj 2008 20:22
Håller med (Grekland)...en liten rackare om du inte ska köra direkt...så löser det sig.
Ner kommer man ju alltid : )
Av Sisso
15 maj 2008 20:27
Jag har genom att ta en Postafen (mot åksjuka) lindrat min flygrädsla. (Du får samma effekt med ett glas whisky kan jag tänka)
Jag har hört att de som har mycket bra balanssinne oftast blir åksjuka. Jag tror att Postafen sätter balansen ur spel och det som händer för mig är att jag faktiskt inte känner varje rörelse i planet lika som utan tabletten. Det gör mig lugn.
Jag har faktiskt funderat på om min flygrädsla hänger ihop med att jag väldigt lätt blir åksjuk, vilket i sig leder till obehag. När jag var yngre kunde jag inte flyga utan att spy vid både start och landning. Forfarande blir jag lite illamående och har alltid spypåse i högsta hugg. Postafen står högst på min meny innan start och jag skulle inte våga resa utan denna underbara tablett som dessutom får mig att bli något trött :)

Håller med dig till 100% - Det skulle kännas bättre med fallskräm under stolen än den där flytvästen!
Av Sisso
15 maj 2008 20:33
Citerat från tj:
Håller med (Grekland)...en liten rackare om du inte ska köra direkt...så löser det sig.
Ner kommer man ju alltid : )
Ja du..den klassikern är väldigt tröstande.
Har funderat på det där med "en liten rackare", dock räcker det nog inte med en liten :) Sen är jag orolig för hur mitt sinne kommer reagera...blir kanske den där paranoida passageraren som ställer till det på 10 000 meters höjd... :)
Av Micke75
15 maj 2008 22:19
Jag har haft en kund som jobbar som steward, och frågade honom om flygrädsla eller om han vart med om någon incident.
Han har jobbat i över 20 år och aldrig upplevt mer än kraftig turbulens, inga problem med motorer eller nåt annat.
Han erkände själv att han var flygrädd i början men att det gick över rätt fort, han berättade även att enligt en undersökning är över 50% i ett plan flygrädda.
Tänk på att hälften av dina "grannar " på planet är också rädda, som en liten tröst.
Titta bara på programmen på tv om olika haverier, typ "1979 var det ett plan som störtade i bla bla bla...........och 1986 ett till", hur många plan har inte lyft där emellan och sen dess.
Sitt inte och var rädd i onödan, tänk på vad all statistik säger, du blir nog miljonär på lotto innan du kraschar.

Micke
15 maj 2008 23:08
Jag älskar att resa och är inte ett dugg flygrädd. Det är ju säkrare att flyga, än att vara ute i trafiken. Det händer ju massvis med flera olyckor på vägarna, än i luften. Att flyga känns för mig, som om jag åker buss ungefär.

Gilla
Av Missx
16 maj 2008 00:09
Jag har av o till varit väldigt flygrädd (men kan lova att ingen skulle gissa för det syns inte utåt), jag upplever det som bättre när jag flyger ofta. Då blir det inte så dramatiskt.
Största delen av min flygrädsla är ju kontrollprylen, sedan det med illmående, är mer rädd för att bli riktigt illamående o spy än att det skulle bli fel på planet (som jag vet är ovanligt)
Jag var alltid mest rädd för takeoff, men numera tycker jag landning är rejält jobbigt efter några obehagliga i starka kastvindar.

Drick inte! Du förlorar redan vätska på ett plan o om du har lätt att må illa är alkohol ingen bra lösning!
Mina bästa tips är sov ordentligt innan, ÄT ordentligt innan o drick mkt vatten under flygning. Att knapra på något salt är också bra mot illamående.
Själv led jag också mkt av väldiga smärtor i öronen men sedan jag använder Ear Planes (finns på apoteket) så slipper jag den oron. Då blir också ljuden dämpade om du tycker det är läskigt med motorljud o sånt...
Titta inte ut! Att se svängningar o att inse hur högt upp du är gör det hela värre...

Jag sitter alltid i gången, så långt fram som möjligt o läser el försöker vila, tittar inte ut alls, då blir det lättare att bortse från att man faktiskt sitter i en sardinburk på 10.000 m höjd ;)

Men flyga måste man ju :))) för att kunna resa :))))
Av Mpc
16 maj 2008 00:22
hej om ni nu är så rädd som vissa är för att flyga så förslår jag att ni går till eran DR o ber han skriva ut ett par lungade ex larigan . sobril valiumI movane samtilag läkemedel kan man sova på då man flyger
Av Sisso
16 maj 2008 09:40
Citerat från micke75:
Tänk på att hälften av dina "grannar " på planet är också rädda, som en liten tröst.
Titta bara på programmen på tv om olika haverier, typ "1979 var det ett plan som störtade i bla bla bla...........och 1986 ett till", hur många plan har inte lyft där emellan och sen dess.
Sitt inte och var rädd i onödan, tänk på vad all statistik säger, du blir nog miljonär på lotto innan du kraschar.

Micke
Visst är det en tröst att fler är flygrädda :) Jag brukar hålla ett öga på mina medpassagerare. Att bli miljonär vore inte heller fel! På något sätt handlar det inte om statistikens tydliga språk - det är en känsla av obehag som infinner sig. Men självklart förstår jag att det är väldigt säkert...men det finns alltid ett "tänk om"...
Av Sisso
16 maj 2008 09:45
Citerat från missx:
Jag har av o till varit väldigt flygrädd (men kan lova att ingen skulle gissa för det syns inte utåt), jag upplever det som bättre när jag flyger ofta. Då blir det inte så dramatiskt.
Största delen av min flygrädsla är ju kontrollprylen, sedan det med illmående, är mer rädd för att bli riktigt illamående o spy än att det skulle bli fel på planet (som jag vet är ovanligt)
Jag var alltid mest rädd för takeoff, men numera tycker jag landning är rejält jobbigt efter några obehagliga i starka kastvindar.

Drick inte! Du förlorar redan vätska på ett plan o om du har lätt att må illa är alkohol ingen bra lösning!
Mina bästa tips är sov ordentligt innan, ÄT ordentligt innan o drick mkt vatten under flygning. Att knapra på något salt är också bra mot illamående.
Själv led jag också mkt av väldiga smärtor i öronen men sedan jag använder Ear Planes (finns på apoteket) så slipper jag den oron. Då blir också ljuden dämpade om du tycker det är läskigt med motorljud o sånt...
Titta inte ut! Att se svängningar o att inse hur högt upp du är gör det hela värre...

Jag sitter alltid i gången, så långt fram som möjligt o läser el försöker vila, tittar inte ut alls, då blir det lättare att bortse från att man faktiskt sitter i en sardinburk på 10.000 m höjd ;)

Men flyga måste man ju :))) för att kunna resa :))))
Tack för dina tips! Jag upplever också att det blir mycket bättre när jag flyger mer ofta. Det är alltid utresan som är värst. När jag väl ska hem eller när vi mellanlandar någonstans känns det inte lika dramatiskt. Jag brukar jämföra planet med en "konservburk".. .- eftersom du pratar om sardinburk förstår jag att vi upplever en liknande känsla av instängdhet... :)
Av Sisso
16 maj 2008 09:48
Citerat från mpc:
hej om ni nu är så rädd som vissa är för att flyga så förslår jag att ni går till eran DR o ber han skriva ut ett par lungade ex larigan . sobril valiumI movane samtilag läkemedel kan man sova på då man flyger
På något sätt har min flygrädsla blivit en del av resandet. Jag är väl medveten om hur jag kommer reagera, vad jag kommer känna. Men det handlar också om att lära sig kontrollera rädslan - ta sitt förnuft till fånga och med hjälp av mycket JÄVLA ANAMMA fixa det utan sprit eller lugnande tabletter. Jag skulle se det som ett förlorad slag om jag inte fixade resan på egen hand utan fick ta till hjälpmedel... Envis som jag är :)
16 maj 2008 10:35
Jag har aldrig varit flygrädd, tycker det är helt underbart från start till landning! Förutom när man reser till Australien, då blir jag lite uttråkad... Och den enda gången jag var lite nervös var när jag skulle hoppa fallskärm.
För mig är det ett fantastiskt sätt att få se hur allting ser ut uppifrån, man ser huset där man växte upp, små korallöar, glaciärer, kända byggnader, palmstränder, sjöar som man besökt en vecka tidigare... Har tagit en del fantastiska bilder från luften.
Jag bara säger: ju mindre plan desto bättre! Det skakar och låter lite mer men då får man verkligen en äkta flygkänsla.
Det händer så otroligt få olyckor att man ska ha en jäkla otur om man drabbas! Och gör man det får man väl hoppas att planet trots allt lyckas landa och alla överlever eller att det sprängs snabbt så att man inte hinner reagera.

Marie
Av Mpc
16 maj 2008 11:23
Citerat från sisso:
Citerat från mpc:
hej om ni nu är så rädd som vissa är för att flyga så förslår jag att ni går till eran DR o ber han skriva ut ett par lungade ex larigan . sobril valiumI movane samtilag läkemedel kan man sova på då man flyger
På något sätt har min flygrädsla blivit en del av resandet. Jag är väl medveten om hur jag kommer reagera, vad jag kommer känna. Men det handlar också om att lära sig kontrollera rädslan - ta sitt förnuft till fånga och med hjälp av mycket JÄVLA ANAMMA fixa det utan sprit eller lugnande tabletter. Jag skulle se det som ett förlorad slag om jag inte fixade resan på egen hand utan fick ta till hjälpmedel... Envis som jag är :)
Ja jag håller med dig att då har man förlorat slaget men min tanke var att om man nu är så himla flyg rädd så är det ett alternativ men då inte i samband med sprit.
Av Sisso
16 maj 2008 12:01
Citerat från mpc:>
Ja jag håller med dig att då har man förlorat slaget men min tanke var att om man nu är så himla flyg rädd så är det ett alternativ men då inte i samband med sprit.
Kombinationen av sprit och lugnande kan nog ställa till det rejält. :)
Visst är det bra att det finns alternativ och hjälp att få.
16 maj 2008 12:05
Citerat från marie78:
Jag bara säger: ju mindre plan desto bättre! Det skakar och låter lite mer men då får man verkligen en äkta flygkänsla.
Håller med!
När jag flög med det lilla 36-sitsiga planet Dash8 med Olympic airlines ut till Milos från Aten förra året så tog planet riktiga svängar som jag borde uppleva som läskiga. Det blev tvärtom: "Det känns ju att det faktiskt sitter nån därframme och kör", sa jag till min sambo och det var inget läskigt alls. Samma känsla har jag med de inrikesplan som är propellerplan ex vis Midlanda-Arlanda som jag flög mycket för ett antal år sen. Dessa plan brummar upp vid start utan att enbart stiga med nosen först om ni förstår.

Sisso: Jag håller med dig om lugnande tabletter. Jag vill inte heller "droga" mig med starkare. Postafen är lagom. Jag blir inte trött av dem.
Våra Greklandsresor påbörjas ofta tidig morgontimma och när vi kommer fram har vi oftast inte bokat boende. Då kan man inte vara berusad på alkohol direkt när man ska ge sig ut för att leta.
Av Micke75
16 maj 2008 18:12
Citerat från sisso:
Citerat från micke75:
Tänk på att hälften av dina "grannar " på planet är också rädda, som en liten tröst.
Titta bara på programmen på tv om olika haverier, typ "1979 var det ett plan som störtade i bla bla bla...........och 1986 ett till", hur många plan har inte lyft där emellan och sen dess.
Sitt inte och var rädd i onödan, tänk på vad all statistik säger, du blir nog miljonär på lotto innan du kraschar.

Micke
Visst är det en tröst att fler är flygrädda :) Jag brukar hålla ett öga på mina medpassagerare. Att bli miljonär vore inte heller fel! På något sätt handlar det inte om statistikens tydliga språk - det är en känsla av obehag som infinner sig. Men självklart förstår jag att det är väldigt säkert...men det finns alltid ett "tänk om"...
Jo jag håller med dig. Jag är inte heller helt bekväm med att flyga man har alltid nån liten fjäril i magen som fladdrar, men två öl brukar fungera perfekt :-)

Micke
16 maj 2008 18:40
Hej!
Varför åker du inte på bussresor om du är flygrädd? Jag har åkt på flera bussresor och dem har varit jättebra allihopa! Kolla in www.scandorama.se
Det är ett av Sveriges största bussbolag, de kör över hela Europa! Deras guider är otroligt kunniga och ställena man får se på vägen slår molnen du får se i ett flygplan!
Rekomenderas verkligen.
Av Tesseli
16 maj 2008 18:48
Jag älskar också att resa men är väldigt flygrädd. Strax innan jag fyllde 19 tvingade jag mig själv åka flyg för första gången eftersom jag ville komma ut och se resten av världen och inte bara nämsta europa. Första flygresan var allra jobbigast och jag hade väldig ångest och det var under hemresan på min tredje flygresa som överhuvudtaget vågade knäppa upp bältet. Det dröjde ännu längre tills jag vågade resa mig från min plats. Blir inte illamående när jag flyger utan bara stressad och sitter och tittar på klockan konstant för att räkna tiden tills jag får komma ur planet. Snart ska jag åka på min andra långresa med flyg och känner redan att det kommer bli jobbigt.
16 maj 2008 19:20
jag är inte panikrädd för at flyga men när flyget skall lyfta är jobbigt och för att inte tala om landingen. När man ska landa så tror jag alltid att jag ska dö. tycker ofta det sker olyckor i samband med landningen när man läser i tidningar osv... så då ber jag till gud 1000 ggr på en minut och blundar... men som sagt när man kliver av och är i ett nytt spännande land då är livet haleluleja igen!!! men det är konstigt när planet väl är uppe i luften då tycke rjag det är jätte kul å flyga man sitter där me sin lilla bricka mat och är skit nöjd!! fast när det är turbolens då tror jag också att jag ska dö.. men men man får trösta sig med att det faktiskt ÄR SÄKERT att flyga trots allt. och turbolens inte är farligt! det är ungefär som att åka på en grusväg på landet vilket jag försöker jag övertyga mig själv om..funkar ibland..ibland inte alls....
Av Sisso
16 maj 2008 19:31
Citerat från karrokarro:
jag är inte panikrädd för at flyga men när flyget skall lyfta är jobbigt och för att inte tala om landingen. När man ska landa så tror jag alltid att jag ska dö. tycker ofta det sker olyckor i samband med landningen när man läser i tidningar osv... så då ber jag till gud 1000 ggr på en minut och blundar... men som sagt när man kliver av och är i ett nytt spännande land då är livet haleluleja igen!!! men det är konstigt när planet väl är uppe i luften då tycke rjag det är jätte kul å flyga man sitter där me sin lilla bricka mat och är skit nöjd!! fast när det är turbolens då tror jag också att jag ska dö.. men men man får trösta sig med att det faktiskt ÄR SÄKERT att flyga trots allt. och turbolens inte är farligt! det är ungefär som att åka på en grusväg på landet vilket jag försöker jag övertyga mig själv om..funkar ibland..ibland inte alls....
Haha..som att köra bil på grusväg - mycket bra liknelse :) Det ska jag tänka på nästa gång.
Jag är också supernöjd när jag väl är uppe i luften och allt går som det ska. Men minsta lilla som jag inte tycker verkar "normalt" gör att jag stelnar till.
Av Sisso
16 maj 2008 19:36
Citerat från tesseli:
Jag älskar också att resa men är väldigt flygrädd.
Snart ska jag åka på min andra långresa med flyg och känner redan att det kommer bli jobbigt.

Jag läste på din sida att du ska till New York i juni. Jag var mycket orolig första gången som jag skulle korsa Atlanten. Kändes inte bra att bara flyga över hav hela vägen. Men egentligen gör det väl ingen skillnad om det är hav eller land... Men jag lovar dig att det är värt den långa resan. New York är fantastiskt!!!
Jag önskar dig en underbar resa, inklusive flygresan!! :)
Av Sisso
16 maj 2008 19:38
Citerat från travellover:
Hej!
Varför åker du inte på bussresor om du är flygrädd? Jag har åkt på flera bussresor och dem har varit jättebra allihopa! Kolla in www.scandorama.se
Det är ett av Sveriges största bussbolag, de kör över hela Europa! Deras guider är otroligt kunniga och ställena man får se på vägen slår molnen du får se i ett flygplan!
Rekomenderas verkligen.
Problemet är att jag blir väldigt lätt åksjuk och det är ingen höjdare för mig att sitta på en buss i flera dagar och åka runt. Kan inte riktigt njuta av det som passeras då jag fokuserar på vägen eller är trött av åksjuketabletter :)
Har varit på en del bussutfykter och det funkar OK.
Men tack för tipset! Jag ska kolla in deras hemsida.
Av Tesseli
16 maj 2008 19:54
Jag läste på din sida att du ska till New York i juni. Jag var mycket orolig första gången som jag skulle korsa Atlanten. Kändes inte bra att bara flyga över hav hela vägen. Men egentligen gör det väl ingen skillnad om det är hav eller land... Men jag lovar dig att det är värt den långa resan. New York är fantastiskt!!!
Jag önskar dig en underbar resa, inklusive flygresan!! :)
Tack så mycket! Ser fram emot att få komma dit, ska bli riktigt skoj! =) Har ju flyget över atlanten en gång så jag ska väl klara det en gång till! =) I somras testade jag på att segelflyga, fick testa och styra själv också, då tyckte jag inte alls det var så farligt och flyga, fast det berodde kanske på att jag "bara" var c:a 500 m upp i luften och inte 10000!
Av Sisso
16 maj 2008 22:06
Citerat från tesseli:
I somras testade jag på att segelflyga, fick testa och styra själv också, då tyckte jag inte alls det var så farligt och flyga, fast det berodde kanske på att jag "bara" var c:a 500 m upp i luften och inte 10000!

Det var verkligen modigt!! Jag tycker att 500 meter verkar tillräckligt otäckt :)
Av Lilly
17 maj 2008 22:21
Tänk på att piloten också vill hem oskadd :-)
För er som tycker att kontrollbehovet är värst föreslår jag en kurs mot flygrädsla. Då får ni koll på vad de olika ljuden betyder och kan slappna av lite lättare.
17 maj 2008 22:28
Tänk på Stig Helmer: Jag KAN flyga, jag är inte rädd.
Av Sisso
18 maj 2008 11:58
Citerat från lilly:
Tänk på att piloten också vill hem oskadd :-)
För er som tycker att kontrollbehovet är värst föreslår jag en kurs mot flygrädsla. Då får ni koll på vad de olika ljuden betyder och kan slappna av lite lättare.
Jag brukar faktiskt tänka på piloterna :) För mig är kontakten när man entrar planet mycket viktig och om det finns möjlighet kikar jag in i kockpitten för att få veta vem det är som faktiskt KÖR! :) Känns mycket bättre när jag har ett ansikte att relatera till.

För sex år sedan var jag med om en något dramatisk flygning i USA, vilket medförde att jag vägrade gå ombord på planet efter att de hade lagar felet. Detta resulterade i att jag fick prata med den ene piloten. Detta samtal tänker jag på vid varje flygning. Han var en mycket trevlig och pedagogisk man :)

Av Sisso
18 maj 2008 12:00
Citerat från gullsing:
Tänk på Stig Helmer: Jag KAN flyga, jag är inte rädd.
Haha..jag ÄLSKAR den filmen!
Verkligen härliga semesterkaraktärer! :)