Resa mellan Bangkok och Koh Chang

Av Cawah
12 sep. 2013 21:28
Visningar: 16770
Nu har vi äntligen bokat resa till Thailand i december. Vi reser med två små barn, 11 månader och 2,5 år och blir borta en månad.

Någon som har erfarenhet av bussen mellan Bangkok och Koh Chang. Det lutar mot att vi tar den. Måste man boka den i förväg?
Vi landar i Bangkok tidigt på morgonen och tänker oss att dra ner till ön direkt, verkar det rimligt med små barn, med andra ord, är bussen ok? Hur lång är båtresan sen?

Vidare, vilken strand är egentligen bäst på Koh Chang? Söker lugn men nära restauranger och butiker + en vacker strand givetvis. Om någon har hotelltips tar jag tacksamt emot det också.

(Kan man köpa blöjor på plats)?

Tack på förhand
Av Marilcj
12 sep. 2013 21:48
De flesta affärer säljer blöjor inkl 7eleven men billigast o största förpackningarna hittar du på Tesco el likn lite större, värre m Purémat om ni ska ha de!
Om du kollar runt lite så hittar du både nyare trådar o lite äldre just om Koh Chang, hur man tar sig dit, stränder o boende.
Av Pelle77
12 sep. 2013 21:53
Åker ni med Thai direkt så hinner ni ju med busaen som är billigare än flyget. Jag har enfast flygit o h det tar 35-40 min till Trat men det är äntan på inrikesflyg samt transport från Trats flygplats till Chang så bussen funkar nog nästan lika smidigt. Den tar dock sina 5 timmar, halva flygtiden till Thailand. Prismässigt är ju bussen överlägsen. Inte funderat att ta en privat minibuss?

Jag bodde på Khlong prao beach som var väldigt fin! Mest liv runt white sand beach men med "liv" så är det väldigt lugnt ändå. Jag skulle valt två stränder och kombinerat. Kai Bae är mysig med gott om restaaranger i byn. Ön är väldigt kuperad så glöm att hyra moppar.

Jag skulle valt att komba Klong Prao med WSB.

Koh Chang är solsäkraste platsen i Thailand i December dessutom.
Av Hille2
13 sep. 2013 07:10
Skulle inte ta en minibuss eller taxi med små barn. Jag har varit med om flera ångestfyllda resor i sådana med mina barn där man kört som galningar. Ta bussen, det tar ungefär lika lång tid, den är säkrare och dessutom brukar det finnas det bälten!
Av Sos08
13 sep. 2013 20:31
http://banpheservice.com/ lejer bara in chaufförer som kör försiktigt och säkert och med fräscha bilar.
Mon, som har Ban Phe Service talar engelska, men det går också bra att boka via hemsidan.
Vi bokar alltid genom henne och känner oss trygg under färden.

mvh SoS
Av Hille2
13 sep. 2013 21:15
Citerat från Sos08:
http://banpheservice.com/ lejer bara in chaufförer som kör försiktigt och säkert och med fräscha bilar.
Mon, som har Ban Phe Service talar engelska, men det går också bra att boka via hemsidan.
Vi bokar alltid genom henne och känner oss trygg under färden.

mvh SoS
Fast enligt hemsidan kör de ju bara till Ban Pheområdet. Rätt häftiga priser dit också, om det kostar 3300 till Ban Phe, vad kostar det då till Koh Chang? Men är de bättre än andra kanske det kan vara värt det.
Av Sos08
13 sep. 2013 21:57
Citerat från Hille2:
Citerat från Sos08:
http://banpheservice.com/ lejer bara in chaufförer som kör försiktigt och säkert och med fräscha bilar.
Mon, som har Ban Phe Service talar engelska, men det går också bra att boka via hemsidan.
Vi bokar alltid genom henne och känner oss trygg under färden.

mvh SoS
Fast enligt hemsidan kör de ju bara till Ban Pheområdet. Rätt häftiga priser dit också, om det kostar 3300 till Ban Phe, vad kostar det då till Koh Chang? Men är de bättre än andra kanske det kan vara värt det.
Taxi från flygplatsen Bkk till Ban Phe kostar 2000 bath och letar man vidare på hemsidan går det även att ta sig vidare till Koh Chang. Sen är det inga problem att kontakta dem om vilka önskemål man har.
Av Lintu
14 sep. 2013 07:37
Reste mellan Bangkok å koh Chang i januari. Bokade nog bussen via en sån där agency som finns överallt på gatorna. Fin buss tyckte jag, och det var då flera barn som var med på båten till koh Chang :) båtresan tog ca 1 h :)
Av Hille2
14 sep. 2013 07:38
Citerat från Sos08:
Citerat från Hille2:
Citerat från Sos08:
http://banpheservice.com/ lejer bara in chaufförer som kör försiktigt och säkert och med fräscha bilar.
Mon, som har Ban Phe Service talar engelska, men det går också bra att boka via hemsidan.
Vi bokar alltid genom henne och känner oss trygg under färden.

mvh SoS
Fast enligt hemsidan kör de ju bara till Ban Pheområdet. Rätt häftiga priser dit också, om det kostar 3300 till Ban Phe, vad kostar det då till Koh Chang? Men är de bättre än andra kanske det kan vara värt det.
Taxi från flygplatsen Bkk till Ban Phe kostar 2000 bath och letar man vidare på hemsidan går det även att ta sig vidare till Koh Chang. Sen är det inga problem att kontakta dem om vilka önskemål man har.
Hittade det nu :)
2000+3300+båtresan om man vill ta sig direkt till hotellet på Koh Chang.
Av Vmalm1
14 sep. 2013 08:45
Hej Cawah!

Gällande transport mellan Bangkok och Koh Chang.
Med barn, skulle jag tagit flyg till Trat för att sedan ta en färja över till Koh Chang!

Mvh
Av Hille2
14 sep. 2013 10:56
Citerat från Vmalm1:
Hej Cawah!

Gällande transport mellan Bangkok och Koh Chang.
Med barn, skulle jag tagit flyg till Trat för att sedan ta en färja över till Koh Chang!

Mvh
Har åkte den sträckan med buss massor av gånger med små barn utan problem. De har oftast sovit. Men det beror ju på hur barnen är, vilket föräldrarna borde veta bäst.
Av Cawah
17 sep. 2013 11:18
Tack för alla tips!
23 sep. 2013 20:02
Hej! vi hyrde minibusse från Bangkok till koh chang och tog bussen på tillbaka vägen. Våran buss stank urin och min lillebror som då var 4 år blev riktigt magsjuk tack vara toaletten på bussen så han spydde hela planet hem. Men detta kan ha varit just våran buss så tycker inte du ska bli allt för skrämd men jag hade hellre hyrt en minibuss. Ha en trevlig resa!
14 jan. 2017 14:08
Måste bara fråga. Goverment bus 99, hur svårt är det att hitta denna bussen??? Är själv snart på väg till Koh Chang och tänkte att familjen skulle ta bussen tillbaka till Bangkok. Dock har jag hört att det tydligen inte är helt lätt att hitta bussen på Center point pier.
Biljetterna köps ombord???