Patagonien och Inkaleden

Av Linus20
16 jan. 2017 22:00
Visningar: 135
Hej!
Om en månad beger jag mig till Patagonien och startar i el calafate.
Har tyvärr bara cirka 10-14 dagar på mig att se så mycket som möjligt där.
Är ute efter fin natur och trevliga vandringsstigar, nån som har några tips på ställen där samt hur man tar sig dit?

Efter det så blir det Bolivia och Peru, så tar mer än gärna emot tips även där om ni har några (Saltöknen och Inkaleden redan aktuellt)
Kan dom stänga Inkaleden vid för kasst väder? kommer gå den i slutet av Mars.

Tack på förhand för svar :)
17 jan. 2017 09:20
Hej Linus,

Härligt med Patagonien! Jag var där i februari förra året. 10-14 dagar är ändå helt okej. Jag hade 14 dagar totalt. Perito Moreno är ju en dagsutflykt från El calafate som jag misstänker och hoppas att du kommer göra. Sen skulle jag verkligen rekommendera både El Chaltén och Torres del Paine i Chile. Gillar du att vandra har du två paradis där. El Chaltén är en jättemysig liten stad med perfekta dagsvandringsleder. Torres del Paine har den vackraste natur jag någonsin har skådat. Jag utgick från Puerto Natales och gjorde sedan en 5-dagars vandring(den så kallade W) i Torres del Paine.
Reser gör du med buss och oftast kan det vara bra att gå till biljettkontoret så fort du anlänt till en stad och köpa en biljett för du kommer vara där på högsäsongen vilket innebär att det kommer finnas sjukt mycket folk i dom här områdena. Jag fick stanna en extra dag i El Calafate bara för att alla biljetter till Puerto Natales var fullbokade.
Jag rekommenderar alltså denna rutt: El Calafate - El Chalten - El Calafate - Puerto Natales - Torres del Paine. Skulle du få tid över så åk till Ushuaia så kan du säga att du varit i världens sydligaste belägna stad :)

Inkaleden har ja hört brukar hållas stängd i februari.
Av Linus20
17 jan. 2017 20:37
Underbara tips, tack så mycket!
Kollade igenom ställena du tipsade om, såg helt fantastiskt ut så hoppas jag kan hinna med det mesta av det i alla fall :)

Läste också något om det, hoppas dom håller sig till Februari bara :)