Räcker pengarna?

Av Idis89
16 nov. 2010 22:34
Visningar: 203
hej!
Jag ska snart göra en backpackresa på två månader. Jag ska till Laos, Kambodja, Vietnam och Fillippinerna. det kommer bli mycket utflykter och mycket shopping. Hur mycket pengar skulle ni haft med er i enbart resakassa? Är så osäker på hur mycket jag måste spara. Tacksam för svar :)
Av Mpc
17 nov. 2010 06:37
har du provat sida http://www.backpacking.se/default.asp och ställt din fråga där.

sen ang mat i thailand så kosta det ca 7svk att äta om du nu beställer mat i från rullande Motorcykel kök o runt 80 bat på restaurang 60 bat för en stor öl 0 ca 30 för en liten det är ca priser kan ha gott upp lite i år
17 nov. 2010 09:26
Citerat från idis89:
hej!
Jag ska snart göra en backpackresa på två månader. Jag ska till Laos, Kambodja, Vietnam och Fillippinerna. det kommer bli mycket utflykter och mycket shopping. Hur mycket pengar skulle ni haft med er i enbart resakassa? Är så osäker på hur mycket jag måste spara. Tacksam för svar :)
Inte lätt att komma med en siffra... "mycket utflykter och mycket shopping" kan betyda vad som helst. 150-500 kr/dag kanske?
Av Joakimn
17 nov. 2010 12:07
Hej Idis 89
Ja.. det var lite luftigt att ställa frågan så, men ibland kan man inte precisera sig bättre :>)
Så för att ge en vink vad det kan kosta så säger jag såhär:
Flyg, taxi,buss,ect... räkna med 20.000kr ( beror på hur du vill resa mellan länderna).
Hotel,mat,fika ect....räkna med 20.000kr ( 330kr/dagen).
Sen shopping/sovenirer.10.000kr.. ( om du vill shoppa loss,summan kan bli oändlig).
så för dig c:a.50.000kr totalt går du säker..( eller inte)/lycka till.
* Mycket har med resvana att göra samt vilken nivå av resande man lägger sig på.
Jag reser billigt, kolla priser o trixar...så för mig..
flyg,buss ect..16-18000kr ( reser enkelt).
Hotel,mat,fika ect......12.000kr ( 200kr/dag)
shopping/sovenirer...2-3000kr (inte så intressant).
för mig: = C:a 30.000kr. *(samt ett reservkonto på 15.000kr som inte skall användas)

Var o en lägger sin ribba o inget är rätt eller fel./joakim

Av Idis89
17 nov. 2010 16:11
Tack för svaren! Jag har tänkt ha med mig runt 35 000 men har lite extra om det skulle hända något. Jag kommer resa lätt och bo billigt, det viktigaste för mig denna resan är utflykterna så jag får shoppa lagom istället ;) Tack för tipsen! / Ida
Av Dazind
18 nov. 2010 09:17
Var borta i tidigare i år i de länderna, snittade lite under 10 000/månad. Levde bra på det tycker jag!
Av Idis89
18 nov. 2010 22:41
Okej det låter ju toppen! :) gjorde ni mycket utflykter elr chillade ni mest? / Ida
Av Dazind
19 nov. 2010 08:51
Ja, vi gjorde en hel del utflykter med, men fixade det mesta sånt själva så det blev inte alltför dyrt. Men visst, vi chillade rätt mycket med, men på kvällarna de dagarna var det ju några öl, så helt billigt var det inte de dagarna heller.
20 nov. 2010 08:33
Det ligger en del i det övriga skriver här och som vanligt oavsett turistmål så hålller man sig bara borta från de värsta turiststråken så kan man spara många sköna slantar, skillnaden i priser mellan "turistrestauranger" och där lokalborna äter brukar kunna var rejält stor så där finns mycket pengar att tjäna speciellt om man blir borta ett tag, för även om det kanske kan vara skönt att sätta sig ner på en finare restaurang nån gång så funkar det ju oftast med nåt enklare de flesta måltiderna.

Oavsett vart vi reser så brukar vi faktiskt nöja oss med något enstaka besök på finare restaurang oftast äter vi på enkla serveringar skillnaden kanske inte är mer än 1000-3000kr/pers om det gäller en vecka eller två men blir man borta ett par månader så är det ju lätt att räkna ut att man har en hel del slantar att göra goa saker för där, om man sen vill lägga de pengarna på shopping utflykter eller en ny resa är en smaksak, visst kan det vara mysigt med finkrog ibland men inte allt för ofta om det är på bekostnad av utflykter och upplevelser.
Ha det gott på resan.
Bosse.
Av Idis89
20 nov. 2010 13:12
Dazind: Okej men det är bra att veta, då kmr vi hamna ungefär runt samma summa, för man orkar inte göra utflykter varje dag. Vi får också försöka fixa utflykterna själva men jag är inte en jätte van resare så jag känner mig lite osäker. Tack för tipsen!

Laplander: Hej! Jag förstår precis din tanke och vi har tänkt göra samma, äta billigt och lite dyrare vid få tillfällen, på två månader kan man ju spara en del isåfall! Känns som en lättnad nu när man fått höra lite från olika, jag kmr nog klara mig på min ihopsparade summa!

Tack för alla svar! :D