Resa själv på Arabiska halvön

23 okt. 2009 11:33
Visningar: 800
Vi är några som planerar att åka till Dubai, i Förenade Arabemiraten nästa år. Vi har också lust at besöka några granländer. Någon som vet om det är lätt att ta sig till Oman, Quatar, Saudiarabien därifrån landvägen?
Av Visial
24 okt. 2009 21:27
Hej , till Oman kan man ta sig med bil, men det kostar lite pengar (inte jättemycket) och det tar lite tid med stämplar och papper, men det var roligt så som vi gjorde det och värt det (man får visum på 30 dagar då när man betalat). Vi var bara där en dag, utgick från Al Ain alldeles vid gränsen och tog oss tillbaka sen på kvällen. Vi var i Sohar, ingen turistort egentligen. Om man skall till Muscat får man nog ha minst en-två övernattningar, eftersom det tar några timmar från gränsen.

Till Saudiarabien måste man ha visum , vilket nog inte är så lätt att skaffa sig. Gränsen är inte officiell och för att komma till Qatar (dit jag själv gärna vill åka) västerut måste du korsa gränsen till Saudi. Så lyckas man inte med visumet kan man ju flyga till Doha (1 tim). Bilvägen tar det ändå många timmar...
26 feb. 2013 16:17
Hej!
Jag flyger första till Saudiarabien Arabien efter träffa min vän, eftervidare vi kör bilen resa vill genom Kuwait och Oman, Bahrain, Qatar (arabisk halvön) kan det gå betala visum vid gränsen tull med fordon?

Gökmen