Orlando med tonåringar

Av Altoids
2 mars 2009 19:38
Visningar: 1448
-Vi har planerat att resa till Orlando, Miami och New York till sommaren, en vecka på vart ställe. Vi är två familjer med tonåringar på 17-19 år, 3 tjejer och 2 killar alla sportintresserade. Vilka parker ska man satsa på i Orlando, eftersom barnen är såpass gamla? Behöver man en hel vecka eller kan man göra en annan fördelning t ex längre tid i Miami.

Vi tänkte hyra ett hus i Orlando och ett hus längre söderut, vi är totalt 9 personer. Vad skulle det kunna kosta? Är det dyrt att äta ute eller ska man försöka laga så mycket som möjligt "hemma"?

Har ni några andra bra tips emottages det tacksamt!
Av Joje_66
2 mars 2009 21:22
Hej, Vilka parker beror mycket på intresse.
Magic Kingdom kan möjligen vara för mesigt. Universal Studios, Island of Adventures, Epcot Center och SeaWorld Skulle jag välja i första hand sen Disney Studios, Busch Gardens i Tampa är också an ev de bästa och inte så långt från Orlando, kan besökas på väg söderut. Kennedy Space Center på Ostkusten är ett måste om man är det minsta intresserad av rymdfart.

Kolla på respektive hemsida om de passar just Er. Priset kan också ha betydelse, kan löna sig att kombinera parker innom samma företag.

I Miami finns sen Miami Seaquarium (kan väljas om Ni hoppar över SeaWorld mindre men trevligt , Jungle Island och ett superfint zoo mm.
Tiden i Orlando kan Ni bestämma efter antalet parker Ni ska besöka helt enkelt, en park per dag.

Skulle hellre korta ner tiden i NY med en ellet två dagar, det är en hektisk stad som tar på krafterna och man hinner se mycket på 5 dagar.

Att hyra hus kostar runt $1000 i Orlandoområdet i Miami är det svårare att hitta hus överhuvudtaget. Maten i Orlandoområdet är billig (bra Buffé gör $10) så där är det inte så lockande att laga mat själv, tiden behövs till parkerna. (Varje minut!). I Miami är det dyrare (även om det finns några lite billigare alternativ.
Kolla på www.floridasidan.se för massor av info och även hyra av lägenheter och hus.

Trevlig resa!
Av Ranca
9 mars 2009 09:30
Tänk på att parker, även om de är otroligt roliga, kan suga musten ur en.... Min erfarenhet är att man inte orkar mer än 2 max 3 parker då varje park i princip tar en hel dag i anspråk om man vill se och göra allt.

Rekommenderar varmt Universal studios för de lite äldre ungdomarna och även SeaWorld.

Sedan i Orlando finns det bra shopping. En outlet vid varje slutstation av Trollyn och jag antar att även shopping kan stå på er agenda. Mat är ganska billigt men visst blir det billigare om man lagar mat hemma. När jag var med mina tonåringar för något år sedan valde vi att laga några mål hemma. Det var dessutom ganska skönt och avslappnande.....
9 mars 2009 12:47
Vi var i Orlando ifjol med våra killar, 7 och 16 år. Disney's Magic Kingdom är ju en klassiker som kändes som ett måste. Det var kul att ha se, men jag skulle inte åka till just den parken igen.

Gillar man badäventyr så är Disney's vattenparker Blizzard Beach och Typhoon Lagoon riktigt skoj för både stora och små. Sea World är också att rekommendera. Och Kennedy Space Center.

Vår familj var rörande överens om att Universal var roligast av de parker vi besökte och passar definitivt tonåringarna. Massor av häftiga upplevelser baserade på filmens värld. Deras 3-D och 4-D föreställningar tar er med på hisnande äventyr som man inte tror är möjliga. Har ni goda nerver skall ni inte heller missa båtturen genom Hajens farvatten :) Hard Rock Café inne på Universal gillade vi skarpt. Och som Ranca skrev - räkna minst en dag till en nöjespark. Det finns så otroligt mycket att se och göra.

Hoppas ni får en riktigt fin resa!
Av Daytona
11 mars 2009 07:10
Jag tycker att ni absolut ska besöka Kennedey Space Center, Cape Caneveral. Jätte intressant och passande alla över 6 år ;)
Kolla in deras hemsida, har ni tur så kanske det är en raketuppskjutning just när ni är på plats.
Av Memmie
11 mars 2009 09:32
Gillar ni vattenparker vill jag även tipsa om Wet n Wild (http://www.wetnwildorlando.com/) i Orlando. Där är inte lika fint som i Disneys vattenparker (vilka också är jätteroliga) men de har lite läskigare vattenrutschbanor. Vad gäller de vanliga nöjesparkerna skulle jag tro att Universal Studios och Islands of Adventure (http://www.universalorlando.com/) skulle passa er bäst. Alla Orlandos parker håller dock väldigt hög klass och ni kommer säkert bli mer än nöjda vilka ni än väljer.

Jag håller inte med om att man bara klarar 2-3 parker på en vecka. Jag avverkade 6 parker på en vecka sist jag var där. Däremot kan det vara bra att lägga in någon vilodag mitt i veckan för lite sol och bad och andra aktiviteter. Äventyrsgolf till exempel, det finns många jättefina minigolfbanor i området.

Missa inte heller Downtown Disney (http://disneyworld.disney.go.com/destinations/downtown-disney/) och Universals CityWalk (http://www.universalorlando.com/citywalk.html). Där finns jättemycket roligt!

Är ni sportintresserade måste ni ju bara gå och kolla på någon match när ni är där. Det är väl baseballsäsong när ni är där skulle jag tro. Till och med jag som hatar sport hade jätteroligt när jag var på baseball i somras.