Oseriös undersökning eller?

Av Hommage
30 sep. 2008 11:03
Visningar: 746
Jag har alltid tyckt att Expressens Resbilaga har varit ganska bra, men deras senaste test av reseforum tycker jag var väldigt oseriös. Den 16/9 skapades användaren Camargue på Reseguiden och slängde direkt in 5 olika frågor.

1. Vi reser till Paris i mars och vill också göra en avstickare till Claude Monets berömda trädgård. Hur tar man sig dit? Finns det några hotell i byn Giverny?

2. Jag planerar en resa till Malaysia för att kolla på vilda djur. Är speciellt intresserad av orangutanger, elefanter, fågelliv, näsapor, ormar, havssköldpaddor. Vilken destination och månad ska jag välja?

3. Jag ska till Nida i Kuriska Näset i Litauen nästa sommar för att utforska stränderna och naturen. Behöver jag visum för att fortsätta till Kaliningrad? Är det lätt att fixa vid gränsen?

4. Jag och min man åker till Venedig i oktober och vill bo på ett litet romantiskt hotell som inte kostar mer än 150 euro. Några rekommendationer? Vi vill också åka till ön Burano? Finns det regelbundna färjor eller måste vi chartra en båt?

5. Vi är en familj som planerar en resa till San Sebastian i Spanien i maj. Är det någon som varit där och kan berätta mera om stället?

Hur kan någon journalist försöka få detta att bli en seriös undersökning. När jag såg dessa fem frågor ligga efter varandra i forumet, så var min första tanke, att det är någon som driver med oss medlemmar. Så vitt skilda intressen på en och samma gång från en användare ger mig en viss skepsis. Förmodligen har de haft samma tillvägagångssätt på de andra sajterna de har försökt undersöka och vad är en sådan mätning värd. Den visar väl endast på att man inte ska lita på alla marknadundersökningar för de kan vara väldigt klantigt gjorda.
Av Anns
30 sep. 2008 12:43
Men snälla , om man är eller blir medlem och har mycket frågor och funderingar , ska man väl kunna få ställa dom här.
Vem bestämmer om man får ha flera frågor ang resemål.

Vi är många i min familj och reser på olika håll, så därför kan det hända att jag också har vitt skilda intressen i dina ögon.
Jag tycker reseguiden är bra, sedan vad som kommer fram i diverse undersökningar är ointressant.

Har inte tid att kolla av vad andra tycker om RG.

Hoppas man kan ställa frågor i fortsättningen utan att bli dumförklarad.

Ha en bra dag alla vänner och andra /Ann
Av Svanen
30 sep. 2008 15:35 (redigerad)
Reseguiden
Av Hommage
30 sep. 2008 16:06
Citerat från signesmaggan:

Hommage, vad får dig att tro att det är en journalist som ställer frågorna?
Du har ställt en mycket berättigad fråga. Det kan ha varit en pryoelev eller någon annan som fått förtroendet, men författaren har epostadress till Expressen, vilket i säg inte säger mycket, men i min enfald tror jag ändå att det är en journalist som skrivit den.
Av Nickeb
30 sep. 2008 16:24
Citerat från svanen:

Dessutom tycker jag tillvägagångssättet är oetiskt. Det är fel att inte visa att det var en tidning som ställde frågan, att de istället låtsades vara privatpersoner - det är att lura, tycker jag.
Jag skulle vilja säga tvärt om, det är helt rätt att köra "blindtest" för att få fram en realistisk bild av hur det verkligen fungerar.
Att redan från start tala om att man represtenterar en drake tror jag skulle få en snevriden effekt.

Det är trots allt ett faktum att forumet är relativt smalt då det mesta handlar om Thailand och där folk ivrigt svarar på alla möjliga o omöjliga frågor som ofta ställts tidigare. . Varför det är så vet inte jag men kanske är det den kategorin som sitter på forumet och dessutom är av den skrivande typen och det var väl kanske det man ville påskina med den typen av frågor man ställde.

Jag håller dock med om "klantigheten" då man inte använde sig av flera alias och på så sätt undanhöll skepsis från flitiga forumfluktare.
Av Lan
30 sep. 2008 18:17
undersökningen säger väl en hel del om både tidning och journalist, vad är viktigast, att få ihop en artikel, eller att göra en seriös artikel.
Av Lucas2
30 sep. 2008 23:53
Jag fick i ett mycket tidigt skede ta del av Hommages funderingar om Camargue och andra med liknande mönster. Det finns under den senaste tiden en hel del nya medlemmar med ett minimum av personliga uppgifter, som omgående levererar en eller flera frågor, men som därefter inte loggar in igen. Är det fler undersökningar som pågår eller vad är det fråga om?
I likhet med Svanen har jag ingen lust att offra tid på att dela med mig av mina erfarenheter till någon som inte ens tänker göra en resa. I det här fallet har några medlemmar ställt upp i en sådan omfattning att Reseguiden blivit bästa resesajten. Vad har de för det? Man kan tappa lusten att GE för mindre.
Av Legusta
1 okt. 2008 00:54
Citerat från lucas2:
Jag fick i ett mycket tidigt skede ta del av Hommages funderingar om Camargue och andra med liknande mönster. Det finns under den senaste tiden en hel del nya medlemmar med ett minimum av personliga uppgifter, som omgående levererar en eller flera frågor, men som därefter inte loggar in igen. Är det fler undersökningar som pågår eller vad är det fråga om?
I likhet med Svanen har jag ingen lust att offra tid på att dela med mig av mina erfarenheter till någon som inte ens tänker göra en resa. I det här fallet har några medlemmar ställt upp i en sådan omfattning att Reseguiden blivit bästa resesajten. Vad har de för det? Man kan tappa lusten att GE för mindre.
Har inte tanken slagit er att det kanske finns någon resenär som tycker ett långt utrymmande svar kan vara lockande och frestande och kanske tipsa en att göra en resa dit eller så kanske man har egna funderingar om ett resmål som man kan leta upp här som en resebank.
1 okt. 2008 10:43
Jahapp!!
Jag är en av dem som svarade på de här fejkade frågorna. Jag la ner en del tid på att svara på frågan om San Sebastian. Och det var väl i och för sig lite kul och jag började faktiskt längta tillbaks när jag satt och skrev.
Men... Det känns onekligen lite snopet när man får veta att det inte var någon som egentligen efterfrågade mitt svar. Litegrann som när man börjar prata med en telefonsvarare. Man känner sig nästan lite dum.
Nä det känns inte alls kul
GB
Av Joje_66
1 okt. 2008 11:32
Vist känns det snopet ibland att lägga ner jobb på att leta upp information som folk själv kunnat hitta eller man lägger tid på att svara på olika frågor, ibland väldigt kortfattade och otydliga dessutom för att sen upptäcka att personen inte loggar in igen för att läsa svaren och än mindre bryr sig om att ge någon feedback på motfrågor eller ännu mindre ett tack.
Respektlösa människor finns tyvärr och man får väl ta det med, man ser ju vem dom är och man hjälper ju inte en sådan person fler gånger.

Angående undersökning så var den ju mycket klumpigt genomförd och gav ingenting, Vissa forum var sådana som inte har knappast några besökare andra var världens största resesidor, lite svårt att jämföra kanske. Varför var inte deras egna forum med eller Aftonbladet kanske, där har man tur om man hittar en tråd som besvarats det senaste året...... Så fick dom en känga också :-)
Av Familyb
1 okt. 2008 11:54
Citerat från legusta:

Har inte tanken slagit er att det kanske finns någon resenär som tycker ett långt utrymmande svar kan vara lockande och frestande och kanske tipsa en att göra en resa dit eller så kanske man har egna funderingar om ett resmål som man kan leta upp här som en resebank.
Jag tycker det är väldigt bra med långa innehållsrika svar och eftersom du brukar vara väldigt bra på sådana, väntade jag mig kanske iallafall ett litet svar på min undran om Thailand som jag skickade till dig. Jag har istället försökt gå igenom de tips du lämnat till andra här på diskutionsforumet och fått mycket matnyttigt! tack!
Av Anns
1 okt. 2008 17:50
Ja nu blir jag undrande hur vet du Hommage att han har expressens epost var ser

man det? han eller hon var osmart om hon lämnade dom spåren

Men nu för att åter gå till resandet, så har du väldigt fina inspirerande bilder från Rom/Ann
Av Hommage
1 okt. 2008 20:57
Citerat från anns:
Ja nu blir jag undrande hur vet du Hommage att han har expressens epost var ser

man det? han eller hon var osmart om hon lämnade dom spåren

Men nu för att åter gå till resandet, så har du väldigt fina inspirerande bilder från Rom/Ann
Jag fick epostadressen från artikeln och den finns också längst ned i artikeln på nätet som Svanen länkade till. http://www.expressen.se/resor/1.1310379/wwwalj-ratt-plattform

Jag bugar och tackar för berömmet över Rom-bilderna. Det värmer!

Joje_66 tycker jag hade en intressant vinkling, då han påpekar varför inte kvällstidningarnas egna resesajter är med. Det är väl så att de hade kommit långt efter. Det var i alla fall intressant för mig att lufta min tankegång och se att det var fler som tyckte ungefär samma. Alla resefrågor är ju i sig intressanta och det brukar bli väldigt resnyttiga svar. Jag har lärt mig oerhört mycket om världen genom RG och tycker att vi bör behandla det gamla forumet med oss medlemmar med respekt. Det var nog den stora anledningen till att jag reagerade på undersökningen. Den var lite respektlös.
2 okt. 2008 09:59 (redigerad)
Citerat från lucas2:
Jag fick i ett mycket tidigt skede ta del av Hommages funderingar om Camargue och andra med liknande mönster. Det finns under den senaste tiden en hel del nya medlemmar med ett minimum av personliga uppgifter, som omgående levererar en eller flera frågor, men som därefter inte loggar in igen. Är det fler undersökningar som pågår eller vad är det fråga om?
I likhet med Svanen har jag ingen lust att offra tid på att dela med mig av mina erfarenheter till någon som inte ens tänker göra en resa. I det här fallet har några medlemmar ställt upp i en sådan omfattning att Reseguiden blivit bästa resesajten. Vad har de för det? Man kan tappa lusten att GE för mindre.
Man kan fundera över den stora medlemstillströmningen till RG. Ca 150-200 medlemmar per vecka, ca 700-800 per månad, är en väldigt, väldigt kraftig medlemsökning. De flesta har en minimal presentation av sig själva. Merparten loggar aldrig in sig igen. Varför det? Blev de missnöjda med medlemskapet eller vad var det som hände?

Vem som helst har tillgång till Reseguidens information. Att bli medlem bör rimligen innebära att man vill vara aktiv. Varför lockas alla dessa av ett medlemskap, när de inte gör något av det? Kanske något för RG att analysera? Även om RG som affärsdrivande företag har glädje av en stor medlemskår, aktiv eller ej, verkar det ändå vara en samstämd uppfattning ovan att avsikten med forumet är att medlemmarna ska ge och ta.
Av Anns
2 okt. 2008 13:38
Signes maggan, jo visst ær de væl så man ska ge och ta,
Jag vet många jag tipsat som blivit medlemmar, det sprider sig, så går man in bokar resor ,hotell och annat før att gøra resor nu i vinter, Man kanske också vill ha tips från alla resvana,sedan får man væl førhoppningsvis se bilder och annat, man kan ju inte kræva allt på en gång.
Dærav kanske många frågor också från nybørjarna på reseguiden.
Jag tycker inte man ska ifråga sætta allt.RG tjænar væl också antagligen på att man bokar genom deras sida,
Så de som kan ge och dela med sig nu,ska kænna att de behøvs, man får alltid tillbaka en annan gång.

MVH

Ann
Av Anns
2 okt. 2008 13:58
Jo jag glømde, kanske folk ær aktiva och tittar på bilder och annat , det ær ju inte alla som skriver i debatten hær,och kanske inte alla gånger man loggar in før och titta
Jag personligen har i allafall inte tid gå igenom alla medlemmar før och se om de ær inloggade och vad de gjort .
Sånt hær skræmmer bara ivæg folk om de ska ha krav på sig,att vara aktiva.
Man kanske bara reser någon gång per år inte ens det.
Jag tror inte de flesta ær avundsjuka før att de delar med sig och någon tittar som inte ær så aktiv i debatten eller inøloggad.

Ha de bra

Ann
Av Anns
2 okt. 2008 14:11
Ursækta mig igen, men nu undrar jag Signesmaggan varfør du ær aktiv om du varken har restips eller bilder, bara klagar på andra,
ja nu fick jag det sagt.æven om jag får tummen ner,
Ann
2 okt. 2008 14:48
Hej Anns. Först, jag har deltagit och lämnat tips i rätt många diskussioner. Det som gjorde mig intresserad av medlemsstatistik var en uppgift som RG själva lämnar i nedanstående länk

http://www.newsdesk.se/pressroom/reseguiden.se/pressrelease/view/reseguidense-instiftar-nytt-pris-aarets-turistinspiratoer-201549

Där hävdar RG att 300 000 medlemmar röstat fram årets turistinspiratör. Men här i forumet har det nämnts att medlemmarna snarare uppgår till 7 000 eller 33 000. Med så vitt skilda uppgifter väcks nyfikenheten. Dessutom, vad är det att yvas över höga medlemssiffror om medlemmarna är inaktiva. De enda som tilltalas av höga besöks- eller medlemssiffror är väl de researrangörer som annonserar på sajten. Det är egentligen min poäng, inte att kritisera enskilda medlemmar.
Av Joje_66
2 okt. 2008 15:36
Citerat från signesmaggan:
Hej Anns. Först, jag har deltagit och lämnat tips i rätt många diskussioner. Det som gjorde mig intresserad av medlemsstatistik var en uppgift som RG själva lämnar i nedanstående länk

http://www.newsdesk.se/pressroom/reseguiden.se/pressrelease/view/reseguidense-instiftar-nytt-pris-aarets-turistinspiratoer-201549

Där hävdar RG att 300 000 medlemmar röstat fram årets turistinspiratör. Men här i forumet har det nämnts att medlemmarna snarare uppgår till 7 000 eller 33 000. Med så vitt skilda uppgifter väcks nyfikenheten. Dessutom, vad är det att yvas över höga medlemssiffror om medlemmarna är inaktiva. De enda som tilltalas av höga besöks- eller medlemssiffror är väl de researrangörer som annonserar på sajten. Det är egentligen min poäng, inte att kritisera enskilda medlemmar.
För skojs skull gick jag in och sökte på medlemmar, totalt fanns för några minuter sedan 33449 stycken. Av dessa har ca 15000 varit online senaste halvåret. Många har inte varit online på flera år men finns ändå med som medlemmar, borde man kanske per automatik bli struken efter t.ex 24 månader utan aktivitet. En orsak till medlemsskap kan ju vara tidningen men om den nu ska upphöra finns väl inget skäl att ha kvar dessa medlemmar förutom just nämda imponatoreffekt på anonsörer.

Hur 300000 medlemmar skulle kunnat rösta låter obegripligt faktiskt.
2 okt. 2008 16:44 (redigerad)
Citerat från joje_66:
Citerat från signesmaggan:
Hej Anns. Först, jag har deltagit och lämnat tips i rätt många diskussioner. Det som gjorde mig intresserad av medlemsstatistik var en uppgift som RG själva lämnar i nedanstående länk

http://www.newsdesk.se/pressroom/reseguiden.se/pressrelease/view/reseguidense-instiftar-nytt-pris-aarets-turistinspiratoer-201549

Där hävdar RG att 300 000 medlemmar röstat fram årets turistinspiratör. Men här i forumet har det nämnts att medlemmarna snarare uppgår till 7 000 eller 33 000. Med så vitt skilda uppgifter väcks nyfikenheten. Dessutom, vad är det att yvas över höga medlemssiffror om medlemmarna är inaktiva. De enda som tilltalas av höga besöks- eller medlemssiffror är väl de researrangörer som annonserar på sajten. Det är egentligen min poäng, inte att kritisera enskilda medlemmar.
För skojs skull gick jag in och sökte på medlemmar, totalt fanns för några minuter sedan 33449 stycken. Av dessa har ca 15000 varit online senaste halvåret. Många har inte varit online på flera år men finns ändå med som medlemmar, borde man kanske per automatik bli struken efter t.ex 24 månader utan aktivitet. En orsak till medlemsskap kan ju vara tidningen men om den nu ska upphöra finns väl inget skäl att ha kvar dessa medlemmar förutom just nämda imponatoreffekt på anonsörer.

Hur 300000 medlemmar skulle kunnat rösta låter obegripligt faktiskt.
På samma sätt skulle enligt nedanstående länk RG hjälpa 800 000 resenärer att hitta rätt pris till rätt resa – varje månad! Intressanta tal, onekligen. Frågan är vad som är korrekt här. Är det samma egendomliga statistik.

http://www.newsdesk.se/pressroom/reseguiden.se
Av Hkn
2 okt. 2008 19:29
Signesmaggan,

om du vill ha besked om olika webbplatsers trafik så kan du använda en site som heter alexa.com
Den är inte bombproof men ger ändå en hygglig indikation på hur besöksantalet till en webbplats ser ut.

Den här länken tar dig direkt till trafikdetaljerna för reseguiden.se

http://www.alexa.com/data/details/traffic_details/reseguiden.se

Scrolla ner lite så hittar du besökstrafiken till Reseguiden

Traffic Rank for Reseguiden.se:
Alexa traffic rank based on a combined measure of page views and users (reach)
Yesterday 71,693
1 wk. Avg. 51,702
3 mos. Avg. 37,772
3 mos. Change +4,610

Yesterday ger förstås trafiken igår.
De andra siffrorna är det dagliga genomsnittet under den senaste veckan, resp. de senaste tre månaderna.

Det finns flera olika sidor av den här sorten – så Reseguiden kan inte blåljuga annonsmarknaden upp i ansiktet om sin trafik.
Och utan att veta det minsta om Reseguidens affärsmodell så tror jag att den övervägande delen av intäkterna kommer från sökningar efter flygbiljetter / hyrbilar / boende. Diskussionsforumet svarar sannolikt för bara en mindre del av trafiken.

Så. Hoppas det sprider lite ljus över situationen.

Med bästa,

:: hakan ::
Av Hkn
2 okt. 2008 20:49
Hej igen Signesmaggan,

din tidigare kommentar har tydligen raderats – alltså gör jag en liten ändring i den här kommentaren eftersom det blir lite märkligt när den bara hänger i luften:

Eftersom du undrade om jag tjänstgjorde. Det gör jag INTE. För att förtydliga: Jag tjänstgör INTE och jag jobbar INTE på Reseguiden.

Därav det jag skrev tidigare:

Tjänstgöring? Sorry, you lost me there...

:: h ::
Av Hommage
2 okt. 2008 21:00
Nu är helvetet på gång igen även i den här diskussionen. Skit kastas fram och tillbaka. Mår någon enda människa bättre av att kasta skit på någon annan person eller försöka hitta fel i vad någon annan har sagt. Mänskligheten är så kärleksfull så det är otroligt. Sluta och leta fel hos varandra och försök och hitta något positivt istället. Ta de där tummarna som RG kör med och stoppa upp dom i de mörkaste jävla hål ni har och skärp er för fan.
2 okt. 2008 21:48
Jag skrev kort och gott: "Hej Hkn, Jourtjänstgöring?". Frågan kändes berättigad för det var inte länge sedan du trädde in på kvällstid med ett långt försvarstal ”å RG:s vägnar”, då gällde det just nämnda tummar.

Uppgifterna ovan om olika medlemsantal är ägnade att förvåna. De föranledde en fundering om det även gällde RG:s besöksantal. På den punkten har du ju nu lämnat besked.
Av Hkn
2 okt. 2008 22:30
Signesmaggan,

jag skriver inte någonting; kommenterar inte någonting ”å RG:s vägnar” eller å någon annans vägnar. Jag representerar bara mig själv.

Vänligen,

:: h ::
Av Hommage
2 okt. 2008 22:41
Jag vill inte ändra min kommentar från ovan. Den var grov, men den kom från hjärtat. Hellre drar jag mig bort från RG. Jag är bara så otroligt trött på dettta letandet efter något att haka upp sig på i det som någon annan har skrivit. Ord är väldigt trubbiga och de kan tolkas på så många olika sätt. Vill vi tolka orden efter vår egen sinnesstämning så går det, men orden går också att tolka på andra sätt. Är det ordkvillibrister vi ska vara eller ska vi dela med oss av våra kunskaper?
Av Joje_66
2 okt. 2008 22:52
På samma sätt skulle enligt nedanstående länk RG hjälpa 800 000 resenärer att hitta rätt pris till rätt resa – varje månad! Intressanta tal, onekligen. Frågan är vad som är korrekt här. Är det samma egendomliga statistik.

http://www.newsdesk.se/pressroom/reseguiden.se
800000 resor på en månad fördelat på Norge och Sverige, detta är ju ganska humoristiskt :-) Två folk på ständigt resande fot om man förmodar att även traditionella resebyråer samt andra internetbaserade agenter säljer en och annan resa utan reseguidens hjälp. fullständigt löjligt av en aktör att slänga sig med såna här siffror som är uppenbar lögn.
2 okt. 2008 23:08
Citerat från lucas2:
Jag fick i ett mycket tidigt skede ta del av Hommages funderingar om Camargue och andra med liknande mönster. Det finns under den senaste tiden en hel del nya medlemmar med ett minimum av personliga uppgifter, som omgående levererar en eller flera frågor, men som därefter inte loggar in igen. Är det fler undersökningar som pågår eller vad är det fråga om?
Och som på beställning dök det just nu upp ett par medlemmar, nya för dagen, som levererar två frågor.
Av Hommage
3 okt. 2008 07:47
Efter att ha begrundat min irritation över utvecklingen i den här tråden, så har jag beslutat mig för att lämna forumet. När jag gick in på RGs sajt förr, så blev jag glad av det jag läste, men nuförtiden blir jag mest irriterad och märker hur lätt det blir att skriva dumheter. Då är det ett självklart val för mig att inte vara medlem. Det finns ingen anledning att skada sig själv i onödan.

Anledningen till att jag skriver detta är endast för att ingen ska kunna använda mitt utträde ur RG i någon personlig vendetta mot andra personer eller mot RG:s redaktion.
Lev gott alla.
Av Joje_66
3 okt. 2008 08:19
Citerat från signesmaggan:
Poängen med samtliga siffror ovan är väl att de är synnerligen tilldragande för annonsörer på RG:s resesajt. I länken nedan säger ju RG:s VD glatt att omsättningen uppgår till 24 miljoner. Så besöks- och medlemssiffror är väl inte obetydliga för att uppnå den omsättningen.

http://www.dagensmedia.se/mallar/dagensmedia_mall.asp?version=188528
Jaha 24000000 i omsättning på 9600000 resor, en omsättning på 2.50 per resa!
Är det så billigt på reseguiden måste jag omedelbart boka en resa! Kommer man på lokalbussen för de pengarna tro :-)

Konsensus får bli att man alltid ska ta såna här uppgifter med en stor nypa salt, statistik går att använda på besynnerliga sätt.

Härmed drar jag mig ur denna diskussion då de flesta nog insett att det inte leder någonstans med kritiken här mot RG och att som vanligt det är medlemmar som blir ovänner. Får bli rena resefrågor i fortsättningen för min del. Kritik, politik och avvikande uppfattning om vissa resmål ska man akta sig för att blanda sig i.
Av Anns
3 okt. 2008 21:09
Spelar væl ingen roll. det ær deras sajt och affærsidè det ær ju frivilligt vara med.
Det ær bara onødiga diskussioner,
Hoppas de får in tillræckligt så vi har kvar reseguiden.
Annonsørerna vet nog vad dom gør ochdet ær ju deras sak.
JANTELAGEN typiskt svenskt , man ska hela tiden leta fel , så man kan sætta åt någon ,och må så mycket bættre sjælv.Inget får gå bra før någon annan,jaja
Om man inte har något eget bra liv, så letar man fel.............................

HA en bra helg nu och sluta klaga på RG det blir ju bara værre och værre.

Ann

Av Chilli
3 okt. 2008 21:19
800 000 sök delat med 30 000 medlemmar delat med 30 dagar=0,88888 sök per dag ,inte helt omöjligt eller? räknar rg alla sök på resor är detta inte orealistikt, själv gör jag många sök per dag efter resor till jul .
Av Nickeb
4 okt. 2008 07:43
Låter ganska naivt i mina öron (dessutom påstår man ju att man hjälper 800000 RESENÄRER, det är inte tal om antalet sök och så uppfattas nog inte påståendet av någon), men var och en får ju tro vad den vill. mina barn tror på tomten men dom är å andra sidan ganska små.

Tycker RGs jiddrande med siffror är djupt oetiskt och ja "Anns" det är klart det spelar roll vare sig det är gratis eller ej, RG har väl samma skyldigheter att marknadsföra sig korrekt som alla andra, eller??
Av Lucas2
4 okt. 2008 09:04
Det har skrivits en hel del i den här tråden som skulle kunna motivera ett motargument eller en kommentar, men som vanligt när trådskaparen använder mer än två rader till sin inledning är det alltför många som inte läser vad tråden handlar om utan skriver lite på känn. Jag har lärt känna Hommage som en sansad och omtänksam debattör som hellre tar ett steg tillbaka än att riskera att förarga en individ. Han tycker om ordning och reda, men gillar inte att bli manipulerad. Antingen det nu sker via tumsystemet eller via fejkade frågor, som inte är vad de låtsas vara. Jag skall därför avstå från att kommentera en del inlägg som gjorts. Med dessa rader vill jag bara beklaga, även om det kanske inte hör till tråden, att sajten ånyo förlorat en god debattör.
5 okt. 2008 09:09
Det är alldeles uppenbart att RG:s ägare använder uppgifter på ett synnerligen sorglöst sätt. Deras uppgift om antalet medlemmar har Joje 66 påvisat som en ren lögn. Uppgiften om antalet besökare på deras sajt har man omvandlat till att man hjälper ”resenärer att hitta rätt pris till rätt resa”!

Och nu har också den utomordentlige och sakkunnige skribenten Lucas2 lämnat RG. Han redovisar orsaken i tråden "Se up i Cyber Space". Länken är

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/se-upp-i-cyber-space-6556
5 okt. 2008 14:25
Som jag sagt i en annan tråd.
NU ÄR DET DAGS ATT RESEGUIDENS VD TRÄDER FRAM OCH FÖRKLARAR SIG!!!!

Innan dess kan han få ett litet tips på hur han ska Reseguiden ska få fler aktiva och seriösa medlemmar.
Locka med att alla som får sina bilder och texter publicerade i officiella RG-sammanhang (nyhetsbrev, på första sidan och i reklamsammanhang mm.) blir ersatta enligt gängse publiceringsregler. Eller låt medlemmen får vara med och dela på "klickinkomsten" för annonsörerna som drar nytta av bilden.

Avslutningsvis. Sluta stjäla bilder från medlemmarna!
Och för att avsluta det hela där allt började.
"Oseriös undersökning, eller…"
Min uppfattning är att RG genom att utnyttja och stjäla pengar på sina medlemmars okunskap när det gäller immaterialrätt är i högsta grad oseriös och klandervärd. SKÄRPNING och kanske sajten i framtiden blir både trovärdig och seriös.
5 okt. 2008 14:31
Citerat från anns:
Spelar væl ingen roll. det ær deras sajt och affærsidè det ær ju frivilligt vara med.
Det ær bara onødiga diskussioner,
Hoppas de får in tillræckligt så vi har kvar reseguiden.
Annonsørerna vet nog vad dom gør ochdet ær ju deras sak.
Det märks att du tillhör dem som svalt den agnade kroken i RGs fiskarfänge. Det är just sådana lojala medlemmar RG vill ha – och utnyttjar.
Av Charina
5 okt. 2008 15:23
Har plockat bort alla bilder på min sidan utom presbilden.
Av Nickeb
6 okt. 2008 16:28
Oj här har man varit på jobbet en dag och då är massa personer avstängda, alltså, allvarligt hur funkar RG nuförtiden?? Tycker mer och mer det här liknar Kina/Sovjet -1981 nuförtiden har dom nog bättre ordning än såhär, men visst släck ner alla som kommer med kritiska åsikter.....
Av Tubbe
6 okt. 2008 16:31
Eller

Kambodja på slutet av 70-talet

/ R
Av Energi
7 okt. 2008 00:43
RG har funkat så bra innan några fick för sig för att hänga och jaga RG. Sitter och funderar på vilka forum man får betalt för att vara med? Inget är mitt svar. Folk/Människor startar forum pga att dom gillar en sak och vill ha liksinnande med. Hur kan man beklaga sig över sveriges bästa reseforum? Sen om dom gör pengar pga detta forum, så låt det vara. Jag fick en biljett till Riga pga RG för 204kr ToR för 2 pers till Riga
Av Nickeb
7 okt. 2008 06:48
Att dom gör pengar på sitt forum är fine för mig, men om dom stänger ned medlemmar, förvränger siffror för att skydda sina intressen så är det sjukt.

att ifrågasätta och debattera (det du kallar för hänga ut och jaga) är väl bara ett sätt att hålla sajten rak och ärlig, jag tror inte någon har onda avsikter eller något agg till RG.

Att du fått en billig biljett till riga rättfärdigar enligt mig inte etiska övertramp, men du kanske kan blunda för det.........
den biljetten hade du säkert kunnat hitta någon annan stans dessutom, RG´s sökfunktion är ju just en sökfunktion som bara hänvisar till andra sidor (en bra sådan dock) sådana finns det flera av på Internet.
I mitt eget fall så hittade RG´s sökmotoer inte något särskilt billigt alternativ för våran resa utan jag köpte den på annat ställe.
Av Energi
7 okt. 2008 10:31
Citerat från nickeb:
Att dom gör pengar på sitt forum är fine för mig, men om dom stänger ned medlemmar, förvränger siffror för att skydda sina intressen så är det sjukt.

att ifrågasätta och debattera (det du kallar för hänga ut och jaga) är väl bara ett sätt att hålla sajten rak och ärlig, jag tror inte någon har onda avsikter eller något agg till RG.

Att du fått en billig biljett till riga rättfärdigar enligt mig inte etiska övertramp, men du kanske kan blunda för det.........
den biljetten hade du säkert kunnat hitta någon annan stans dessutom, RG´s sökfunktion är ju just en sökfunktion som bara hänvisar till andra sidor (en bra sådan dock) sådana finns det flera av på Internet.
I mitt eget fall så hittade RG´s sökmotoer inte något särskilt billigt alternativ för våran resa utan jag köpte den på annat ställe.
Skulle du sova bättre om RG visade mer korekta siffror eller vad handlar det om?

Att ifrågasätta: Ta tex Signesmaggan som varit medlem i typ 3 månader och bara gnällt hur denna sajt fungerar och knappt gjort ett enda inlägg om resor. Varför var hon med? Hade kanske varit bättre om hon blivit medlem på någon politisk/fackligt forum.

Är helt sant att jag har kunnat hittat den resan på någon annan sökmotor, men det var en artikel på startsidan som gjorde att jag sökte här och fann denna billiga resa.

Hur som helst så är det frivilligt och vara med och tycker man inte om denna sida så är det ju bara att avregistrera sig. Känns ju riktigt löjligt och ta upp FNs mänskliga rättigheter osv.
Av Joje_66
7 okt. 2008 11:02
Citerat från energi:
Citerat från nickeb:
Att dom gör pengar på sitt forum är fine för mig, men om dom stänger ned medlemmar, förvränger siffror för att skydda sina intressen så är det sjukt.

att ifrågasätta och debattera (det du kallar för hänga ut och jaga) är väl bara ett sätt att hålla sajten rak och ärlig, jag tror inte någon har onda avsikter eller något agg till RG.

Att du fått en billig biljett till riga rättfärdigar enligt mig inte etiska övertramp, men du kanske kan blunda för det.........
den biljetten hade du säkert kunnat hitta någon annan stans dessutom, RG´s sökfunktion är ju just en sökfunktion som bara hänvisar till andra sidor (en bra sådan dock) sådana finns det flera av på Internet.
I mitt eget fall så hittade RG´s sökmotoer inte något särskilt billigt alternativ för våran resa utan jag köpte den på annat ställe.
Skulle du sova bättre om RG visade mer korekta siffror eller vad handlar det om?

Att ifrågasätta: Ta tex Signesmaggan som varit medlem i typ 3 månader och bara gnällt hur denna sajt fungerar och knappt gjort ett enda inlägg om resor. Varför var hon med? Hade kanske varit bättre om hon blivit medlem på någon politisk/fackligt forum.

Är helt sant att jag har kunnat hittat den resan på någon annan sökmotor, men det var en artikel på startsidan som gjorde att jag sökte här och fann denna billiga resa.

Hur som helst så är det frivilligt och vara med och tycker man inte om denna sida så är det ju bara att avregistrera sig. Känns ju riktigt löjligt och ta upp FNs mänskliga rättigheter osv.
Fult att ljuga om någon som inte längre är medlem och kan försvara sig!
Av Nickeb
7 okt. 2008 16:14
Citerat från energi:

Skulle du sova bättre om RG visade mer korekta siffror eller vad handlar det om?

Att ifrågasätta: Ta tex Signesmaggan som varit medlem i typ 3 månader och bara gnällt hur denna sajt fungerar och knappt gjort ett enda inlägg om resor. Varför var hon med? Hade kanske varit bättre om hon blivit medlem på någon politisk/fackligt forum.

Är helt sant att jag har kunnat hittat den resan på någon annan sökmotor, men det var en artikel på startsidan som gjorde att jag sökte här och fann denna billiga resa.

Hur som helst så är det frivilligt och vara med och tycker man inte om denna sida så är det ju bara att avregistrera sig. Känns ju riktigt löjligt och ta upp FNs mänskliga rättigheter osv.
Sover redan bra på nätterna, men jag skulle tycka RG vore en bättre sajt om man inte stängde av duktiga debattörer till höger och vänster, dessutom finns ett och annat avhopp som skett i ren protest och det är ju ganska sorgligt när en "fri gratissajt" är styrd av vissa intressen.

Att komma med påståenden som att det är fritt att avregistrera sig är ju bara löjligt, så länge jag är en del av den här sajten kommer jag försöka påverka att den ska bli bättre! ryggdunkarna får leva med det vare sig dom vill eller inte.

Håller med om att det är ganska svagt att kritisera någon som inte kan försvara sig.........
Av Charina
7 okt. 2008 18:35
Energi
""Hur som helst så är det frivilligt och vara med och tycker man inte om denna sida så är det ju bara att avregistrera sig. Känns ju riktigt löjligt och ta upp FNs mänskliga rättigheter osv. ""

Hur fan kan det vara löjligt att påpeka för människor deras fri o rättigheter?
Av Energi
7 okt. 2008 19:34
Citerat från charina:
Energi
""Hur som helst så är det frivilligt och vara med och tycker man inte om denna sida så är det ju bara att avregistrera sig. Känns ju riktigt löjligt och ta upp FNs mänskliga rättigheter osv. ""

Hur fan kan det vara löjligt att påpeka för människor deras fri o rättigheter?
RG gör ett utmärkt arbete med denna sida och 99% av medlemarna är nog ganska nöjda och känner sig fria och att dom inte blir trampade på tårna.
Jag tycker att om du ska predika om FNs mänskliga rättigheter så kan du väll göra det för tex Kinas befolkning i någon dagstidning eller dyl.
Av Charina
7 okt. 2008 19:42
Citerat från energi:
Citerat från charina:
Energi
""Hur som helst så är det frivilligt och vara med och tycker man inte om denna sida så är det ju bara att avregistrera sig. Känns ju riktigt löjligt och ta upp FNs mänskliga rättigheter osv. ""

Hur fan kan det vara löjligt att påpeka för människor deras fri o rättigheter?
RG gör ett utmärkt arbete med denna sida och 99% av medlemarna är nog ganska nöjda och känner sig fria och att dom inte blir trampade på tårna.
Jag tycker att om du ska predika om FNs mänskliga rättigheter så kan du väll göra det för tex Kinas befolkning i någon dagstidning eller dyl.
Det är väl bra att jag gör det här? Behövs uppenbarligen trots att du tycker att det mänskliga rättigheter är löjligt. Varför flyttar du inte dit? Du skulle nog trivas där.