Resa i December

23 mars 2016 09:20
Visningar: 308
Jag fyller 50 år i mitten av december och skulle vilja ha tips på vart jag och min sambo ska åka.
Var på väg att boka till Dubai men la ner det då vi tycker det blev rätt dyrt för 6 dagars vistelse.
Någonstans i en mysig stad i Europa funderar vi på.
Vi gillar god mat och god dryck/Öl-älskare är jag.
Gärna där det finns hotell med spa mm.
Tacksam för tips :-)
23 mars 2016 15:54
Citerat från Moggebylin:
Jag fyller 50 år i mitten av december och skulle vilja ha tips på vart jag och min sambo ska åka.
Var på väg att boka till Dubai men la ner det då vi tycker det blev rätt dyrt för 6 dagars vistelse.
Någonstans i en mysig stad i Europa funderar vi på.
Vi gillar god mat och god dryck/Öl-älskare är jag.
Gärna där det finns hotell med spa mm.
Tacksam för tips :-)
Då hade jag flugit till München och satsat på Nurnberg några mil norrut men boende måste bokas I tid för deras julmarknad då är en av Europast största. Där finns flera ställen med bra lokal öl men Franken (norra delarna av Bayern) är lika mycket ett vindistrikt så ni kan ju dela upp vistelsen med München (som har Deutsches Museum med massor att se). Mysigt i jultider. Från Nürnberg med sin gamla stadskärna och borg kan man lätt ta tåget till romantiska Rothenburg-ob-der-Tauber också med sin stadsmur och puttinuttiga stadskärna. Ännu enklare är det att ta direkttåget till den vackra ölstaden Bamberg. Från München kan man göra en dagstur ner till Garmisch eller någon närmare Alpby.

Ostspätzle, nybakade varma kringlor, vita tyska korvar (i Nurnberg), fläskben och såklart goda tårtor i massor och underbara tyska frukostar. Dessutom har bägge städerna en massa icke tyska restauranger av bra kvalitet.

Ett annat tips är engelska Bath. Där finns det spa i närheten av de gamla romerska baden som också är fascinerande att besöka. En gullig, promenadvänlig stad som absolut är i julstämning överallt med små körer på gatorna och roliga julklappar i butikerna. Cider och öl i massor och den engelska maten är jättegod nuförtiden.

För ett jätteurval av spa och god mat är ju Budapest annars alltid aktuellt men då blir det mer vin och snaps. :D
Av Dirgis
24 mars 2016 15:10
Jag firade en födelsedag i Bratislava i Slovakien. En otroligt mysig stad.Känd för sina goda ölsorter. Bra priser på hotell och mat. Själv har jag också firat födelsedag i Dubai, inget att rekommendera. Det finns gott om höga hus, gott om bilar, gott om köpcentrum,intressant fiskhall. Inte alltför billig mat. Bratislava mycket trevligare. Boka själv separat flyg och boende.Det tjänar du många tusenlappar på.
Av Birgere
24 mars 2016 15:22
Håller med om spåret Prag, Bratislava och Budapest.
Lägger till Karlovy Vary (Karlsbad) och Wien på listan.
Tänk dock på att det brukar vara riktigt råkallt i dom trakterna i december.
Av Dirgis
24 mars 2016 17:25
Språket är semantiskt och jag är same.
25 mars 2016 07:40
Tack för alla tips😊
Vi har glidit in på spåret mot Berlin.
Verkar vara en trevlig stad.
Av Monk
25 mars 2016 17:59
Trosa är mitt tips. Lugn och ro och spa - rsam underhållning dygnet runt. Fast någon ölsensation lär du inte påträffa där. Island (Europa, minsann) är ett annat. Mer exotiskt än det låter.
Hurdan den inhemska ölen är jämfört med södra europas, är väl en smaksak. Tysk och tjeckisk bira finns på de flesta hotellbarer numera, så....Tanten dricker väl starkare drycker?